Varför ska hästen tugga på bettet?

A

Allramest

Varför eftersträvar man att hästen ska tugga på bettet? Om hästen tuggar på det med kindtänderna sitter det väl alldeles för högt upp? Och en harmonisk häst är väl stilla i munnen?

Jag ifrågasätter inte utan undrar mest, tacksam för svar, diskutera gärna. :)

Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?

dom ska inte tugga på bettet, dom ska ha ett stöd och "suga" på bettet, och de räknar jag med en stilla mun.
en totalt stilla mun utan någon aktivitet alls tycker jag blir väldigt stumt och kontakten blir inte bra.

Okej, ja det håller jag med om! Men allt för ofta skrivs det och sägs det att "hästen tuggar bättre på det bettet" eller "sådärja -nu tuggar han bra!" eller "hjälp, min häst tuggar inte på bettet!?"

:crazy: varför?

Antar att det är lite av en felbeskrivning, finns ju med i många böcker bland annat.

Det jag har fått lära mig är att när hästen tugar på bettet (eller vad man nu ska säga) så tänker den..? (dvs fundera och löser uppgiften vi gett den, typ skänkelvikning,halvhalter, vilken uppgift man nu ber om).
Men om det är rätt vet jag inte!

Jag red en häst som verkligen TUGGADE på bettet när hon blev irriterad. Det knakade i munnen på henne. Givetvis var inte detta något bra, men hon slutade med det när vi började rida med olika bett och mjuk o följsam hand.

Egentligen tror jag inte man vill att hästen ska tugga på bettet bokstavligt, utan mer röra runt det lite i munnen. Inte bita tag utan suga och liksom ta emot bettet.

Nu låter jag helt pårökt men jag hoppas du förstår vad jag menar :angel:

min dam tuggar lätt (inte gnagande på nåt sätt..) emellanåt, minst ett par gånger per pass/tur. speciellt då vi jobbat någonting och det till slut funkar helt, både mentalt och fysiskt. Hennes sätt att säga "okej" (tränar en hel del NH och dylikt) ;) . skadar dock inte hennes munn på något sätt då hon rids på hackamore.

har de bett i munnen ska de väl dock suga på bettet, eller kanske småtugga (röra käkarna liiiiite). men tuggar de för mycket så blir väl tänderna sabbade?

tror tugga på betet mer är ett utryck, men tror inte det är det hästen bokstavligen ska göra. Vill ha ett stöd i munnen från hästen, för mkt tuggande och när de tar tag i betet sliter på tänderna och ger spänningar i käkmusklerna. jga tror att om hästarna håller på och tjafasar runt mkt med betet inte trivs med det.

En unghäst som jag håller på att rida in, tuggar rätt ofta på bettet både före och under ridningen. Jag vet inte varför? :confused:

Jag vet inte alls om jag har hört rätt, men en häst som visar undergivenhet för en annan dominant häst säkner huvudet slappnar av och tuggar lätt. En häst som går i en bra häst bör ju vara avslappnad och avspänd, och accepterar ju ryttaren som ledar och kanske därför börjar tugga på bettet?
Jag menar dock itne att hästen skall tugga på bettet som den tuggar hö utan mer "halv-tugga" lite röra lite på munnen och inte vara totalt fast i käkarna?

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar