Varför tror du att just din ridning är (mest) korrekt?

Z

Zora

Under alla år som träning av hästar har debatterats på nätet har denna tanke dykt upp flera gånger. Så här kommer ett totalt filosofiskt inlägg om detta.
Alla tycker ju att just deras ridning är den mest korrekta. Ingen rider ju sin häst på ett sätt som de tror är skadligt. Men vad har vi egentligen att gå efter när vi bedömer om vår träning av hästen är korrekt? Om den håller utan hältor hela livet? Om den är bra musklad?
Vad gäller skador och muskling, en häst kan klara av mycket under många år utan att gå sönder.
Kan vi gå på hästens beteende och utstrålning? Inte vet jag, många hästar gör allt för sina ryttare trots att ryttaren hindrar dem, rycker dem ovetandes (eler vetandes) i munnen i varje steg eller skumpar omkring som en säck potatis på ryggen på dem. De är otroliga djur, som står ut med så mycket av våra brister.

Och sedan har vi ju det där med känslan, vad vi känner när vi rider, det viktigaste av allt. Om vi hårddrar det så kan vi inte veta om den känslan vi lärt oss sträva efter är den som är korrekt. För det finns nog lika många känslor av vad som är korrekt som det finns ryttare. Någonstans måste vi förlita oss på våra tränare, förlita oss på att de ser när det är korrekt och berättar det för oss så vi kan koppla ihop det med vad vi känner. Men vi måste också vara kritiska till vad tränaren säger, för känns det konstigt när tränaren utropar "där, där har du det, så ska han gå" så måste man kanske påtala att just där kändes det som jag inte alls hade med höger bak, eller helt plötsligt så kändes det som ryggen försvann under mig, eller att framdelen försvann, eller jag fick en väldigt ojämn kontakt i munnen, etc etc. För om vi inte diskuterar detta med våra tränare så kanske vi börjar sträva efter fel känsla.

Sv: Varför tror du att just din ridning är (mest) korrekt?

Jag tror nog ändå att ganska många vet att deras egen ridning kanske inte är den bästa. Jag tror att de vet att de har kroppsliga tillkortakommanden. Däremot tror jag att många har idéer om vad som är den bästa ridningen, och att de strävar mot det. Gott och väl det!

En öppen diskussion måste alltid finnas. Ett öppet accepterande att det inte går 100% perfekt alla gånger är också nödvändigt. Det är ju nästan alltid så att man fick till något ,en tappade något annat. Då kan man hitta vad i situationen som gjorde att det blv så, vad man skall sträva efter och vad som bara är en fas i utvecklingen.

Det där med skador och muskling är ju komplicerat, också. Många moderna hästar ser färdigutbildade ut vid 6 års ålder om de rids någorlunda rätt. En omskolad fullblodsfåle kan man få upp till Grand Prix och den ser knackigare ut än 6-åringen, för att den har en annan förutsättning.

Så är det ju med att hålla också. En häst kan ridas korrekt men ändå ha svaga framkotor och få mycket problem, medans en annan häst tål rätt mycket framvikt och övertempo. Det är väl först när det börjar bli ett statistiskt underlag, 3 eller mer hästar som har samma problem, som man kan börja klaga på ryttaren, om det inte är uppenbart eftersom man ser dem.

Såg en fin häst några gånger som tränades inför Breeders. När den inhyrda tränaren tränade hästen gick det bra. När ägarinnan red blev hästen "knackig i alla leder" och trodde väl att det vara borrelia eller något. Men när man tittade på hur ägarinnan red, stum i handen, hävande överliv som drog med sig handen bakåt, helt sned häst på bogarna (och jättegångarter, naturligtvis). Gick med bogen 3 dm utanför, och i galopp klagade hästen varje gång den kom nära genom att sparka i sargen. Det skulle jag också ha gjort om jag var hästen.

Tessan

Deprimerande att veta att man inte rider "rätt" :crazy: särskilt om man strävar efter det..

Men Totola, så är det nog för ALLA. Man måste sikta högre. Jag tycker att det är riktigt dåligt när man rider "fel" och vet det men struntar i det, inte orkar göra något åt det eller ens tänka efter. Eller ännu värre, det ger bättre resultat på tävling!

Om man är medveten och strävar att rida bättre, tror jag dels att man blir bättre och dels att hästarna känner det på sig. De kan stå ut med en hel del ;-)

Alla måste lära sig någon gång, och ridning är svårt. Det får man inte glömma.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att min strävan till den korrekta ridningen är rätt, men steget är långt tills man hamnar där. Jag har iallafall fått känna på någonting i närheten av det korrekta och det är jag tacksam för. Hästarna är väldigt rakriktade och lösgjorda och med det har dom fått mycket mycket bättre gångarter.

Jag har iallfall inga halta eller skadade hästar och dom har ju tränat och tävlat rätt hårt under sina år.

Senast ändrad av en moderator:

Jo men frågan var ju hur du VET att just din väg är den korrekta vägen???

Jag tror att svaret är flerdimensionellt och för att kvalitetssäkra att man är på rätt väg tror jag att man måste:
1. Lita på sig själv, sitt eget omdöme och ta egna beslut.
(Det är många som inte gör det.)
2. Vara lyhörd för nya intryck.
3. Spegla sig i hur hästen mår, hur jag själv utvecklas, hur omvärlden uppfattar dig och om tränaren tycker att det går åt rätt håll.

Det viktigaste tycker jag är att lita på sin tränare och sig själv och att arbeta konsekvent mot ett mål. Det går upp och ner på en uppåtgående skala, så det gäller att se framåt och inte hänga uppsig på eventuella bakslag.

puppan2 skrev:
Jo men frågan var ju hur du VET att just din väg är den korrekta vägen???

Framförallt genom att titta på hur hästarna går och hur dom rör sig/musklar sig och givetvis genom att ha bra och rätt tränare som vet vad dom talar om. (finns extremt få dock att få tag i).

Jag har tränat för en del "inne" tränare som har varit rena katastrofen, där det inte gör något att dom är korta i halsen och ihoprullade :confused:

Självklart tror jag att den väg jag är inne på är rätt. Jag strävar ju alltid efter att ta efter de ryttare jag beundrar mest, att plocka de godaste godbitarna och blanda dem i en kompott som är min. Jag kan bara jobba efter vad jag tror är bäst just nu. Självklart tar jag aldrig en väg som känns sämre. Finns det någon annan väg att gå?

Jag kan ju aldrig som ryttare använda mig av kunskap som jag inte har. Bara använda det bästa jag redan vet, och sträva efter att få veta mera...

Vilken väg som är den rätta är ju väldigt individuellt. MIN väg är inte någon annans väg. Förhoppningsvis lär man sig hela tiden något och det jag kände var rätt för mig för 5 år sedan är det sannerligen inte alltid idag. Men det gäller ju livet i allmänhet.

Min ridning och mål är rätt för mig JUST NU.

(knapplån)

Vad roligt med så många svar! :)

Varför jag försökte lägga betoning på känsla i mitt inlägg var att det finns så många som har åsikter om hur andra rider inom andra inriktningar. AR-ryttarna har länge fått kritik för att de böjer halsen för mycket och hästen går på bogarna, andra dressyrryttare får kritik för banka och dra, holländarna får kritik för att de rider i rollkur, klassisk dressyrryttare har fått kritik för att de rider enbart framåt uppåt, westernryttare får kritik för att de rider i för låg form på bogarna.

Varenda liten inriktning har fått kritik för något de gör, vilket inte alls är särskilt konstigt. Men frågan är varför de rider som de gör. Alla upplever ju att just deras ridning är bäst för dem och hästen, annars hade de inte ridit och tränat som de gör.
Det som det har pekats på mest den sista tiden är holländska dressyren, varför rider de som de gör? Är det enbart för att vinna? Vad känner de är annorlunda när de rider jämfört med en mer neutral form på hästen? Jag tror inte att de känner ett obeskrivligt hat mot hästen och försöker plåga den så mycket som möjligt.
Och eftersom det här är en barock/AR-sida så tar vi den biten också. De ryttare som åker omkring i lustempo med överböjda halsar och framtung häst (den vanligaste kritiken jag sett på denna sida), vad känner de när de sitter däruppe? De sitter förmodligen och tror att det de presterar är helt korrekt lika mycket som holländarna tror det.

För alla har de instruktörer som har sagt att det ser bra ut, eller? Alla har det lärt sig vilken känsla de ska leta efter när de rider. Men känslorna skiljer sig uppenbarligen åt, annars hade vi inte haft så många olika ridstilar även inte samma inriktning.

Det här är en svår fråga som det inte finns ett enkelt svar på. Men jag tror den är viktig att komma ihåg när man skaffar sig ovanor och glömmer bort att se sig själv och sin ridning utifrån. För det gör vi ju, vi är ju inte mer än människor som det brukar heta.

Jag tror inte heller att några ryttare strävar efter att plåga sina hästar så mycket som möjligt :) . Olika träningsformer passar olika ekipage och sedan är det ju individuellt vilka mål man har med sin ridning. Jag gör som Fio, använder bra tränare och ser till att mina hästar mår väl och utvecklas i rätt riktning. Det är lite av en konst att hålla tävlingshästar skadefria och motiverade trots att de går hårt, så lyckas man med det är man på rätt väg.

Jag varierar träningsformen ganska mycket , jag rider inte enbart framåt uppåt eller rund och djup , framåt neråt eller vad det nu är utan blandar det rätt friskt i ett och samma pass.

Det man verkligen kan undra över är varför det finns så många i hästvärlden som tränar för dåliga tränare...
Tränare som inte kan motivera för eleven varför man ska göra på ett visst sätt.
Tränare som är oengagerade, saknar metodik, skriker åt eleverna mm.

De kanske tycker att tränaren är bra. Det är det jag försöker peka på, hur vet vi att så vi tränar är mest korrekt? Någon tycker en tränare är super, andra tycker den är urusel. Vem har rätt? Två personer kan titta på samma häst och säga två helt olika saker. Den ena att hästen har utvecklats i sina gångarter, att den musklat sig något fantastiskt, att den samlar sig så otroligt bra i piruetterna och piafferna är gudomliga. Den andra tycker gångarterna har förändrats till det sämre, musklingen är konstig och att den hasar sig runt i piruetterna och piaffen är på framdelen.
Ryttaren själv är väldigt nöjd med tränaren och tycker att h*n går framåt i sin träning, att hästen utvecklar sina gångarter.
Vem har rätt och vem har fel? Rent teoretisk så kan var och en av oss var någon av dessa tre personer i någon annans ögon.

Man ska inte lyssna på ALLA. Det finns få duktiga hästmänniskor.

Om man har en mjuk och fin kontakt med hästens mun och hästen svarar på säteshjälperna så måste det vara rätt. Allt annat måste vara fel. Varför ska man forsätta att rida en övning när det inte känns enligt ovan? Om hästen blir istadig, spänd mm. Varför forsätta övningen den gör ingen nytta? Den gör mindre nytta om man överböjer halsen och släpper kontakten med hästens mun.
Hästen ska vara mjuk i handen och ridas rak fram till handen. Om det inte känns mjukt så ska man försöka att hitta tillbaka till det innan man forsätter. När hästen är rak och svarar mjukt och fint på hjäperna kan man börja ställa hästen. Det är grunderna. Hur många vet det? Hur många gör så? Hur många lär ut det?

Jag har hört några som vet, sett få som gör så och väldigt få som lär ut så.

Precis, när hästen svarar "exakt" på en lätt hjälp, då vet man att ridningen är korrekt. Hästen är den bästa indikatorn.
Det är väldigt roligt när det fungerar! :) /T_B

Ok, så om ryttarna från holländska dressyren exakt upplever och känner det som du och pontus35 beskriver så är deras ridning korrekt?

(jag vet att jag är en tjatig "pain in the ass" just nu :))

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 849
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar