VARFÖR ska tårna peka framåt?

D

Decibelli

Hejsan :)
Jag undrar varför det är så viktigt (enligt många) att tårna pekar framåt? Jag förstår inte, för några år sen var det viktigt att trampa ner hälarna, men det har vi tydligen kommit ifrån och nått nytt shit har kommit in? Att tårna ska peka framåt istället för lite utåt i stigbygeln, men då kan man ju inte trampa ner hälen ordentligt? Kan ialalfall inte jag som har tretorn. Och dessutom gör det sjukt ont och ger försämrad ridning då jag bara tänker på det hela tiden. Dessutom måste jag trycka in foten enormt långt om tårna ska peka framåt för att jag inte ska tappa stigbygeln. Varför är det så? Vem har kommit på att man måste ha foten så? Sjukt jobbigt,det har försämrat min ridning jättemycket. Jag har jättefin 3 punktssits när jag har tårna framåt, MEN för några dagar sen red jag privat lektion på ridskolan och dom tyckte jag hade benen för långt bak när jag red i 3 punktsits och tårna framåt. Då skulle jag fram med benen så jag satt i stolsits och hälen skulle ner? Helt sjukt. Ridskolan är ändå ganska stor men sjukt dålig! Usch vad arg jag blev.. Förstår faktist inte vad som är rätt o fel. :confused:

Sv: VARFÖR ska tårna peka framåt?

Hälen ska inte vara överdrivet nedtrampad, många som "övertrampar". I dressyr ska foten vara vågrät har jag hört. Jag trampar ner den svagt och tycker att den naturligt pekar framåt.

Om du vinklar fötterna utåt ligger inte hela ditt ben till hästen och du får inte en korrekt sits, allt hänger ihop ;)

Det är nog dina tränare som förklarat dåligt för dig, man ska inte ta i för att tårna ska peka framåt.

Pekar tårna utåt ligger inte benet rätt, det har inte så mycket med foten att göra egentligen. Insidan av låret ska ligga an mot sadeln, inte som många där baksidan/insidan ligger an mot sadeln. Då hamnar tårna automatiskt rakt fram. :)

Anledningen till detta är inte just att tårna ska peka framåt utan för att man inverkar som bäst på hästen när man har den vinkeln på benet.

(ursäkta för hemskt luddig förklaring)

Korrekt lodrätt sits innebär ju så mkt mer än att trampa ner hälen och allt är lika viktigt. För att enklast få till ett korrekt skänkelläge tar du tag i foten så att du håller vaden och foten rätt upp, virder in hela framsida lår och knä mot sadeln och släpper sedan ner benet, se till att du behåller positionen när du tar stigbygeln igen. Då lägger sig oftast både höften och skänkeln korrekt. Sen är det ju så mkt annat som också kan behövas rättas till (händer, armar, axlar, säte, rygg, bröst osv.) Det är upp till dig som ryttare med hjälp av din tränare att jobba så att sitsen blir så bra som möjligt.

Jaha okej.. :) För i hoppningen och i galopp har jag sjukt svårt att ha tårna framåt utan att tappa stigbyglarna. Då måste jag knipa med knäna istället för att kunna sitta kvar om hästen busar osv. Men det gör ont i vristen typ att ha tårna framåt, är det normalt? Men jag ska tänka på det till nästa gång, att insidan av låret ska ligga mot sadeln typ:)

Om man sitter korrekt och avslappnat i hela kroppen så hänger även foten med. Sitter man för mycket mot baksidan av låret, vilket väldigt många gör, så åker även tån ut. Vrider man om hela låret så man verkligen sitter på insidan, så har du en rak fot med tån rakt fram.

Samma princip gäller för en nedtrampad häl. Är du avslappnad i säte och ben så kan du ha lagom med stöd i stigbygeln så hälen åker ned. Spänner du benen eller inte sitter ordentligt i sadeln så åker gärna hälen upp...

Tårna ska inte peka rätt framåt utan lite snett utåt, det finns inte en möjlighet att ha tårna rätt framåt då måste du bryta skelettet i kroppen. Va på en bra föreläsning om detta där de verkligen påpekade detta med att vi har blivit tjatade på detta om tårna. De ska naturligvis inte peka rätt ut mot sidorna heller. Vi fick på föreläsningen lära oss att när man sitter upp ska man sätta sig i lodrät sits utan stigbyglar och snurra runt med fötterna för att mjuka upp fotleden och sen sätta dem i stigbyglarna, då är de uppmjukade och kommer i rätt position.

Usch va krångligt det va att förklara, hoppas du fattade nåt!! ;)

Nej, precis som dom andra säger så är det egentligen inte tårna framåt utan knäna framåt, ont i vristen ska du inte få! Om du tappar stigbyglarna så ligger inte benet om och intill på rätt sätt, du ska sitta som du står utan häst. (?). Genom att få knäna avslappnat rätt fram (genom att vrida in benet) så kommer fötterna rakt ner (du får jämt tryck på trampdynan och tappar inte stigbyglarna (om du inte spänner och drar upp skänkeln såklart) och höfterna vrids åt rätt håll (sittbenen på plats) och du kommer om med skänkeln. ska du stå behöver du stödet mot vulstret, mellan knäna, dom ska ligga stilla på plats men med svikt i knäna så du kan gunga med. Där får man den stadiga och följsamma sitsen! Pekar knäna utåt får du inte alls samma kontakt(yta) och du är mycket lättare att rubba.

Hälen ska vara något sänkt, oavsett vad man än rider, precis som armarna ska vara något böjda, för svikten. Sänker man hälen för mycket så finns det inget kvar att svikta, sänker man för lite blir man spänd. (både armar, ben och fötter).

Allt hänger ihop!

Ofta när man justerar mycket, t.ex. någon som suttit med skänklarna för långt bak så känns det som stolsits fastän det blev lagom. Filma dig själv! supernyttigt!

Investera i den här boken, superbra! Enligt mig ett måste i varje ryttares hem = )
vogelius-birthe-spanst-och-harmoni-i-ryttarens-sits.jpg

Tårna ska inte peka rätt framåt utan lite snett utåt, det finns inte en möjlighet att ha tårna rätt framåt då måste du bryta skelettet i kroppen. Va på en bra föreläsning om detta där de verkligen påpekade detta med att vi har blivit tjatade på detta om tårna. De ska naturligvis inte peka rätt ut mot sidorna heller. Vi fick på föreläsningen lära oss att när man sitter upp ska man sätta sig i lodrät sits utan stigbyglar och snurra runt med fötterna för att mjuka upp fotleden och sen sätta dem i stigbyglarna, då är de uppmjukade och kommer i rätt position.

Usch va krångligt det va att förklara, hoppas du fattade nåt!! ;)

Bryter du skelettet när du går vanligt också? ;) Eller går du med tårna pekandes utåt? På vilket sätt skulle det vara fysiskt omöjligt för tårna att peka framåt? Sitter man korrekt pekar de automatiskt framåt.

Testa att stå med fötterna bredvid varandra, lägg din vikt på vänster ber, slappna av i knä och fotled i det högra benet, sen lyfter du ut ditt högra ben åt sidan, fortfarande med avslappning i knä och fotled så ditt ben från knä och ned bara hänger där det hänger sas. Då kommer du se att din fot fortsätter peka framåt av sig självt även om du har benet åt sidan som man ju har när man sitter i en sadel.

kl

Jag är en av alla som har problem med att sitta korrekt med fötterna framåt och får ständigt jobba och tänka på att ha rätt vinkel i benet för att få tårna att peka framåt. Det är inte helt lätt att komma ihåg det alla gånger och man faller lätt tillbaka i gamla vanor, men övning ger färdighet :)

att tån inte ska pekat utåt utan mer rakt fram är inte ens bara för att benet ska ligga rätt - det är för att benet hela vägen från ditt bäcken ska vara korrekt rundat runt hästen, med huvudsyfte att du är stadig i bäcken regionen vilket är huvudnyckeln till en god sits. ;)

TS: du har nog missuppfattat lite - se ovan. om du har tårna pekandes utåt vrider du hela benet ändå från höften/bäckenet fel, med resultat att du inte blir följsam i bäckendelen, vilket är grundförutsättningen för att sitta korrekt på hästen. hälen ska förvisso vara sänkt, men inte så pass att det blir en spänning i din fot.

om du fått kommentar att dina skänklar är för långt bak så är de säkerligen det - men hur du sen sitter när du för fram skänkeln är ju fortfarande - per ovan , helt beroende av hur stabil du är i din magregion och ditt bäcken. eftersom du upplevde att du kom i stolsits när skänkeln kom fram, så säger det mig att det är i bäckenet du inte är stabil, - det är DÄR du behöver fokusera, då kommer skänkeln hamna mer naturligt rätt per automatik också. se till att tränaren du tränar för har koll och kan förklara, visa och positionera dig betydligt bättre än det du fått hittills.

ang. att det skulle vara omöjligt att peka med tån framåt.... hmm.... det är högst normalt och högst möjligt. du ska ha känslan när du sitter på hästen att du sitter på sittbenen, sitsen väger tyngst, sen välver sig din överskänkel runt hästens kropp som om hästen vore en badboll (den ska få plats att välva sig under dig), och sen ligger underskänkeln an där badbollen börjar kurva sig inåt. Med andra ord - luft och avslappnat i överskänkeln, inget knipande.

Ponnyryttaren: den boken är fantastisk - håller helt med!!!!

Senast ändrad:

Investera i den här boken, superbra! Enligt mig ett måste i varje ryttares hem = )
vogelius-birthe-spanst-och-harmoni-i-ryttarens-sits.jpg

Det va för henne jag va på föreläsning! och det va hon som sa att skelettet inte klarar av att man har tårna rätt framåt om man sitter i lodrät sits, alltså inte som när man går eller står utan i lodrät sits!

Bryter du skelettet när du går vanligt också? ;) Eller går du med tårna pekandes utåt? På vilket sätt skulle det vara fysiskt omöjligt för tårna att peka framåt? Sitter man korrekt pekar de automatiskt framåt.

Lägger mig i, men när du går (hoppas jag allafall) att du inte har benen så brett isär. ;)

Lägger mig i, men när du går (hoppas jag allafall) att du inte har benen så brett isär. ;)

Nej men kan utan problem göra det ;) Och dessutom kan man ju stå med benen brett och fort ha tårna framåt. Förstår inte hur detta skulle "käcka ens ben" ?

Det har nog med höftens och bäckenets uppbyggnad att göra, likaså med sadelns uppbyggnad, bredd och hästens rygg. Att sitta med tårna framåt i en "normal" sadel på en "normal" häst har jag inga problem med alls. Däremot blir det fysiskt omöjligt för mig i en bred bomlös ex, eftersom bäckenets bredd inte matchar sadelsätets bredd - dvs det går inte att sitta helt rakt så tårna kan vara rakt fram!

Nej men kan utan problem göra det ;) Och dessutom kan man ju stå med benen brett och fort ha tårna framåt. Förstår inte hur detta skulle "käcka ens ben" ?

Det kan ärligt talat inte jag :o

Till REIN, jo iof det låter rätt troligt. Jag har smalt bäcken och rider en grov ponny och där är det i stort sett omöjligt (om man vill kunna gå efteråt ;)) att ha fötterna vinklade rakt fram. Drt går nästan :)

När man rider eftersträvar man en bra grumdsits som är effektiv. När den är effektiv arbetar musklerna tillsammans och samarbetar med hästen rygg o sadeln på ett sätt. När man kommer ner i sadeln på rätt sätt så anpassar sig alltså musklerna. I samband med detta får man ett så ksllat knäslut som gör sitsen stadig. När detta knäslut ligger an mot sadeln på rätt sätt kommer också foten hamna rätt. Det börjar alltså från sitsen, det som händer i foten. Du ska inte tvinga foten att vara rakt fram utan jobba med det du har i sadeln först o främst sen kommer fötterna... Detta e väl lite mode precis som mkt annat, mode i vad man fokuserar på :)

Jag förstår inte att det skulle bli svårare att sitta på en häst för att tårna pekar framåt. Ont i vristen vet jag inte heller, det låter inte normalt. Man ska ju inte få ont av att sitta korrekt. Kan det vara så att du inte är van att sitta så och därför sträcker ut benet på nått sätt. Vet en som har problem med att få ner hälarna när hon rider, hon går mkt i högklackat, nästan jämt och får ont av vanliga skor.

När jag var i England för flera år sedan så sa min tränare då att jag skulle ta ner hälarna, det kändes så onödigt att ta ned dem så mkt som hon då ville. Och jag vet inte om ridningen blev bättre av just det, sen var det iof mest terränghinder och hopp för mig på den tiden. Dressyren var sekundärt ;).

*lite OT på sätt och vis*

På avd. spretande fötter... jag kan bjuda på (vad jag tror är) ett skolexempel på HELT FEL sits. :D

Nu kan jag ju faktiskt i stort sett inte rida utan åker bara med, så jag kanske är ursäktad. Men med mitt lite smalare bäcken, en bomlös sadel, en betesrund ponny (eller islandsHÄST för dem som föredrar det) och ingensomhelst balans någonstans så kan resultatet bli detta. :D

fail.jpg

"Tappade" handleder får ni som bonus. Men jag är åtminstone rak i ryggen för en gångs skull, har hållning som en ostbåge annars. :D

Sådär med benen satt jag också då jag precis hade fått hem min genomfeta islandshäst som dessutom hade en bomlös Torsion...Det gååår liksom inte att sitta bra utan att förstöra varenda ligament i bäckenet:p

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama