Varför Rottweiler?

C

Curly

Detta är absolut ingen pik mot er som har rasen, men okunskap från min sida. Varför har man en hund som anses som kamphund. För det är den väl? Har träffat en jättego Rottweiler som är som en XL labrador, men varför skaffar man just den rasen?

Sv: Varför Rottweiler?

För det första är den ingen "Kamphund" o aldrig räknats dit för den delen heller.
Är ju en av världens äldsta hundraser.

den har har en vilja som är jord av stål..
en familjär vän som gör allt man begär o lite till.
trofast och försvarar familjen till 100%
en helt perfekt hund för både familj o bruks o tjänst.

Kan inte tänka mig en bättre hund än den jag har så genom snäll o scharmar alla fan i mig, folk som är hundrädda till bruksfolk som tycker det är en trevlig hund med viljan på rätt ställen.

ja den bästa vännen jag haft iaf varit med i ur o skur men alltid stått vid min sida vad som än hänt....

Många skaffar den för att den är "cool" eller för att man ska bräcka grannen. Ren status-produkt. Det är också de hundarna som man märker mest av ute på samhället. Hundägarna är oftast bara hundägare. Punkt.

Själv kommer jag kanske att skaffa en nån dag p g a att de är en hundras med mycket "hund i". Men det dröjer troligen många år tills dess. Ska väl "avverka" de jag redan har först.

Skulle garanterat skaffa en Till rottweiler om jag hitta en som är lika som den jag har en perfekt bruks-rottis men den bästa familjehunden också.

Men det är så svårt o hitta nån vettig tik till han så det blir säkert inge´n hund efter han men säkert är iaf att han skulle göra rottis avel´n nytta me sina egenskaper.

Men han är för liten, och lite för liten skalle o bla bla men det är ju igentligen skitsamma bättre man kolla på egenskaperna hos hunden det mentala. Det är nog nyttigt för rasen o bli lite mindre för det är mindre risk för skador o förslitningar på dom då.

Tack för era svar.. blev lite klokare iaf! =) De två jag känner som äger rasen är ju absolut inga som vill ha hunden som status-symbol.. därför undrade jag lite..

PIRU skrev:
Men han är för liten, och lite för liten skalle o bla bla men det är ju igentligen skitsamma bättre man kolla på egenskaperna hos hunden det mentala. Det är nog nyttigt för rasen o bli lite mindre för det är mindre risk för skador o förslitningar på dom då.

Du hade gjort rasen en tjänst! :bow: En hund med god mentalitet och en storlek som fungerar för arbete hade gjort aveln gott.

För att inte tala om att en mindre modell hade avskräckt dem som bara vill ha en stor och bufflig hund.

men tyvärr har han ju inte varit i Avel ännu men hoppas kanske nästa år, efter fler tävlingar att nån vettig bruks intresserad för upp ögonen för han. För det är många som säger han skulle passa in för hans temprament är högt o.s.v. ljämn i försvaret . social.

Kornings domaren ville ha med han hem och han har 3st själv så det är väl inget dåligt tecken :D

Varför skaffar folk nakenhundar?

Varför vill människor ha vavvor?

Svaret är väl att människor har olika mål och behov av sina hundar. Jag föredrar brukshundar och då vissa typer av dessa; rottis, beauceron, malle osv. Allt hänger på de egenskaper man vill ha hos en hund. Om jag vill köra Skydd köper jag knappast en Tax. Om jag vill ha sällskap enbart borde jag inte ha en BC. Ska jag valla passar nog inte en New Foundland.

Jag har supersvårt för Rottisar i ärlighetens namn, just för att jag har träffat alldeles för många som ägaren har noll koll på (blir lätt så på brukshundsklubb dit folk kommer för hjälp). Den enda hunden jag faktiskt blivit oprovocerat biten av var just en rottis (som iofs hade grova lynnesfel).

Men bara för det fick jag nu i min nya valpkurs inte mindre än 4 (!) rottisvalpar som är het bedårande och av nån anledning korsar alltid rasen min väg, det kanske är ett tecken ;)

Rottisar är mycket hund, men mycket pga sin storlek. Jag vågar inte tänka på hur hundvärlden såg ut om inte terriersen var så små exempelvis...
Förstår dem som skaffar en för brukset och det är pampigt när man ser dessa stora, tunga hundar göra ett Elitlydnads program i brukset.

PIRU, hur gammal är din hane?

//E

*hugger en knapp*

Tycker att modet ändrat lite på sig. Förut var både dobermann och rottisar (eller gärna en blandras med de två raserna) de typer av hundar som man tyvärr ibland kunde se hos ägare som bara köpt hund som en häftig grej... Idag känns det som om det i stället är am staff och pitbull som är "häftiga hundraser"...

Kan tillägga att jag bara träffat trevliga rottisar som för det mesta används som rena brukshundar och i några fall "gårdshundar".

Jag har en korsning Rotttweiler/Dobermann på 4 år, han är köpt som vakthund. Jag bodde ensam i skogen när jag köpte honom, med min son boendes hos mig varannan vecka. Tyvärr hade jag en del otäcka besökare på den tiden med, så jag ville ha en hund som är respektingivande men ändå kan vara med i familjen på ett vettigt sätt.

Jag har erfarenhet av just Rottweiler förut, och har alltid uppfattat dem som bra vakthundar, men ändå väldigt trevliga familjehundar.

Nu har jag flyttat in till stan och vi håller på att fundera ut vad vi vill bli när vi blir stora, jag och herr Hund. Han ska spåras in till eftersökshund åt husse iallafall, sedan funderar jag på mögelsök eller nåt i den stilen.

Han är väldigt samarbetsvillig och trevlig att ha med sig, vi kan ta med honom överallt utan problem, det enda är att han inte gillar hanhundar, men det går att hantera.

Så, det var därför han kom till min familj....

För man vill ha en stabil brukshund, en hund att träna och tävla sök,spår och lydnad med.
En hund som man kan träna viltspår/eftersök med och rapport, lit aagility för skojs skull.
EN hund som man tänkte utbilda till räddningshund,
För att man vill ha en hund stark nog att dra en i pulka.
För att man vill ha en brukshund me inte en schäfer eller malle och en som är en ganska motpol till dobrmannen(min favoritras!) och som man desssutom "kan" ganska bra genom att man tränat på rottisklubben och träffat/passat flera av.

Det var mina tankar bakom att köpa rottis. Och jag har fått en rikgt trevlig rottis.
Att vi däremot inte upnått målen beror helt på mig. och min hälsa *tyvärr*

Du får gärna säga till mig om han går i avel:angel: Han verkar vara en bra hund.
Jag har nämligen börjat leta potentiell rottis eller dobervalp som det kan bli nåt bra av, men det blir ingen förrän om nåt år eller tre.

Sen tycker jag att det är synd att det avlas så mkt på utseende. Det spelar ju inte någon roll om hunden har lite för smalt huvud eller är för liten etc om hunden är frisk och har bra mentalitet. Tycker jag iaf. Sen är det ju bra om man känner igen rasen;) men det viktigaste borde ändå vara hälsa och mentalitet, inom alla raser.

Han har fått en 1:a på rasspecial som 18månaders unghund så helt galen är han inte Bir-valp, Big-valp o.s.v.

nu tror ni jag är en utställnings människa men nej avskyr det till fullo hade en tjejkompis som tävla i handling för juniorer så hon ville öva med min o då är det helt okej.

Nä, han är ju en soffpotatis och mys hund. :D :D :angel: ;)

Lille Piru lyckades gå och vinna SM i IPO II för rottisar i år så några meriter har han i varje fall. Själv skulle jag vilja se honom på lydnadsplanen, men det vägrar hans elaka husse. :p

En rottis köper man för att man vill ha en hund att jobba med, oavsett det är i spår, skydd eller sök. Man kanske inte vinner SM med hunden men de gör ett gott jobb ändå. Det är en hund med samma arbetsförmåga som Schäfern, men med mindre förighet och fjäskighet. De är självständiga på ett vis som Schäfrar sällan är.

De har heller inte samma tempo eller stress som en belgare och saknar helt vallanlag som man kan finna i BC och Kelpie.

Kort sagt är Rottweilern brukshunden som tål tuffa tag och som gärna står på egna ben.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar