Varför så uppdelat!?

Brun

Trådstartare
Jag känner bara att jag måste få skriva av mig lite här, så ni får tyvärr bli offer... :p
Jo, varför måste det vara så uppdelat mellan skogsmulleliv och tävlingsliv!? De flesta av dagens moderna tävlingshästar är ju hur sköra som helst, de håller knappt för att rida ut på och busa med. Och de flesta av dagens skogsmullehästar pallrar sig knappt över en bom! Vad gör man om man som jag vill både tävla framgångsrikt på lite högre nivå och vill ha det supermysigt och roligt i skogen och bara busrida med hästen!? Det finns nästan inga hästar som skulle funka som det! Åtminstone inga stora hästar, ponnyer är ju betydligt mer hållbara och mångsidiga, faktiskt.
Jag är tretton är gammal och 183 cm lång. När jag skulle köpa min första egna häst för några år sedan, och jag var elva, så var jag ca 175 cm lång och kunde såklart inte köpa ponny. Så jag fick stor häst direkt. Ett toppstammat tävlingssto som dessutom var ganska vasst. Jag är överlycklig om jag lyckats ta mig ut en runda i skogen utan att hon blir galen! Tränings- och tävlingslivet funkar naturligtvis finemang, men jag är trots allt bara ett barn och vill också busrida och ha ROLIGT!
Det känns helt enkelt som att man måste välja om man ska vara skogsmulle eller tävlingsmänniska. Och jag vill ha båda exakt lika mycket!
Är jag ensam om att tycka så här? Är jag ensam i den här situationen? Hur har ni gjort? Vad har ni valt och varför?
Ett alternativ är ju förstås att ha två hästar, en för tävling och en för mysridning, men då blir det också dubbelt så mycket jobb och dubbelt så mycket kostnader. Och det funkar inte.

Sv: Varför så uppdelat!?

Kan tänka mig att om man är 11 så kan det väl bli lite mycket att rida ut med en häst som är skarp. (Det är ju inte enklare för att man är vuxen - egentligen).

Min dotter fick häst när hon var 12 (eftersom hon skulle dela med pappa). Pållen är världens mysigaste och är både mulle, kompis och tävlingshäst (tävlar 1,10, tränar 1,20). Med honom funkar det att busa i skogen.
Vi har ett fullblod också (min) som hon tänkte börja tävla så smått nu. Med honom får man tänka sig lite för innan man varvar upp honom:devil: Men hon rider honom i skogen också och det funkar bara man tänker sig för.

Jag har tävlat med alla hästar som jag har haft (halvblod), och alla har gått finfint att busa i skogen och rejsa på åkrarna med. :laugh:

Det beror mycket på hur hästen är uppfödd och har haft det i sitt liv innan man köper den. En häst som t ex inte är van att ridas ute i skogen kan bli jättestressad och rädd för allt, eller jätteigg och bara vilja busa runt. Jag tror att det går att vänja alla hästar vid att ridas ut men har man en tävlinghäst med lite nerv och temperament kanske man aldrig kommer kunna busrida som med en lugnare och tåligare häst. Men det finns tävlingshästar som är lite lugnare också! Sen måste de ju vara lydiga också...:p
Du kanske får leta efter en häst som du kan göra både och med? Kanske en lite äldre och lite cool häst som sett och gjort det mesta?

Ja, kanske är det bara jag som haft otur. Jag älskar verkligen mitt sto, Vega, och hon är perfekt men jag önskar verkligen att man kunde rida ut och busa med henne också. Fast... Det går bara inte.
Men du, WBanna, tyckte precis att jag kände igen dig från bilden. Såg att du bodde i Västerås också. Jag bodde i Västerås tidigare nämligen, men vi har flyttat nu. Du har/hade möjligtvis inte din häst på Näs Gård? Kanske bara är jag som tar miste.

Jag förstår vad du menar.
Ponny 2 gick super att rida ut på. Dock gick det inte lika bra att rida henne på banan. Supersnäll att ha o göra med. Äkta skogsmulle (av sportmodell :angel:)
Ponny 1 går det inte att rida ut på. Hon går väldigt fint på banan och hoppar superbra. Kan vara lite svår i hantering och är väl inte av snyggaste modellen.

Samma uppfödare, stam, ålder och har blivit inriden av samma ryttare.

Vad gör man om man som jag vill både tävla framgångsrikt på lite högre nivå och vill ha det supermysigt och roligt i skogen och bara busrida med hästen!? //..
Du gör det du vill. Anledningen till att vissa som rider på "högre nivå" (vet iof inte vilken nivå du menar) är så försiktiga med hästarna beror mer på att de är rädda om en investering än att hästarna inte skulle klara av skogsmulleliv.
"Skogsmulleriet" är också bra träning för hästen - både fysiskt och mentalt.

Om hästen är stressad ute beror förstås på många saker (temperament, hantering m m) - men om du verkligen vill kunna rida ut med den så är ju det en sak att träna på.

Tillägg:
varför går det inte?

Senast ändrad:

Man måste verligen inte välja mellan dom två sakerna. Hästar blir vad man gör dom till, rider man ut regelbundet så blir dom tryggare och stabilare och jag förtsår inte varför dom inte skulle hålla för det? Dom om några skulle väl hålla för det pga dom höga kraven dom har på sej på träningarna, klarar dom inte skogsmullelivet så klarar dom nog inte en tävlingskariär heller.

Jag har träffat många som tävlar aktivt och tränar aktivt som endå rider ut i skogen, problemet mest är väl att ryttare på den nivån oftast inte är intresserade av att rida i skogen utan vill träna. Det är iallafall den anledningen jag hör mest när det gäller sånt.

Se på Ulla Håkansson, hon tränar ju mest ute i naturen, ett bra exempel på att man inte måste hålla sej inne eller på banan för att kunna tävla.

Tror allt mest handlar om vad ryttaren tycker är kul helt enkelt.

JMen du, WBanna, tyckte precis att jag kände igen dig från bilden. Såg att du bodde i Västerås också. Jag bodde i Västerås tidigare nämligen, men vi har flyttat nu. Du har/hade möjligtvis inte din häst på Näs Gård? Kanske bara är jag som tar miste.

Jepp, jag är din gamla boxgranne. :laugh: Det var någon som sa att ni hade flyttat till Värmland, stämmer det? Går det bra med Vega?

ojoj! Jag har tävlat upp till nationell FEI på ponny och ska etablera mig i MsvA på min stora häst i dressyr. Båda hästarna har ridits ut på regelbundet och ibland har vi busat till det rejält. Senast igår var jag och hästen ute i skogen med hoppsadel, utan benskydd och bara travade och galopperade på lösa tyglar just för att vi inte skulle ha några krav öht.

Varför ska du inte kunna ha kravlöst kul med din häst och kunna satsa på tävlandet? Jag tycker det är en utmärkt kombination som ger en hållbar häst och en underbar relation! :idea:

Vad andra gör är väl inte din sak. Relationen med din häst blir vad du gör det till!

Kraven på tävlingshästar blir allt högre, man vill ha bättre och bättre hästar. Många på elitnivå vill ha en häst med mycket glöd och extra gnista. Detta försöker man avla fram och man får fram hästar som inte är särskilt lätta för tex en hobbyryttare. Läste nyligen en artikel om halvblodsaveln som börjar gå mot detta håll i Sverige och det blir allt svårare att hitta lämpliga ridskolehästar där man eftersträvar det motsatta; nämligen en lugn och trygg häst som inte hoppar till för minsta lilla.
Visst, kan träning hjälpa mycket för en tittig häst men vissa individer är så känsliga/tittiga att det är snudd på omöjligt att träna bort.

Det kan kännas väldigt uppdelat och att man kanske tror att det enda som finns att välja mellan är antingen en het tävlingshäst eller en avstängd lat ridskolehäst... Men så är det ju inte heller! Det finns massa trevliga hästar där ute som är "lättridna" men ändå har energi och kapacitet. Man får sålla bland skrot och korn! ;)

Det är trist att man eftersträvar denna känslighet hos tävlingshästar. Det är ju en stor skillnad på en känslig häst som reagerar starkt på allt eller en känslig häst som reagerar starkt på ryttarens hjälper, den måste inte vara känslig för allt bara för att den är känslig!

Nu påstår jag inte att detta är specifikt för halvblod, men det bör påpekas att det finns andra raser som kan bli väldigt trevliga ridhästar för hobbyryttaren!

Jepp, jag är din gamla boxgranne. :laugh: Det var någon som sa att ni hade flyttat till Värmland, stämmer det? Går det bra med Vega?

Ja, jag tyckte väl att jag kände igen dig! :p Vi har flyttat till Blekinge, inte Värmland :D
Det går väl sisådär med Vega. Hon är väldigt sjuk just nu. Problem med ryggen, har haft inflammationer i båda frambenens knän och kotleder (alla har läkt utom högra benets kotled) samt har någon annan sjukdom som vi fortfarande inte vet vad det är. Hon är behandlad flertalet gånger för inflammationerna men som sagt vill den inte läka i höger kotled. Så nu är hon behandlad för tredje och sista gången och om hon fortfarande inte blir bra finns det inte så mycket mer att göra...
Hur går det för dig då? :)

Men alltså, om du var elva, på vilken nivå tävlade du på då? Det kan ju inte gärna varit svår klass, gissar jag?

Snarare är det väl så, att om man vill ha en häst att busa med i skogen så får man titta lite på stammen, och inte köpa en alltför vass häst. Det finns hästar som går åtminstone Msv utan att vara vassa. Busridning sliter också väldigt mycket på hästen, så det är kanske lite mycket begärt att hästen ska hålla både för tävling, tävlingsträning och busridning utan att gå sönder. Vill man tävla högre klasser så sliter det såpass mycket på hästen att man nog får lägga busridningen på hyllan, och istället alltid rida hästen genomtänkt och uppbyggligt.

Hej på dig! Jag är också lång, 184 cm och har inte heller fått rida på ponny någon gång:p
Förstår helt dina tankar och kan hålla med dig till viss del. Ofta tror jag att det handlar om VEM det är som handlar VILKEN häst. Om du köper en t.ex. e. Rubinrot- Master, ja då kanske du tänkt använda den till dressyr och är mest intresserad av att rida just dressyr. Därför kommer det inte vara lika viktigt att den hästen lär sig att gå ut i skogen själv osv. Det tror jag kan vara en del. Sen tror jag även att det är som ovan sagt, att stammen spelar roll. Men inte alltför stor roll! Ibland skyller man en massa på stammen men ibland är det bara svepskäl för att något inte fungerar för en.

Min första häst var en 153 cm hög arabvalack, tre år gammal, som var inriden men inte mer. Just för att jag var för lång fför ponny men inte var redo för en för stor häst (var 13 och ca 178 cm lång). Men just för att han var min första häst och vi inte hade ridhus så blev jag ju tvungen att lära honom att rida ut själv! Å han vände, å han bockade, å han gnäggade, men eftersom han iinte var så "vass" och inte så stor så blev jag aldrig riktigt rädd... trots många avramlingar:cool: Och han gick åtminstonde LA:4 med bra poäng och hade börjat med bytena och hade nog kunnat gått till MSV om han inte fått hovbensfraktur, men han kunde man så smpningom rida ut på hursomhelst, bakåfram, barbacka, i träsk, ja you name it.

SÅ jag tror, om du verkligen vill rida ut med din häst, verkligen vill! Träna! :) Fast eftersom vissa hästar är väldigt känsliga och lite svåra, kan det ju vara skönt att slippa rida ut om man nu riskerar att ramla av och bli förlamad....

Om du känner att din häst just är ett sånt fall och att du känner ett behov av att rida ut så tycker jag kanske att du ska överväga å sälja henne.

Oj va långt det blev:)

Jag upplever inte den uppdelningen som du gör.

Rider själv ett dressyrsto några dagar i veckan som är rätt mycket att rida. Kan bli rätt springig, väldigt "pigg" (springer när hon inte orkar eller saknar ärlig framåtbjudning). Ruskigt fin att rida när hon är genomriden.

Kan bli rätt pigg i skogen också men fungerar bra där.

Har en tjej i mitt stall som ska debutera MSV med sin kuse och hon är ut i skogen 3-4 dagar i veckan. Fungerar toppen. Alla tävlingshästar måste inte vara skarpa och omöjliga att rida ut på.

då jag började rida min häst så gick det endast att rida ett varv runt fältet med sällskap och då var hon väääldigt tittig hoppig m.m. men efter att jag fick hem henne så red jag ut 2 ggr om dagen på åker och grusväg pga att hon skenade i hagen och inte kunde vara ute då jag var i skolan mellan 8-16 och var den enda som kunde ta in och ut henne (hon sprang över en)
nu 1år senare så kan jag rida både en 110 bana på träningen och rida barbacka på fältet även de blåsigaste dagar, och då rådjuren bestämmer sig för att hoppa fram från ingenstans så rör pollan knappt en min.
hon är fortfarande het och stark men hon går att kontrollera, och jag har lärt mig att sitta kvar barbacka medans pollan bockar, stegrar och har sig ^_^. första gången någonsin hon blev riden barbacka skulle vi trava över 3 bommar, hon tog ett skutt över allt och bockade som en galning efter. hon blev ganska förvånad då jag satt kvar XD

Førstår vad du menar, har en hæst med supertalanger på banan men saknar att kunna rida ut barbacka och bara ha skoj som jag ofta gjorde på ponny, skulle jag gjort det på denna hæsten hade det antagligen slutat med katastrof.
Hon kræver sin ryttare så man måste verkligen rida hela tiden æven uti skogen.
Ibland har man inte riktigt orken då hade det varit skønt att bara kunna rida ut och busa.

Men man kan ju inte få allt.. jag gjorde ett val nær jag køpte denna hæsten och ær nøjd med det.
Før var vore ridningen utan en ivrig hæst som værkligen jobbar før en och ger allt.
Jag har blivit så mycket mer rutinerad på denna hæst just dærfør att hon kræver att man rider ordentligt, hon tillåter inga pøsmunkar som åker runt på sin rygg.

Målet med min avel är att hästarna ska kunna göra 'allt' oavsett hur talangfulla de råkar bli. De ska kunna gå att ridas ut på, ridas/tävlas i dressyr, hoppning, terräng etc. Man ska kunna ta en barbackatur i grimman typ.
Det handlar om psyke, miljöträning och hantering ända från början.

Tävlingshästar håller faktiskt bättre, både fysiskt och speciellt psyksikt om man rider ut mycket! låter dem gå i stora hagar tillsammans med andra hästar osv.

Jag har en lovande 4åring som jag har tänkt att tävla på sen och förhoppningsvis nationella tävlingar också framöver.
Men jag rider ut på honom minst 1-2 dagar i veckan! Det är viktigt att hästen får komma ut, busa, bygga muskler, kondis osv. Jag tror inte att man bara kan traggla i en paddock om man vill ha en presterande tävlingshäst. Sen blir hästen inte helt "vild" i skogen om den får komma ut ofta.. Min häst är snarare lugnare i skogen än i paddock, för i skogen har jag inte alls lika höga krav på honom.. så han blir mer tillfreds i skogen, jätte bra för psyket!

hmm jag rider i skogen næstan mer æn på bana, en hæst kan vist vara krævande æven om man rider mycket i skogen.
Jag konsentrerar mig mycket på den psykiska træningen.
Vissa hæstar ær avlade før att vara extremt energiska och med kænnsligt, lyhørt psyke.
Det ær den biten som gør att min hæst jobbar så bra på banan.

Men håller med om att många tævlingshæstar borde få komma ut mer i skogen oavsett.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 160
Senast: eggnchips
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka