Varför tål vissa hästar inte ensilage?

Sv: Varför tål vissa hästar inte ensilage?

Ja du jag är vare sig veterinär, forskare eller expert. Men efter att ha lyssnat till de som kan mkt bättre än jag, tex Cecilia Müller, och med egna erfarenheter i bagaget, så tycker jag att jag har lärt mig lite grann mer än vad jag kunde/trodde innan iallfall.

Jag tror du inser själv att din häst inte går att jämföra med de flesta andra som tex "reagerar på hösilage"? Därför får du väl bortse från forskningen/studierna och våra svar i den här tråden... Faktum är att de flesta av dessa maghästar med största sannolikhet ändå reagerar på något annat än just grovfodrets konservering.

Gissningsvis har din hästs tyroidea problem i allra högsta grad med saken att göra. Jag har själv det och vet hur det påverkar hela kroppen samt är länkat till en massa andra system som slutar att fungera helt eller delvis. Kan inte tänka mig att det är mindre komplicerat på en häst.
Möjligen är ju också att din häst utvecklat allergier, säkert isf också kopplat till ovanstående problematik. Ingen aning om hur mycket som är forskat/forskas på detta på häst men jag hade börjat i den änden om jag var du.

Min häst hade levt ett långt liv med smärta när hon kom till mig. Jag jobbade med hela hennes hälsostatus, behandlade smärta och vad jag förutsatte var magsår. Smärtan var pga kronisk skada i hoven som med åren påverkade hela kroppen, behandlade i första hand med el och infrarött ljus samt massage och andningsträning) Hon fick även extra magnesium i perioder.
Rent magmässigt fick hon probiotika och bakjäst under en lång period samt fri tillgång på bra hösilage med tillräckliga värden, ev fri tillgång på lusern de år det behövdes (avelssto) samt aldrig kraftfoder. Nu kan hon äta vad som helst men jag ger ändå inte kraftfoder om det inte behövs. Hon blev dessutom ohalt om än något sned, hon är 20 år i år.

Problemet många gör tror jag är att dom inte ser "the big picture" - hela situationen och hela hästen. Allt påverkar.

Haj Wrangler:
Hoppas allt är val.
Läs du Müllers foder inlägg i sista ridsporten? "hästar är gräs äter och söka sig inte till annan växt".
Jag måsta säjer med all respekt för hennes och SLU förskning, mina häster har inte läs deras studia report, det bäste dom vet är att komma i skogen och mumsa water cress, se ut som grön sug rör och växer i dike vattnen, hallon löv och qvist är smakens, höst löv på en del trä est.
Vi har varit har förut, vad en försker komma på kan om man google hitta en annan som säjer tvärtom.

En häst kan inte process för mycket vatten i sitt grov foder, och jag tycka det är har problemet ligga med ensilage, Too Much Water, Too Little Fiber.

Tro mig, jag håller mig väl uppdaterad på allt som rör hypotyreos.
Har inte hittat några artiklar om häst som säger att det skulle finnas samband med "ensilagemage" eller vad man ska kalla det. Det finns inte ens belägg för att medicinering hjälper!

Vad jag försöker säga är att det är inte alltid så enkelt som att ensilaget är dåligt, det finns faktiskt hästar som inte tål det, utan att man har någon tydlig förklaring på varför. Och där finns mycket forskning att göra, ett stort hål att fylla: Varför tål vissa hästar inte ensilage?

Jo, jag har förstått att det kan ligga till så men det kanske känns liite fel att ösa på med dubbla givan hösilage när hästen redan är kass i magen.

Jag gör ju skillnad på ensilage och hösilage... Ensilage är enligt mig dendär blöta sörjan med på tok för låg halt TS och hösilage är enligt mig "fuktigare hö" om man ska utrycka sig lekmannamässigt :p

Gräs är ju ännu mer sörja i så fall.

Det beror på hur man väljer att se på det :) Jag räknar ju till att börja med inte ens med gräs i diskussionen hösilage/ensilage, men om man ska göra det så ser jag gräs som naturligt och färskt :)

KL
Jag har vissa år fått flera balar som varit ensilageblöta i mitt parti. Mycket god kvalite, inte kommit från andra vallar osv, men flera av hästarna har reagerat med att bli dåliga i magen ganska omgående. (De står på fri tillgång) Direkt vid byte till torrare bal har de blivit bättre. Vi brukar i regel försöka få i hästarna halm om vi måste ge blött silage, de verkar inte må bra i magarna annars. Detta har jag ju hållt på med i 20 år, så jag känner mig väldigt kluven till dessa studier..klingar fel på något vis..Jag tycker inte att hästar ska äta enbart blött silage och inget annat..

Om hästen har fått en störning tex pga feljäsning så kommer den vara känsligare tills störningen är åtgärdad.

Jag fick hem en häst för flera år sedan som hade ständig diarré. Hon var känlig för silage och funkade bättre på hö pga en jämnare kvalitét. Men när jag fick ordning på störningen fungerade hon kanon på hösilage och sedan dess har det varit frid och fröjd.

Så, sålänge det är problem finns det fortfarande en störning i mag o tarm floran.

Bara smiter in och rapporterar att hästen i fråga fortfarande fungerar bra på silage :)
(för jag antar att det var Sessan du menade? ;))

*kl*

När man läser inläggen i tråden och inser vikten av en frisk mage så kanske jag inte är helt fel ute när jag ger min häst foderjäst och betfor till hans grovfoder, varje dag.

KL
Jag har vissa år fått flera balar som varit ensilageblöta i mitt parti. Mycket god kvalite, inte kommit från andra vallar osv, men flera av hästarna har reagerat med att bli dåliga i magen ganska omgående. (De står på fri tillgång) Direkt vid byte till torrare bal har de blivit bättre. Vi brukar i regel försöka få i hästarna halm om vi måste ge blött silage, de verkar inte må bra i magarna annars. Detta har jag ju hållt på med i 20 år, så jag känner mig väldigt kluven till dessa studier..klingar fel på något vis..Jag tycker inte att hästar ska äta enbart blött silage och inget annat..

Det du beskriver är vad som brukar kallas för rulltårta. Det är faktiskt inte helt OK balar. De ensilerar inte på rätt sätt och får sämre kvalite och därför reagerar känsliga hästar.
Att en bal blir så beror på att det blir tjockare och/eller blötare partier på fältet som gör att inte allt från samma fält håller samma TS-halt. Vilket då leder till att just den balen inte blir bra.
Att det blir så vara t ex att det växer höga träd eller att det är olika höjder på marken m m som gör att det torkar olika fort och/eller blir olika tjock när det växer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar