Varför tävla.

åke

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Varför tävlar ni? Är det viktigt för er att tävla? Vad driver er att slita som ett djur och sedan tävla kanske två minuter några ggr i månaden? Vad får er att gå upp kl 5 på morgonen för att fixa iordning hästen och kanske åka 40 mil? Jag själv har inte tävlat innom hästeriet. Bara innom annat. Så jag frågar av ren nyfikenhet. Tanken väcktes redan på Chappen då tävlingen pågick kl 02 på natten. Varför tävlar man kl två på natten tänkte jag då...

Sv: Varför tävla.

Ja, som rubriken lyder. Varför tävlar ni? Är det viktigt för er att tävla? Vad driver er att slita som ett djur och sedan tävla kanske två minuter några ggr i månaden? Vad får er att gå upp kl 5 på morgonen för att fixa iordning hästen och kanske åka 40 mil? Jag själv har inte tävlat innom hästeriet. Bara innom annat. Så jag frågar av ren nyfikenhet. Tanken väcktes redan på Chappen då tävlingen pågick kl 02 på natten. Varför tävlar man kl två på natten tänkte jag då...
De var ju lite väl länge de behöver göra nått åt de för de blev bara jobbigt tillslut.
Men jag älskar spänningen och ge järnet. Jag är en tävlingsmänniska och när jag kommer in på banan så är min mamma, bästa kompis mina rivaler så är de bara. Im gonna beat you,thats it! Och jag är jätte glad när de går bra för vänner och släkt men jag ska alltid försöka slå dom i tävlingen. Jag vet inte jag är sån. Adrenalinet pumpar till max.

Senast ändrad:

Adrenalinkick svara du alltså. Ska bli kul att följa denna tråden.

Lite exhibisionist (rättstavat?) kanske? Samtidigt som jag är skitnervös och inte tror mig klara av det så inbillar sig fantasin att jag ska vinna:rofl:

Lite exhibisionist (rättstavat?) kanske? Samtidigt som jag är skitnervös och inte tror mig klara av det så inbillar sig fantasin att jag ska vinna:rofl:

:rofl::rofl: Jag har inga nerver alls för sånt där. Skiter på mig bara då jag ska träna för någon. Jag kommer att ha magdrömmar i natt ju.

:rofl::rofl: Jag har inga nerver alls för sånt där. Skiter på mig bara då jag ska träna för någon. Jag kommer att ha magdrömmar i natt ju.

I natt? Ska du tävla i morgon?

PS Kom på att du väl skulle ha hem Wrangler för träning, eller är jag ute å reser som vanligt:o

Senast ändrad:

humm.. de Fåtal gånger jag begett mig in på banan har det varit för att a) visa för hästägaren att hästen är stabil nog för att tävlas.. och b) för att vinna över mig själv och de issues jag har samlat på mig de sista tre åren gällande hästeriet, mig själv, folket runtikring och i allmänhet. Bygga självförtroende.. En nollad ritt är en vinst för mig i nuläget för jag tog mig iaf in på banan.

Meeeeen... innerst inne är jag en sjuk tävlingsmänniska... Jag Vill kunna gå in och ge allt jag har och visa upp Precis allt hästen har med. Och ska sanningen fram helt.. så vill jag inte tävla mot andra förrän jag känner att jag har en chans att placera mig. Just nu tävlar jag bara mot mig själv, huruvida tjockskalligheten eller fegheten ska vinna.

Förr tävlade jag mycket. Men nu skulle jag inte fixa att ställa upp.

Jag tävlar nog mest för att ha något bestämt att träna inför. Jag har ett tidsbestämt mål att jobba inför och på tävlingsdagen så får man en form av bekräftelse för det jobb som lagts ner. Även om jag inte vinner så märks det var bristerna och styrkorna finns, vad som ska jobbas på till nästa gång.

Jag är också en tävlingsmänniska och det ger en riktig kick när man kommer ut ifrån banan efter en bra ritt.
Har nog också den fördelen att jag ytterst sällan är nervös när jag tävlar (iaf. när jag sitter i sadeln :p ).

När jag red engelskt så tävlade jag för att jag och min häst tyckte det var roligt, variera ridningen lite. Hon älskar att hoppa.

När jag gick över till western så var tävlandet i början ett sätt att få bekräftelse på ridningen/träningen.
För min del betydde det mycket eftersom min gammeltant är av "ej ridras" (som många tycker) och givetvis var det extra roligt då det visade sig att vi placerade oss nästan varje gång, även om det var på D-nivå.

Med flingpojken blir det samma sak. Nu i början vill man ha bekräftelse på ridningen/träningen.

Men....jag är nog också lite av en tävlingsmänniska egentligen.
Nervositet finns dagen innan men så fort jag kommer till stallet på morgonen så släpper den och sen är jag lugn resten av dagen.

Jag tävlar för att stämma av läget i vår träning;). Man träffar härligt folk och ser fina hästar. Är inte tävlingsmänniska rakt av utan gillar stämningen och gråter inte om nåt inte klaffar. Då har vi nåt att jobba vidare på...:D

Till hösten blir det min första tävling. Kommer att tävla för att sporra mej själv att förbättra mitt ridsätt,sits och hästens form. Måste sätta upp mål annars blir det bara lite halvdant i skogen eller inget alls. Förr på tävlingar var jag nervös dagen innan,natten och hela tävlingsdagen och med all säkerhet så är det nog så nu med.

Jag tävlar (om än inte så ofta som du skriver, kanske bara fyra gånger per år, max) för annars skulle jag inte ta mig i kragen och träna alls! Skulle nog bara skrutta runt lite när jag hade lust, har inga roliga ridvägar heller, så det skulle nog bli rätt sällan. Det skulle nog knappt vara lönt att ha häst alls då... Så jag har häst för att jag vill kunna tävla då och då! (Trots att jag varken har ambitioner eller tid eller kunnande över d-c-nivå)

Hej
Jag tävlar för att det är så oerhört roligt att få visa upp hästen från sin allra bästa sida. ( Hoppas man iaf ) Sen är det ju en måttstock på hur det går för en. Jag måste utvecklas för att må bra. Om jag sitter o harvar i paddocken o inte gör nåt annat så vet jag ju inte hur bra det går. Tävlingen är mitt mått på om jag har lyckats lära hästen något nytt o plocka bort det som var dåligt förra gången.

Nu tar det ca 6 timmar att göra i ordning min häst inför tävling om det ska göras ordentligt tex chappen. Det är en nackdel men oerhöst kul att se det färdiga resultatet. Vi hade 3000 paljetter på oss på chappen varav ca 250 syddes fast i man o svans dagen innan. En sidhobby förutom ridningen men vi tyckte det blev fint.
Kram
Christina

Jag är tävlingsmänniska enda ut i fingertopparna. Men skulle aldrig pressa min häst för hårt, för min egen vinnings skull. Jag tävlar tillsammans med hästen. Och nu när jag rider unghäst får man lov att dämpa sin vinnarinstinkt och dåliga-förlorar-sida , för nu kan inte hästen mer än vad jag lärt den. (Och egentligen gör ju inte en häst mer än det du ber den om heller)
Och att rida och tävla unghäst har varit och är supernyttigt för mig som tävlingsmänniska, jag får lära mig ta emot motgångar och framgångar på ett bättre sätt.

Jag tävlar för att det är det bästa jag vet, jag älskar att synas. Känslan av att placera sig, eller i unghäst-fallet, ta sig runt pleasuren, Huntern eller vad det nu är, felfritt, är bekräftelse och pepp nog att åka hem och träna mer. Och förhoppningsvis göra ännu bättre ifrån sig nästa gång!
Och sen samspelet mellan dig och din häst, när allt bara klaffar, och massa ögon är där för att bevittna det sammarbetet.. Vad slår det?

Och när tävlingar drar ut på tiden, visst är det tröttsamt och långdraget. Men det hör ju liksom till. Och den där speciella stämningen som är på en tävlingsplats, jag bara älskar det.

Hej
Jag tävlar för att det är så oerhört roligt att få visa upp hästen från sin allra bästa sida. ( Hoppas man iaf ) Sen är det ju en måttstock på hur det går för en. Jag måste utvecklas för att må bra. Om jag sitter o harvar i paddocken o inte gör nåt annat så vet jag ju inte hur bra det går. Tävlingen är mitt mått på om jag har lyckats lära hästen något nytt o plocka bort det som var dåligt förra gången.

Nu tar det ca 6 timmar att göra i ordning min häst inför tävling om det ska göras ordentligt tex chappen. Det är en nackdel men oerhöst kul att se det färdiga resultatet. Vi hade 3000 paljetter på oss på chappen varav ca 250 syddes fast i man o svans dagen innan. En sidhobby förutom ridningen men vi tyckte det blev fint.
Kram
Christina
Då undrar ju jag va fasen som driver dig För mig låter det nästan lite tokigt om jag ska vara ärlig...

Och när tävlingar drar ut på tiden, visst är det tröttsamt och långdraget. Men det hör ju liksom till. Och den där speciella stämningen som är på en tävlingsplats, jag bara älskar det.

Men hör det verkligen till att tävla till kl 01-02 på natten två kvällar?

När jag red engelskt så tävlade jag för att jag och min häst tyckte det var roligt, variera ridningen lite. Hon älskar att hoppa.

När jag gick över till western så var tävlandet i början ett sätt att få bekräftelse på ridningen/träningen.
För min del betydde det mycket eftersom min gammeltant är av "ej ridras" (som många tycker) och givetvis var det extra roligt då det visade sig att vi placerade oss nästan varje gång, även om det var på D-nivå.

Med flingpojken blir det samma sak. Nu i början vill man ha bekräftelse på ridningen/träningen.

Men....jag är nog också lite av en tävlingsmänniska egentligen.
Nervositet finns dagen innan men så fort jag kommer till stallet på morgonen så släpper den och sen är jag lugn resten av dagen.
Men bekräftelse kan man väl få ändå. Vad driver dig till att tävla.?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 664
Senast: hastflicka
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
90 391
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 062
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka