Varför skaffar man en stor j-a hund om man inte kan hantera den???

Seabaz

Trådstartare
Nu på mindre än två veckor har jag och min hund blivit "överfallna" av tre olika stora hundar....

Som TUR VAR har inget hänt... Bara ren tur anser jag...

Första hunden var en schäfer eller om det var en mix av det, vet inte för det var mörkt utan gatulampor just där. Men hunden släpade sin människa säkert 15 meter för att komma fram till oss och ägaren i andra änden kopplet pep "han är snäll, han är snäll"...

Andra gången var en rottweiler som vi mötte och ryckte till i kopplet och släpade sin människa 4-5 meter innan hon kunde få fotfäste och hålla emot, mannen i den familjen var bredvid på en cykel och röt till riktigt ordentligt så min hund blev rädd medans deras inte brydde sig för fem öre....

Tredje gången var också en rottweiler som hoppade och ryckte i kopplet som fan men ägaren lyckades hålla den. Den morrade och lät som bara en rottis kan....

Jag får ju hjärtat i halsgropen varje gång detta händer... Vad ska jag göra i dessa situationer?
Ska jag låta min hund stå kvar på marken? Lyfta upp den?

Som det varit nu har jag haft min hund på marken och försökt att bara gå därifrån men inte så lätt när en stor hund släpar sin matte efter sig och följer efter oss i hälsarna....

Vad ska jag göra?

Det finns en anledning till att inte jag har en stor hund - för att det kräver så mycket jobb!
Jag har haft en schäfemix på heltid själv och när han kom upp i trottsålder så tog jag kurser både med och utan hund för att lära mig hantera min "stora vilde" och det hjälpte! Han är en jättefin hund idag!
Fler borde testa detta :smirk:

Men till frågan igen, jag är desperat för jag blir rädd för jag är rädd om min hund! Vad ska jag göra när stora hundar rusar fram till oss... (med ägaren hängandes i kopplet)

Sv: Varför skaffar man en stor j-a hund om man inte kan hantera den???

Jag har samma problem här, jag bor i ett bostadsområde med mycket hundar av varierande sort och givetvis med ett par schäfer/rottismixar härs och tvärs som folk inte kan hantera. Har ett ekipage (en kvinna och en schäfermix) , hunden i fråga är alltid på promenad med sin ägare-hon fullkomligt flyger efter hunden medan den röjer iväg! Vid ett tillfälle skulle jag gå runt husen här som kvällprommis med min hund..Jag såg att hon stod på gräset en bit bort med sin hund men tänkte givetvis inte mer på det utan var på väg förbi när hon utbrister "Du måste gå runt!!!!" ..."va?".."Ja du måste gå runt huset jag kan inte hålla honom!! Är din en hane?"..
Eh, ja men jag måste gå här för jag ska träffa min sambo om en minut" ..."Nej du får gå runt!!! *panikslagen ägare*"..."okej...visst"
..Kan tillägga att hunden bara låg där vid tillfället..så undrar vems humör som smittar av sig på vem?! Förutsätter vissa människor att dom stora hundar SKA vara bånstyriga och "det är som det är?"..Jag får den uppfattningen..
Sedan har vi en nyinflyttad omplacering hos en granne. En pb/rottis mix som jag faktisk anmält till hyresvärden idag eftersom att jag är rädd om min hunds liv. Den här hunden är INTE rolig. Stor som ett hus och fullkomligt vansinnig och den har redan oprovocerat attackerat grannens jämtehane som är gudasnäll. Attackerar den min lilla är chansen extremt liten att han överlever det.
Fantastiskt nog har hyresvärden faktiskt satt upp lappar (jag vill själv inte prata med ägarna då de verkar extremt ostabila) lite varstans i huset om vad som gäller i området om kopplade hundar men att man också måste ha mental lydnad/koppel på sin hund.
"Hundar som oroar/skrämmer omgivningen när de är på promenad kommer att ombedas gå en lydnadskurs som är gratis för duktiga instruktörer som hjälper till med den mentala biten"...är inte det otroligt? Jag är jätteglad:D . Fick även veta att detta ska göras över hela Botkyrka som är ganska känt för sina "kamphundsproblem" då var och varannan människa har pb korsning eller liknande.:bow:

Har själv aldrig stött på någon person med en stor hund de inte kan hantera.

Jag och sambon har en liten rottisvalp.
Får massa tips om hur jag ska hantera honom, då sambons föräldrar har 2 vuxna rottisar som han hållt på med mycket när de var valpar.

Sen finns det MÅNGA stora hundar i området, men alla har riktigt bra ägare.
Bla finns det fler rottisar, dobermann, Hovawart, St Bernhard, Pitbull, Amstaff och Am.bulldog.

Har man en stor hund, gäller det att verkligen veta vad man har i kopplet och vad hunden är kapabel till och sen lära sig hantera det.
Kan man inte det, så ska man inte ha en stor hund.
Hjälper inte att försöka förneka hundens storlek.

Nackdelen är ju att det finns personer som skaffar sig respektingivande hundar som status-symboler, eller macho-hundar.
Såna personer vill jag INTE möta, då dessa ägare ofta har noll koll på hundens lydnad gentemot andra människor och djur.

Samtidigt blir jag lika förbannad eller nästan ännu mer förbannad på folk med småhundar som inte kan eller bryr sig om att hantera det dom har i kopplet. Sistnämnda exemplet uppfattar jag som vanligast. Tant Agda kommer med lilla fiffi som vrålar (nåja, iaf på sitt vis) och hänger och slänger längst ut i flexit medan ägaen/föraren bara skrattar gott åt sin "lite speciella"hunds beteende. Fyfan rent ut sagt. Här verkar det vara allmänt accepterat att inte ha pli på hårtussen.

Samtidigt blir jag lika förbannad eller nästan ännu mer förbannad på folk med småhundar som inte kan eller bryr sig om att hantera det dom har i kopplet.

Fast om jag får välja så möter jag hellre en lös ouppfostrad "hårtuss" än en lös ouppfostrad hund modell större.

Usch vad obehagligt!:crazy:

Har själv blivit 'överfallen' 2 gånger av (lustigt nog) pitbulls med min lilla tik. Första gången så gick ägaren till hunden in i kiosken och 'band' sin hund utanför, jag stod på ett avstånd med min hund och väntade på min sambo-som gick in till samma kiosk.
Hunden får syn på min hund, reser sig upp och börjar sakta men säkert komma mot oss, jag ser hur kopplet hamnar på marken då ägaren Inte knöt fast hunden-utan bara LA kopplet!:eek: Hunden kommer som sagt allt snabbare fram till oss, men en ruggig blick och sänkt huvud-fokuserad på sitt 'byte'. Rätt som det är sätter hunden av i full fart och går till attack, i ren panik rycker jag upp tiken i famnen på mig, håller hårt i/om henne och vänder mig om för att undvika att hunden kommer åt henne-hellre att den biter mig än min lilla hund!
Hann väl snurra 2 varv innan ägaren rusar ut, skriker åt sin hund som kastar sig på backen och får då ett rejält kock stryk av sin ägare....

Andra gången så gick vi i skogen med hundarna jag och min sambo, vi hann inte ta av kopplen från våra hundar då jag hör bakom mig hur någon ropar "stanna" till sin hund, vänder mig snabbt om och ser en pitbull komma i full kareta mot oss-->mot min tik! Blicken och attityden var exakt den samma som den första pitbullens och det for ilningar i kroppen på mig när jag såg hunden komma allt närmare.
När hunden nästan svepte förbi mig mot min tik så sparkade jag allt vad jag kunde mot den främmande hunden, rakt i sidan på den, den for som en vante in i buskarna men reste sig snabbt upp igen och gjorde ett nytt försök, men undvek denna gång att springa så nära mig. Då kastade jag mig på den och fick tag i halsbandet och höll fast den-precis då (som tur var)hann ägaren fram och kunde då ta sin hund och fick höra ett par av sanningens ord!:mad::devil:

Nu agerade jag i stundens hetta.. Men jag, liksom du-är rädd om mina hundar. Jag tar hellre betten själv än att mina hundar får göra det och tar skada, eller betalar eventuell vet. vård för den andra hundens skador som jag kan ha orsakat efter att ha agerat i 'nödvärn', faktiskt!

Sen tycker jag att det är fruktansvärt oansvarigt att människor skaffar sig hundar huller om buller utan att bry sig mer om den saken.:cool:

Men som svar på din fråga så vet jag inte vad jag ska säga, det 'sägs' att man Inte bör ta upp en hund i famnen vid en konflikt/attack, men vad tusan ska man annars göra? Stå och kolla på när ens lilla hund slits i stycken??!! Aldrig!
Däremot så skulle jag Absolut Inte springa iväg från en argsint hund.
Men i Ditt fall skulle jag nog ta upp hunden i famnen och vända på klacken, stå kvar en liten stund och sedan sakta börja gå hemåt...? Eller stå kvar och låta dem passera och försöka 'gömma' sin hund...?
Svårt att säga... Hmm...

Jag fasar bara inför den dagen(som jag för övrigt INTE hoppas på att den kommer) då någon av mina stora hundar blir överfallna! Usch, vill inte ens tänka tanken, lite svårt att rycka upp en schäfer på +40kg i famnen och samtidigt schasa iväg den andra hunden:angel:

Senast ändrad:

Jag har som tur är inte råkat ut för någonting liknande, än. Den dagen kommer säkerligen komma och det enda jag vet är att jag kommer att försvara min hund med både näbbar och klor! Och anser jag situationen väldigt allvarligt så kommer jag hiva upp min hund i famnen.

Önskar att man inte skulle behöva hamna i en sådan situation någonsin med det är nog bara önskedrömmande, tyvärr! :crazy:

"Hundar som oroar/skrämmer omgivningen när de är på promenad kommer att ombedas gå en lydnadskurs som är gratis för duktiga instruktörer som hjälper till med den mentala biten"...
FY fan vad bra!!:bow:

Fick även veta att detta ska göras över hela Botkyrka som är ganska känt för sina "kamphundsproblem" då var och varannan människa har pb korsning eller liknande.:bow:
På riktigt!? Fy tusan alltså, riktigt bra!!:bow: Hoppas nu att folk som har 'problem' med sina hundar kan svälja sin stolthet och ta emot denna hjälp, är ju guldvärt!

Jag kan erkänna att jag har åkt omkull en gång.

Det var första gången jag skulle gå ut med våran hund, när vi precis hade köpt han. Han såg en hund, drog iväg och jag åkte omkull, var på vintern så jag fick inge fäste. Han stannade med en gång jag rammlade och ställde sej brevid mej.
Hunden som han såg var en bit bort, jag tror att dom inte såg oss.
Jag sa till han på skarpen, tror han tog åt sej. Han har iallafall aldrig mer dragit omkull mej.

Grannens småhundar får tydligen hålla på som dom vill, dom är ju så roliga när dom ska moppsa upp sej mot min så kallade "kamphund".
Dom rusar fram, ställer sej på bakbenen morrar och skäller:mad: Börjar bli trött på att dom får göra hur dom vill, den ena har tydligen bittit en hund oxå. Ägaren har fått en varning, långt innan vi flyttade in. Får dom en till så får dom inte bo kvar sa hyresvärden.

Det är så ballt med stor hund...:devil:

Min supertrevliga hanhund blev påhoppad tre gånger som ung, alla tre gånger av stora svarta hundar, och nu är han hanhundsilsk. Kan såklart inte svära på att det kommer av detta, men det känns så. Skittråkigt.

Ett av "överfallen" skedde i ett mindre trevligt område söder om stockholm, där MÅNGA unga killar har hundar av farligare modell. Just för att det är så tufft. Jag kan inte förstå hur dessa personer har fått köpa rottis, pitbull (amstaff) o liknande. Hur seriös är den uppfödaren?

Kan tillägga att jag har kompisar med dessa raser och det är världens goaste hundar allihop, så jag är inte rasistisk, men det är trist när så vassa hundar hamnar i okunniga händer...

jag vet hur du känner dig! har börjat undvika vissa promenad stigar för att jag vet att en gubbe i kvarteret brukar gå där med sin schäfer som redan har anfallit min kille TRE ggr!!
blir så iriterad att det måste vara jag som får flytta på mig.. vill ju gärna kunna släppa honom lös i den skogen, men problemet är att han har sin lös så om den ser min kille så kommer han ju med stor sanolik het flygga på honom!!
Kommer aldrig glömma när frun gick med hunden och vi mötte dom, när schäfern fick syn på oss så drog han matte säckert 10 meter och flögg på min hund, hon blev så arg på hunden att hon kasta ner den på marken och rapa till den med kopplet samtidigt som hon skrek; JAG HATAR DIG DIN JÄVLA HUND JÄVEL!!
och där stog jag som en tomat:o visste inte vad jag skulle säga så jag tog bara min hund och gick!!

tråkigt att det behöver vara så!! men jag har bestämt mig för att nästa gång någon hund kommer flygga på min kommer jag att försvara honom, med ALL min makt!!:cool:

Inget jag har märkt av på promenad tack å lov.

Däremot har vi en stor hund som låter som bara vissa hundar kan i i samma lägna på det halvhöga radhuset jag bor i. Skäller på alt å alla när man går förbi, lite smått otrelvigt.

Men blir mer förbanad på dom som har småhundar och struntar totalt i uppfostran. Red förbi en idag som satt i koppel en bit bort från oss. Ägaren bryde sig inte om att ta in hunden och se till så att kopplet var spänt. Så precis när vi red förbi så gör hunden ett utfall, vilket ledde till att hästen jag red på blev lite rädd. Fullt förståligt, hur ska en häste kunna veta att hunden är kopplad så den inte kan komma fram å äta upp den å då är endå hästen i fråga van vid hundar för ägaren har hund själv som jämt är med i stallet och är trevlig.

FY fan vad bra!!:bow:

På riktigt!? Fy tusan alltså, riktigt bra!!:bow: Hoppas nu att folk som har 'problem' med sina hundar kan svälja sin stolthet och ta emot denna hjälp, är ju guldvärt!

Ja! Jag är jätteglad för det, om en hund har fått in klagomål på sig mer än en gång är det upp till bovärdarna att ta kontakt med ekipaget om be dom gå på kurs.

Jag måste bara inflika att alla med ouppfostrade hundar i kopplet kanske inte äger den. Går ofta ut med även min kompis hund (stor chi) samtidigt som jag tar ut min. Min kompis hund är en sådan där liten "fiffi" som gör utfall, morrar och skäller när man möter hundar och ibland även mot gående folk utan hund. Vill helst gömma mig vid de tillfällena :o speciellt när de man möter ser ut såhär :smirk:
Men hon får uppfostra sin hund själv...

tillbaka till ursprungsinlägget.

Vi har två stora hundar i området jag går STORA omvägar runt. 1 vorsther som ett gammalt par ägar, de far runt i kopplet som en vettvilling och de har noll koll. Sen är det en amstaff, Pitbull el liknande som man brukar se en ung kille släpandes efter, ser faktiskt lite komiskt ut :p
Ser jag någon av ovanstående hundar så ser jag till att vara på minst 10m avstånd.

Samtidigt blir jag lika förbannad eller nästan ännu mer förbannad på folk med småhundar som inte kan eller bryr sig om att hantera det dom har i kopplet. Sistnämnda exemplet uppfattar jag som vanligast. Tant Agda kommer med lilla fiffi som vrålar (nåja, iaf på sitt vis) och hänger och slänger längst ut i flexit medan ägaen/föraren bara skrattar gott åt sin "lite speciella"hunds beteende. Fyfan rent ut sagt. Här verkar det vara allmänt accepterat att inte ha pli på hårtussen.

Jag hade "turen" här om dagen att hamna på date med en lös pitbull som kom morrande med gapet öppet, i full attack mot min dvärgpinscher, jag hann tack och lova hiva upp min hund i famnen en millisekund innan han hade blivit klippt rakt över ryggen.
Ägaren va tom så trevlig att hon anklagade mig för det inträffade, trotts att jag gick lugnt med min hund i koppel och hennes va lös, jag skulle inte ha plockat upp honom nämligen, hade min hund varit normalt funtad hade han lagt sig ner vet ni!
Jag blir så jäkla förbannad och de är bara synd att det råkar vara en pitbull också, vill inte generalisera på det viset, men man måste ta sitt ansvar som hundägare! Ägaren förstod heller inte alls min ilska eftersom att "det blev ju inga skador"... vad säger man liksom? Funderar tom på om jag ska polisanmäla händelsen eftersom att jag nu i efterhand fått reda på att den hunden har attackerat flera hundar här i området.
Vi har även tidigare blivit attackerade utav en rottis som kom kutande med koppel visserligen men utan matte, han slet tag i min hund och min kille flög 1 1/2 meter upp i luften, men den ägaren tog åtminstone sitt ansvar, va mycket ångerfull och hjälpte till med vet kostnader.
Tack och lov har han klarat sig utan allvarliga skador, bara små skråmor som hör till livet om man är en levande varelse.

Jag har ett tvärtemot problem.

Här kryllar det nämligen av äldre människor med små hundar som dom har i flexikoppel och låter springa huller om buller till höger och vänster.

Min hane får under inga omständigheter hälsa på någon annan hund på promenaderna pga att han har fått göra det i förra hemmet och får numera glädjefnatt och är full av förväntan så fort han ser en hund.
Så vi kör stenhårt på det nu.
Inte så lätt när det är gullt av dvärghundar och flexikoppel som ett spindelnät över byn på kvällarna.

Mkt irriterande, och ingen av hundägarna går att resonera med.

Jag brukar få lite skeptiska blickar från människor vi möter när jag har min schäferhane. Jag är rätt liten och tanig, men jag orkar hålla honom, även vid snabba kast framåt från honom.

Han är inte så förtjust i hanhundar så jag tar upp honom vid sidan, men det är inte alltid han går snällt, börjar den andra hunden låta eller kasta sig då flippar han ur tillbaka. Men jag har inga problem med att hålla honom.

Kan ju däremot konstatera att jag orkar inte hålla 3 st stora schäfrar själv.:angel:
Jag stod utanför affären och väntade på kompisen och höll i hennes två tikar + min egen hane, då dök en man med en stor hund upp och ena tiken är rädd för hundar flippar ur.
Vilket triggar de andra att rädda lillan, tre hundar kastar sig fram mot honom och han ser lite ängslig ut, jag inser att det enda jag kan göra i situationen är att sätta mig på rumpen i snön.
Hälarna i backen och sittandes och rytandes åt hundarna säger jag åt honom att det är lugnt gå förbi bara. Han undrade nog om jag var riktigt klok som sätter mig ner, men det fungerade ju.
Men jag skämdes rejält och sätter alltid fast ligisterna hädanefter. :o

Han har blivit påhoppad ett par gånger av svarta labradorer som bitit honom rejält, och han känner sig tyvärr inte trygg med mig vid hundmöten då det alltid varit jag ute med honom vid dessa tillfällen. Men vi har jobbat länge med detta och det går upp och ner, vissa dagar går han snällt för att nästa dag bli grinig. :(

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med, självklart är det lika irriterande med småhundar i flexikoppel, har tre stycken sådana i grannhuset, alla tre är det gamla tanter som äger. Två av hundarna bjäbbar som bara den och tanterna rycker i kopplen och säger "tyst tyst" varje gång...
Möter dessa två i alla fall 4-5 gånger i veckan på kvällspromenaden.. Hundarna har ju inte blivit bättre än i alla fall på 2 år :smirk:

Den tredje bor nog lite längre bort, möter vi bara nån gång i veckan. Den står stilla och morrar när man går förbi men den gör inget mer än så...

Jag tycker jag har rätt bra koll på min hund, kan dock inte ha honom lös där jag vet jag kan möta andra hundar, så bra koll har jag inte. Men han går fint i koppel om jag säger åt honom och jag har även rätt bra koll på omgivningen så ser jag att det kommer mötande hund så ser jag till att ha min hund "fot" under själva mötet..

Men som någon skrev... Jag blir hellre överfallen av en hårtuss än en rottis...

Men som någon skrev... Jag blir hellre överfallen av en hårtuss än en rottis...
Jag blir hellre överfallen av en rottis...då slåss mina grabbar på hyfsat lika villkor. En hårtuss skulle bli masakerad :crazy:

Men självklart passerar jag hellre en hop skällande hårtussar i koppel än en hop skälande rottisar...svårare att hålla i då.

Min granne brukar ibland vara hundvakt åt en schäfer..
När hon är det,så ringer hon på dörren och gå-ut-tider ska bestämmas..så vi inte möts,hon klarar inte av hunden..
Och hunden hörs lång väg när dom är på väg ut,han vrålar i trappan,varav grann:devil:,säger att han tycker det är såååååååå kul att gå ut,ja hur kul tycker jag det är kl 03.00..?För han vill ju gå ut på natten också..:devil:

Nu senast i dag så plingade hon på,hunvaktsdags..och sa att det inte fick stå kattmat i trappan när hon ska gå ut,för hunden äter upp katten och maten..,ja han anser att det är hans mat..
(vi har lite mat i trappan,för katten vill inte alltid komm in,fd stallkatt)

Varför åta sig hundar som man inte behärskar???

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo