Varför tål vissa hästar inte ensilage?

Sv: Varför tål vissa hästar inte ensilage?

Fast där står det att det inte är någon skillnad.

Vad menar du??? Att det inte är någon skillnad i magen vare sig man fodrar med hö, hösilage eller ensilage. Nej det är ju det jag säger.... Men du menar att det är skillnad.

Och ang. den hygieniska kvaliteten. Om nu, rent teoretiskt, varenda bal jag har haft till min häst har varit av dålig kvalitet, varför är han den enda av tjugo hästar som blivit dålig?

Din häst kanske är känsligare. Dvs magen på din häst reagerar fortare på sämre hygienisk kvalitét än de andra hästarna. Din häst kanske har en störning i tarmfloran som gör att den reagerar fortare till exempel.

Vissa hästar tål att äta mögligt foder utan att reagera på det. Andra blir dåliga om det så bara är en gnutta dåligt.

Men om det nu är så att en häst inte ens tål så lite som ett halv kg så lär det nog snarare vara något fel på hästen. Ett halv kg är ju typ bara en näve och det är ju verkligen inget hästen ska bli dålig av.
Har du/ni testat att ge dem silage "på riktigt"? (15-20 kg om dagen)

kl

Jag vill minnas att jag läst någonstans att en hög sockerhalt i grovfodret kan ge dålig mage.

Japp, ränneskita på nolltid. Visserligen aldrig gett uppemot 20 kg, det skulle ge smällfet häst. Så har alltid blandat med halm (eller haft så högt ts att det inte varit några såna bekymmer).

Tycker det låter väldigt långsökt att en enda häst bland 23 skulle påverkas av mögel i maten. Och att inte ens de tre "maghästarna" (en med läkta magsår, två som blir lös i magen av det mesta) skulle reagera om ensilaget är så dåligt. Och vilket extrem otur att varenda bal har varit dålig de senaste tre åren!
Magen är kollad på min ponny, den ser ut som den ska. Vi, veterinär och jag, gav en kur bakjäst i vintras för att se om det blev någon skillnad men så fort ensilaget kom upp i ungefär 0,5 kg blev han dålig i magen. Så någonting är det.

Det jag, och trådskaparen, efterfrågade var en referens på varför det är skillnad (vilket det uppenbarligen är), inte varför det inte är det.

Kl

Passar på att utbilda mig och går slightly of topic; i runda slängar, hur mkt mer ensilage går det åt jämfört med hö? Runda slängar alltså, vet att man ska räkna själv, att det beror på vattenmängden i ensilaget osv. Om jag brukar ge 8 kg hö och har ett ensilage som har snudd på exakt samma näringsvärden och ensilaget är så där standardblött?

Vad menar du med samma näringsvärden? Per kg TS eller per kg foder? Rätt viktigt.

Svar på din fråga är omöjligt att säga men om du brukar packa i typ IKEA-påsar så packa samma volym, då blir det ungefär samma.

kl

Jag vill minnas att jag läst någonstans att en hög sockerhalt i grovfodret kan ge dålig mage.

Fast det kan väl inte vara anledningen i detta fallet då, om jag nu fattat det rätt, så innehåller ju silage mindre socker generellt sätt än hö.

Svar på din fråga är omöjligt att säga
Nej! Det är ju bara matte. :idea: I mitt häfte om utfodring från SLU, finns en tabell som jämför hur mycket man behöver ge av ett hösilage jämfört med hö för att komma upp i samma fodermängd. TS= Torrsubstans, alltså det som är själva fodret-vattnet. Ts varierar en del, men i deras exempel med ett hö med 84%ts halt behöver man ge som följer av hösilaget för att komma upp i samma mängd ts. 75%-1,1kg, 65%-1,3kg, 55% 1,5kg, 45%-1,9kg, 35%(ensilage)-2,4kg.

Så om du idag ger 8kg av ett "normaltorrt" hö och ska gå över till ett hösilage (med exempelvis 55% ts-halt) så räknar du 8x1,5. Det blir alltså 12kg du behöver ge för att komma upp i samma giva.

Senast ändrad:

Det jag, och trådskaparen, efterfrågade var en referens på varför det är skillnad (vilket det uppenbarligen är), inte varför det inte är det.

Men du, det finns ju inget som säger att det är just hösilage i sig som är boven och flera har pekat på forskning som gett samma svar! Vi kan ju inte ge dig svar som passar bara för att du vill ha det. Det har inte med "formen" på grovfodret att göra.

Dessutom stöder ju forskningen att det handlar om hygienisk kvalitét, som kan innefatta annat än just mögel för övrigt. Och era hästar reagerar förmodligen fortare på detta. Vilket tex kan förklaras av att dom har en störning i tarmfloran, precis som min häst hade som fick diarré så fort något som var det minsta fel kom ner i magen, och inte i TS halten eller ph värdet eller något annat. Hon tålde alla sortes silage alldeles utomordentligt när jag fick ordning på hennes magstörning, vilket hon inte gjorde innan.

Nej! Det är ju bara matte. :idea: I mitt häfte om utfodring från SLU, finns en tabell som jämför hur mycket man behöver ge av ett hösilage jämfört med hö för att komma upp i samma fodermängd. TS= Torrsubstans, alltså det som är själva fodret-vattnet. Ts varierar en del, men i deras exempel med ett hö med 84%ts halt behöver man ge som följer av hösilaget för att komma upp i samma mängd ts. 75%-1,1kg, 65%-1,3kg, 55% 1,5kg, 45%-1,9kg, 35%(ensilage)-2,4kg.

Så om du idag ger 8kg av ett "normaltorrt" hö och ska gå över till ett hösilage (med exempelvis 55% ts-halt) så räknar du 8x1,5. Det blir alltså 12kg du behöver ge för att komma upp i samma giva.

Fast nu fanns det ingen uppgift på TS% och då är enda sättet att själv torka ensilaget för att räkna ut värdet eller att mäta upp volymen i stället.

Hej.
Vad jag har fått lära mig är att ensilage är till för kossor och mycket mer proteinrikt än vad hösilage är vilket är till för häst. Att hästar blir lösa i magen vid tex byte av hösilage handlar om att man ej ser över kraftgivan i kombination med nytt hös, därför reagerar hästen då fodret blir för "kraftigt" för magen. Så titta över analysen på stråfodret i kombination med det kraftfoder som hästen får så tror jag du kommer hitta en lösning :)
Jag hade själv detta trubbel för en tid sedan och då jag lärde mig så har jag ej haft problemen.
Lycka till!

Ja just det.. kom på en sak till. Min ena häst som haft magproblem från och till har jag löst problemet så enkelt genom att tillsätta vanlig kanel i fodret. Kanel är naturens eget losec. Har även tipsat till en som hade häst som var krubbitare, och den slutade. Enkla billliga medel :)

Hej.
Vad jag har fått lära mig är att ensilage är till för kossor och mycket mer proteinrikt än vad hösilage är vilket är till för häst. Att hästar blir lösa i magen vid tex byte av hösilage handlar om att man ej ser över kraftgivan i kombination med nytt hös, därför reagerar hästen då fodret blir för "kraftigt" för magen. Så titta över analysen på stråfodret i kombination med det kraftfoder som hästen får så tror jag du kommer hitta en lösning :)
Jag hade själv detta trubbel för en tid sedan och då jag lärde mig så har jag ej haft problemen.
Lycka till!

Det där är en skröna. Ensilage har inte automatiskt högre proteininnehåll än hö eller hösilage. Det bildas inget protein under ensileringsprocessenoch det är heller inte så att höbönderna gör ensilage av de vallar med högre proteininnehåll, vad jag vet i alla fall. En del kallar allt silage för ensilage och en del kallar blötare silage för ensilage och torrare för hösilage.

*kl*
En häst i mitt stall kan inte äta hösilage då han får gaskolik av det. Det visade sig bl.a. i form av att han fick diarré och blev lite slöare. Han fick symptomen när de kom upp i en giva av ca 3 kg silage/mål. Idag äter han bara hö och mår toppen! :)

Hej.
Lycka till!

Ensilage och Hösilage är samma sak förutom TS halten. Man brukar säga att allt under 40% räknas som ensilage (även om jag inte tror det finns någon exakt gräns eftersom det de facto är "samma sak"), allt upp till 40-84% är hösilage. Över 84% är hö. Man rekommenderar inte att göra hösilage torrare än 65% TS eftersom det växer till mögel/jäst lättare då.

Det finns inget som säger att ensilage eller hösilage är mer proteinrikt än hö, det har helt samma parametrar att göra och ett hö kan vara mycket mer näringsrikt än ensilage/hösilage och tvärtom. Det har med odlingen att göra, inte konserveringssättet.
Även detta har forskats i bla på SLU där man gjorde Ensilage/Hösilage/Hö på samma vall samtidigt. Det enda man kunde se någon skillnad på var socker, där det fanns mest i hö och minst i blött ensilage.

Det finns så mycket skrönor, "vetanden och tyckanden" och ogrundade påståenden om detta, samtidigt så finns det mängder av forsking och studier och info att läsa på nätet, fattar inte varför inte folk vill ta till sig den kunskap som finns?

*kl*
En häst i mitt stall kan inte äta hösilage då han får gaskolik av det. Det visade sig bl.a. i form av att han fick diarré och blev lite slöare. Han fick symptomen när de kom upp i en giva av ca 3 kg silage/mål. Idag äter han bara hö och mår toppen! :)

Ja eller så mår han inte "toppen". Han har förmodligen en störning i magen som ni bara märkt av när han reagerat kraftigt....

Varför skulle han få GASKOLIK av blötare grovoder menar du? Förklaring på det?

Så en häst som varit stammis på djursjukhuset i tre år utan att någon hittar någon som helst antydan till magproblem skulle ha magproblem och de hästar som har konstaterade problem är helt problemfria?
Det är det jag tycker låter så konstigt. Och att varenda bal vi öppnar är så dålig att den magproblemfria hästen blir dålig, det är ju fruktansvärt! Då vill jag verkligen avråda alla från att använda ensilage :crazy:

Jag har ingenting emot forskningen, men när det uppenbarligen finns undantag vill jag veta varför ;)

Ja just det.. kom på en sak till. Min ena häst som haft magproblem från och till har jag löst problemet så enkelt genom att tillsätta vanlig kanel i fodret. Kanel är naturens eget losec. Har även tipsat till en som hade häst som var krubbitare, och den slutade. Enkla billliga medel :)

Kanel ger utslag på dopingtest, kan vara bra att veta.

För mycket/för länge är också skadligt för levern.

Personligen skulle jag hellre använda bakjäst eller probiotika. Samt om jag hade den effekten kolla upp hästen för magsår hos veterinär.

Kontakta forskaren då och fråga vad hon kan ha för teorier.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln men knappast alla som skyller hästens dåliga mage på hösilage (=många). Som jag skrev jag har haft en själv som alla avfärdade som en som inte tål silage. Det var enbart silage hon reagerade på vad man kunde se. Men nu tål hon det alldeles ypperligt efter att jag behandlat hennes störning. Det var inte en häst som hade några synliga problem i övrigt heller. Och hon hade inte "tålt" silage på åratal.

Alla som gnäller över silage och sin hästs mage argumenterar likadant. Det är tunnelseende och man avfärdar alla andra idéer för att man har bestämt sig för hur det ligger till. Det är klassiskt. Ibland är det inte den första bästa synliga orsaken även om man tycker att det stirrar en i ögonen.

En av anledningarna till att det forskades på detta var ju just att så många upplevde att deras hästar blev lösa i magen av silage. Inga resultat pekar på att det är silagets fel i sig, om det inte är den hygieniska kvalitéten vilken är svår nog att säkerställa med ensilerat foder. Nedbrytningsprocessen startar omedelbart man öppnar och alla har väl sett allt från vita prickar till helruttna balar när man öppnar. Och det är bara det vi ser med ögat.

Hade jag inte själv haft en "silage-maghäst" så kanske jag inte skulle haft lika lätt att ta till mig forskningen, vad vet jag.

Du vet om att jag är fodernörd va? ;)
Jag har jäkligt god koll på saker som hygien, tshalter och blablabla.
Jag vet också en hel del om vad som händer inne i hästkroppen när de äter, var upptaget sker, hur smältbarheten är osv.

Jag kan inte förklara varför min ponny inte fixar silage. Veterinären kan det inte. En forskare som aldrig har sett hästen lär inte kunna göra det heller, utan hänvisa (precis som du) till hygienisk kvalitet.

Vad hade din för magproblem och hur löste du det?

Jag hade med glädje gett ensilage, det hade underlättat oerhört! För ska vi prata dålig hygienisk kvalitet, titta på halmen vi har fått hem :crazy: (som för övrigt hästen äter utan att ens hosta, jag vet inte ok att fodra med dåligt foder men alternativet är ränneskita eller ingen mat alls).
Det jag har provat, i olika omgångar:
Bakjäst, under 1-10 veckor 1/5-1 paket 1-2 ggr/dag. Ingen effekt mot "silage-mage"
Bryggerijäst, två olika märken. Ingen effekt
Foderjäst, Protec. Ingen effekt.
Gastrocell. Ingen effekt.
Krafft Magtarm. Ingen effekt.
Blanda 50/50 med lucern/halm/hö. Ingen effekt.
Gastroskopi. Såg helt normalt ut, ingen antydan till någonting.

Hästen äter sen årsskiftet tyroxintillskott, han har dysfunktion i sköldkörteln. Kanske påverkar det, jag vet inte någon som har undersökt saken. Veterinären visste inte, hade aldrig hört talas om det. Sockerinnehåll påverkar givetvis, dock snarare med vätskeansamlingar och snabb viktuppgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar