varför svullen?

Messy

Trådstartare
hästen fick frukost inne i morse innan jag red... så att hon var lite svullen i bakbenen kändes inte speciellt konstigt...
hon var dock mer svullen i vä bak än vad hon brukar vara, asså typ gallig...
hur som helst så lindade jag med back on track å red för å se om det gick ner...
inte speciellt varm i varken hov eller ben...

sen när jag hade ridit så hade svullnaden inte gått ner, hon var som gallig längs hela senan :crazy:
vet inte vad det heter.. men de ska ju vara "smala" som två ränder längs benen.. å inneranden var samma som andra benet, men senskidan (? ytter) var fylld nästan hela vägen upp...

vad kan det bero på? hon var ok i gårkväll när jag nattade...

satte massa kylbalsam nu iaf... inte halt...

Sv: varför svullen?

vissa kan ju bli svullna och galliga om de har stått länge. alltså stått inne utan att ha rört på sig. som tex under natten. min häst brukar bli det när man börjar stalla in efter sommaren.

Samma med min häst, fast han blir gallig efter 10 min stillstående. Inte mycket, men pyttelite. När han får röra på sig mycket så är han helt torr. Vissa hästar kan så som skönhetsfel utan någon anledning. Fast det verkar ju lite konstigt ifall det uppkommit så plötsligt =/

jo men hon sov ju på natten... men efter RIDNINGEN...

det var därför jag red.. eller inte avstog rättare sagt... just för att de är lite galliga å det går ner...

damn it om det är nått...

HOPPAS överansträngning...
har precis börjat trava mer på allvar... å andra sidan vilade hon igår, å reds i förrgår, då borde hon varit gallig IGÅR...

ok.. inte måla fan på väggen... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm...
Svar
4
· Visningar
823
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30