Varför sadla längre bak på islandshäst

Sv: Varför sadla längre bak på islandshäst

Har läst lite och tänker inte komma med några större kommentarer det jag reagerar på är att flera skriver "sadla längrebak en sadelläget". Sadelläget är juh faktiskt där sadeln ska ligga så om man vet vart det är varför sadla bakom det låter helt snurrigt.

På min isis finns det då bara ett läge och det kan nog ingen diskutera, han har 45 cm rygg och sadeln är 45cm så jag har inte en ända millimeter att spela på därav kan säkert många tycka att sadeln ser ut som att den ligger för långt bak eftersom det ser ut som att sadeln är placerad mitt på hästen.
Jag tror att det är liknande på dom flesta isisar faktiskt och absolut störta bekymret tror jag inte är att vi sadlar för långt bak utan har för långa sadlar då hästarna har så pass korta ryggar att vi som vuxna personer knappt får plats i sadlarna.:grin:

När jag började på islandsridskola för drygt 13 år sedan så sa min ridlärare åt mig att sadeln låg bra när man kunde placera en flat han mellan frambenet och sadelgjort och en flat hand + den smala sida av den andra handen mellan virveln och sadeln(tänk nu på att det är svårt att lära en 6 åring att kolla efter bogbladet så därav detta knep) hör och häpna men jag tycker forfarande inte att min dåvarande ridlärare var ute i det blå för när jag tänker på samma knep idag så skulle det mycket väl kunna fungera vist det är juh inte som att kolla efter ett bogblad men det fungerar.
Och det i sig tycker jag säger lite om hur islandshästmäniskor har tänkt redan för 13 år sedan och att då tro att man efter det har börjat flytta sadlarna änulängre bak, så hoppas jag att det verkligen inte är då man har så pass mycket kunskap idag och idag är det få människor tror att isisar är de underhästar som dom i början hade rykte om sig att vara.

Ursäckta mitt lite förvirrande inlägg:rofl:

När jag började på islandsridskola för drygt 13 år sedan så sa min ridlärare åt mig att sadeln låg bra när man kunde placera en flat han mellan frambenet och sadelgjort och en flat hand + den smala sida av den andra handen mellan virveln och sadeln(tänk nu på att det är svårt att lära en 6 åring att kolla efter bogbladet så därav detta knep) hör och häpna men jag tycker forfarande inte att min dåvarande ridlärare var ute i det blå för när jag tänker på samma knep idag så skulle det mycket väl kunna fungera.

Det är så jag gör när jag kollar om sadeln ligger okej. Lärde mej samma för evigheter sedan och det funkar ;)

Då tycker du kanske som jag att tre händer bakom frambenet och sadelgjorden över den tjockaste delen av magen är en aning för långt bak. Jag inbillar mig också att det blir svårt att andas optimalt om bröstkorgen inte kan vidga sig.
Kanske är ute och cyklar.

Hade jag lagt sadelgjorden på tjockaste delen av magen så hade sadeln legat på korset:angel: . Blir faktiskt upprörd när jag ibland har sett folk som sadlat så :mad:

Jag inbillar mig också att det blir svårt att andas optimalt om bröstkorgen inte kan vidga sig.

Det stämmer troligen, det har jag läst i samband med artikel sadel och sadling. Tyvärr minns jag inte var och vem/vilka kring den artikeln.

*kl*

*kl*

Vissa sadlar för långt bak, andra för lång fram, oavsett hästras...

Tycker det blir fel att säga att "alla islandsfolk" sadlar på korset och "alla stora bruna" har sadeln på halsen, varför inte bara enas om att alla försöker så gott man kan och är det galet får man förhoppningsvis hjälp av någon som är mer kunnig ex en tränare.

Är man själv osäker gör man bäst i att rådfråga en tränare eller en sadelutprovare, är man osäker på sin sadel så är det ju en god idé att ta hjälp av en sadelutprovare.

Jag tycker att sadeln skall ligga så att hästen har fria bogar och så fri rygg som är möjligt, detta beror ju på hur kort rygg hästen har hur sadel ligger.
Sadelgjorden skall inte ligga i armhålan på hästen och inte heller mitt på magen, hästen skall inte kunna få skav och inte heller få problem med andningen.

Som sagt, sadeln skall sitta där den passar bäst, är man osäker får man fråga någon kunnig.

De som jag känner som sadlar för långt åt båda hållen tycker att dom sadlar helt rätt. Där frågas det inte.

Där har du iofs en poäng, om man inte vill ta till sig av råd från andra utan bara köra sitt spår så är det såklart svårare.

KLKL
Tycker jag märker på hästen om jag råkat sadla bara någon cm för långt fram e bak. Hon rör sig absolut bäst om jag råkat pricka helt rätt.
Kan också se hur tydlig skillnad det blev med bomlös för bogfriheten - mycket bättre...

:bow:

Kl*

För de flesta man frågar så är det inget snack om saken, sadeln skall ligga så hästen kan bära upp den med musklerna. Men tittar man på de allra flesta, särskilt inom vanlig engelsk dressyr/hopp (även högt upp i klasserna) så sadlar många procent alldeles för långt fram, på delar där hästen inte har någon som helst möjlighet att vara stark nog att kunna bära upp ryttaren helt jämnt. Påpekar man på trevligaste vis får man det väst tillbaka att det är någon "islandshästgrej", som inte passar "oss storhästfolk". Visst, okunskap, många vet inte ett dritt om muskler och anatomi hos hästen, men märker man då inte åtminstone hur obekvämt det är för ryttaren att sitta helt i obalans på hästen?! Det är för mycket tradition!

Jag märker direkt både på sits, balans och inte minst hästens balans och rörelsemönster om man sadlat fel. Och jag är väl ingen expert...Lägger man en korrekt sadel i ett korrekt läge, mitt över hästen, så behöver du sällan kämpa så enormt mycket för att din balans skall finnas där, för då "åker" du med hästen. Rid ett varv, sitt av och sadla enligt alla de klassiska ridböckerna, sitt upp och gör samma övningar. Jag kan helt seriöst knappt sitta kvar! Känslan är fel säger mitt samvete, man kan inte alls hänga med i hästens rörelser på samma sätt, det blir styvt och det blir obalans.

Men som sagt, inte konstigt att det blir fel när de klassiska engelska grenarna vägrar att förnya sig. Det är samma ridsätt som för 40 år sedan, man måste utvecklas!! Vi behöver en revolution.

Senast ändrad av en moderator:

Något som jag lägger märke till oftast på storhäst ryttarna i alla dessa olika klasser är att de drar åt sadelgjorden som en jäkla korsett om hästen.
Hade det varit en hamster hade väl ögonen ploppat ut av all kraft de drar åt gjorden.

När jag spänner min sadel så sker detta i 2 omgångar.
Först spänner jag den bara på 2 hål för att den ska sitta still om hästen blir rädd på gången.
Sen tränsar jag och ev sätter på lite skydd beroende på vad jag ska göra under ritten. Brukar ta ca 5 minuter fårn de att jag drar gjorden första gången tills 2:a.
Då drar jag den innan jag ska sitta upp så pass att jag får in 2 fingrar mellan hästen och gjorden.
Den glider inte alls sadeln utan sitter still och då har hästen gjort sånna där helomvändningar 2 ggr med mig i sadeln.
När jag sitter av så sitter sadelgjorden halvlös.

Brukar bli 4 hål på gjorden drar åt till 6-7 då får man rida en bockhäst hon vägrar gå när hon knappt kan andas!

Drar man åt för hårt tror jag att många sadlar börjar klämma om manken utan att den för den skulle igentligen är för trång. Men de blir helt enkelt ett för högt tryck över hästen och de uppkommer tryck endå!

Tänk att dra åt ett skärp superhårt och gå så 1 timme ut på spåret och spring 2 km och hoppa över lite hinder böj dig ner och försök ta upp något från marken.

Och gör samma övningar men nu har du släppt på trycket på skärpen och du får in 2 fingrar..
Och tala om vilket av alternativen du tyckte bäst om:D

Tänk att dra åt ett skärp superhårt och gå så 1 timme ut på spåret och spring 2 km och hoppa över lite hinder böj dig ner och försök ta upp något från marken.

Och gör samma övningar men nu har du släppt på trycket på skärpen och du får in 2 fingrar..
Och tala om vilket av alternativen du tyckte bäst om:D

Hur långt bak sadlar du????? Jag sadlar över bröstkorgen och sadelgjorden ligger alltid på bröstbenet. Man drar väl inte gjorden runt hästens mjukdelar (läs inälvor/buk). Jag kan ha missuppfattat dig :confused:

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar