Varför skäller hunden på vissa?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 798
B

Bianca1971

Har någon en vettig förklaring till varför tjejen skäller på vissa som går förbi när man är ute och promenerar, medan hon knappt lyfter på huvudet åt andra? Det finns kanske 1000 förklaringar och spekulationer och det skulle vara intressant att höra vad ni tror.

Killen hon började råskälla på idag varken haltade, stannade, sa något eller var konstigt klädd, något som hon annars kunnat reagera på... så jag bara undrar vad som rör sig under pannbenet på henne.

Vad gör ni i en liknande situation? Tyst/godis/titta-här-borta-iställlet funkade inte.

Sv: Varför skäller hunden på vissa?

Jag har ingen teori om varför dom gör så, men min var likadan när han var 7-9 månader. Han var i en period livrädd för folk och fä och reagerade på helt olika saker varje gång (alltså inte bara t.ex. joggare eller människor med barnvagn).

Det jag gjorde för att "bota honom" var att gå ofta där det fanns mycket folk.
Till slut märkte han att det inte var något farligt.

Så gör min 9månder gamla hund då och då. Ibland skäller hon på någon som går helt vanligt en bit bort - andra sekunden reagerar hon inte ens trots att hundar kastar sig mot henne och storskäller...
När hon skäller så är det ofta för att det är mörkt ute eller att det hon skäller på dyker upp plötsligt. Jag ignorerar henne alltid - om hon inte börjar hoppa eller dra i kopplet. För oavsett om hon skäller eller inte så vill jag att hon går fint.

Min kan ge 1 skall om det är någon som går eller springer förbi utan att titta på honom. Precis som om han vill tala om att han är där. Är det då någon som tittar/pratar så viftar han med hela kroppen och vill hälsa. Fortsätter de utan att ta notis om honom ser han besviken ut.

Så har han alltid gjort sedan han kom som omplacering när han var 9 månader. Nu är han snart 8½ år.

Han är glad för alla människor, stora och små, med rollator eller permobil eller handikappade på annat sätt.

Vad du kan göra är att fånga din hunds uppmärksamhet i god tid innan h-n kommer på att nu ska det skällas. När h-n redan har börjat är det för sent, förmodligen blockerar h-n sig på den som passerar. Börja med skvallerträning när ni är lugna båda två, ingen annan i närheten. Arrangera sen med någon kompis som kommer och passerar tills du känner dig säker på i vilket läge du ska fånga hundens uppmärksamhet med skvallerträning.

Det finns något man kallar spökålder, som inträffar i regel någon gång mellan 6 och 12 månader. Det brukar gå över igen ganska snabbt, men om man gör helt fel kan det fortsätta eller t o m bli värre. Om din hund är ungefär i den åldern kan det vara det det beror på.

Glömde säga att hundar är mycket bättre på kroppsspråk än vi, både vårt och andra hundars. Det kan vara något i kroppsspråket hos den som de skäller på som påverkar. De läser ju t ex av rangen på mötande hundar, de kan även läsa av t ex osäkerhet hos människor.

Senast ändrad:

jag har samma problem!!

fast för mig gäller det innomhus och utomhus, med flickan.

vissa som kommer in blir hon helt vild och skäller som galen, men andra så lyfter hon knappt på huvudet. Det är antagligen skilnad på folk och folk... =P kanske ska börja lyssna på henne... *skojj*
när vi är ute så skäller hon ibland på andra hundar (vilket jag tycker är hiskeligt pinsamt, det har hon gjort hela sitt liv, 4 år och jag fick henne i juni-08) så brukar jag avleda uppmärksamheten, liksom, påkalla hennes uppmärksamhet till något annat.

pojken kan "muffa" på snöhögar och postlådor, låter som sveriges mes, medan han inte brys sig om andra saker.. kan det vara "spöken" kanske :P

:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 399
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka