Sv: Varför tävla.
Jag är tävlingsmänniska enda ut i fingertopparna. Men skulle aldrig pressa min häst för hårt, för min egen vinnings skull. Jag tävlar tillsammans med hästen. Och nu när jag rider unghäst får man lov att dämpa sin vinnarinstinkt och dåliga-förlorar-sida , för nu kan inte hästen mer än vad jag lärt den. (Och egentligen gör ju inte en häst mer än det du ber den om heller)
Och att rida och tävla unghäst har varit och är supernyttigt för mig som tävlingsmänniska, jag får lära mig ta emot motgångar och framgångar på ett bättre sätt.
Jag tävlar för att det är det bästa jag vet, jag älskar att synas. Känslan av att placera sig, eller i unghäst-fallet, ta sig runt pleasuren, Huntern eller vad det nu är, felfritt, är bekräftelse och pepp nog att åka hem och träna mer. Och förhoppningsvis göra ännu bättre ifrån sig nästa gång!
Och sen samspelet mellan dig och din häst, när allt bara klaffar, och massa ögon är där för att bevittna det sammarbetet.. Vad slår det?
Och när tävlingar drar ut på tiden, visst är det tröttsamt och långdraget. Men det hör ju liksom till. Och den där speciella stämningen som är på en tävlingsplats, jag bara älskar det.