Sv: Varför sadla längre bak på islandshäst
Jag kommer nog aldrig förstå varför det finns så extremt många fördomar inom denna ras..
Det är väl en häst?? eller?? ser precis ut som en vanlig häst eller en liten ponny med fluffig man och svans.
Liten häst= allting är mindre kortare rygg, kortare hals, kortare ben osv.
Den är helt enektl mindre än ett stort hbl på 170.
Sadelläget på en häst/ponny är alltid det samma men kan skilja sig från häst till häst längdmässigt.
Men en islänning har inte sadellägen bak i korset och alla andra har den längre fram..
En sadel som åker fram bör bytas ut eftersom den inte ligger bra på hästen och ligger den bra så köp svanskappa hur fult det än må vara så sätt dit den!
Denna ras har så mycket fördomar som jag trode var utdödat för läääänge sedan.
Några att ta upp
Islänningen skall man sadla längre bak
(nej det skall man inte)
Islänningen växer längre tid än andra raser
(nej alla raser kan växa upp till 8 års ålder men de flesta är klara som 6 åringar islänningen är icke ett undantag här)
Islänningarna skall ridas in mycket senare gärna vis 6 års ålder
(Man kan rida in en islännning som 3½ åring precis som andra raser det viktaga är inte när utan HUR man rider in)
Islänningarna skall ridas på ett speciellt islänskt vis
( stämmer inte heller jag rider min islänning precis som jag gjort med alla hbl inge skillnad för 5 öre här)
Man ska ha sina skänklar spikraka frammåt och superlånga
( stämmer inte heller jag sitter precis som jag gjorde när jag red stora hbl inge skillnad här heller och min häst går så fint så)
Islänningarna måste växa upp i stor flock som unghästar utan kontakt med människor annars blir dom mördarhästar, studdiga ouppfostrade farliga osv)
Stämmer inte heller och är en riktigt dum fördom det viktiga är inte när man börjar hantera sin häst utan hur man hanterar den.
Hur man hanterar den speglar hur din häst kommer bli i framtiden.
Alla hbl som hanteras dagligen från att de är 6 månader att dom inte blir mördarhäsatr då!
Har massor av hbl unghästar i de stall jag står i som hanteras dagligen
man tar ut dom i hagen och in dom i hagen verkas, avmaskas osv. de blir inte borstade eller så men de får endå daglig kontakt med människan.
Alla desa unghäsatr i mitt stall är väluppfostrade och lyssnar mkt bra säger man stanna så tvärstannar dom.
Personligen skulle jag ha unghästar på lösdrift det är mer en lathet från min sida, det är bekvärmt att slänga ut 10 unghästar i en hage med ett skjul i å åka upp dit 1 gång i veckan och byta hösilagebal.
än att dagligen behöva mocka 10 boxar ta in och ut 10 unghästar.
Men jag har inte dom på lösdrift bara för ajg är rädd att få mördarhäsatr om jag hanterar dom.
Jag fick massa skit när jag köpte Jorunn när hon var3½ år alla här inne sa att jag skulle slänga ut henne på lösdrift och inte hantera henne. För jag skulle till 100% få en mördarhäst om jag hanterade Jorunn dagligen..
Idag 2 år senare vill jag se den människa som kan påstå Jorunn vara en mördarhäst för hon är hanterad nästintill dagligen från de att jag köpte henne som 3½ år
Slutsatsen i de jag skriver är.. NEJ man ska inte sadla en islänning längre bak... den skall sadlas precis som alla andra raser...