Varför så tung?

Vica

Trådstartare
Eddi och jag tränar "för skoj skull" dressyr. Jag är, som många vet, inte så jättelång och har då ibland lite svårt att få honom att gå rätt.

Men när jag väl får honom att gå rätt så känns det som om han vill dra mej ur sadeln. Har pratat med ryttaren som ridit in och utbildat honom (och känner honom väl) och enligt henne har han alltid varit just 'tung i handen'.

Missförstå mej rätt nu; Han går precis så som han ska göra, bakifrån och fram genom ryggen men blir väldigt tung i handen. Han bär liksom allt utom sitt huvud (flummig förklaring i know...).

Nu är inte jag någon GP-ryttare och har inte amitioner för det heller utan vill att vi ska ha kul och göra rätt.

Kan en häst vara 'lärd' att vara tung i handen? Ska jag tillåta att han jobbar rätt men att jag har vikt i handen? Han är jättefin och känslig i munnen så jag får inte riktigt ihop det här med att han blir så tung när han går rätt.. :confused:

Hjälp! :bow:

Sv: Varför så tung?

Texten ovan skulle kunna vara skriven av min förra medryttare! Precis så upplevde hon min häst, och red den. Hon kom ständigt med kommentarer av typen "Hästen går med eftergift, men är väldigt tung i handen" eller "Lydig och fin men tar inte halvhalter". Dvs riktiga motsägelser. Hon hade inte hästen framför skänkeln, men märkte det inte själv. (Troligen hade hon, sina 25 år som ryttare till trots, aldrig känt känslan när man har hästen framför skänkeln.)

Det jag fick göra efter att hon ridit var att jobba mycket med halvhalter och övergångar så att hästen lättade i handen och kom upp och under sig. Då fäste jag ingen vikt vid hur hästen höll huvudet, bara att den svarade omedelbart på hjälperna. Man måste rida framåt, friskt ibland, för att ha något att jobba med. Medryttaren gjorde inte det, utan tyckte istället att hästen var het och satt och bromsade den. Jag tyckte att det var katastrof, men medryttaren tyckte att det gick bra. Så olika uppfattning kan man ha om hur en häst ska ridas, och hur det ska kännas när den arbetar rätt.

Jag vill poängtera att min medryttare inte red dåligt! (Hon hade fått en placering i en LC-dressyr en gång.) Många rider som hon, men det skiljer sig markant från hur jag rider. (Jag har också fått placeringar i lätt klass i dressyr och hoppning, så det går att göra på olika sätt och ändå "lyckas".) Återkommer till vad en gammal man sa till mig en gång: Hästens mun sitter i ryttarens skänkel.

Men detta sker även när jag har speglar + tränare och VET 100% säkert att han jobbar och trampar under sej... Precis samma känsla och många säger att de ser att jag kämpar med att inte bli "nerdragen"..

Glömde ju hälften i mitt förra inlägg, ledsen. Jag har ingen aning om varför hästen din är tung, det jag skrev ovan gällde min häst.

Hur reagerar han på halvhalter då? Övergångar? Är han stark då också? Hur funkar det med tempoväxlingar? Vad händer om du vägrar ge honom stödet i handen och helt enkelt släpper tygeln? (En välskolad häst är det inte farligt att släppa tygeln på, den går kvar i samma tempo och tappar inte bärighet, och man kan fortfarande svänga osv.) Detta är tester jag har på min häst, och om de inte faller väl ut så måste jag gå tillbaka och jobba med grundridningen.

Du skrev att du är ganska liten och lätt. Jag är inte jätteliten (165/53) men jag märker stor skillnad på hur hästen reagerar om jag går upp i vikt. Jag kan påverka hästen mycket mer när jag väger mycket (över 57 kg). Jag låg på den vikten för några år sedan, och ibland är jag däruppe och nosar igen, och då funkar ridningen mycket bättre. Min förra medryttare väger 70+, så hon har ju en helt annan styrka att sätta in. När jag är lätt i kroppen måste jag jobba ännu mer med övergångar och lydnad, eftersom jag då inte har ett starkt och tungt säte att kompensera med. Min häst är egentligen lite för stor för mig, och det blir jättesvårt om större ryttare också rider den. För mig är det att gå tillbaka och befästa grunden igen som gäller när hästen blir stark. Belöningen är att jag efter ett tag får en helt "viktlös" häst, och det är en jättehärlig känsla! När grundridningen och lydnaden är på topp kan vi göra en massa saker som annars är omöjligt, och jag kan då rida likadant i grimma som på vanligt tränsbett. Uppmärksamheten finns där ändå.

Lycka till, och berätta om du hittar nyckeln till hans "tunghet".

Senast ändrad av en moderator:

Då kan inte dina tränare känna till självbärighet.
En självbärig häst är inte tung, utan bekväm i kontakten. Sedan kan de vara olika mellan hästarna, men en häst som är tung bär sig inte bakifrån.

Är hästen skolad så, måste den skolas om.

Tack för ditt svar! :bow:

Han är jättefin i övergångar, tempoväxlinar, ökningar, skolor mm.
Släpper jag kontakten och vägrar ge honom stöd (dvs länger tygeln helt) så bibehåller han fart, osv bara att han länger på halsen och går i en lägre form.. Jag kan göra skolor på lång tygel mm inga problem. Han är fortfarande lika tung när han går i låg form som när jag samlat upp honom...

(vill ej ha kommentarer om sits osv, hade tatuerat ankeln dagen innan = ont. Hade heller inga krav på form osv.)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18680000-18689999/640x480/18689441.jpg

Jag är 158/40 och Eddi ca 168cm och något överviktig..

Alltså han är ju inte överdrivet tung (jag kan leva med det) men det är 'mycket häst i handen' om man säger så..

Har du ett femte ben i handen, så bär sig hästen inte.

Be någon, några andra kolla på när du rider också...

Inte illa ment men du har en del brister i din sits som försvårar bra inverkansridning. Men vem har inte det:p

Vad händer om du släpper helt på innertygeln och har hästen på yttertygeln? Ibland kan det vara bra att lätta på inner för att checka av om hästen är i korrekt form. Bär hästen sig själv ska du kunna lätta utan att formen ändras, du ska även kunna länga yttertygeln utan att han tappar formen, dvs han ska bära sig själv utan dina händer... jag är säker på att det kommer att lösa sig för er

Har du ett femte ben i handen, så bär sig hästen inte.

Be någon, några andra kolla på när du rider också...

Inte illa ment men du har en del brister i din sits som försvårar bra inverkansridning. Men vem har inte det:p

Sant, men varför går han då rätt samtidigt som han "upplevs" tung i handen. Det kanske bara är jag som är svag men som sagt jag är ju inte så stor..

(På bilden tittar jag på hans framben för att klura ut om han haltar eller ej (vilket han gör ibland) där av den konstiga sitsen. Men som sagt, jag la upp just denna bild för att här ser man storleken på både mej och Ed.)

Det är inte bara att bakdelen och ryggen ska jobba och bära. Hästen ska även bära upp sitt huvud själv..

Om man utgår från noll läget sas, så när hästen går lös i hage elelr liknande så släpar den förhoppningsvis inte mulen i backen.

Den resningen ska hästen ha även under ryttare. Dvs bära sin hals och huvud själv.

Sedan kan man rida hästarna i olika form, lång och låg, samlat, mittemellan osv....

Kan det vara så att du inte fått träna på att rida hästen i deolika formerna?
Att hästen är svagare än du tror i muskulaturen och därför tar för mycket stöd?

Jätesvårt när man inte sett IRL.

Summan av kardemumman är iaf att oavsett form så ska det inte bli tungt för ryttaren i handen.

Det är inte bara att bakdelen och ryggen ska jobba och bära. Hästen ska även bära upp sitt huvud själv..

Om man utgår från noll läget sas, så när hästen går lös i hage elelr liknande så släpar den förhoppningsvis inte mulen i backen.

Den resningen ska hästen ha även under ryttare. Dvs bära sin hals och huvud själv.

Sedan kan man rida hästarna i olika form, lång och låg, samlat, mittemellan osv....

Kan det vara så att du inte fått träna på att rida hästen i deolika formerna?
Att hästen är svagare än du tror i muskulaturen och därför tar för mycket stöd?

Jätesvårt när man inte sett IRL.

Summan av kardemumman är iaf att oavsett form så ska det inte bli tungt för ryttaren i handen.

Där kan nog svaret vara..

Oj, är du så liten! Men ärligt talat, varför sitter du då på en sådan älg? :smirk: Du har ju all möjlighet i världen att skaffa dig en mindre häst, där du kan utnyttja de genvägar vikt och sits ger. Eller satsa på en karriär som jockey istället, jag lovar att det sitter en hel hög därute som är avundsjuka på din kroppskonstitution. :)

Annars får du väl börja om från lång tygel. Så fort han känns tung så läng och börja om. Kräv fortfarande uppmärksamhet och lydnad, men tillåt honom inte att lägga sig i handen. Han kan ju bara göra det när du tillåter det. Testa t.ex. tre pass i rad då du är stenhård på att vara konsekvent med detta, och se vad det ger. :idea: Du har ju inget att förlora.

Du skrev att ni tränar dressyr för skojs skull, är det en hopphäst annars?

Oj, är du så liten! Men ärligt talat, varför sitter du då på en sådan älg? :smirk: Du har ju all möjlighet i världen att skaffa dig en mindre häst, där du kan utnyttja de genvägar vikt och sits ger. Eller satsa på en karriär som jockey istället, jag lovar att det sitter en hel hög därute som är avundsjuka på din kroppskonstitution. :)

Annars får du väl börja om från lång tygel. Så fort han känns tung så läng och börja om. Kräv fortfarande uppmärksamhet och lydnad, men tillåt honom inte att lägga sig i handen. Han kan ju bara göra det när du tillåter det. Testa t.ex. tre pass i rad då du är stenhård på att vara konsekvent med detta, och se vad det ger. :idea: Du har ju inget att förlora.

Du skrev att ni tränar dressyr för skojs skull, är det en hopphäst annars?

Haha ja! :rofl:

Har utslitna knän så jockey är bortsållat sen länge (jävla "monté-karriär"!)..

Nä Eddi är min foderhäst och jag trivs med honom och han verkar trivas med mej. Han är hobbyhäst då han är triangelmärkt pga ena frambenet.. (märks av ca 2-3ggr/år). Dessutom har jag alltd haft en förkärlek till stoooora hästar och utmaningen däri. Har alltid fått kämpa dubbelt så mycket som andra och gillar det :p

Ska prova att samla upp honom lite mer efter som. Kanske har jag krävt för mycket av honom.. Eller så är jag svag i armarna, när jag rider på det lite skarpare bettet lägger han sig inte så på bettet..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024