Varför sadla längre bak på islandshäst

Sv: Varför sadla längre bak på islandshäst

Dra alla över en kant? :crazy:

Snälla, lägg in bilder på ett BRA sadelläge på några olika hästar, gärna uppställda så man ser ordentligt.

Dra alla över en kant?
Nej. Jag skrev inom citattecken för att förtydliga att jag bara kontrar uttlandet om "islandsmänniskor".
Finns det massa konstiga "islandsmänniskor" som sadlar för långt bak så finns det likväl konstiga "halvblodsmänniskor" som sadlar för långt fram.

ELLER så finns det okunniga människor inom alla discipliner som sadlar fel/använder dåligt tillpassade bett/lindar så hästen får skavsår osv.

Jag kan använda mig av googles bildsök lite till, det är bara roligt. Jag hoppas jag hittar några användbara bilder.

Det finns säkert islandshästmänniskor som har för vana att sadla FÖR långt bak, jag har träffat sådana (fast det var några år sedan). Och det finns absolut ryttare inom andra discipliner som sadlar för långt FRAM, inte minst tycker jag att man ofta ser det på ridskolor!

Jag tycker dock att dessa ytterligheter närmat sig varandra på senare år - det är alltmer sällan man ser islandshästar med sadeln för långt bak, och alltmer sällan man ser andra hästar med sadeln för långt fram. Vad gäller islandshästar har det också skett en del ganska stora förändringar bara de senaste 5-10 åren. Det finns en helt annan medvetenhet om att sadeln skall passa hästen på både längd och bredd, vilket givetvis gett en del islandsryttare med stor rumpa problem.... Det GÅR ju helt enkelt inte att få plats med en 18" sadel på så många islandshästar....

Det är riktigt att det anatomiskt inte är några STORA skillnader på islandshästar och t.ex. halvblod. Vissa exteriöra skillnader finns det ju dock - ofta har halvblod mer markerad manke och "bättre"/tydligare sadelläge än islandshästarna, och de har ju oftast längre rygg eftersom de är större. Därför kan det ju vara knepigt att få till det bra om man är van vid det ena och går över till det andra, eftersom det SER ganska olika ut. Men principen för hur sadeln skall ligga är ju densamma - bogbladet skall gå fritt, men sadeln skall inte ligga på länden!

Word :bow:

Nu har jag följt den här tråden under dagen och börjar fundera lite.
Jag är ingen erfaren hästmänniska men av era inlägg så har jag förstått
att alla är mer eller mindre överens om att bogbladen ska vara fria, och
att detta är från häst till häst vart sadeln ska ligga? Rätt eller fel?

Om det nu är så, varför kan ni inte enas om det och sen låta det vara
istället för att hoppa på varandra?

Jag har ridit stora hästar, ponnys och nu islandshästar men det är först nu
i vuxen ålder jag häpnas över hur patetiskt vuxna beter sig mot varandra..
För att dom äger olika hästraser? Ge er! Hjälp varandra istället för att hacka :idea:

Vi får hoppas att tråden inte blir en enda stor åskboll och får låsas..

Pussa på era hästar å vara glada att ni har dom! :bow:

För att dom äger olika hästraser? Ge er! Hjälp varandra istället för att hacka :idea:

:bow:

Du har så rätt så. :)

http://www.lundgren-sporthorses.com/hingstarna/hampton_04.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:HuntSaddlePad.jpg

http://www.saverf.se/images/devado/Satila04/Ammi copy.jpg

Ovanstående är det jag kunde hitta på sadlr osm ligger på ganska ok ställe.
Det är svårt att hitta uppställningsbilder på sadlade hästar! :p

Den här liger några centimeter långt bak, men inte alarmerande. Helt ok tycker jag- fast hade hellre sett att den låg liiite längre fram och hade bakåtskurna kåpr.
Kan dock tycka att ett mellanting mellan detta och de ovanstånde hade varit perfekt.: http://www.dalhemstolt.se/25.html

Och här tycker jag man har lyckats hitta ett ultimat sadelläge på en väldigt, väldigt, kort rygg. Ungefär så ser det väl ut på min häst också:
http://i19.photobucket.com/albums/b198/Eitill/Sadel/Sadeln001.jpg

Så, bättre bilder än så hittar jag inte! Fast jag kan visserligen leka med hästarna i stallet och ta både bilder på hur jag tycker är rätt och hur jag tycker är fel, vi har både islandshäst, ponny och quarter så det kan bli lite kul. Om någon är intresserad? :)

well said, stop the hating people!

Alldeles rätt, och att det kan vara individuellt beror inte på att rasen är annorlunda skapad än andra utan för det faktum att skulderbladet har olika stora rörelser från en individ till en annan. Alltså en häst kan ha mindre rörelser i skulderbladet än nästa när den tredje kan ha gigantiska rörelser. Av naturliga skäl krävs att man finner en anpassad sadel som täcker för hästen och dess behov med utgångsläge från detta. Det finns idag en uppsjö av sadlar, och jag vill nog påstå att det finns sadlar som passar till de flesta hästar om man anstränger sig lite.

Förlåt men jag vill inte heller lägga mig i för mycket eftersom jag själv inte är så värst kunnig och eftersom det är lättare att se i verkligheten än på bild ;) Men, jag kopplade ihop det du skriver här med de bilder du la in under "håll oss uppdaterade" och faktiskt fick kommentarer om att sadeln såg ut att ligga lite långt fram, och ska jag vara helt ärlig så tror jag nog att du, om man utgår från de bilder du la ut där, skulle kunna lägga sadeln någon/några cm längre bak och det kanske är det som "dina islandsmänniskor" menar?

:bow::bow::bow:

Min ridlärare lärde mig en gång, att lyfta fram all man till sista hårstrået framför sadlens främsta punkt. Det skulle stämma ganska exakt med bogbladen. Det är inte alltid så lätt att känna bogbladen.

Min ridlärare lärde mig en gång, att lyfta fram all man till sista hårstrået framför sadlens främsta punkt. Det skulle stämma ganska exakt med bogbladen. Det är inte alltid så lätt att känna bogbladen.

Ja, men det säger inget när verkligheten kommer i kapp nämligen när hästen börjar röra på sig. Även det måste man ta hänsyn till, är som sagt individuellt.

Jag kommer nog aldrig förstå varför det finns så extremt många fördomar inom denna ras..
Det är väl en häst?? eller?? ser precis ut som en vanlig häst eller en liten ponny med fluffig man och svans.

Liten häst= allting är mindre kortare rygg, kortare hals, kortare ben osv.
Den är helt enektl mindre än ett stort hbl på 170.

Sadelläget på en häst/ponny är alltid det samma men kan skilja sig från häst till häst längdmässigt.
Men en islänning har inte sadellägen bak i korset och alla andra har den längre fram..

En sadel som åker fram bör bytas ut eftersom den inte ligger bra på hästen och ligger den bra så köp svanskappa hur fult det än må vara så sätt dit den!

Denna ras har så mycket fördomar som jag trode var utdödat för läääänge sedan.
Några att ta upp

Islänningen skall man sadla längre bak
(nej det skall man inte)

Islänningen växer längre tid än andra raser
(nej alla raser kan växa upp till 8 års ålder men de flesta är klara som 6 åringar islänningen är icke ett undantag här)

Islänningarna skall ridas in mycket senare gärna vis 6 års ålder
(Man kan rida in en islännning som 3½ åring precis som andra raser det viktaga är inte när utan HUR man rider in)

Islänningarna skall ridas på ett speciellt islänskt vis
( stämmer inte heller jag rider min islänning precis som jag gjort med alla hbl inge skillnad för 5 öre här)

Man ska ha sina skänklar spikraka frammåt och superlånga
( stämmer inte heller jag sitter precis som jag gjorde när jag red stora hbl inge skillnad här heller och min häst går så fint så)

Islänningarna måste växa upp i stor flock som unghästar utan kontakt med människor annars blir dom mördarhästar, studdiga ouppfostrade farliga osv)

Stämmer inte heller och är en riktigt dum fördom det viktiga är inte när man börjar hantera sin häst utan hur man hanterar den.
Hur man hanterar den speglar hur din häst kommer bli i framtiden.

Alla hbl som hanteras dagligen från att de är 6 månader att dom inte blir mördarhäsatr då!
Har massor av hbl unghästar i de stall jag står i som hanteras dagligen
man tar ut dom i hagen och in dom i hagen verkas, avmaskas osv. de blir inte borstade eller så men de får endå daglig kontakt med människan.
Alla desa unghäsatr i mitt stall är väluppfostrade och lyssnar mkt bra säger man stanna så tvärstannar dom.

Personligen skulle jag ha unghästar på lösdrift det är mer en lathet från min sida, det är bekvärmt att slänga ut 10 unghästar i en hage med ett skjul i å åka upp dit 1 gång i veckan och byta hösilagebal.
än att dagligen behöva mocka 10 boxar ta in och ut 10 unghästar.

Men jag har inte dom på lösdrift bara för ajg är rädd att få mördarhäsatr om jag hanterar dom.

Jag fick massa skit när jag köpte Jorunn när hon var3½ år alla här inne sa att jag skulle slänga ut henne på lösdrift och inte hantera henne. För jag skulle till 100% få en mördarhäst om jag hanterade Jorunn dagligen..

Idag 2 år senare vill jag se den människa som kan påstå Jorunn vara en mördarhäst för hon är hanterad nästintill dagligen från de att jag köpte henne som 3½ år:grin:

Slutsatsen i de jag skriver är.. NEJ man ska inte sadla en islänning längre bak... den skall sadlas precis som alla andra raser...

En sadel som åker fram bör bytas ut eftersom den inte ligger bra på hästen och ligger den bra så köp svanskappa hur fult det än må vara så sätt dit den!

Varför ska man ha svanskappa om sadeln sitter bra?

Läs de jag skrev en gång till så hittar du svaret;)
Men kan hjälpa dig endå..
Skrev att sitter sadeln bra och ENDÅ åker sadeln fram så använd svanskappa..

Men mestadels av gångerna en sadel grider bak eller fram så sitter den inte bra..
För en väl anpassad sadel skall vade sig åka bak eller fram..MEN undantag finns givetvis , typ på de rundaste hästarna..
Oftast är de lätt att fixa genom att banta och rida upp hästen i kondis och muskler.
Men de finns riktigt runda breda häsatr även när de är musklade .
Muskler är inte gämna och fina som fett är och när olika muskelgrupper träder fram som hästen får en helt annan form på kroppen!

Det såg man tydligt på Jorunn före hon åkte ivg på töltsättning var hon rund och gå fet helt enkelt..
När hon kom därifrån hade hon fått helt andra former och sadeln passade inte längre utan åker fram nu för tiden dessutom var den nu för vid sadeln.

Så skall jag ha denna sadel hon har nu så får hon alltid vara fet då.. vilket jag inte vill:D

Så jag skall byta sadel igen för 4:e gången på 1 år:crazy:

Islänningarna måste växa upp i stor flock som unghästar utan kontakt med människor annars blir dom mördarhästar, studdiga ouppfostrade farliga osv)

Det skrev faktiskt en av islandsägarna här på buke något om till mig ang min unghäst (ej islandshäst) :crazy: Jag har iaf aldrig hört på maken, eller vart med om att de skulle bli monster för att man hanterar dem.
Det bästa är väl en flock OCH hantering, men jag har inte råd att köpa 10 hästar, utan hon har en kompis och hanteras och promeneras med dagligen.
Hon kommer alltid och möter mig och vill gärna med ut hela tiden, så något monster blir det nog inte av henne..

Stämmer inte heller och är en riktigt dum fördom det viktiga är inte när man börjar hantera sin häst utan hur man hanterar den.
Hur man hanterar den speglar hur din häst kommer bli i framtiden.

Jag håller med dig i en hel del av det du skriver, men inte om det här. Jag tycker att man märker skillnad mellan dem som är uppvuxna på Island och de som kommer från andra länder till och med. De isländska flyttar sig för minsta handvift från oss, eller tecken från ett öra av en anna häst. Det gör de som är uppvuxna i stora flockar i Sverige med, men inte de andra. Har sett massor av halvblod och ponnier med som haft noll respekt för sina ägares utrymme, och för andra hästars med för den delen. Har sett svenskfödda islänningar som kommer in i en flock med flockuppfödda och omedelbart åker på trubbbel för att de inte är lika skickliga att läsa av de andras hästarnas signaler.
Så just flockuppväxten betyder en hel del. Däremot är islandshästarna så klart som andra hästar, det är de andra raserna som skulle må bra av flocken.

Uppväxten i flock och med hästar av olika kön och ålder, där de får sköta sig själva ger oss en lättare häst att jobba med.

OA

de isländska flyttar sig för minsta handvift från oss, eller tecken från ett öra av en anna häst. Det gör de som är uppvuxna i stora flockar i sverige med, men inte de andra. det gör mina hästar med :grin: Och de är inte flockuppfödda. Jag tycker inte det är så många hästar som inte flyttar sig för små signaler, bara de som tappat respekten för människor...
har sett massor av halvblod och ponnier med som haft noll respekt för sina ägares utrymme, och för andra hästars med för den delen. det har jag sett flockuppfödda hästar göra också.

1111111111111

Jag är ganska nyss hemkommen från Island. Har varit där i ett halvår och jobbat bl.a. med islandshästar. Och det jag fick lära mig var att sadla långt bak, typ två händer från frambenet. Sedan har jag sett mycket när jag var på Landsmót hestamanna i Hella i år, och där sitter de ju hur långt bak somhelst, så någonting måste det ju ligga i det. Att det inte bara är en "myt". Det är ju ändå elitnivå där... Ska kolla om jag inte har nån bild, kanske kommer sen!

Jag är ganska nyss hemkommen från Island. Har varit där i ett halvår och jobbat bl.a. med islandshästar. Och det jag fick lära mig var att sadla långt bak, typ två händer från frambenet. Sedan har jag sett mycket när jag var på Landsmót hestamanna i Hella i år, och där sitter de ju hur långt bak somhelst, så någonting måste det ju ligga i det. Att det inte bara är en "myt". Det är ju ändå elitnivå där... Ska kolla om jag inte har nån bild, kanske kommer sen!

Ja men nu tror jag väl att diskussionen låg mer på breddgraden om vad vi gör här i Svedala, att islänningarna själva har en del konstigheter för sig innebär ju inte att vi gör så här också. Det är mycket vi inte har anammat, på både gott och ont ska väl sägas. Mycket skulle vara tillämpligt här hos oss, medan annat kan man gott avvara utan att skämmas för det.:angel:

Niela, du har rätt i att det finns en del konstiga fördomar inom islandshästvärlden. Och du har absolut rätt i att isisar är hästar som alla andra och ska hanteras därefter. Men flertalet av de fördomar du räknar upp i ditt inlägg var aktuella för tio år sedan men är idag bortjagade av nya kunskaper. Som att rida med långa skänklar rakt fram, det är det väl inte så många som gör idag. Eller rida in hästarna som 6 åringar, de flesta är nog överens om att det är bra att börja med försiktig träning tidigt för att stärka hästen både fysiskt och psykiskt. Eller att man ska rida på ett speciellt isländskt vis, de flesta rider väl bara helt vanligt på sina isisar:confused: Den isländska gubbstilen dog väl ut i sverige för länge sedan?
I alla fall de islandshästmänniskor jag träffar när jag är på kurser och liknande har inte alls de fördomar du nämner. Om majoriteten av de islandshästmänniskor du känner har dessa åsikter så gör du helt rätt i att upplysa dem om att deras åsikter är gamla och förlegade:D. Men dra inte oss alla över en kam bara för att det finns en liten grupp bakåtsträvare. De flesta av oss är helt vanliga hästmänniskor som blandar våra kunskaper som ofta bygger på erfarenheter från andra raser, med vissa nya intryck från den isländska hästkulturen. På island finns mycket intressant att lära om hästar, och en hel del som inte alls är bra. Här får vi plocka russinen ur kakan och ta med oss de vettiga kunskaperna hem och lämna resten bakom oss. Så tycker jag de allra flesta gör.

Niela, du har rätt i att det finns en del konstiga fördomar inom islandshästvärlden. Och du har absolut rätt i att isisar är hästar som alla andra och ska hanteras därefter. Men flertalet av de fördomar du räknar upp i ditt inlägg var aktuella för tio år sedan men är idag bortjagade av nya kunskaper. Som att rida med långa skänklar rakt fram, det är det väl inte så många som gör idag. Eller rida in hästarna som 6 åringar, de flesta är nog överens om att det är bra att börja med försiktig träning tidigt för att stärka hästen både fysiskt och psykiskt. Eller att man ska rida på ett speciellt isländskt vis, de flesta rider väl bara helt vanligt på sina isisar:confused: Den isländska gubbstilen dog väl ut i sverige för länge sedan?
I alla fall de islandshästmänniskor jag träffar när jag är på kurser och liknande har inte alls de fördomar du nämner. Om majoriteten av de islandshästmänniskor du känner har dessa åsikter så gör du helt rätt i att upplysa dem om att deras åsikter är gamla och förlegade:D. Men dra inte oss alla över en kam bara för att det finns en liten grupp bakåtsträvare. De flesta av oss är helt vanliga hästmänniskor som blandar våra kunskaper som ofta bygger på erfarenheter från andra raser, med vissa nya intryck från den isländska hästkulturen. På island finns mycket intressant att lära om hästar, och en hel del som inte alls är bra. Här får vi plocka russinen ur kakan och ta med oss de vettiga kunskaperna hem och lämna resten bakom oss. Så tycker jag de allra flesta gör.

:bow::bow: Du skrev vad jag tänkte, men inte orkade skriva :)

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V