Varför sadla längre bak på islandshäst

Sv: Varför sadla längre bak på islandshäst

Men faktum är att en häst har inget sadelläge naturligt. Det är du som sadlar och rider som skapar ett sadelläge. Och sadeln skall ju ligga så att den inte skapar obehag på hästen, det är det som är det viktiga. Skapar den obehag när du sadlar längre fram så är det bara att flytta bak den, är det tvärtom så flytta fram den.

Du skall inte sadla långt bak på njurarna, det var det mest absurda jag hör i hela mitt liv. Men jag antar att många som "kan" i denna tråden inte håller på med islandshästar, och även de som sagt något till dig IRL.

Och nej, du får inte mer samling för att du sadlar längre bak, det är knappst därför vi sadlar som vi gör.

Jisses..

Om sadeln glider fram så kanske man kan använda svanskappa?
Det är ju inte bra att sitta bakom revbenen....:idea:

En sadel som glider är en sadel som inte passar.
Sätter du på en svanskappa så är det ju som att du ber om att hästen skall få spänningar och låsningar i hela kroppen.. Tänk bara vilket tryck det blir på ryggraden..

Skaffa en sadel som passar istället.

Men faktum är att en häst har inget sadelläge naturligt. Det är du som sadlar och rider som skapar ett sadelläge. Och sadeln skall ju ligga så att den inte skapar obehag på hästen, det är det som är det viktiga. Skapar den obehag när du sadlar längre fram så är det bara att flytta bak den, är det tvärtom så flytta fram den.

Du skall inte sadla långt bak på njurarna, det var det mest absurda jag hör i hela mitt liv. Men jag antar att många som "kan" i denna tråden inte håller på med islandshästar, och även de som sagt något till dig IRL.

Och nej, du får inte mer samling för att du sadlar längre bak, det är knappst därför vi sadlar som vi gör.

Jisses..

Jag tycker då rakt att alla mina hästar har haft ett sadelläge, där sadel ligger ultimatast och det stället har varit på samma ställe oavsett sadel-

Det med sadlar på njurarna har jag inte sagt något om och definitivt inte de jag har pratat med heller. Sådana överdrifter har inte jag inte hört talas om.

Det jag reagerat mot är som sagt att de ska sadlas längre bak än de "vanliga" hästarna, då jag tycker de är likvärdiga och ska sadlas så bogbladet är fritt och där sadlen ligget bäst på hästen. Tror egentligen de flesta är överens bara det att det blivit grupperingar "stora bruna" och "islandshästar".

Men ska jag sadla så som en hel del islandsmänniskor vill hamnar sadelgjorden mitt på magen, så långt bak ligger inte sadelläget på någon häst. Bogbladet ska naturligtvis vara fritt, men det ska det på alla hästar.

Jag tycker då rakt att alla mina hästar har haft ett sadelläge, där sadel ligger ultimatast och det stället har varit på samma ställe oavsett sadel-

Det jag reagerat mot är som sagt att de ska sadlas längre bak än de "vanliga" hästarna, då jag tycker de är likvärdiga och ska sadlas så bogbladet är fritt och där sadlen ligget bäst på hästen. Tror egentligen de flesta är överens bara det att det blivit grupperingar "stora bruna" och "islandshästar".
:bow::bow:

Det finns nog folk som sadlar för långt fram och för långt bak.
Vem ska bestämma vad som är rätt och fel?
Vissa med "stora bruna" sadlar för långt fram, men det är inte många alls tycker jag. Och hästarna mår bra och lider inte av hur de sadlas.
Däremot tycker jag, när jag vart på islandsstall och turridningsstall och ridskola, att många islandshästar sadlas för långt bak.
Det är inte bra att sadla "på njurarna".

..
. men efter lite surfande på större halvblodsställen i Sverige hittade jag ännu en gång sadlar på manken. Googles bildsök gav mig det här: http://media.hd.se/2008/03/11/298592/large/Bild 5.jpg
Ja denna är ju verkligen låst i sina bogar:rofl:

Saken är ju den. Det rider ju stora människor på isisen i förhållande till ponnyns storlek.

Sadeln blir då för stor för den. Det går då inte att sadla så långt bak som man vill, men görs ändå.

ett halvblos har ett större spann o problemet där är väl att hästen breddar sig o sadeln blir för liten.
Att sadla längre bak kan oxå medföra att sadeln hamnar i framvikt.

Är trött på att höra att isisen skulle skilja sig från ALLA andra hästraser:mad:

..Ja denna är ju verkligen låst i sina bogar:rofl:

Saken är ju den. Det rider ju stora människor på isisen i förhållande till ponnyns storlek.

Sadeln blir då för stor för den. Det går då inte att sadla så långt bak som man vill, men görs ändå.

ett halvblos har ett större spann o problemet där är väl att hästen breddar sig o sadeln blir för liten.

Är trött på att höra att isisen skulle skilja sig från ALLA andra hästraser:mad:

Håller med.
Islandshästar är också hästar, med kort rygg.

..Ja denna är ju verkligen låst i sina bogar:rofl:

Jag känner till hästne och vet mycket väl att den inte är låst i sina bogar. Det är väldigt trevlig hingst.
Jag tog bara den bilden därför att den visar hur jag tycker hur man har sadlat onödigt långt fram på en halvblodshäst som ändå har en större yta att lägga en sadel på.

Om sadeln hamnar i framvikt om den ligger längre bak är ju för att den är utprovad för att ligga längre fram, eller hur? Den passar inte om man drar tillbaks den- hade man däremot köpt en sadeln som skulle passa när den ligger några centimeter längre bak hade den ju inte passat om man lade den längre fram.

Och VAR någonstans har jag påstått att islandshästen skiljer sig från alla andra hästraser? :confused:
Jag säger att det är same same. Sadeln bör inte ligga för långt fram- och inte heller för långt bak.
"Halvblodsfolk" i mina ögon sadlar dock gärna för långt fram, så vart ett "perfekt" sadelläge finns tvistar vi ju tydligen om.

"Halvblodsfolk" i mina ögon sadlar dock gärna för långt fram, så vart ett "perfekt" sadelläge finns tvistar vi ju tydligen om.

Dra alla över en kant? :crazy:

Snälla, lägg in bilder på ett BRA sadelläge på några olika hästar, gärna uppställda så man ser ordentligt.

Det finns nästan ingen(utom mkt erfarna skickliga isismänniskor) som inte säger att isisar skiljer sig på det ena med det tredje sättet från alla andra. Menade inte dig, utan generaliserade:angel:

Om man kan lite om hästens anatomi så sadlar man inte- på länden.
Den är betydligt mer skör än bogens uppbyggnad.

Jag har en jättestor häst som då har lång rygg- dock proportionerlig.
Där hamnar gjorden mer än rekommenderad handsbredd från armbågen. Man måste utgå från individen.
Har oxå en sadel med kort bossa framtill- just för att få en sadel som inte ligger an bogbladet. Den behöver då inte läggas längre bak. På en mindre häst skulle denna behöva vara ännu kortare. Bogens rörelsefrihet är inte det som påverkas mest, utan förmågan att kunna böja sig i bålen- utan att den klämms av sadeln.
Har en 18" som slutar precis vid länden.Betänk då att den här hästen är huge...

Skulle aldrig falla mig in att sadla därbak- bara för att jag inte kan rida hästen bra annars:grin::angel:

.

Det förstår jag dig precis för, eftersom det är just detta generaliserade som gör att det skapas myter kring Islandshästen och dessa kommer i regel inte från ägarna själva med vissa få undantag.

Det kan däremot vara bra att lära sig istället för att tro, och att inte använda sig av.

Ska prata med hon-proffset som även har Lusitanos.

Vänta här nu:idea: det har jag ju gjort. Hon sadlar normalt- i sadelläget!

Det Axel blir lite patetiskt.:angel:;)

Skulle aldrig falla mig in att sadla därbak- bara för att jag inte kan rida hästen bra annars:grin::angel:

Eh? På vilket sätt skulle man kunna rida hästen "bättre" genom att sadla för långt bak? Det låter på dig som om man skulle kunna fuska sig till något ridmässigt om man gör det? Och jag kan inte se annat än att hästen går sämre BÅDE av att man sadlar för långt fram (framtung, ofria bogar) och av att man sadlar för långt bak/har för lång sadel (styv, stel länd som ofta ger passtaktig tölt)...

Det finns nog folk som sadlar för långt fram och för långt bak.
Vem ska bestämma vad som är rätt och fel?
Vissa med "stora bruna" sadlar för långt fram, men det är inte många alls tycker jag. Och hästarna mår bra och lider inte av hur de sadlas.
Däremot tycker jag, när jag vart på islandsstall och turridningsstall och ridskola, att många islandshästar sadlas för långt bak.
Det är inte bra att sadla "på njurarna".

Jodå visst kan hästen ta skada av att sadlas fel, om sadeln ligger för långt fram kan skador på skulderblad uppstå detta är inte många ryttare och ägare som upptäcker förrän det är försent. Ta dig en titt på alla trådar om låsta bogar, merparten av dessa har med stor sannolikhet en grund i felaktig sadling och då för långt fram.

Sadla på njurarna kommer du att gör hur fasen du än beter dig, men dessa ligger så djup ner i kroppen att en sadel faktiskt inte alls påverkar dem på det sätt man kanske vill tro.

Att sadla för långt bak är också skadligt, ger problem i ländryggen. Orsaken är nog oftast inte att sadeln läggs för långt bak utan att den helt enkelt är för lång. Men här finns en värdefull hjälp att ta till när man köper sadel till häst med extrmt kort rygg, rundbossor kallas det. Dessa tar aldrig i hela vägen bak och således belastas inte ländryggen som är känslig, även om sadeln tangerar eller passerar strax bakom 18:e revbenet.

Inte alls patetisk:cool:
Du generaliserade rätt bra själv om övriga hästägare:angel:

Inte alls patetisk:cool:
Du generaliserade rätt bra själv om övriga hästägare:angel:

Jag har konstaterat att det finns gott om konstigt folk inom alla raser och discipliner om det är vad du menar med att generalisera.

Jag vill nog påstå att det är mer ett konstaterande.

Det finns säkert islandshästmänniskor som har för vana att sadla FÖR långt bak, jag har träffat sådana (fast det var några år sedan). Och det finns absolut ryttare inom andra discipliner som sadlar för långt FRAM, inte minst tycker jag att man ofta ser det på ridskolor!

Jag tycker dock att dessa ytterligheter närmat sig varandra på senare år - det är alltmer sällan man ser islandshästar med sadeln för långt bak, och alltmer sällan man ser andra hästar med sadeln för långt fram. Vad gäller islandshästar har det också skett en del ganska stora förändringar bara de senaste 5-10 åren. Det finns en helt annan medvetenhet om att sadeln skall passa hästen på både längd och bredd, vilket givetvis gett en del islandsryttare med stor rumpa problem.... Det GÅR ju helt enkelt inte att få plats med en 18" sadel på så många islandshästar....

Det är riktigt att det anatomiskt inte är några STORA skillnader på islandshästar och t.ex. halvblod. Vissa exteriöra skillnader finns det ju dock - ofta har halvblod mer markerad manke och "bättre"/tydligare sadelläge än islandshästarna, och de har ju oftast längre rygg eftersom de är större. Därför kan det ju vara knepigt att få till det bra om man är van vid det ena och går över till det andra, eftersom det SER ganska olika ut. Men principen för hur sadeln skall ligga är ju densamma - bogbladet skall gå fritt, men sadeln skall inte ligga på länden!

Fast myterna om just isisen gör att många okunniga skaffar just den rasen.

Man har varit ute på tuuur o tyckte att det var häftigt.
Liten o behändig, tål tunga ryttare, behöver knappt mat, kan gå ute som Russen, vill laborera med viktboots utan kunskap.................

MEN- visst har det blivit ngt bättre med åren:bow:

Tyvärr ser man dock ofta att isisfolk isolerar sig från övriga o skapar sina egna sanningar.

Senast ändrad:

Om man skapar sina egna sanningar vet jag inte, jag tycker nog snarare att myterna står andra för. Myter skapas pga okunnighet, oavsett om man är van eller ovan hästmänniska. Man tycker så mycket, oftast baserat på något man sett och inte bett att få en förklaring om. Sen är cirkusen igång, det är egentligen bara att titta på den här tråden. Läser man den så är det svårt att tro att detta skrivs av "erfarna" hästägare.

Det är inte bara myter.
Jag har SETT åtskilliga rena isisstallar där den duktigaste blir en Guru, fast denna är på en väldigt låg nivå. Ridmässigt liksom i övrig hästkunskap.

De avfärdar ifrågasättande med att isisar funkar på ett helt annat sätt än övriga. Sen var den diskussionen all.

Självklart finns det hela stallar med mer kunniga eller som drivs av sådana- typ Fors

Jag säger nog som dem andra - anpassa efter hästen ist för rasen.
Jag drog bak min sadel ganska långt bak, och vad fick jag? En häst med bakbenen som pekade mot solen, och när sadlen glidit fram fick jag en lugn och harmonisk liten busa.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V