Varför springer och hoppar de inte själva?

Miran

Trådstartare
Fullt av knasiga frågor i mitt huvud i dag. Men ändå:

Min häst älskar att galoppera fort och länge. Ännu mer älskar hon att hoppa, blir alltså helt stollig av lycka när man styr mot ett hinder.

I hagen har vi en hoppbana. Varför får hon aldrig ett ryck och hoppar några hinder själv om hon nu tycker att det är så himla kul? Hon drar inte ens en galopprepa då och då.

PÅ "min" ridskola så går ridskolehästar ibland på hoppbanen och jag vet åtminstone två som tar en repa då och då och hoppar ! Dessutom brukar de använda banken som sov och utkiksplats

Hästar är rätt lata... När du sitter på så vet hon väl att hon måste jobba, och väljer det roligaste. I hagen behöver hon inte jobba och väljer att lata sig :D

En av mina hoppade mer än gärna om det fanns ett hinder i hagen, även diken hoppade hon fram och tillbaka. Här är en bild när hon har med sig sitt föl som är ute för första gången, han lärde sig hoppa snabbt kan jag säga!

hopp.jpg

Jag är rätt så säker på att min häst skulle hoppa om det stod hinder i hagen. :) Kanske inte fram och tillbaka flera gånger och hela tiden, men nåt språng i veckan, kanske... :D

Får se om hon försöker hoppa över ån i sommarhagen... :crazy:

'Löshoppningsbanan' står i paddocken där min häst står när det är lerigt i gräshagen. Stallägaren som släpper ut säger att han ofta tar ett varv (1-2 minimala hinder) på morgonen vid utsläpp.

Hon vet väl att när du rider så ska hon jobba. I vilt tillstånd så slösar hästar sällan på sin energi, de äter och vilar mest. Därför så är de flesta hästar lata av naturen. Hon kanske föredrar att äta?

De enda gångerna jag har sett hästarna jag har kontakt med hoppa i hagen är då de har brallat och råkat komma rätt emot fälttävlanshindren som står i hagen.
Annars brukar de också hoppa diken/bäckar när de står i en hage som är uppdelad på flera "gräsöar".

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 699
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård