Varför tål vissa hästar inte ensilage?

MonteRose

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder....

Vad kan det bero på att vissa hästar får diarré av för blött ensliage?

Sv: Varför tål vissa hästar inte ensilage?

Dåligt hygienisk kvalitét eller felaktig hantering av hösilaget. Det är lättare för silage att bli skämt än hö, och vissa hästar är känsligare för sådant än andra.

Det har inget med TS/mängden vätska i silaget att göra.

Hej!

Det kan också vara så att silaget kommer från flera olika balar(och åkrar) och hästen reagerar när man byter bal (dvs innehåll) varje gång man byter bal.

/Lavinia, vars häst är lika dålig i magen oavsett vad hon äter.. Fram till December funkar magen sen är det löst till maj ungefär..jätteskoj

Tack för era svar!

Men om den dåliga magen skulle bero på ständiga foderbyten, borde inte det gå att komma åt med probiotika?

En annan sak jag kom att tänka på...

Om en häst fått "dåligt" silage en längre tid, blir den då känsligare i magen resten av livet?

Delvis kl.

Ett annat problem tror jag kan vara att de lider av okunniga ägare, som ger för lite av det blötare fodret. Hästarna får alltså för lite TS och blir utslagna av det.

Min hyresvärd som är storproducent tar betalt per kg TS, men ändå vill hästägarna helst köpa av de lite blötare partierna. Det blir ju billigare så... :crazy:

Jo, jag har förstått att det kan ligga till så men det kanske känns liite fel att ösa på med dubbla givan hösilage när hästen redan är kass i magen.

Om hästen har fått en störning tex pga feljäsning så kommer den vara känsligare tills störningen är åtgärdad.

Jag fick hem en häst för flera år sedan som hade ständig diarré. Hon var känlig för silage och funkade bättre på hö pga en jämnare kvalitét. Men när jag fick ordning på störningen fungerade hon kanon på hösilage och sedan dess har det varit frid och fröjd.

Så, sålänge det är problem finns det fortfarande en störning i mag o tarm floran.

Vill spinna vidare med en följdfråga:
Varför får en del hästar dålig mage av ensilage, oavsett ts-halt?

Min blir kass i magen på bara två dar när han får inplastad mat. Oavsett högt-lågt ts, oavsett tid på året och oavsett bal. Den magiska gränsen tycks vara 0,5 kg, får han mer än det blir bajset för mjukt för att vara bra. Jag vande in honom löjligt långsamt (ökade 100 g/vecka, blandat med 6 kg halm/dag) och när vi var uppe i 0,5 kg blev magen dålig. Minskade ensilaget (f.ö ts ca 75-80 minns ej exakt) och han blev bra igen. Ökade i samma anda, och samma sak hände. Varför?

Vill spinna vidare med en följdfråga:
Varför får en del hästar dålig mage av ensilage, oavsett ts-halt?

Min blir kass i magen på bara två dar när han får inplastad mat. Oavsett högt-lågt ts, oavsett tid på året och oavsett bal. Den magiska gränsen tycks vara 0,5 kg, får han mer än det blir bajset för mjukt för att vara bra. Jag vande in honom löjligt långsamt (ökade 100 g/vecka, blandat med 6 kg halm/dag) och när vi var uppe i 0,5 kg blev magen dålig. Minskade ensilaget (f.ö ts ca 75-80 minns ej exakt) och han blev bra igen. Ökade i samma anda, och samma sak hände. Varför?

Det skulle jag oxå verkligen vilja veta. Kanske nåt för SLU att forska på?

*kl*
Nu tillhör, tack och lov, min häst de mer tåliga vad gäller silage. Har en sort nu som är så blöt att det dryper om den och det luktar ko i hela stallet, men grabben älskar det och bajsarna är näst intill perfekta :d

Kanske nåt för SLU att forska på?

Fast det har dom redan gjort. Finns x-antal studier ang detta. Sök på slu: s sida. Cecilia Muller har skrivit en hel del om ensilage tex. ( muller med 2 prickar över u ;)

Kl

Passar på att utbilda mig och går slightly of topic; i runda slängar, hur mkt mer ensilage går det åt jämfört med hö? Runda slängar alltså, vet att man ska räkna själv, att det beror på vattenmängden i ensilaget osv. Om jag brukar ge 8 kg hö och har ett ensilage som har snudd på exakt samma näringsvärden och ensilaget är så där standardblött?

Javisst, om ensilage och hygienisk kvalitet, om hur man skördar för optimala (?) värden osv. Jag hittar inget om varför vissa hästar inte "tål" det?

Det finns en omfattande studie av detta (Cecilia Müller, SLU), där man gick in i tarmen på hästarna och kollade pH värde samt kollade pH i träcken. Ingen skillnad på hö och hösilage, inte heller på torrsubstans i avföringen. Oavsett hur blött ensilage man fodrade med.

Slutsatsen var att ev lösa magar berodde på hygienisk kvalitét (något som ofta inte syns i silage) och inte på vilken sorts grovfoder man använde.

Du får söka lite till så hittar du studien.

Fast där står det att det inte är någon skillnad.

Sammanfattningsvis kan man från denna studie konstatera att utfodring med hö, hösilage eller ensilage, som kommer från samma vall (och har en god hygienisk kvalitet), inte inverkar på hästars grovtarmsjäsning på olika sätt.

Och ang. den hygieniska kvaliteten. Om nu, rent teoretiskt, varenda bal jag har haft till min häst har varit av dålig kvalitet, varför är han den enda av tjugo hästar som blivit dålig?

Intressant, för min ena häst reagerar på samman sätt. En liten tuss hösilage (just nu nästan torrt hö) per utfodring går bra, men är det mer än, ja, låt säga ett halvt kilo eller mer, då är det kört. Konstigt! Och hon vill faktiskt mycket hellre äta av hösilaget, de andra hästarna är hur fina i magen som helst av det osv osv...

Så det måste ju vara något annat än hygienisk kvalitet! Det verkar supermysko.. Har pratat med veterinärer här i Skara, alla kliar sig i huvudet och tycker det låter konstigt, men alla har själva med egna ögon sett hur det ser ut och stått lika förvirrade som jag själv..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar