varför ska domarna veta vilket equipage..

V

vildamatilda

hej...
ja har en fråga...
i dag klagar alla på olika bedömning. detta tycker ja stämmer. ja tycker att domarna tar för mycket ställning i vad de är för någon person som rider och vad de är för någon häst...

och nu undrar ja, varför domarna ska ha någon information över huvud taget om vad de är för någon häst,ryttare, uppf, stam eller ägare....

man vill ja att bedömningen ska vara så opartisk som möjligt...

visst kommer till slut domarna känna igen än, men då kanske mer på ett mer objekttrift sätt...
vet själv hur de kan vara hur man än rider för en domare som har sätt en tillräkligt så hamnar man alltid på samma %....

kanske då på något sätt kan förhindra förutsatta meningar mm...

( ursäkta om de är några fel stavningar:angel:)

Sv: varför ska domarna veta vilket equipage..

jag håller med dig och känner igen det!
Det var jätte roligt när en domare kom från Göteborg (jag bor i norrbotten) och hon dömde så rättvist och bra tycker jag, hon hade ju inte sett någon av ekipagen tidigare som deltog i klassen/klasserna. Hon visste ju liksom inte vad hon skulle titta på.

jag kan förstå att personliga åsikter påverkar bedömning till viss del, alla är olika och ser olika.

dock minns jag en tävling för ett par år sedan när jag tävlade min tränares häst under div 3 i dressyr då min häst fått en sparkskada. hästen är en riktig läromästare och jag hade ridit den en hel del innan och på tidigare tävlingar fått omkring 65-68%. den domaren som dömde sista omg hatar min tränare av okänd anledning, det hela resulterade i 34%?! då genomfördes alla moment, vid rätt punkt och i en ok form för klassen. då ska man inte kunna få 1or och 2or!
sjuk upplevelse och väldigt tråkigt för vårat lag som blev utan placering..

Lämnade ni in någon protest? Om alla moment genomfördes ska man väl inte kunna få så dåliga poäng?

Lämnade ni in någon protest? Om alla moment genomfördes ska man väl inte kunna få så dåliga poäng?

Det hjälper inte att lägga in protest- det man ska göra är att kontakta dressyrdomarutbildaren i distriktet och där sakligt lägga fram sin kritik mot den domaren man här anser gjort så många felbedömningar.

ligger man på samma procent år in pch år ut i samma klass så är det nog inte dommarna det är fel på utan ens egen utveckling. Jag skulle först och främst byta tränare istället för att beklaga mig över hur felbedömd jag blir.
Det är faktiskt bara pinsamt.

Men jag kan på sätt och vis hålla med om att dommaren inte ska ha så mkt info om ekipaget. Men hur kul hade det varit för publiken då?
Det är en bedömningsport visst, men även en typ av publiksport.

Det var inte bara jag som var missnöjd den dagen, utan fler som helt enkelt inte passade i den domarens ögon var också ganska upprörda. hon dömde ganska många tävlingar under säsongerna för några år sedan, och missnöjet var ganska stort varje gång. dock gillade hon min egna häst, så personligen så förstod jag inte riktigt hur det var förrän den här tävlingen(även om man hört missnöje under tävlingar, men det här var i början av min "karriär" och så mkt fokus på andra klarade inte nerverna då^^). någon slags "anmälan" gjordes till distiktet, vad som hände sedan vet jag inte riktigt men sen dömde hon inte på flera säsonger. dock har hon dömt 1 tävling i år..

ja skulle vilja se en ändring i den svenska dressyrsporten... där inte namn och skriverier spelar så stor roll...

ligger man på samma procent år in pch år ut i samma klass så är det nog inte dommarna det är fel på utan ens egen utveckling. Jag skulle först och främst byta tränare istället för att beklaga mig över hur felbedömd jag blir.
Det är faktiskt bara pinsamt.

Men jag kan på sätt och vis hålla med om att dommaren inte ska ha så mkt info om ekipaget. Men hur kul hade det varit för publiken då?
Det är en bedömningsport visst, men även en typ av publiksport.

Men publiken kan väl få sitt vanliga program, men det ska vara förbjudet för domare att ta del av detta innan tävling precis som att det är förbjudet att ha med sig fusklappar på tentamen på högskolan. Svårare än så är det ju inte.
Fram för rättvisare dressyrbedömningar!
Bara för att jag tränar för tränare A eller har köpt tränare A:s häst så ska jag banne mig inte ha fördelar av detta när jag sedan ställer upp i tävlingar.

Det är ju en intressant tanke, har tänkt på det många gånger själv. Men tyvärr känner ju domarna igen ryttare och hästar till slut. Särskilt de som umgås privat osv...
Men om alla red med papperspåse över huvudet kanske... :idea: :rofl:

Inom min "sport" kattutställning så får inte domarna någon information om vilka katter dom ska döma. Man ska inte använda kattens namns inför domaren osv. Sen så känner ju vissa domare igen vissa mäniskor och katter i alla fall, men dom får ingen information om det och får inte läsa i besökarnas program osv. Det fungerar bra för oss, varför skulle det inte fungera för er?

Inte papperspåse, tänk på att det kan bli svårt att andas eller se genom den.
Scream-mask ska det ju vara!

Hur ska man spöka ut hästen till oigenkännlighet då? Kalk och målarfärg? =)

on topic, jag håller med om att det kan bli orättvis bedömning (jag har tillexempel själv en historia med en domare som har en realtion till min familj och som med all säkerhet skulle kunna bedömma mig partiskt, har dock aldrig blivit dömd av denne än så jag vet inte om det skulle vara till min för- eller nackdel) men jag ser inte hur föreslagen lösning skulle hjälpa till att göra det rättvist långsiktigt tänkt.

För det första kan domaren sen tidigare ha någon slags relation till häst eller ryttare. Att man inte delger information om ekipaget hindrar inte heller domare från att gilla en viss färg/typ/ras. Ska man dra det ännu längre kanske det finns domare som har något emot vissa typer av häst-/ryttarutrustning och blir påverkade i sin bedömning av det. På högre nivå är det ju helt omöjligt att som domare inte känna igen de flesta ekipage som tävlar - så många avancerade domare eller ekipage har vi inte, och hästar som Briar och co är ju rätt lätta att känna igen.

Därför är en sådan lösning inte särskilt genomtänkt eller långsiktigt hållbar, men jag har heller inget bättre förslag själv. Kanske får man helt enkelt acceptera att tävlingsvärlden inte är helt och hållet rättvis och att man någon gång kommer få en placering som inte inte förtjänat och tvärtom. Med tiden lär man sig väl vilka domare som man inte tycker bedömmer rättvist och så får man skippa de tävlingar där dessa medverkar.

Jag kan hålla med om att dressyr och alla andra bedömningssporter inte alltid är helt rättvisa. Men jag skulle tycka att det vore tråkigt med helt tysta tävlingar. Om man bortser från det att domare ofta känner igen en hel del av ekipagen så betyder det ju att man inte får berätta i högtalaren att "inne på banan har vi XX som rider på XX och tävlar för XX ridklubb. Hästen är efter XX och ue XX och är XX år.

Ok att det står i programmet, men det är ofta man inte har ett program med sig hela tiden. Jag tex springer gärna in och tittar på ett par ekipage precis innan jag sitter upp och då har jag inget program i tävlingskläderna. Dessutom brukar det vara svår att se vad det står på nummerlappen. Är jag ute och rider fram, så är det också väldigt bra att få höra vem det är som är inne på banan nu, så vet jag hur lång tid det är kvar till jag ska rida. Det blåser mycket om mina öron speciellt när jag galopperar och om de bara säger att "inne på banan är nummer X" så kommer jag inte hinna höra det. Det är lättare om de säger både häst och ryttarens namn, då brukar man hinna höra något av det iallafall. Och jag tror inte att det bara är jag på alla tävlingar som hör dåligt.

Nu blev det visst ett jättelångt inlägg. Det var inte meningen. Men summan är iallafall att jag tycker det är trevligt att de ropar ut i högtalarna vem som är inne på banan. Oavsett om jag har ett program eller inte.

Att vissa domare är förtjusta i vissa ekipage alternativt tycker rejält illa om vissa ekipage, det är ju tyvärr så i dressyr! För att det ju är en bedömningssport! Jag har tävlat dressyr i år, gick kanon, massor med placeringar och ungefär samma % vilken domare jag än dömdes av. Utom en domare, av henne fick jag skitpoäng, kom nästan sist i klassen!

Jag skrev åt domare ett stort meeting för några veckor sedan, de domarna hade ingen aning om stammen på hästarna hörde jag när jag skrev. Likaså så kände de inte till så mycket om någon av ryttarna, dvs jag hörde väl att de inte "läst på" eller något.

Ett sätt att komma ifrån att domare är partiska med favorithästar/favoritryttare är ju att anlita domare från annat distrikt. Där jag skrev så var ena domaren från ett distrikt 20 mil bort, den andra en i vårt distrikt välkänd domare. Den från vårt distrikt var snålare med poäng än den från andra distriktet, men å andra sidan dömde de alla lika, så det kvittade ju.

Men jag märkte att domaren från vårt distrikt hade fullkomligt elefantminne! :eek:
Hon visste exakt vem jag var som ryttare och vilken häst jag red! Dessutom kom hon ihåg min FÖRRA häst exakt! Dessutom att det var inte jag som tävlat min förra häst i dressyr.
Hur är det möjligt?! :confused::D
Visst, min nuvarande häst är en "vykortshäst" man kommer ihåg, men mig har ju domaren sett bara i hjälm och kavaj! På håll!
Och förra hästen har hon inte dömt på runt 7-8 år!

Så har alla dressyrdomare sådant minne och sedan vill vara partiska, då är jag övertygad om att det är fullt möjligt!

Domarna kan nog läsa startlistan som alla andra :grin:

Dessutom så finns ju startlistor och ofta även hästförteckning på nätet hos den arrangerande klubben innan tävlingen.

..eller varför inte sätta domaren/domarna i ett ljudisolerat bås, med hörlurar för öronen för säkerhets skull (kan vara allt från hårdrock till klassiskt i lurarna) och sedan sätter vi ögonbindel för ögonen också så kan skrivaren istället beskriva rörelsen som utfördes så att domaren inte kan se vilken ryttare det är :idea:

Skämt åsido..problemet med favoritism kan inte lösas genom att försöka undanhålla information om ekipaget för domaren. Denna har väl förhoppningsvis ögon att se med? Det är inställningen som måste åtgärdas, inte informationen som går ut.

Senast ändrad:

Men jag tycker domarnas inställning ändrats till det bättre genom åren!

Jag började tävla dressyr i år, hade inte tävlat det på över tio år.
För tio år sedan så sa de vänner jag hade som tävlade dressyr alltid sådant som "den här domaren tycker om..." i allt från hur hög/låg form hästen skulle ha till vilken typ av häst domaren tyckte om.

Dessutom så var bra gång och kapacitet något som premierades före en lydig och lösgjord häst i en väl ridet program! Det sistnämnda märkte jag av tydligt när jag en gång tävlade min förra häst! Jag hade tänkt bara tävla hoppning på den hästen, dressyr intresserade mig noll efter att ha kämpat med hästen innan som inte alls dög till domarna med sin medelmässiga gång, halvtråkiga modell som fick skitdåliga poäng trots att han var 100% lösgjord och lydig, och jag red mycket noggranna program.

Jag startade i allafall en dressyrklass på förra pållen för att han skulle få tävlingsvana, det var hans första start.
Vi red igenom programmet stundtals felställda, jag vågade inte visa någon längning på varken mellantrav eller galopp, pålle bjöd på dressyrstaketet och ville hoppa det varje gång vi närmade oss det! Halterna var ojämna och knappt stilla, volterna som ägg eftersom han bjöd på staketet. Osv, osv. Dessutom låg han på i handen så jag fick hålla i det närmaste allt jag orkade. Rejält spänd var han också.
När jag kom ut så skrattade jag och hästskötaren, knappt jag vågade hämta kritiken efter en SÅDAN ritt! Trodde domaren skulle ifrågasätta mitt förstånd eller något! :o
Speciellt som ryttare efter ryttare genomförde fina ritter på lösgjorda hästar.
Hur det gick? Jodå, jag vann klassen! :eek:
Domaren skrev "otrolig kapacitet, men han är inte så tävlingsvan va?". Jösses! :crazy:

Nåväl, när jag nu började tävla dressyr i år igen, då har jag faktiskt fått jämna poäng vilka domare som än dömt. Borträknat en som uppenbarligen inte gillar mig eller min häst (eller båda?), där fick jag skitpoäng fast pålle gick bra, kom tvåa i andra klassen jag startade samma dag. Men det är ju inte hela världen, får ju stryka mig om den domaren dömer någon klass jag är anmäld till i fortsättningen.
Just det att man kan råka på en domare som ger en oförtjänta skitpoäng diskuterade jag när jag skrev protokoll till en domare som även tävlade själv. Hon red på msv nivå och även hon hade en domare hon avstod start om h*n dömde.

Vad roligt att du tycker det! Det har lagts ned tid på att få domare att döma mer likriktat, givetvis är det ju målet och det blir ju väldigt förvirrande för ryttaren när tre domare dömer och de ligger på helt olika skala och har helt olika värderingar. Att ligga på olika skala är väl en sak, bara ordningen blir likriktad, dvs domarna håller ungefär samma ekipage i toppen som botten.

Det är tufft att vara domare ibland, jag kan bara tala för mig själv men jag tror att de flesta av oss går in i bedömningen med en förhoppning om att få sätta höga poäng för bra ridning, inte för att få sätta låga poäng och såga ekipaget vid knävecken. Men visst verkar sådana domare finnas också.

Sedan vad det gäller det här med namn..visst finns det domare som är impade av namnryttare och kanske ligger mot det högre betyget om man velar mellan två siffor, bara för att man vet vem ryttaren är. Men det finns ju också en anledning till att ryttaren blivit ett namn, den visar ofta upp bra ridning kan man ju hoppas?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 315
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 343
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur