Varför svängel??

Splittan

Trådstartare
Varför har man en svängel (ja jag är okunnig :crazy:). Har det lite med säkerheten att göra eller något annat??

Har köpt en rockard, men den har ingen svängel. Så därför är jag nyfiken på vad svänglens uppgift är, och om man ska se till att fixa en svängel till rockarden?

Svängeln sitter ihopkopplad med bröstan genom draglinorna. Svängeln följer bogarnas rörelse, och det blir då ingen friktion. :) Hur mkt ska du köra?

Nu i början är det bara tänkt att börja köra henne för skojs skull. Då hon igentligen tävlas i hoppning.
Men tävlingsmänniska som jag är så siktar jag till nästa år att kanse tävla lite lätt med henne. Beroende på hur allt utvecklar sig i framtiden (där mkt är involverat just nu).

Just nu så har jag bara en "billig sele", typs H**ks billiga sele, men med två jordar om magen. Så svänglen har jag ju ingen nytta av just nu.
Tänker köpa en riktig sele när vi har kommit i gång lite.
Vem vet, vi kanske skolar om från hoppning till körning. :)

Även om du bara nöjeskör är det bättre med en svängel för hästen.
Risken för skav minskar och hästen får en bättre arbetssituation.
Det kostar inte mycket att skaffa en svängel och ett par draglinor.....

Ok. Du kan ju rätt lätt sätta dit en svängel på vagnen och draglinor kan du ju fästa i bröstan.

hej hej

du gör helt rätt i att strunta i svängel så länge du har en vanlig bröstsele. du sätter ju fast skaklarna i bröstan o då kvittar det hur mycket svängel du har.
jag har en travsele med däckeljärn som jag har kompletterat med en bred kortbrösta. ett billigt alternativ. Så nu kör jag med svängel och full rörelsefrihet för pållan min, känns skönt att äntligen få ge henne det efter alla gånger med fasta skaklar.
sammanlagd kostnad 2000 1500 för selen o 500 för bröstan på travshopen. svängeln har jag gjort själv.

/jenny

Kan inte denna läggas upp som standard på körforumet.

varje vecka är det ju folk som frågar om sånt!

Vem är moderator?

/jenny

Sv: Varför svängel??

Lite kuriosa: Mina föräldrars grannes (hon är 60+) pappa uppfann svängeln...

Svängeln har funnits i mer än 60 år!!!!
Läs gamla fakta!
/M

Det är väl med en bröstsele som det är viktigt med svängel.
Om man har en loksele är det inte lika viktigt med svängel och de flesta arbetsvagnar och finslädar jag sett har inte svängel.

Är det så?

neeeej, ?? ju tyngre lass ju mera frihet behöver väl hästen för att kunna arbeta rätt och orka utan att få skav.

har aldrig kört med loksele själv...tycker inte om..

hur länge har svängeln funnits?

och om du läser inlägget mia mia mia så är ju pappan snarare 90 :) hans dotter är 60 +
han kanske införde svängeln i deras byalag??

/jenny

Om hästen ska kunna dra bra med en loksele ska skaklarna vara rekade - det vill säga kunna följa med hästen i rörelserna fram och tillbaka. Riktiga arbetsvagnar och timmerkälkar etc brukar ofta vara det.

:banana:

Han är nog ÄNNU äldre, troligen född på 1500-talet, senast på 1700-talet!!

Från nätupplagan av Svenska Akedemins ordbok:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

BETYDELSE: (i fackspr.) till l. på hästdraget fordons framvagn: tvärslå i vars ändar hästens draglinor fästes o. på vars mitt en krok l. bygel anbringats för fästande i vagn l. redskap o. d.

Togehakar eller suenglor. ArkliR 1563, avd.

Chäserna
(dvs. cauraijos) äro med 2 hjul, dragas af 2:ne mulåsnor, hvaraf den ena går inom chässkalmarna och den andra inom ett par streck vid en svängel, fäst midt under chäsen. TERSMEDEN Mem. 1: 161 (1734).
Togehakar eller suenglor. ArkliR 1563, avd.

Men han kanske förbättrade den på något sätt?

Jag har visserligen bara varit involverad i körning i 4år, men jag vet inte till att jag någonsin sett en brösta som man fäster skaklarna i,
det skulle vara intressant att se hur en sån ser ut.

//JeB

JeB64 skrev:
Jag har visserligen bara varit involverad i körning i 4år, men jag vet inte till att jag någonsin sett en brösta som man fäster skaklarna i,
det skulle vara intressant att se hur en sån ser ut.

//JeB

du har alltså undsluppit börjes o hööks billiga skitselar??

grattis!
/jenny

Vi har en Hööks sele som är 11 år nu, den går visserligen inte varje dag längre men 4-5 pass i veckan går den i vilket fall.
Vi stoppade om däckeln på den för 1år sedan ungefär men det får man kanske räkna med. Speciellt om man tänker på att den kostar en bråkdel av vad en sele från Henk eller David kostar........

I vilket fall så sitter skaklarna i däckeln på den.
Det finns en bild på en sån sele på Kuskringens hemsida under Om körsport/anspänning
//JeB

Nej, de har inga skitselar på deras info om körsport, och tur är väl det!

Jag hoppas verkligen inte att du använder en skitsele 5 dagar i veckan. Helt sonika utgår jag ifrån att du har e sele där skaklarna sitter i däckeln och bröstan är fri från skaklar och endast sitter samman med draglinorna som går till svängeln. Eller hur ??
Här har du en bröstsele där man fäster skaklarna i bröstan istället för i däckeln, även om däckeln involveras här oxå men på ett negativt sätt.

:)
6013.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 515
Senast: Marita73
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka