Varför sadla längre bak på islandshäst

pernilla_s

Trådstartare
Jag hör jämt att jag ska sadla längre bak, bogebenet är fritt och sadeln ligger i hästens sadelläge, men när jag frågar varför, så säger folk för det är en islandshäst...

Jag vill inte att sadelgjorden ska sitta på magen på hästen. Ska jag sadla längre bak än sadelläget, då hamnar den ju där.

För mig är en islandshäst=häst. Den är ju precis som vilken häst som helst. Det enda är att den har fler gångarter.

Jag kan tänka mig sadla längre bak om det finns några bra motivieringar till det. Men inte för att det är en islandshäst.

Jag satte inlägget här för att få andras åsikter och inte bara islandshästmänniskor.

Sv: Varför sadla längre bak på islandshäst

Det finns säkret islandsmänniskor som inte har riktigt koll på varför de sadlar (alltför?) långt bak, de har kanske bara lärt sig att sadeln ska ligga längre bak än vad den gjorde på "de stora bruna" när de red på ridskolan. Inte hur mycket eller varför. De kanske inte heller insåg att de andra hästarna hade sadeln långt upp på halsen, och då kanske deras jämförelse blir lite konstig?

Spekulerar lite, bara... ;)

Min högst personliga åsikt är ju att så länge bogbenet är fritt så spelar det ingen roll om jag sadlar där jag är van och där sadelläget är på hästen. Men jag har ju bara hållt på med de "vanliga" hästarna innan och de har aldrig lidit av detta. Jag anser att de är uppbyggda på samma sätt vilket gör att de ska sadlas på samma sätt.

Det lättaste sättet att ta reda på var sadeln ska ligga på just din häst är att lyfta ena frambenet och känna efter var bogbladets bakre kant är. Sadeln ska då ligga bakom den linjen, då vet du att bogbladet kan röra sig utan att det slår i bommen. Det skiljer ofta ca 10 cm (ända upp till 15 cm) jämfört med när hästen står stilla. Detta kräver också att sadeln är tillräckligt vid. Dom vita märken man kan se på en del hästar har uppstått p g a att bogbladskanten slagit i sadelbommen och orsakat klämskador inifrån. Man räknar med att hästen i genomsnitt tar 3.500 steg i halvtimmen när man rider den i normalt arbete. Vilken fruktansvärd smärta att slå i bogbladet lika många gånger! Hästen försöker då minska smärtan genom att rotera sina skulderblad och korta steget.

Tror islandshästar rent generellt har stora bogblad som går långt bak. Men för den skull måste ju sadeln ligga rätt på ryggen med. Man får alltså hitta en sadel som passar bogbladets rörelse och ligger bra på ryggen utan att behöva dra bak extremt.
Jag har en Islands-korsning med stora bogblad, som går långt bak. Jag sadlar i normalt sadelläge. Han har dock en sadel som är hyfsat bakskuren. Så han har inga prob med bogfriheten pga sin sadel. Tycker det är optimala lösningen.

Jag hör jämt att jag ska sadla längre bak, bogebenet är fritt och sadeln ligger i hästens sadelläge, men när jag frågar varför, så säger folk för det är en islandshäst...

Jag vill inte att sadelgjorden ska sitta på magen på hästen. Ska jag sadla längre bak än sadelläget, då hamnar den ju där.

För mig är en islandshäst=häst. Den är ju precis som vilken häst som helst. Det enda är att den har fler gångarter.

Jag kan tänka mig sadla längre bak om det finns några bra motivieringar till det. Men inte för att det är en islandshäst.

Jag satte inlägget här för att få andras åsikter och inte bara islandshästmänniskor.
Bra tänkt.
den är dessutom liten- kort i ryggen för en vuxen människas rumpa.
Folk sitter över njurarna.
De tror att hästen lättare kan samla sig o ska på så sätt kunna tölta lättare.

Det finns!! duktigt folk som sadlar normalt o kan rida lika bra ända- kanske tack vare:bow:
Bogbladet spelar mindre roll när ryttarnas ben inte klämmer åt- långa läder.
Den spänns inte heller som en riktig modern dressyrsadel.

Senast ändrad:

Exakt! Och den delen av ryggen är inte ens gjord så att den bör bära.
Min sadelutprovare var väldigt noga med att sadeln inte skulle vara för lång eller ligga för långt bak.
Min häst har väldigt kort rygg han med. Så det är tur att jag inte har en rumpa modell större. Då hade jag fått jobba för hand istället.;)

Snart ska du se att man uppfinner sadlar där man sitter på korset- gratis samling istället för att lära sig rida bra:devil:
Hästar ländrygg är ganska svag. Man kan få grava problem med SI-lederna.

TS Du tänker rätt även med gjorden. Den ska ligga på bröstbenet som är ganska kort.

Jag ska nog skaffa mig en 25 "sadel till min stoora häst.18"ligger alldeles för långt fram:angel: Oj vad den ska bli bogfri:cool::rofl:

Senast ändrad:

Om bogbladet går fritt och sadeln ligger i sadelläget så finns det absolut ingen andledning att sadla längre bak.

Att det skulle vara nödvändigt att sadla islänningar längre bak tror jag hör ihop med att alltför många sadlar för långt fram och eftersom tölten inte fungerar då så har "islandmänniskor" börjat sadla längre bak och upptäckt att detta fungerar bättre.
Jag tror alltså att det hör ihop med dåligt kunnande om var sadeln ska ligga för allt för många gånger ser man hästar vars sadel ligger på manken och bogbladen (eller ovanpå i bästa fall) istället för bakom bogbladen i sadelläget.

Så fråga nästa gång någon påpekar att du sadlar för långt fram vart de tycker att du ska sadla och orsaken till att de tycker det, många har nog bara svaret "för att det är en islänning" som du skriver och har man så liten kunskap så är det ingen man ska lyssna på.

Om man sadlar längre bak så finns det inget som bär upp ryttarens vikt, sadeln ligger inte på njurarna, det är en felaktig skröna som man lätt inser om man tittar på en hästs anatomi, men en sadel som hamnar bakom revbenen kan aldrig bäras upp korrekt, där ska hästen kunna röra sig lika mycket som de ska kunna röra bogbladen.

En islänning har ju ofta ett kort sadelläge vilket gör det ännu svårare att hitta en sadel som passar om man dessutom sadlar för långt bak och fortfarande inte ska hamna för långt bak på hästens rygg.

Islandshästar har ofta större bogblad än man kan tro,
de måste absolut gå fria för att kunna tölta.

Därav lägger man sadeln ganska långt bak, sadelgjorden hamnar inte mitt på magen för det, isåfall har du överdrivit hur långt bak du lagt den.

Dessvärre har MÅNGA islänningar problem med att sadeln glider fram under ridpasset, och då blir bogarna låsta ofta.

Ja det där om gjorden. Min häst har så kort sadelgjordsläge att han inte ens kan ha en vanlig lädergjord. Det blir för brett. Att då sadla så långt bak känns ju mycket märkligt. Och då är min ju dessutom lite större än de flesta islandshästar.

Islandshästar har ofta större bogblad än man kan tro,
de måste absolut gå fria för att kunna tölta.

Därav lägger man sadeln ganska långt bak, sadelgjorden hamnar inte mitt på magen för det, isåfall har du överdrivit hur långt bak du lagt den.

Dessvärre har MÅNGA islänningar problem med att sadeln glider fram under ridpasset, och då blir bogarna låsta ofta.

men om jag ska sadla där "islandsfolket vill att jag ska sadla så hamnar den där.

Det där med bogbladet köper jag, men jag har ju kollat att det är fritt. Men även om jag säger det så vill de att jag ska flytta bak sadeln, bara för att det är så man sadlar en islänning.

Sadeln ligger ju bäst i sadelläget, iaf i mitt tycke och har gjort det på varje häst jag haft.

Bra tänkt.
den är dessutom liten- kort i ryggen för en vuxen människas rumpa.
Folk sitter över njurarna.

Håller med.

På den tiden jag red och hade min nästan alldeles egna Örk så märkte vi ju att bogbladen var rätt stora, som på vissa andra hästar.
Vi sadlade anpassat efter hästen, inte efter vad den är för ras!
Dock finns de de som sadlar hiskeligt långt bak och sitter på "farligt" område, det är inte bra alls tycker jag.

Jag har slutat titta på dom andra:mad:. Själv lägger jag sadeln i sadelläget och då är det fritt både bakåt o framåt, sas.
Min sadelmakare ruskar på huvet när han ser hur långt bak en del drar sadeln.
Jag provade en gång att lägga den långt bak och jag höll på att åka av för pålle tyckte nog att det var för jävligt. Dessutom kändes han halt, spatt hb, så jag ändrade och då blev han glad. För vi vill ju ha glada hästar som inte springer av smärta.

Klart man har prob med sadlar som åker fram om man börjar med att lägga den för långt bak. Bättre att leta tills man hittar en bättre passande sadel istället.
Klart en del islänningar är byggda, rör sig och rids så att sadeln kanske inte får de bästa förutsättningar för att ligga kvar. Men det måste ju iaf gå att göra ngt mer än slänga den för långt bak. Finns ju andra hästar som har samma förutsättningar på ett ungefär och kan ha sadel som ligger still.
Och att sadla för långt bak är ju inte bra på ngt sätt. Är det inte rätt läger för sadeln åker den. Är det fel sadel åker den.

Man sadlar inte längre bak, däremot är det otroligt många människor som sadlar för långt fram. De vill gärna knöla in sadelgjorden bakom frambenen, helst ska sadeln även ligga på manken en liten bit upp på halsen.

Sanningen är den att oavsett häst, sadlas de likadant. Alla hästar behöver sin bogfrihet, det är den man tar hänsyn till när man sadlar.

Man sadlar inte längre bak, däremot är det otroligt många människor som sadlar för långt fram. De vill gärna knöla in sadelgjorden bakom frambenen, helst ska sadeln även ligga på manken en liten bit upp på halsen.

Sanningen är den att oavsett häst, sadlas de likadant. Alla hästar behöver sin bogfrihet, det är den man tar hänsyn till när man sadlar.

:bow::bow: Satt precis och försökte knåpa ihop något liknande, men nu slapp jag ju det :D

Sadeln ska ju också ligga i balans när den ligger på rätt ställe- gör den inte det så hjälper det inte vart man lägger den, det blir inte bättre för det.

Det här var väl en sanning med modifikation. Det är bara att öppna Ridsports Isis-sidor.

Visst finns det folk som sadlar för långt fram, men ngn måtta får det väl vara åt något håll:confused:
på en så kort häst- ponny:grin:
De gamla Manskapsadlarna hade en längre bossa än själva sätet, men där bak satt ingen ryttare.
Ska prata med hon-proffset som även har Lusitanos.

Vänta här nu:idea: det har jag ju gjort. Hon sadlar normalt- i sadelläget!

Om sadeln glider fram så kanske man kan använda svanskappa?
Det är ju inte bra att sitta bakom revbenen....:idea:

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V