Sv: Varför små hagar?
.
Har haft min häst i liten hage och aldrig mera kan jag säga, fick sedan flytta till ett relativt obekvämt stall för människorna men hästarna har det bra i stora hagar i flock och det är det som är det viktiga. Jag flyttade till stallet med små hagar pga att jag inte tänkte helt enkelt, såg den otroligt fina anläggningen med rundbanor stort ridhus och paddock och allting man kan önska och jag hoppades helt enkelt att han skulle trivas men nej.
Aldrig att jag låter min bekvämlighet gå före när det kommer till val av stall. Tyvärr är inte många beredda att ge upp sin bekvämlighet för att hästen ska få bra hagar och en bra flock. Sen tror jag dom flesta hästar kan gå ihop sålänge utrymmet finns. I en liten hage kan heller inte min häst gå med någon annan.
Jag har samma erfarenhet som du.
Jag hade under fyra månader min häst i ett stall med grusade frimärkeshagar. Det var inte meningen alls. När jag kom dit och tittade på sommaren så presenterades det som att det fanns en större gräshage där man kunde få ha sin häst om man ville, men att de flesta valde att ha sina hästar i en rätt stor grusad hage tillsammans. Denna hage var mindre än jag egentligen hade velat ha den, men stor nog för att hästarna skulle kunna springa omkring och busa om de ville. Hästarna skulle vara ute tolv timmar per dygn.
Flyttade dit i september, min häst stod i gräshagen. Efter två veckor fick han inte stå där längre av någon anledning, utan fick gå i grushagen istället. Ganska snart började ägarna vilja dela av hagen, vilket man "glömt" säga till mig att de alltid brukade vilja. Dessutom var aaaalla hästar på den anläggningen mörkrädda (host, host) så till slut gick de ute sju timmar per dag, inte tolv... I november gick min häst till slut tillsammans med två kompisar, men då åt min häst för mycket tyckte de (stoooora halvblodshästar på 175 cm som fick typ 3 kg hö under hela utevistelsen, jag ville ge min häst fem kg) så då röstades det fram att min häst skulle gå i en egen liten hage.
(Jag ansågs vara skitkonstig som ville ge min häst sammanlagt 13 kg hö per dygn, herregud så mycket mat tyckte de andra. Lite djurplågeri var det ju också minsann att hästen bara fick en näve mineraler, lite lucern och några morötter i krubban och inte 2-3 kg havre som deras hästar fick.)
Summan av kardemumman var att när december kom så hade jag en skitjobbig liten häst som skrek ihjäl sig av glädje när jag kom till stallet (läs: uttråkad och understimulerad), galopperade på stället när jag red och blev halt pga ren stelhet av att stå still så mycket. Vi flyttade till en lösdrift i årsskiftet ("Fy fan, ska du slänga ut stackaren nu, det är ju för fan djurplågeri...") och alla problem försvann på typ två veckor.
Stallet var hur fint som helst, absolut... men maken till kass hästhållning och hemska jäkla människor fick man leta efter. Behöver jag ens säga att samtliga ägare hade problem med att deras hästar krubb-bet, luftsnappade, boxvandrade, vävde, vaktade sin mat...