Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

axel

Trådstartare
Jo låt höra vettiga resonemang här nu:banana:

Ska plocka fram tidigare inlägg så ni inte kan slingra er från tidigare uttalanden:D
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag satt precis och tänkte starta en sån här tråd!

Fast jag hade tänkt be om teorin om att "trampa in till tyngdpunkten". :laugh:

Sorry för OT, blev bara så full i skratt!
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

När du menar trampa förbi tyngdpunkten menar du då tex det där att man inte ska rida skänkelvikning tex för hästen korsar för mycket åt sidan typ?

Har också funderat kring det där med att hästen ska trampa så långt in under sig vilket ju innebär max sträckning av knäet. En häst är ju inte samlad och arbetar korrekt/sunt för att den tar långa steg med bakbenet menar jag.

Tycker också det vore intressant att höra mer tankar om dessa två frågor!
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Övertrampet in förbi tyngdpunkten har ju blivit en allmän missuppfattning hos folk.
det är inte intrampet det handlar om i fråga om ergonomisk stärkande bärande form hos hästen. det är vinklingen i hasen.

en allmän missuppfattning som skadat en hel del i fråga om folks bedömning om huruvida hästen arbetar vettigt eller ej, anser jag, så din fråga är högst legitim.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

KL
Kräver inte denna diskussion att vi e ense om tyngdpunkten :angel: Kanske lättare att utgå från en övning?
Kan en häst trampa förbi sin egen tyngdpunkt över huvud taget:confused:
Om hästen trampade förbi sin egen tyngdpunkt skulle den väl tappa balansen (TAKTEN)?
Att bakbenet träder förbi hästens mitt (om det e vad du menar axel)....har det verkligen med tyngdpunkten att göra? Funderar nu löst alltså.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag skulle ju vilja höra orsaken från de som påstår att det är förkastligt.

Elisabethh-Samling... tjolahopp.

först måste hästen vara lösgjord o stark. Lösgjord blir den o även rakriktad- villkoret för att KUNNA samla.

Jag gjorde jämförelsen med skridskoåkarens kurvtagning där de VERKLIGEN bär med ett ben i taget- stärks o får lår som åkaren:banana:

Det hjälper inte att i en sluta luta inåt. det där inre bakbenet måste ta för sig inåt för att då det yttre ska börja bära.

Tvär diagonalsluta- ej i skritt, trampar den över mkt o medan det andra benet förflyttas lika långt så är det andra tvunget att bära allt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

För mig är det inte tabu alls. Inte heller för någon av de jag tränar för. Inklusive AR-tränare.
För mig är den där diskussionen ett stort frågetecken.
(så därför ska det bli intressant att läsa den här tråden)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

delvis KL
Fast jag har diskuterat och läst flera trådar om t.ex skänkelvikning där ett av argumenten för att inte rida skänkelvikning just har varit att hästen trampar förbi sin tyngdpunkt. LÄngre än så gick inte diskussionen då vad jag minns iaf. Det framgick då att man inom AR inte rider skänkelvikning av den anledningen så det låter ju konstigt att du aldrig hört det. Har för mig att de som diskuterade det citerade grundaren? Men minns inte rikitgt. Hoppas någon mer AR-insatt (eller annan filosofi)hänger på isåfall. jag e jättenyfiken!

EDIT: Isch...jag vill inte peka ut någon ridstil egentligen men nu gjorde jag ju det ändå...Jag e intresserad av axels frågeställning och alla tankar kring den!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag har heller aldrig hört att skänkelvikning skulle vara tabu :o
Både min AR-tränare och w-tränare har rekommenderat mig att rida vikningar. Visserligen inte med någon speciell "vinkel" eller "tvärning" hur man nu ska uttrycka det (alltså om det är mer åt sidepass eller så, förstår ni hur jag menar?), men vi gör olika vikningar och vändningar på lektionerna.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag har hört det här om skänkelvikningens "skada" flera gånger, läst det här på Buke genom åren - på detta forat - och om man googlar kan man t ex läsa att även AR-folk fått den uppfattningen. http://bok.markus.ridakademi.se/artikel_1822/Sk%E4nkelvikning+eller+%F6ppna%3F, citat: "Tyvärr har vi i den akademiska världen fått en definition av skänkelvikning liktydig med "att rida fel"."

I denna tråden nämns "använder ej, för då trampar den förbi tyngdpunkten": http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=493828

Citat från blogg: "Skänkelvikningen har inom ramen för den akademiska ridutbildningen inget berättigande och man bör därför avstå från den eftersom hästen här träder förbi sin egen tyngdpunkt. Kan bli motsägelsefullt eftersom hästen i alla andra övningar utbildas att träda in under sin tyngdpunkt, och det vill man befästa. Skänkelvikning används vanligen som en lösgörande övning, och vi har flera andra övningar för att lösgöra hästen inom AR som vi föredrar att använda." (Länk: http://stalleskelid.zoomin.se/blogg/arkiv/201002.html)


Rapport från en riddare: http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_87782/cf_57129/tidn2-07onsdag.pdf Sök på Skänkelvikning, så kommer uttalandet där också.

Citat från AR-blogg. "Skänkelvikning: Bakbenet passerar tyngdpunkten och gör ingen nytta. Dessutom är hovarna sneda och hästen tvingas förflytta sig på ett onormalt sätt." Källa: http://bellashastblogg.blogspot.com/2009_06_01_archive.html

Så att säga att du inte hört det inom AR gör mig lite förvånad faktiskt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Mycket intressant frågeställning måste jag säga .Detta ska bli intressant att följa.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Tack för länkarna, mkt intressant läsning! Ska bli ku att se om det kommer fram nåt svar på frågeställningen
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag rider själv skänkelvikning. Då jag diskuterat det med AR-ryttare har det hetat att skolorna kan vara lösgjörande och de är dessutom samlande. Så man ser inget behov av skänkelvikningen. Någon har sagt att man inte vill lära in hästen att trampa förbi maximal belastning. Då kan jag tycka att hästen ska ju gå där vi säger. Säger vi sidvärts så är det det. Säger vi belastning är det det. Man måste ju kunna styra och rida alla kroppsdelar. Det kommer för mig innan samling.


Det jag själv kan se som ett problem med skänkelvikningen är att hästens ben när de korsar är sneda i förhållande mot marken. Så även hoven i luften. När den väl tar mark måste hoven sättas i med full kontakt iom att den är platt och inte kan rulla över. Då blir det viss påfrestning i kotan. Hästen rullar sedan över till andra sidan innan benet släpper. Och all den rörelsen sker i kotan. Det är en rörelse jag funderar på om den är nyttig för hästens kota.

Jag hörde någon säga något om att de trodde man tagit bort skänkelvikningen i tyska programmen. Vet inte huruvida det stämmer eller ej. Har inte möjlighet att kolla det iom att jag inte pratar tyska. Annars borde det ganska snabbt gå att kolla. Och har de gjort det borde det betyda ngt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag rider själv skänkelvikning. Då jag diskuterat det med AR-ryttare har det hetat att skolorna kan vara lösgjörande och de är dessutom samlande. Så man ser inget behov av skänkelvikningen. Någon har sagt att man inte vill lära in hästen att trampa förbi maximal belastning. Då kan jag tycka att hästen ska ju gå där vi säger. Säger vi sidvärts så är det det. Säger vi belastning är det det. Man måste ju kunna styra och rida alla kroppsdelar. Det kommer för mig innan samling.


Det jag själv kan se som ett problem med skänkelvikningen är att hästens ben när de korsar är sneda i förhållande mot marken. Så även hoven i luften. När den väl tar mark måste hoven sättas i med full kontakt iom att den är platt och inte kan rulla över. Då blir det viss påfrestning i kotan. Hästen rullar sedan över till andra sidan innan benet släpper. Och all den rörelsen sker i kotan. Det är en rörelse jag funderar på om den är nyttig för hästens kota.

Jag hörde någon säga något om att de trodde man tagit bort skänkelvikningen i tyska programmen. Vet inte huruvida det stämmer eller ej. Har inte möjlighet att kolla det iom att jag inte pratar tyska. Annars borde det ganska snabbt gå att kolla. Och har de gjort det borde det betyda ngt.
Det med att hoven sätts ner först på ena sidan- har jag oxå hört som argument- att det påfrestar.

Jag förutsätter att folk inte rider i högre gångarter ( farten som dödar) där underlaget ej ger efter. Sen har hästen en kulled i hoven- hovleden.

Jag anser att sk. vikning är en MKT bra övning för både häst o ryttare.

hästen gymnasticeras o ryttaren får lära sig att koordinera sina hjälper o samtidigt ser man om hästen är liksidig- har lika lätt åt båda hållen.

Jegra skrev ngn bra sammanfattning om både ryttaren o hästens nödvändiga bålstabilitet i övningen.
Den avslöjar om man har bogarna på plats o att man rider rätt o får med sig hela hästen- UTAN att för den saken skull strypa tempot. Hästen ska kliva framåt åt sidan- se lätt o målmedvetet ut.

I skolorna får man däremot inte böja för mkt då hela lyftkranstänket går åt skogen.

Videon vi såg nyligen visar ju just vad som händer- hästen tappar balansen o övningen är bara dålig.

Biggan. Nu är det som vanligt att du inte är medveten om ngt alls i den stil du utövar- när halva S. ser annat:p
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Somliga har självförtroende... Här är ett svar till en frågeställare, på en av dina länkar... Det handlar om tyngdpunkt och skänkelvikning.

"Sedan har vi nästa fråga: Visste skribenterna (Lussan och Kyra) själv vad de skrev, när de skrev detta eller har de, likt dig när du undervisade, skrivit sådant som de har hört sägas? Hur noggrant har dessa damer undersökt skänkelvikningen innan de skrivit sin bok? Har bokskrivandet föregåtts av en vetenskaplig undersöknign av skänkelvikningen, eller har de tagit information ur minnet? Kanske citerar de TR. Våra OS-ryttare är duktiga att rida, men hur stora teoretiska analytiker är de? Det lär vi aldrig få veta

Och kanske får jag vara så stöddig att jag frågar vilka källanalyser du hade gjort av skänkelvikningens syften och variationer, innan du förmälde detta till dina elever? Frågan är retorisk. Troligen är Kyras och Lussans reflektioner över ämnet inte större än dina."

Här har vi då en AR förespråkare som menar på att OS-ryttare inte kan analysera hästars rörelsemönster. Om inte ens en OS-ryttare, enligt författarens sätt att se på saken, klarar av att bli en stor teoretisk analytiker, återstår bara en slutsats. Dygnet har 24 timmar, veckan har 7 dygn. Vill man bli en skicklig ryttare så ägnar man sig åt att rida, vill man bli en teoretiker sitter man på sin kammare. För enl personen ifråga så går dessa två saker uppenbarligen inte att förena.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Tack Jacko:laugh:
Från Holst
Tyvärr har vi i den akademiska världen fått en definition av skänkelvikning liktydig med "att rida fel". Likadant hör jag många som tycker illa om skänkelvikningen eftersom mången rider den så galet. Det är ju dock knappast skänkelvikningens fel att folk inte vet hur en skänkelvikning bör ridas.
:bow:

Bent gick inte att kopiera, men skrev att sk. vikningen gör att hästen kliver in bakom tyngdpunkten. Ja det gör den om man rider för sakta. tvärar mer än vad man klarar av eller en kombination- tvärar på bekostnad av tänket framåt.

Det stog oxå att piaffen är en del av grundutbildningen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Oj! Så noggrant läste jag inte måste jag erkänna. Jag googlade bara, eftersom jag blev förvånad att AR-folk nu inte kändes vid denna formulering som jag hört/läst många många gånger.

Det är intressant att man anser att Bent har en mer grundmurad kunskap biomekaniskt sett (än OS-ryttare - och inte nog med det: Kyra brukar ju dessutom framhållas som en gudabenådad pedagog!), när han fortsätter prata om "träda in till tyngdpunkt" eller när han i början av sin karriär som guru ansåg att halvhalten inte behövdes. Om här funnes en förvirrad smajley vore det läge för den nu.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Vill bara förtydliga att det inte var B B som skrev det jag citerade, så att ingen missförstår. Men nog är det märkligt att någon person alls, ställer sig frågande till att Kyra och Lussan vet vad de håller på med? Och hänvisar till att de inte skulle ha tillräcklig teoretisk analytisk förmåga :confused: Där har man återigen detta med doktorsavhandling i funderande.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Och här är ett citat från Immer: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13582215&highlight=sk%E4nkelvikning#post13582215

Hon har hört samma sak, att skänkelvikning inte är till gagn. Från hästens mun, så att säga. :laugh:

Jag har aldrig hört honom säga att skänkelvikning skulle vara skadlig, vilket vissa antyder att han skulle ha gjort. Han menar att man inte har någon nytta av skänkelvikningen, helt enkelt.
Rätt ska vara rätt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp