Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Jegra

Trådstartare
Aqua frågade detta i min andra tråd "Rädda en förlorad själ...". Det känns som att det behöver eget utrymme...

för skojs skull och för att stilla min nyfikenhet, skulle du inte kunna berätta varför du bla använder kandaret som du gör nu, om inspänningen mm och vad det är som har fått dig att göra dom här förändringarna?
nu kommer jag här och förstör eran skoj tråd med allvar men jag är uppriktigt intresserad och nyfiken!!

Det är en process som gått i flera steg, min utveckling (och Rajens) stod stilla under en ganska lång tid. Det saknades något och jag kunde inte placera det. Jag fick så möjlighet att rida för JB, något jag gjort en gång dryga året tidigare. Vad jag gjorde var att jag bad honom rida Rajen, så han fick känna igenom honom och se vad han skulle vilja ändra på. Plötsligt fick jag se en häst som satt mer i samlingarna än någonsin, utan att det uppstod en kamp utan enbart genom smarta övningar. Jag fick se en häst som bytte, helt rent, i vart fjärde språng... Det var min häst, men det var då inte jag som satt på... Det som hade hänt var att gick med egen motor, med egen energi.

Dagen efter fick jag ett ridpass jag sent ska glömma och efter den kursen var jag ganska förvirrad rätt länge. Jag upptäckte att Samurai plötsligt hade så mycket mer energi i ridningen. Jag fick en fantastisk känsla i fingrarna med de sträckta tyglarna - att bara kunna öppna och stänga fingrarna och få enorma förändringar i takt, tempo och balans. Kombinerat med kunskapen jag redan tagit till mig om sitsen inverkan och all den träning som den avspändhet i ridningen jag använt tidigare gjorde att jag verkligen kunde utnyttja alla nya verktyg jag fått. Det blev plötsligt enklare att rida 2+2 för då kunde händerna röra sig oberoende av varandra. Det tog emot men jag kunde inte blunda för att det gick bättre då.

På den vägen har det varit, och Samurai går nu bättre än någonsin, han musklar ryggen, han musklar bak, han sitter mer än någonsin tidigare - och han fyller 19 i sommar. Jag ler och är glad...

Lättridningen handlar egentligen om något så enkelt som att genom att lätta i sitsen faktiskt ge hästen utrymme för ryggen. Jag rider ofta fram i lättridning för att låta hans kropp komma igång lite, gammal man behöver lite tid på sig innan lederna är igång ordentligt. Då föredrar jag att inte sitta mer än nödvändigt på hans rygg.

Skänkelvikningarna rider jag för att det är ett så jättebra sätt att mjuka upp honom och få igång bakbenen, innan man börjar med samlingen. Han får mer framåtbjudning samt att man i skänkelvikningen kan med ett litet, ledande, tygeltag ge en extra skjuts åt frambenet som gör att han mjukar upp bogarna som han gärna låser lite.

Växlar gärna skänkelvikning och sluta t.ex. Mycket bra uppmjukning och lydnadsövning. Man får tillsammans med öppnan en bra status på dagsformen.

Inspänningstyglarna har jag använt lite på Campero för att jag vill utforska skillnaden i longeringen. En inspänningstygel har fördelen att den är statisk ( i detta fall anser jag det vara en fördel). Den har en fast fästpunkt och han kan förhålla sig till den punkten, lär sig att det inte har någon funktion att dra i bettet t.ex. En hand kan aldrig vara lika distinkt. De gånger jag gjort det och ridit har det varit stor skillnad i hur han svarat på bettet, han har varit mycket lättare att prata med, att få kontakt med och inleda arbetet med att få honom söka framåt-nedåt t.ex. Jag får se hur det utvecklas och kommer anpassa det jag gör därefter.

Lindorna har sin funktion, han har skor fram och jag vill inte att han slår sig under ridningen, det räcker med skador nu, typ... :)

Var det något mer? *minns inte riktigt...*
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

jag vill uppriktigt säga grattis.
Jag känner igen mig - är inne i en liknande process.

Jag har också faktiskt använt inspänningstygel och förstått vad den kan vara BRA för.

På min senaste kurs insåg jag att det var alltför mycker Baloo över mig och min ridning, och just med hjälp av att hålla tygeln still när jag rider har det hänt underverk.

Lycka till i fortsätningen :)
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Men Jegra, hur var det egentligen med köpespöet??? VARFÖR??? :rofl:

Hur som helst - intressant tråd, intressant att se tillbaka hur man gjorde för kanske fem år sedan och vad man gör nu. Vad som fått vara kvar, och vad man har plockat in.

Vad gäller skänkelvikningen så har även jag plockat in den igen efter att ha upplevt hur en bra skänkelvikning kan påverka ridningen i positiv riktning. När den funkar är den inte minst en väldigt rakriktande övning, och engagerar bakdelen fint inte minst när man växlar mellan skänkelvikning och riding rakt ut. Däremot kan jag fortfarande hålla med i AR-tänket att för mycket snedbelastning av lederna kan vara farligt, och undviker av den anledningen att tvära för mycket. Tycker inte att en väldigt tvär skänkelvikning ger de positiva effekterna fullt ut ändå.

Framdelsvändningarna behåller vi dock i papperskorgen.

Jag rider också lätt nu, av samma skäl som Jegra, men även där sitter en del AR-tänk kvar i bakskallen vad gäller att flytta tyngdpunkten i samband med lättridning. Min lättridning är mer stilla och mer diskret nu för tiden.

Jag har däremot inte plockat in inspänningstyglar. Jag kan väl i och för sig se vissa saker man skulle kunna ha ut av dem. Men möjligheten att i vilket ögonblick som helst kunna ge hästen hundraprocentig eftergift är viktigare för mig. När jag vill jobba hästen ordentligt på tygeln på longen fäster jag hellre en tygel direkt från bettet till mig, men oftast nöjer jag mig med att jobba på kapson.

Vad har vi mer då? Utrustning... Jag har faktiskt börjat introducera ett vanligt kandar efter att ha ridit på en stång med spärrad led och två tyglar. Funderade lite på att börja rida programridningar och klubbtävlingar i år, så då var jag ju tvungen att se om det skulle funka med kandaret. Det gav klar mersmak, så det ska jag göra oftare, även om den gamla betslingen också är bra. Har ridit 2+2 hela tiden, jag hade ridit en hel del på kandar innan jag började med AR eftersom jag tävlade på det. Rider med Torsion-sadel och tänker fortsätta med det, även om jag även har en dressyrsadel som jag använder ibland, det är lättare att använda sitsen med precision men jag tror att hästryggen mår bättre av bomlöst. Även jag rider med skydd - hästen är inte barfota längre utan har skor med fyra brodd i varje.

Fast köpespö, så lågt har jag inte sjunkit ännu...
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

svea skrev:
Men Jegra, hur var det egentligen med köpespöet??? VARFÖR??? :rofl:

Men det var ju snyggt ju! Det låt där på Piskmakarens säljbord och ropade på mig... Det var faktiskt inte mitt fel!
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Jag håller med dig om lättridning, kan vara väldigt effektivt på rätt sätt. Har också fått lära mig rida lätt på riktigt så att säga, vilken skillnad det var sedan tidigare. Hästen stördes inte längre, och kunde hålla samma takt och balans!! :idea:
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Lufsigt.

Jag har inte sett mig som AR rytatre - men insåg att det var det jag var - i alldeles för hög grad....

Att skapa energi bakifrån är en sak - men sedan att rikta den framåt - uppåt - är en annan.

Det blir ju inegn samling elelr schung om man bara fomar hästen fram till ryttarens rumpa, men sedan inte lyfter framdelen.....
 
Senast ändrad:
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Lugn Susan, man kan vara medioker utan att hålla på med AR...
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

*knapplån*

Ladies!

Nu har va alla gjort erfarenheter och kringlat runt på krokiga vägar till Rom. Känns som om vi börjar närma oss Säffle - samtididigt. Fast Säffle låter taffligt. Kanske London?

Jag menar att nu finns det underbara möjligheter till vidare utveckling... Väldigt roligt om man kan fortsätta att berätta lite här om vad som händer. :)
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Susan skrev:
Lufsigt.

Jag har inte sett mig som AR rytatre - men insåg att det var det jag var - i alldeles för hög grad....

Att skapa energi bakifrån är en sak - men sedan att rikta den framåt - uppåt - är en annan.

Det blir ju inegn samling elelr schung om man bara fomar hästen fram till ryttarens rumpa, men sedan inte lyfter framdelen.....

Blir lite OT nu.. flåt alla. :o

Aha. :idea: Men Baloo är söt.
Fast Tiger är häftigare, och förmodligen roligare att umgås med.
*fundera*


Jag måste väl säga att jag känner igen mig, att få min häst att lufsa är inte så svårt :angel: men att göra något mer är hejdundrande jättesvårt (tycker jag). Alltid är det något. :cool:


Och efter att du kommit fram till detta, vad har du gjort, hur har du tacklat detta?
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

true_blue skrev:
*knapplån*

Ladies!

Nu har va alla gjort erfarenheter och kringlat runt på krokiga vägar till Rom. Känns som om vi börjar närma oss Säffle - samtididigt. Fast Säffle låter taffligt. Kanske London?

Jag menar att nu finns det underbara möjligheter till vidare utveckling... Väldigt roligt om man kan fortsätta att berätta lite här om vad som händer. :)

Jaa, tänk om man nu hade en utbildningsbudget på, säg, 100 000 spänn att blåsa iväg, hur skulle då den fortsatta vägen till Rom se ut?

Jag skulle nog blåsa stålarna på följande:
- Träna en gång i månaden för JB på egen häst.
- En vecka hos Juan Antonio Jímenez. Spansk tävlingsryttare som rider lusitano, som jag är nyfiken på.
- En vecka i Jerez, följa arbetet på Ridskolan samt träna hos någon rejoenador.
- En vecka i Wien. Titta på morgenarbeit på SRS varje morgon, rida privatlektioner för någon på eftermiddagarna.
- Åka som fotfolk och spana på lite spännande typer som jag är nyfiken på. Carde och Kottas. Balkenhol. Kizimov, jag är nyfiken på den ryska skolan. Kyrklund. Och så skulle det vara intressant att spana in vad Nicole Uphoff håller på med nu för tiden, mycket lusitano har jag förstått...

Sen är nog de där stålarna slut misstänker jag...
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Alltså, VEM är JB? :o :confused:
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

"En vecka i Wien. Titta på morgenarbeit på SRS varje morgon, rida privatlektioner för någon på eftermiddagarna."

Appropå Wien och morgonträning. En bekant till mig var i Wien och såg på morgonträningen på spanska ridskolan i Wien och då blev en av ryttarma avkastad av sin häst!:eek: Ryttaren blev jätte arg och stampade i marken!!:eek:

Magdalena
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

tack jegra för dina förklaringar!! men har du lagt ner AR helt och hållet, tränar inget för bent längre?
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Jag har inte "lagt ner" AR. Det jag lärt mig av den akademiska ridkonsten är en del av det jag gör idag. Jag är inte renodlad AR-ryttare utan hämtar kunskap där den finns eftersom det är så man bäst utvecklas. Det är inte direkt "russinen ur kakan" för jag föredrar att försöka sätta mig in i ett system och tankesätt ordentligt för att förstå helheten men jag vill inte begränsa mig genom att inte titta utanför det området eller systemet för att senare kunna hämta mer kunskap.

Jag har inte ridit för Bent på rätt länge nu, jag valde att lägga de pengarna på Julio istället eftersom jag inte hade råd att rida för båda och passen för Julio har just nu gett mig de nycklar jag saknat i ridningen.
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

okej, jag tror att jag förstår vad du menar..
folk brukar ofta fråga när dom hör att man rider, om man tävlar och "vad" man rider...men jag brukar svara att jag bara försöker lära mig rida än så länge.
 
Sv: Varför? - Spinnoff på "Rädda en..."

Lord Owen skrev:
Och efter att du kommit fram till detta, vad har du gjort, hur har du tacklat detta?

Tack för dina frågor. De tvingar mig att tänka:confused: och de har lett till en hel del travexperiment med armarna på en stol i köket under helgen :D

Såhär har jag förstått det - vill ju analysera allt och sätta det i ett sammanhang:angel:

Alla mina ridlärare har haft åsikter om att min häst vickar med huvudet.....

På biomekanik kursen så lärde jag mig att
A - hästens huvudrörelser skapas av bakbenens rörelser - dessa rörelser blockeras av en för aktiv hand - för skarpt bett.........:o

B när bakbenen skapar kraft bakifrån skapar de även stora diagonala krafter, och mag och ryggmusklernas huvudsakliga uppgift- är att stabilisera dess krafter. *hmmm*

Jag har också haft teorier om serratus inblandning i att skapa form och hissa upp "fjädringen fram"....*hmmmm*

Okey; ny fröken gillar inte att huvudet vickar hon säger att det beror på att han har en för stor axial rotaion - (kisen är för losgelassen = Baloo.:D )

Hon säger håll bettet still i munnen så han sluttar vagga. Detta gör jag genom att hålal mina axlar stilla.

Det här är ballt för när jag gör som hon säger så händer det mycket i hästen.
Jag rider i ridhus med spegel och min nordis är markvid - det syns tydligt att han även om han går i jämnvikt studsar mellan frambenen.
När jag håller mina axlar stilla så blir jag mer stabil och hästen både kan och måste bära mig på ett annat sätt.
Han måste börja även han hålla ihop sina överarm för att hålla sig inom "ramen" som jag skapat.

Om du tänker på ordet samling - vad betyder det egentligen.
Samla ihop... Samla in...

Hästen måste även samla ihop sig sidledes:idea:
det syns i ridhusspegeln hur han plötsligt blir mindre markvid.
En helt annan häst.:cool:

Det känns när jag rider eftersom manken blir smalare och En dm högre. :love:

Och dessa försök vid stolen visade att när man hissar upp fjädringen fram så trycker man en del vikt bakåt ( liknande resultat har fåtts vid studier av mekaniken i passage)

Gör man även nästa sak som min nya fröken sa - dvs stabilisera ryggmusklerna extra där ryttaren sitter så kommer ännu mera vikt bakåt...:banana:

den där _vinkla bakbenen mera_ teorin är inte heller den komplett - Groucho Marx må vara samlad - men han är inte så spänstig....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 825
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 345
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 327
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 803
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp