Varför svängel??

Sv: Varför svängel??

Man kan visst ha draglinor till en vanlig bröstsele. Om du bara fäster en seltunga i dragringen och har en vagn där seltungan kan röra sig fram och tillbaka i fästet. + fäster draglinan i dragringen. När hästen sedan drar så ska seltungan ligga fritt i fästet på vagnen, alltså inte ligga emot fram el. bak kant på fästet. Hästen drar alltså i linan inte skakeln. Sedan får du förstås bättre draglinje med en "riktig" sele där bröstan är lös och linorna sitter direkt i den.

Sedan får du förstås bättre draglinje med en "riktig" sele där bröstan är lös och linorna sitter direkt i den.

och bättre är inte just bättre då? Varför nöja sig med något sämre?

Du glömde att skaklarna ofta sitter jättelågt och hämmar hästen i svängar.

Visst är det bra med mångas åsikter och synpunkter, men vi behöver väl ändå inte promota DÅLIGA selar? Istället borde vi försöka få bort dem ur hööks o börjes sortiment så att de säljer mer av de andra bra selarna, kanske med en prissänkning till följd?

Det finns BRA selar för 2500 nu. Som jag skrev i ditt andra svar: körning är dyrt och kunskapskrävande.
Som jämförelse. Dålig sele 1500:- baksele 900:- draglinor 300:- svängel minst en hundring med materialåtgång. (2800:-) (typ börjes)

Bra sele ca 3000:- (shettisshopen, finns i stor oxå) med allt utom svängel. Dessutom matchar allt. :)

Vad kör du med för sele och häst?

/jenny

Jag har bruksnordis och Tärnsjös loksele med varierande tillbehör. Både svanskappa (vid jordbrukskörning) och baksele vid all annan körning. jag har draglinor i både hampa och läder för olika slags körning. skogsvagnen har rekade skaklar så där använder vi inte draglina. Men jag håller även på att köra in min shettis och ska köpa en bra sele till honom fast jag har inte bestämt om det ska bli lokor el. brösta. (har just nu lånat en brösta till inkörningen).
Självklart är det bästa att ha rätt utrustning, men det kan vara lätt att skrämma mindre kunniga från att köra genom att uppmana dem att använda saker som de knappt vet vad det är.
Det är också svårt att beskriva via internet hur saker ska sitta så därför är det bättre att uppmuntra folk till att be nån om hjälp hemma.
Även du måste ju förstå att vem som helst inte bara tillverkar en svängel eller draglina när de knappt vet hur sakerna ser ut.
dessutom är det viktigt att sakerna är av kvalitet, det är inte roligt om den hemmagjorda svängeln eller draglinan smäller av när hästen hugger i och drar nåt tungt.
Annars är det ju förstås bara roligt när fler vill köra, då kanske man kan få fler bekanta och inte vara så ensam när man håller på.
Jag känner bara folk som rider i övrigt.

hej.

jo, även jag förstår att folk inte kan svetsa, men då kan man som tur är få hjälp, eller köpa en färdig svängel. Sånt går även att specialbeställa på vilken mekanisk verksatd som helst. Vill man så kan man.

Vad jag inte förstår är varför svängel och draglinor är så exotiskt för folk, är det börjes o hööks fel? De har ju selar med draglinor på sina bilder, visserligen dyrare. Egentligen är det konstigt att folk inte är mera intresserade av det när de kan köpa de dyraste benskydden och ha 10 täcke. :)

Tyvärr är det oftast "skräpponnyerna" som körs, inte elitponnyerna, och det kan ha ett samband med ekonomiska förutsättningar...

Du har nog helt rätt i att ekonomin spelar in, och även okunnighet.
Innan jag började köra visste jag knappt vad en svängel var. Jag hade sett dem men förstod inte varför man skulle ha dem.
Jag tyckte att det såg väldigt svårt ut med alla remmar som satt överallt på en sele av finare typ och sitter folk och tittar i t.ex. hööks så kan dom nog tycka att selen med minst remmar på ser enklast ut.
Har verkligen hööks och börjes ett sådant inflytande på folk? Jag trodde det var mer för några år sedan.
Vi har nåt som heter Floby överskottslager i närheten.(Ligger utanför Falköping).Han brukar komma till olika evenemang som har med brukshästar att göra, som Grevagårdens avelsvärdering. Där kan man göra bra köp vad gäller körgrejor. Till lite billigare priser men ändå kvalitet eftersom en hel del är äldre renoverade militärprylar. Men de har även nytt. Fast få inte en chock om ni åker dit, det är ganska rörigt, men man kan hitta riktigt fina saker.
Men min favorit är ändå Tärnsjö, lädret är oslagbart och underbart mjukt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 515
Senast: Marita73
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka