Varför ser det ut såhär?

L

lill_flesky

Såg denna filmsnutt av Don Schuffro för ett tag sedan och vart fundersam över vad han håller på med i piaffen/passagen :confused: Det ser ut som det blir helt fel takt, typ ngn slags blandning mellan tre och två-takt?

Kan ngn som är bra på det här berätta vad hästen gör för ngt, och varför det uppkommer.

Sv: Varför ser det ut såhär?

Tja ihopdraget och kraftigt bakom lod så vad hade du förväntat dig att hästen skulle kunnat göra annorlunda :crazy:

*hukar mig för anstormningen av folk som alltid dyker upp när man kritiserar en välkänd tävlingsryttare.*

Säger bara suck! Suck! Åt dessa amatörmässiga kommentarer. Du svarade knappast på hennes fråga. :mad:

Jag tyckte det såg ut som om hästen inte orkade riktigt i piaffen, eller så "fuskar" han helt enkelt för att det är lite jobbigt. Vet inte om du såg det men hästen stöttade sig med vänster bakben lite extra i varje steg. Det blev tydligare mot slutet av filmen. Det kan ha gjort att takten såg ojämn ut.

Jag tyckte också att man kunde se att hästen lutade huvudet lite åt vänster vilket säkert hänger ihop med en svaghet i ena bakbenet. Eller det kanske rent av är ryttaren som inte stöttar ena sidan korrekt.

mvh Jessica

Jag har gått i Jytte´s skola och försöker istället se det som är fantastiskt bra. Elasticiteten, lättheten, den lätta framdelen bara för att inte missa bytena! alldeles raka och lätta utan någon som helst taktfel.

Att hästen sedan tar extra tryck i mot mark i passagen/ piaffen mot slutet av uppvisningen är bara (som jag ser det) för att han helt enkelt inte riktigt orkar, men försöker och försöker....

Efter två miuter i tjockmatta gör inte jag heller så höga, taktmässiga knälyft.

Hann bara kolla som hastigast, men mitt första intryck var att hästen inte är lösgjord utan skjuter ifrån med bakbenen i spänning mot handen och därmed spänd i överlinjen och ryggen istället för att sätta sig och bära med bak, vilket ger ryckigheten. Skulle gissa att framdelen svänger också, men det går inte riktigt att se här.

pys1 skrev:
Säger bara suck! Suck! Åt dessa amatörmässiga kommentarer. Du svarade knappast på hennes fråga. :mad:

Kan du inte läsa eller?? Frågan var varför ser det ut såhär?? Jag svarade att hästen är indragen och kraftigt bakom lod och sedan att du inte förstår konsekvenserna av det är ju ditt problem :smirk:

Det ser ut som det gör därför att dom har tränat piaff innan hästen var tillräckligt lösgjord, samlad och stark för det. Då blir det lätt en sån mekanisk rörelse som egentligen inte är en piaff. Taktfelen beror på det också. Någon passage såg jag inte, bara en s.k. piaff med mycket rörelse framåt.
Men ett fint galopparbete gör hästen :)

det blir ju ibland sådär ifall hästen samlar sig så mkt att den inte riktigt orkar, men sen så var det ju massa andra saker som dom nog inte kommit så långt med..jag tyckte den var så läcker! :love:

Denna pajkastartävling... Att ni orkar.. :smirk:

Det skulle faktiskt vara intressant att se alla som diskuterar här rida. Inget påhopp på någon, bara en allmän uppfattning och det vore väldigt intressant.

Tycker det såg ut som att han var väldigt spänd i bak. Såg ganska hur ska man säga... Han ville fram och såg lite okoncentrerad ut. Lite bakom handen, men inte överdrivet tycker jag. Min ytterst amatörmässiga åsikt :)

Jag tittade flera gånger på filmen och tyckte inte att hästen gick bakom lodplanet, verkligen inte kraftigt iaf. I så hög dressyr som hästen gick krävs den höga formen som du tycker verkar ihopdragen. Om det ska krävas är ju en annan disskution.

Om jag minns rätt är hästen inte jättegammal och då kan man ju inte begära att allt ska vara perfekt. Tex var piruetten inte centrerad hela tiden men det blir ju också bättre.
Varför piaffen blev som den blev kan inte jag svara på, troligtvis ingen annan här heller om ni bara sett hästen på denna filmen. :smirk:
Men som sagt tror jag inte hästen är jättegammal.

Kan ju också säga att jag inte har en aning om vem som rider förutom att det är en dansk, men har för övrigt inget emot att man ifrågasätter etablerade ryttares metoder. Men man ska tänka på att de faktiskt är etablerade och också vad man har för kunskap själv ;)

Det är ju det som är kul :D Man måste bevisa att man har rätt :D :p

Men jag kan också tycka att det är väldigt många "proffs" här som kan och vet allt :smirk:

Den är trött och orkar inte riktigt. Men den vill väldigt gärna göra rätt och då kan det se ut sådär. Jättefin hingst för övrigt!

Nyrelski skrev:
Jag tittade flera gånger på filmen och tyckte inte att hästen gick bakom lodplanet, verkligen inte kraftigt iaf. I så hög dressyr som hästen gick krävs den höga formen som du tycker verkar ihopdragen. Om det ska krävas är ju en annan disskution.

Om jag minns rätt är hästen inte jättegammal och då kan man ju inte begära att allt ska vara perfekt. Tex var piruetten inte centrerad hela tiden men det blir ju också bättre.
Varför piaffen blev som den blev kan inte jag svara på, troligtvis ingen annan här heller om ni bara sett hästen på denna filmen. :smirk:
Men som sagt tror jag inte hästen är jättegammal.

om jag inte har helt fel är han bara 6 år på den här filmen...

Har du ens sett en häst gå i hög korrekt form?? Den behöver inte vara kort i halsen bara för att den är hög, samt skall ganaschvinkeln vara mer öppen.
Det är just precis mina kunskaper som jag åberopar när jag kritiserar det här för jag har teoretiska kunskaper att kunna se om det utförs korrekt eller ej. Det behöver man inte rida GP för att kunna göra, hur tror du domarna klarar av att döma för det är inte så många som dömer GP som själva har ridit GP.

Jag skiter väl i hur etablerad ryttaren i fråga är om det jag ser inte är bra, Det märkte du väl i Don Dorn tråden, ryttaren har faktiskt ridit VM?? Men blev halshuggen av testryttaren för sin dåliga utbildning av hästen. Så även om jag tyckte samma sak långt innan testryttaren öppnade munnen och sågade så blev min åsikt inte rumsren förrän Hella uttalade samma ord :angel:
Så jag får inte ha den åsikten då bara för att personen ifråga har mer priser än jag har?? Du menar att den åsikten är enbart reserverad för dom som oxå har ridit GP??

Jag tycker då det är mer tragiskt att ingen annan vågar eller har(?) den kunskapen att kritisera för hur skall annars utbildningen och ridningen förbättras om ingen vågar ifrågasätta?? Skall man bara stå där och se på när en ryttare förstör ens häst bara för att ryttaren har mer priser i skåpet hemma :confused:

Det finns faktiskt massvis med folk som faktiskt kan se om hästen är felriden eller felutbildad även om personen ifråga inte är superduktig på att rida själv. Jag kan ju se om en uppvisning i konståkning är bra eller inte även om jag själv inte ens kan stå på ett par skridskor.

Jag tycker det är mer sorgligt för dom som inte tyckte det var något fel på DD´s utbildning faktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

vilka fina byten! :)

är inte rätt människa att bedömma piaffen,
men var det bara jag som tänkt på att gubben tappat hatten på slutet? ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 705
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka