Varför sadla längre bak på islandshäst

Sv: Varför sadla längre bak på islandshäst

Vad jag tror Boj syftade på (iaf vad jag syftade på) var att självklart ska inte sadeln ligga FÖR långt bak- men oftast är det så att de som förfasar sig över att sadlar ligger långt bak är de som själva lärt sig att sadla för långt fram! :idea:

Min sadeln ligger inte för långt bak. Den ligger där en helt vanlig sadelutprovare tyckte den skulle ligga. Det är ändå längre bak än vad jag fick lära mig på ridskolan för ne miljon år sedan.

Ser man på halvbloden som ändå har ganka rejäla sadellägen ligger deras sadlar ofta onödigt långt fram på manken. Det finns ingen anledning till att ha det så heller.

Så, så länge båda parter är överens om var sadelläget ligger så kan vi ju helt enkelt nöja oss med att säga att självklart ska sadeln ligga i sadelläget!
Problemet blir ju när ena parten anser att sadelläget ligger 10 cm längre fram än vad den andra tycker :D

Det här var väl en sanning med modifikation. Det är bara att öppna Ridsports Isis-sidor.

Visst finns det folk som sadlar för långt fram, men ngn måtta får det väl vara åt något håll:confused:
på en så kort häst- ponny:grin:
De gamla Manskapsadlarna hade en längre bossa än själva sätet, men där bak satt ingen ryttare.
Ska prata med hon-proffset som även har Lusitanos.

Vänta här nu:idea: det har jag ju gjort. Hon sadlar normalt- i sadelläget!

Nej men titta då är det alltså inte alla som sadlar för långt bak eftersom hon-proffset som har Lusitanos inte gör det....vilken av dom menar du?

Det är nämligen inte bara ett sk hon-proffs som har både Lusitanos och Islandshästar.

hihi rolig disskution håller med boj och muninn att många sadlar alldeels för långt fram.
det resulterar i att man får en framtung häst och på större hästar är det totalt onödogt att lägga sadeln så långt fram att de får skav i armhålorna av sadelgjorden.
hela ryggen är ju fri baktill vi med islandshästar har ju inte lika mycket utrymme att spela på troligen kan det därför se ut som att man lägger sadeln för långt bak.

hihi rolig disskution håller med boj och muninn att många sadlar alldeels för långt fram.
det resulterar i att man får en framtung häst och på större hästar är det totalt onödogt att lägga sadeln så långt fram att de får skav i armhålorna av sadelgjorden.
hela ryggen är ju fri baktill vi med islandshästar har ju inte lika mycket utrymme att spela på troligen kan det därför se ut som att man lägger sadeln för långt bak.

KL

Jag som är van vid små ponnyer reagerar ju inte på utrymmet. Det är inte det som är problemet.

Men ska jag sadla så som en hel del islandsmänniskor vill hamnar sadelgjorden mitt på magen, så långt bak ligger inte sadelläget på någon häst. Bogbladet ska naturligtvis vara fritt, men det ska det på alla hästar.

Nej det behöver jag inte, det räcker med att ta mig en titt i ett helt vanligt stall när folk rider ut. Här är det kristallklart, gjorden är inknölad under armbågen på hästen och en vanlig muskel skada är den som sker på den bakre bensträckaren alltså den som sträcker mot buken. Tittar man eller snarare känner, så kommer man att upptäcka hur många hästar som har en knöl eller två ungefär där.

Någon skrev att skuldran sitter olika på en isalndshäst, det gör den självklart inte men däremot kan de vara väldigt stora och kräver ett stort utrymme. Det här får man se lite till individen, för en häst har långt mycket större röresler i skuldran än den andra och kräver således en större bog och rörelse frihet.

KL

Jag som är van vid små ponnyer reagerar ju inte på utrymmet. Det är inte det som är problemet.

Men ska jag sadla så som en hel del islandsmänniskor vill hamnar sadelgjorden mitt på magen, så långt bak ligger inte sadelläget på någon häst. Bogbladet ska naturligtvis vara fritt, men det ska det på alla hästar.

Nej här hade du fel, att titta på sadelgjorden kan vara förvirrande. Många drar tillbaka sadelgjorden innan den spänns, detta är ett sätt för att hindra sadeln att åka fram. Det här är fullt möjligt att göra utan att ändra läget på sadeln.

Nej här hade du fel, att titta på sadelgjorden kan vara förvirrande. Många drar tillbaka sadelgjorden innan den spänns, detta är ett sätt för att hindra sadeln att åka fram. Det här är fullt möjligt att göra utan att ändra läget på sadeln.

Nu tänker jag på min häst. Jag drar inte bak sadelgjorden för att sadeln inte ska glida fram. Jag vill sadla där bogbladet är fritt och i sadelläget. Inte längre bak än så.

Men om man spänner längre bak för att sadeln inte ska glida fram , handlar det ju inte om sadelläget längre. Nu pratade jag om sadelläget. Hästarna har inte sadelläget så att man normalt sett ska spänna mitt på magen.

Det finns folk som sadlar för långt bak, likväl som det finns folk som sadlar för långt fram. Sådantkommer det alltid att tvistas om.

Varför jag lägger mig i diskussionen är för att du skriver att "islandsmänniskor" säger åt dig att sadlar för långt bak, vilket i förlängningen betyder att du förklarar alla islandshästmänniskor korkade nog att tro att sadelläget på en häst ligger för långt bak.

Och då kontrar jag med att isf så anser jag att många halvblodsmänniskor är korkade nog att tro att sadelläget ligger så herrans långt fram.

Tittar man på gamla bilder av islandshästar så ligger oftast sadeln alldeles för långt bak, och tittar på på gamla bilder av storhästar ligger sadeln oftast alldeles för långt fram. De flesta vet numera var sadeln bör ligga, och kämpar dessutom i evigheter med att hitta en rätt tillpassad sadel som ligger på rätt ställe.
SÅ många är det faktiskt inte som sadlar på korset.
DÄREMOT så är det väldigt många som undrar varför jag lägger min sadel så långt bak- när jag lägger den där den faktiskt SKA ligga. Vilket får mig att tro att majoriteten sadlar för långt fram.

Jag menade naturligtvis inte alla och de som sagt det är naturligtvis inte korkade. Jag ville bara veta om det verkligen skulle vara så eller om det bara var en missuppfattning. Det uppstår ju gärna missuppfattningar som sedan lever kvar.

Vissa som har sagt det är hästmänniskor jag har jätte stor respekt för och som jag tycker är jätte bra hästmänniskor.

Jag är sådan att jag måste kollar upp saker, speciellt om jag känner mig tveksam till det.

Dåligt ordval var det kanske, men var svårt att formulera på annat sätt.

Senast ändrad:

Pedagogiska bilder :):

http://web.comhem.se/milen.treutiger/Fam5.htm - Här finns en hel drös med bilder på gamla hästar med sadeln på halsen.

http://www.hest.is/ - Tog första bästa isländska hästsida jag kunde hitta. Jag hittar inga sadlar som är för långt bak?

... men efter lite surfande på större halvblodsställen i Sverige hittade jag ännu en gång sadlar på manken. Googles bildsök gav mig det här: http://media.hd.se/2008/03/11/298592/large/Bild 5.jpg

Sökte på "tölt" på google men hittade faktiskt inte några skräckexempel på sadlar på korset. Men jag orkar inte leta heller, bråttom till skolan.
Men visst, jag har också varit med om folk som lagt sadeln så långt bak att gjorden varit under magen- Sisådär två pers....

När jag red och hälsade på en tjej med westernhästar en gång gav hon ut ett glatt utrop när hon såg varm in sadeln låg: "Äntligen någon mer inriktning som förstått att sadeln inte ska ligga på manken- där har hästen inget att bära upp ryttaren med!"

Nej, nu ska jag sluta vara gnällig. Det är inget personligt påhopp, jag vill bara babbla ur mig mina åsikter :)

Jag menade naturligtvis inte alla och de som sagt det är naturligtvis inte korkade. Jag ville bara veta om det verkligen skulle vara så eller om det bara var en missuppfattning. Det uppstår ju gärna missuppfattningar som sedan lever kvar.

Vissa som har sagt det är hästmänniskor jag har jätte stor respekt för och som jag tycker är jätte bra hästmänniskor.

Jag är sådan att jag måste kollar upp saker, speciellt om jag känner mig tveksam till det.

Dåligt ordval var det kanske, men var svårt att formulera på annat sätt.

Lugnt, då blev det bara fel ordval. Lätt att missuppfatta på internet.
Men diskussionen är hur som helst intressant, så se mitt senare inlägg som ett allmänt inlägg i diskussionen bara! :)

Förlåt men jag vill inte heller lägga mig i för mycket eftersom jag själv inte är så värst kunnig och eftersom det är lättare att se i verkligheten än på bild ;) Men, jag kopplade ihop det du skriver här med de bilder du la in under "håll oss uppdaterade" och faktiskt fick kommentarer om att sadeln såg ut att ligga lite långt fram, och ska jag vara helt ärlig så tror jag nog att du, om man utgår från de bilder du la ut där, skulle kunna lägga sadeln någon/några cm längre bak och det kanske är det som "dina islandsmänniskor" menar?

Förlåt men jag vill inte heller lägga mig i för mycket eftersom jag själv inte är så värst kunnig och eftersom det är lättare att se i verkligheten än på bild ;) Men, jag kopplade ihop det du skriver här med de bilder du la in under "håll oss uppdaterade" och faktiskt fick kommentarer om att sadeln såg ut att ligga lite långt fram, och ska jag vara helt ärlig så tror jag nog att du, om man utgår från de bilder du la ut där, skulle kunna lägga sadeln någon/några cm längre bak och det kanske är det som "dina islandsmänniskor" menar?

Fast som jag sa där, så lurades bilderna. Det var inte tagna från sidan och hästen var inte rak. Jag hade kollat där så bogbladet var fritt. Så sadeln låg inte för långt fram. Sedan tror jag att man shabraket gjorde ännu mer att det såg ut som om jag sadlat långt fram.

Det jag, Sprettur och nån till skrev var att hennes nya bomlösa sadel inte såg ut att ligga bra, såg inte ut att passa så bra helt enkelt. Sen kanske den låg långt fram också, det mminns jag inte.
Men isåfall skulle hon väl nu inte ifrågasätta att folk bett henne sadla längre bak.

Fast det som vi påpekade var väl att sadeln 'lättade' bak och inte låg an,
vilket inte är okej passform bara för att sadeln är en bomlös.

Sånt ser man ju oavsett om bildern är tagen rakt från sidan eller inte.

Jag skrev, titta INTE på sadelgjorden och bedöm var sadeln ligger. Man vill gärna göra så många gånger, och detta blir då förvirrande eftersom man kan dra tillbaka gjorden INNAN den spänns utan att förämdra sadelns läge.

Man sadlar i sadelläge, sen bör du kontrollera hur stora rörsler din häst har i skuldran när den rör sig, främst i tölten eftersom här finns den största rörelsen. Det är inte skönt för hästen och ger den dessutom skador, om skuldran slår i sadeln vid varje steg.

Fast det som vi påpekade var väl att sadeln 'lättade' bak och inte låg an,
vilket inte är okej passform bara för att sadeln är en bomlös.

Sånt ser man ju oavsett om bildern är tagen rakt från sidan eller inte.

Det ja, men det var någon som påpekade att den låg för långt fram. Komer inte ihåg vem bara. Sadeln ligger an hela vägen nu.

La dit en pad, som jag visste jag skulle få göra, då jag köpte den vidare än vad hon är nu. Med tanke på att hon är väldigt omusklad nu och håller på att gödas.

Kom fram till att det kunde låta som om jag blev iriiterad, men det är jag inte eller jo möjligtvis på mina små barn som är gnälliga idag.

Senast ändrad:

Jo men självklart är det lättare att se i verkligheten än på bilder så därför skrev jag inte så mycket om det, försökte bara komma med ett förslag om varför vissa kanske säger att du ska sadla längre bak? Vet inte om de bara tittade på när du sadlade, eller var involverade i själva sadlingen? ;) Du skulle ju kunna be dem sadla som de tycker att den ska ligga och ta en bild och lägga ut här så kan man ju se om det blir stora eller små förändringar? Det jag menar är att om någon säger till dig att du borde sadla längre bak så kanske du tolkar det som 10 cm längre bak medan personen i fråga kanske menar 2 cm längre bak, ja vad vet jag, är egentligen inte tillräckligt kunnig för att lägga mig i denna diskussion känner jag, så därför försökte jag bara istället tänka utifrån deras synvinkel hur de kan ha menat ;) I vilket fall så är det bra att du ifrågasätter saker som inte känns rätt i dina ögon, det lärde jag mig ganska snabbt när jag köpte häst eftersom man inte kan lyssna på alla eftersom det nästan alltid finns 2 totalt motstridiga ståndpunkter och även allt däremellan ;) Men däremot är det bra om man kan vara öppen för konstruktiva förslag och sedan bilda sig en egen uppfattning... Det finns sällan bara 1 sätt att se på saker och ting, men man kanske behöver motivera sin kritik bättre än att skylla på rasen ;)

Det är alltid bra att få konstruktiv kritik. Jag tycker det är bra att få råd, men sen om man följer det eller inte är en annan sak. Ibland testar man det, men känner kanske inte att det är rätt. Man ska inte göra något som känns fel.

Jag är en sådan som plockar lite här och lite där och sedan blandar. Alla ridsportgrenar och inriktningar har oftast något som är bra och en hel del dåligt.

Vi är nog övernes om den punkten tycker jag det verkar som.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar