varför tvekar man med att hyra ut på foder?

A

Anja586

Med denna tråd vill jag ha svar på varför man är "rädd" för att hyra ut sin häst på foder? Och varför man i såfall inte är lika "rädd" för att sälja den?

varför tvekar många? okej, jag förstår om man absolut vill bli av med hästen, behöver pengarna etc. Men om man ska t.ex. på en utlandsflytt i ca ett år eller blir gravid, fått en skada som ska läka, tror att man tappat intresset eller något likannde så är det inte så många som väljer att hyra ut hästen på foder, utan de säljer den hellre. Då undrar jag varför?

Det finns tusentals ryttare som har kunskapen, erfarenheterna och färdigheten att köpa en egen häst, men inte pengarna, och då väljer de att hyra en på foder. Men då finns det nästan inga hästar att få på foder, förrutom avdankade travhästar.
Varfär är det så? varför är folk rädda för att hyra ut sina hästar?
jag läste en tråd här på buke där det var en tjej som undrade om hon borde hyra ut sin häst, men det var tydligen lite problem med hästen, så det var några som avrådde henne. Men jag förstår inte riktigt det, för det är ju många hästar som man kan köpa som har problem, och om man säljer hästen och den komemr till någon som inte kan så blir den ju förstörd då med. jag kan inte formulera mig men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

det finns massor med tjejer som har rika föröldrar som köper hästar till dem, trots att tjejerna inte kan ett dugg, sen finns det vi äldre och mer erfarna som inte har några föräldrar som köper hästar till oss, och vi får ta travarna och promenadhästarna.

okej jag kanske överreagerar lite, det finns jätte fina hästar som hyrs ut på foder, det gör det verkigen, men inte tillräckligt.

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Anja586 skrev:
Med denna tråd vill jag ha svar på varför man är "rädd" för att hyra ut sin häst på foder? Och varför man i såfall inte är lika "rädd" för att sälja den?

varför tvekar många? okej, jag förstår om man absolut vill bli av med hästen, behöver pengarna etc. Men om man ska t.ex. på en utlandsflytt i ca ett år eller blir gravid, fått en skada som ska läka, tror att man tappat intresset eller något likannde så är det inte så många som väljer att hyra ut hästen på foder, utan de säljer den hellre. Då undrar jag varför?

Det finns tusentals ryttare som har kunskapen, erfarenheterna och färdigheten att köpa en egen häst, men inte pengarna, och då väljer de att hyra en på foder..

Av en simpel anledning.
Man vet vad man har för värde på hästen den dagen man inte kna ha den längre och man inte vad värdet är efter en tid hos en fodervärd.
Saker och ting kan ju även för en fodervärd förändras och då kanske man rent av "får hem" en häst när man som minst har möjlighet att själv ta hand om den.
Jag personligen skulle aldrig låna ut en häst till ngn jag inte kände mkt mkt väl,jag vill inte riskera att få hem en "trasig häst".

Att köpa häst är ju den "minsta" kostnaden och säger som så många andra har sagt många gånger,har man inte råd med det så undrar man ju hur det är om hästen t ex skulle behöva uppsöka klinik och blir stående på klinik osv.

Anja586 skrev:

Det finns tusentals ryttare som har kunskapen, erfarenheterna och färdigheten att köpa en egen häst, men inte pengarna, och då väljer de att hyra en på foder. Men då finns det nästan inga hästar att få på foder, förrutom avdankade travhästar.
Varfär är det så? varför är folk rädda för att hyra ut sina hästar?
jag läste en tråd här på buke där det var en tjej som undrade om hon borde hyra ut sin häst, men det var tydligen lite problem med hästen, så det var några som avrådde henne. Men jag förstår inte riktigt det, för det är ju många hästar som man kan köpa som har problem, och om man säljer hästen och den komemr till någon som inte kan så blir den ju förstörd då med. jag kan inte formulera mig men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

det finns massor med tjejer som har rika föröldrar som köper hästar till dem, trots att tjejerna inte kan ett dugg, sen finns det vi äldre och mer erfarna som inte har några föräldrar som köper hästar till oss, och vi får ta travarna och promenadhästarna.

okej jag kanske överreagerar lite, det finns jätte fina hästar som hyrs ut på foder, det gör det verkigen, men inte tillräckligt.

Jag tvekar inte med att hyra ut min häst. Jag tycker att jag har mer kontroll då, ifall hästen får det illa kan jag alltid ta hem den igen, förutsatt att man skrivit något om det i kontraktet.
Men när man säljer en häst är det inte lika lätt.
Jag kanske är annorlunda, men jag handlar inte mkt med hästar så värdet har inte lika stor betydelse för mig, fast klart man blir glad och nöjd om man gör en vinst.

Jag vet inte om det var mig du menade ang. en tråd på buke? Jag hade nämligen en tråd för ett tag sedan om min lite problematiska unghäst, och fick rådet av många att uppsöka tränare istället för att låna ut (trots att mitt intresse för hästen och min motivation betydligt sinat).
Jag ska nu låna ut den hästen och har tagit hem en helt annorlunda foderhäst. Det är en smidig variation om man inte vet vad man ska göra tycker jag. Fast hade jag haft en häst värd 60-70 000 kanske det varit en annan femma, men är man noggrann och kollar upp hur hästen har det, varför skulle det gå illa?
En foderhäst öppnar ofta vägen för många till en egen häst, så mer kunniga människor finns till hands i framtiden.

amkm skrev:
Saker och ting kan ju även för en fodervärd förändras och då kanske man rent av "får hem" en häst när man som minst har möjlighet att själv ta hand om den.
Jag personligen skulle aldrig låna ut en häst till ngn jag inte kände mkt mkt väl,jag vill inte riskera att få hem en "trasig häst".

Okej, men om man säljer den och saker och ting förändras hos den som är nya ägaren till hästen och den kommer till ett ännu sämre hem där den blir vanvårdad eller om man tingas slakta den. är det bättre? och lilla vänn, om man hyr ut hästen på foder så kan man ju komma och hälsa på den och rida den om man vill så då kan man se om den blir riden hur man vill och om den inte blir det så tar man hem den illa kvickt, hur svårt är det? Man skriver helt enkelt ett kontrakt där det står att ägaren FÅR komma och rida hästen och se hur den har det och om den inte är nöjd så får den ta hem den igen. Då blir det inga sådana problem, så tyvärr det var inget bra svar.

amkm skrev:
Att köpa häst är ju den "minsta" kostnaden och säger som så många andra har sagt många gånger,har man inte råd med det så undrar man ju hur det är om hästen t ex skulle behöva uppsöka klinik och blir stående på klinik osv".

Okej, jag kanske formulerade mig fel, jag har rad ärr KÖPA hästen, men jag har som du säger nog inte råd att ha den om den ska bli sjuk och måste till veterinären ofta och så, det är ju just därför jag inte köper en häst, för jag vet att jag inte kan klara av den kostnaden. Jag har ju perngarna, men de ligger på ställen som jag inte har tänkt röra på väldigt länge utan de ska användas till t.ex. framtida studier och i seriösa nödfall. Jag är ju medveten om detta.

Jag vet inte om jag skrev det förrut, men jag vill ha en foderhäst, för jag vill ha ett ställe att lämna tillbka den till, för jag ska ut och resa om nåttår i några år och då vill jag inte ha ägar ansvaret för en häst. Jag tror att jag itne skrev det, men det kan ju finnas andra anledningar än de ekonomiska till att man inte vill äga en häst, som ni säkert förstår.

Men även här fixar man ett kontrakt med en bestämmelse om betalning vid en sådan händelse.
Om hästen har en sjukdom som inte ägaren sa något om och som visar sig eller om den skadas på ett sätt som itne är fodervärdens fel, så delar man på kostnaderna eller så betalar ägaren det.
Om t.ex. hästen blir skadad när fodervärden har den och skadan beror på fodervärdens fel, t.ex. om den får kolik fö ratt man har fodrat fel eller fång eller något likandne, eller att man gör något som ägaren har sagt att man absolut inte får och man gör det ändå och hästen blir skadad, så ska ju självklart fodervärden stå för kostanderna och då får man se till att hosta upp pengar från något sparkonto. Jag har pengarna att betala om det skulle vara så, men jag har inte viljan att använda de pengarna till det. URGH jag kan inte förklara mig bättre men jag hoppas att ni fattar vad jag menar. Jag vill inte äga en häst och ha HELA ansvaret, utan jag vill ha en fodervärd som har lite ansvar.

exakt chili, så tycker jag med. Man kan ju som du och jag sa alltid kolla upp hästen och se om den har det bra och om den inte har det ta hem den igen!

174 cm lång och med ett x antal extrakilon och har dessutom passerat 30-trecket med marginal,så näe,jag är ingen liten vän.

tingas slakta den

Hästen mår inte dåligt av att dö.

den kommer till ett ännu sämre hem där den blir vanvårdad

Det är väl ändå hästägarens förbannade skyldighet att se till att djuren hamnar i rätt hem,jag förutsätter ju självklart att man letar ett lika gott hem till en saluhäst som till en fodervärdshäst,om inte bättre,för som du själv skriver,om hästen är ute på foder så kan man åtminstone kolla till den om den är på ett avstånd nära där man bor.

så tyvärr det var inget bra svar.

Ska du bedömma om vad som är ett bra svar? Detta är ett normalt tänkande hos många jag känner.

men jag har som du säger nog inte råd att ha den om den ska bli sjuk och måste till veterinären ofta och så

Nähä,men då ska en hästägare sponsra dig med häst OCH stå för veterinärkostnader?

jag vill ha en foderhäst, för jag vill ha ett ställe att lämna tillbka den till

Det finns folk som söker medryttare,det finns ridskolor

Tycker du ärligt att det är ett bra resonemang du själv ställer? Ska häststackarn flytta omrking bara för att du vill leva ditt liv och ska ut å resa om nått år eller så?

Oavsett hur skadan uppkommer så anser jag att fodervärden ska står för hela veterinärkostanden och försäkringskostnaden under tiden man har hästen. Har man inte råd till det ska man inte ha häst...

Jag lånar inte ut mina hästar av den enkla anledningen att jag inte vill ha tillbaka en skadad och förstörd häst som jag inte kan sälja för det den var värd när jag hade den. Då säljer jag hellre.

Senast ändrad:

OKEJ OKEJ OKEJ, lunga ner dig!!!!

Det där resonemanges med att hästen inte mår dåligt av att dö, kan vi diskutera hur mycket som helst, men tycker du att det är bättre att den dör än att den står hos en jätte bra fodervärd? jag vill inte ha ett svar på denna frågan.

JAg skrev att hästen kanske kommer till ett hem där den blir vanvårdad, och så skrev du,

Det är väl ändå hästägarens förbannade skyldighet att se till att djuren hamnar i rätt hem

Ja? det är det väll klart som fan att det är, men jag tror att du kanske itne riktigt förstod vad jag menade eller jag kanske skrev det lite konstigt,Jag menar att om du säljer hästen till ett bra hem, då vet du ju itne vad som händer med den och du har ingen som helst kontroll över vad som händer, så då kanske DE säljer hästen vidare till ett jätte dåligt hem, det var så jag menade. och det vill du väll inte? det är då jag menar att det är bättre att hyra ut den på foder för du har koll på den.

Jag skrev att ditt svar inte var ett bra svar och me det menade jag att jag itne tycker att du svarade så bra på min fråga för du övertygade mig inte att ditt argument är bättre. och eftersom det var JAG som startade tråden och jag som frågade så jag har rätt att bedomma om det är ett svar som övertygar mig eller inte.

Citat:
Det finns folk som söker medryttare,det finns ridskolor

okej, jag har varit medryttare i många många och och även ridit på ridskola länge. Nu tror jag att du bara säger emot för att du vill, jag tror inte att jag behöver sitta här och säga alla fördelar med att ha en egen häst, om man jämför med ridskola och att vara medryttare.

Det var verkigen itne meninegen att få dig att brusa upp så här. Ursäkta, jag ville itne att denna tråden skulle få den tonen. så nu tar vi det lungt tanten.

Tycker du ärligt att det är ett bra resonemang du själv ställer? Ska häststackarn flytta omrking bara för att du vill leva ditt liv och ska ut å resa om nått år eller så?

Ja, det tycker jag verkligen. Blir hästen förstörd av att åka transport till ett nytt stall, få nya kompisar och nya rutiner?

amkm skrev:
Av en simpel anledning.
Man vet vad man har för värde på hästen den dagen man inte kna ha den längre och man inte vad värdet är efter en tid hos en fodervärd.

Att köpa häst är ju den "minsta" kostnaden och säger som så många andra har sagt många gånger,har man inte råd med det så undrar man ju hur det är om hästen t ex skulle behöva uppsöka klinik och blir stående på klinik osv.

Håller med!!!!

Varför skulle jag vilja låna ut en häst jag köpt för en vesäntlig summa pengar och spenderat desto mer på i drift och underhåll gratis till någon som jag inte känner och inte vet hur man får tillbaks hästen sen skickmässigt? Det är ju inte ens en fråga om att personen inte är duktig osv, utan som sagt dagsvärdet på hästen som inte går att garantera, oavsett om den är i min vård eller ngn annans. Även i min vård kan ju hästen skada sig i morgon dag, men just därför, återigen: varför skulle jag vilja riskera att låna ut till någon utan att få en spänn i ersättning osv...? Skulle jag vara säker på att jag ville ha tillbaks hästen om något år osv, så KANSKE, men bara till någon jag kände väldigt väl i så fall, och med nogsamt skrivna papper osv.....

Jag är oxå en tant på 33 år :)
Men ärligt Anja, tror du missar vad amkm och jag menar med att det INTE är en reflektion på en "dålig" person som fodervärd - hästen kan lika väl gå sönder ändå! Så återigen: varför skulle jag vilja låna ut något så kostsamt som en häst gratis till bara vem som helst, må den vara hur duktig som helst? Min häst kan ändå stå där med ett brutet ben för att ha trillat i ett dike på ridtur en dag, och då är det MIN häst med brutet ben, skit i veterinär kostnader osv och huruvida fodervärden betalar det. Det är återigen MIN häst som är skadad och jag har (återigen) förlorat hela värdet på MIN häst.

Hoppas du förstår tänket nu.

Senast ändrad:

Känner mig lite manad att lägga mig i igen...

Jag tror att det med att hyra ut sin häst helt beror på situationen (som så mkt annat). Man kanske har bristande kunskaper och lånar ut hästen till en mer kunnig ryttare, man kanske av någon anledning just nu har dåligt med pengar men man har fostrat hästen sen den var föl och inte vill se den försvinna...
Anledningarna är många och vid sådana tillfällen kan det kännas tryggare att låna ut hästen och veta att man får tillbaka den. Tycker man om sin häst lånar man inte ut den till första bästa, "sommarpony sökes akut!!!" osv. Precis som när man ska sälja letar man en kvalificerad fodervärd som passar ens egna krav och hästen.
Men är man en person som har råd med en dyr häst och allt vad det innebär i tränings o tävlingskostnader kanske man sällan är i behov av en fodervärd, kan man inte ha kvar hästen så kan man sälja den, göra en god affär och veta att hästen hamnar i ett likasinnat hem.

Men, detta är ju mina högst personliga erfarenheter/reflektioner...

Kan du tala om för mig varför jag ska sponsra dig med en t ex 25 000 kr's häst?
Jag har ju trots allt lagt min ekonomi där,varför kan inte du göra det då?
Och om det ändå är ok att låna och lämna tillbaka efter en tid,varför är det då inte lika ok med att sälja?
Vi har ju läst både en och två trådar här på Buke och andra sidor där folk helt plötsligt får hem sin häst alt. hästen är sönderriden/misskött osv hos fodervärd.

Skulle du låna ut bilen till mig i ett år om du ändå inte skulle använda den?
Jag menar,den förlorar ju bara liiite i värde eftersom jag kör 22 mil/dag

Du tänker inte på även om man kan hälsa på hästen och ser att den inte sköts som den borde, så finns det ju en anledning till att man lånade ut hästen. Det är ju stor risk att man inte KAN ta hem hästen, hur mycket man än skulle vilja.

Det kostade mig åtskilliga tusenlappar och mycket vånda för att få fason på mitt sto som jag lånade ut. Nästa häst jag lånade ut fick jag hem med bruten knäskål.

Jag har själv lånat många hästar, har inte behövt leta, de kommer ändå. Om du har problem att få låna häst på foder så kan det ju vara så att det finns en anledning till det...

Minelli skrev:
Oavsett hur skadan uppkommer så anser jag att fodervärden ska står för hela veterinärkostanden och försäkringskostnaden under tiden man har hästen. Har man inte råd till det ska man inte ha häst....

okej, men då skulle jag itne låna din häst. Man får ju hitta en fodervärd som tycker likadant som en själv och så man kommer överrens med kostnader.

Minelli skrev:
Jag lånar inte ut mina hästar av den enkla anledningen att jag inte vill ha tillbaka en skadad och förstörd häst som jag inte kan sälja för det den var värd när jag hade den. Då säljer jag hellre....

Men som jag sa förrut, åk då och kolla så att din häst har det bra och rids som du vill, och om den itne gör det ta hem den.

Jag håller faktiskt mycket med dig Magdalena.
Jag har haft dåliga erfarenheter då jag skulle sälja mitt sto och den första köparen lämnade tillbaka henne innan provmånaden var slut. På 3 veckor hade min häst blivit hysterisk, flamsig, allmänt svårhanterad och utan respekt för människor.
Det gick snabbt att få ordning på henne och nu är hon såld till ett bra hem. Skulle jag få hem henne idag hade det i stort sett varit samma häst. Så dåliga och bra saker kan hända både foderhästar och sålda hästar.

Och självklart kan man inte alltid ta hem en häst. Jag har haft turen att växa upp på en gård så vi har alltid haft "reserverade" platser för mina hästar... Väldigt skyddad tillvaro :angel:

Jag lånar ju inte ut nån häst för att det är kul utan för att jag inte kan ha den kvar av nån anledning, alltså är det inte bara att ta hem den igen när som helst.

Anja586 skrev:
Okej, jag kanske formulerade mig fel, jag har rad ärr KÖPA hästen, men jag har som du säger nog inte råd att ha den om den ska bli sjuk och måste till veterinären ofta och så, det är ju just därför jag inte köper en häst, för jag vet att jag inte kan klara av den kostnaden. Jag har ju perngarna, men de ligger på ställen som jag inte har tänkt röra på väldigt länge utan de ska användas till t.ex. framtida studier och i seriösa nödfall. Jag är ju medveten om detta.

Jag vet inte om jag skrev det förrut, men jag vill ha en foderhäst, för jag vill ha ett ställe att lämna tillbka den till, för jag ska ut och resa om nåttår i några år och då vill jag inte ha ägar ansvaret för en häst. Jag tror att jag itne skrev det, men det kan ju finnas andra anledningar än de ekonomiska till att man inte vill äga en häst, som ni säkert förstår.
Här så har du själv skrivit svaret.

Jag kan översätta den till hästägarens synvinkel.
Jag vill inte låna ut en häst som jag får tillbaka om den blir sjuk eller skadad.
Jag vill då att den är såld så att det problemet inte är mitt utan de nya ägarnas.
Jag vill bli av med den ekonomiska och praktiska risken och därför sluta vara ägare till just den hästen.

Och så litet terminologi.
Fodervärd = den som lånar hästen.
Hästägare = ägaren som lånar ut hästen.

jag skulle inte låna ut på foder för att man kanske inte får hem den häst man lämnade bort..
vet en som lånade ut sin häst på foder, det verkade jättebra tills vi kollade på henne.. hon gick tungt i fram, hängde på bettet, bogen var stor och bred, rumpan omusklad, början till underhals.. och detta bara på 2 månader hos fodervärden..
så hem me hästen och ut i skogen och skaka loss och sedan fånga upp igen.. långt, jobbigt och onödigt arbete..

Jag personligen föredrar att låna ut hästen på foder så länge det inte handlar om Mycket pengar. Lånar man ut den är den fortfarande min, jag bestämmer över den, det är jag som äger den. Jag får mycket mer kontroll över hästen och kan ta hem den igen. Med ett bra skrivet kontrakt riskerar man inte att få hem hästen inom en vecka. Man kan ju ha uppsägningstid mm. Men det är min åsikt.

Jag pesonligen skulle inte sätta ut en häst på foder och dessutom stå för försäkring, vet mm.....
Kan inte komma på något som skulle få mig att låna ut en 40 000 :- häst till nån...
Om man köper en häst för den summan, så är man nog betydligt mer rädd om den än om man "bara" lånar den...
Och som så många andra skrivit, vem vet i vilket skick man får tillbaka hästen ??? Det går fort att "förstöra" en bra häst, som man som ägare får jobba med jättelänge för att "få till" igen..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama