Varför romantiseras vin och bubbel?

Oj.
I mitt huvud har en enhet varit motsvarande den alkohol som finns i 4 cl starksprit. :D
Säkert helt fel det med men så har jag tänkt.

Jag vet inte riktigt vad skillnaden är. Jag har inte detaljkoll på alkoholstyrkan eller exakta mängden på det mina kollegor eller vänner dricker. Min tanke var att beskriva ungefär.
 
Haha! Jag tänkte nog att det var ett etablerat uttryck.

Alltså inte en flaska vin, utan ett glas vin eller en 33 cl flaska öl.

Oj.
I mitt huvud har en enhet varit motsvarande den alkohol som finns i 4 cl starksprit. :D
Säkert helt fel det med men så har jag tänkt.

Det är ett etablerat begrepp, och det är motsvarande 4 cl (40-procentig) starksprit. Det blir ett litet glas vin, men de flesta glas idag är snarare 1,5-2 enheter (framförallt med tanke på att svenskar även är rätt förtjusta i relativt alkoholstarka viner). Ett normalt rödvinsglas med Amarone är rätt mycket mer än en enhet, så att man inte lurar sig själv.

Jag letade faktiskt rätt länge för att hitta snygga rödvinsglas som ger rätt luftkontakt utan att antingen ha lite svalp på botten eller en treportioners servering.
 
Jag som oftast avstått alkohol har aldrig upplevt att nån har ifrågasatt eller ens undrat när man beställt en cola istället. Vad jag hörde på nyheterna för ett tag sen så dricker också dagens unga betydligt mindre än vad man tidigare gjort.

När jag däremot tackar nej till kaffe så blir det oftast ett föremål för diskussion och ifrågasättnde. Jag gillar inte kaffe, har verkligen försökt I perioder att dricka kaffe men det är verkligen inget jag finner gott.
Jag trodde ju å andra sidan att jag aldrig skulle uppskatta vin heller så vem vet, kanske hittar jag tjusningen i kaffet så småningom?
Dock är det vääääldigt irriterande att samma kollega i 10 år försökt truga i mig kaffe gång efter annan fast jag otaliga gånger deklarerat att jag inte dricker kaffe 🙊.
 
För mig handlar dryckesbilderna om att man tar sig tiden att unna sig något. Om det så att det är vardagslyx eller semesterlyx. Är det vin eller bubbel på bilden så tänker i alla fall jag att man släppt alla "måsten" åtminstone för en liten stund.

Är det hälsosamt? Både ja och nej kanske. Socialstyrelsen har varit ganska tydlig med att kroppsligt så är det NEJ på den frågan. Själv är jag för dansk för att låta det styra mig. För vad är livet utan det extra? Jag tycker att det ger mig enormt mycket livskvalitet att dricka bubbel och äta ostron en sketen tisdag. Och att rödvin av god kvalitet gör underverk för spänningarna i ländryggen. För mig är det avgörande för min livskvalitet att jag unnar mig saker med jämna mellanrum.

Sen funkar det såklart inte i alla situationer. Ibland är det livskvalitet att hoppa in i bilen och köra iväg. Ibland är det att vara fysiskt aktiv. Ibland är det en stilla promenad. Och då tar man bilder på det om man vill.
 
För mig handlar dryckesbilderna om att man tar sig tiden att unna sig något. Om det så att det är vardagslyx eller semesterlyx. Är det vin eller bubbel på bilden så tänker i alla fall jag att man släppt alla "måsten" åtminstone för en liten stund.

Är det hälsosamt? Både ja och nej kanske. Socialstyrelsen har varit ganska tydlig med att kroppsligt så är det NEJ på den frågan. Själv är jag för dansk för att låta det styra mig. För vad är livet utan det extra? Jag tycker att det ger mig enormt mycket livskvalitet att dricka bubbel och äta ostron en sketen tisdag. Och att rödvin av god kvalitet gör underverk för spänningarna i ländryggen. För mig är det avgörande för min livskvalitet att jag unnar mig saker med jämna mellanrum.

Sen funkar det såklart inte i alla situationer. Ibland är det livskvalitet att hoppa in i bilen och köra iväg. Ibland är det att vara fysiskt aktiv. Ibland är det en stilla promenad. Och då tar man bilder på det om man vill.

Hälsa är ju ett brett begrepp, och att kunna njuta av vad livet har att erbjuda är väl hälsa om något. (Och vad det innebär för individer skiljer sig givetvis åt).
 
För mig är det ordet främst förknippat med en äldre nykterhetsrörelse och inte något som används särskilt mycket idag.

Jag dricker inte alkohol och säger alltid just det om frågan kommer upp. Har aldrig använt ordet nykterist.
Exakt. Nykterist är för mig ett ställningstagande mot alkohol. Och man kan ju välja att skippa alkohol utan att för den sakens skull ha något emot det som sådant eller vilja ta ställning mot det. Man vill helt enkelt inte ha det av någon anledning, t ex tycker man kanske inte om det eller mår inte bra av det.
 
Jag tänker att det beror på förrätt, typ av öl och storlek på flaska. Jag tycker också att det låter rätt "tungt" som början på en trerätters. :)

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Har du aldrig varit mer om att öl serveras som dryck till förrätt?

Vi går ut och äter med jobbet 1-2 gånger per år. Då brukar det serveras en dryck per rätt. En del dricker öl till förrrätten, en del vin, antagligen beroende på vad det är för mat och vad man föredrar.

Brukar inte kolla så noga men tror att det brukar vara helt vanlig ljus lager på vanlig 33 cl flaska. En pint Guinness hade varit mer udda , det har jag aldrig varit mer om.

En del kanske dricker upp hela till förrätten, en del kanske har kvar flaskan hela kvällen och dricker aldrig upp utan lämnar det som är kvar då huvudrätten kommer in. Jag vet inte, jag kollar inte i deras flaskor. Jag vet bara att det serveras en ny dryck till varje rätt. Det förväntas inte att man ska fortsätta med sin halvljumma Åbro till hjortfilén.
 
Det gör det väl inte?
Tycker det är rätt vanligt numer att inte dricka kaffe. Oftast är det någon eller några som inte dricker alls om man är några stycken

Det är väldigt sällan det finns te av bra kvalitet och urval ens på café. Möjligtvis finns det nåt gammalt dammigt svart i lösvikt. Men sällan grönt eller rooibos eller mer än 2 sorter.

På jobbet har vi bara Lipton vilket för mig är odrickbart och beskt. Så jag har med eget te. Det finns det andra som också har.
 
Det är väldigt sällan det finns te av bra kvalitet och urval ens på café. Möjligtvis finns det nåt gammalt dammigt svart i lösvikt. Men sällan grönt eller rooibos eller mer än 2 sorter.

På jobbet har vi bara Lipton vilket för mig är odrickbart och beskt. Så jag har med eget te. Det finns det andra som också har.
Oj, jag kanske bor i en te-stad?

De kontor jag jobbat på erbjuder flera olika sorters te, inklusive rooibos, och caféerna har absolut en hyfsad teselektion.

Om du bor i en större stad än mig kanske du inte hittat till rätt café? Finns det här måste det ju finnas i större städer tänker jag...
 
Oj, jag kanske bor i en te-stad?

De kontor jag jobbat på erbjuder flera olika sorters te, inklusive rooibos, och caféerna har absolut en hyfsad teselektion.

Om du bor i en större stad än mig kanske du inte hittat till rätt café? Finns det här måste det ju finnas i större städer tänker jag...

Här finns Espresso House. De har iaf ett rooibos! Men jag måste erkänna att där köper jag alltid chai latte. Så de har iaf riktigt gott alternativ till kaffe! Innan fanns här ett annat café som är stängt nu som hade riktigt trevliga lunchbaguetter och bakverk. Men de hade bara de 2-3 obligatoriska dammiga beska svarta lösviktsteerna tyvärr.

På jobbet har vi bara Lipton. Får inte beställa in nåt annat då företaget har avtal med nån leverantör och den leverantören har bara Lipton i sitt sortiment. Men jag har med eget så det är inget problem för mig egentligen. Då får jag det te jag tycker om. Dricker mest örtteer och rooibos. Någon enstaka gång nåt specifik grönt eller vitt te.
 
Jag dricker inte heller vin festade en hel del som ung för det var så man gjorde där jag umgicks vilket jag kan ångra idag
Men nu dricker jag inte alls
Fick en flaska varje år utav några för de fick hämta gödsel
Sa varje gång att det behövs inte men nej de fortsatte tills jag rent ut sa jag dricker inte vin
Va :eek::eek::eek: varför inte:eek::eek::eek:
Reaktionen var verkligen komisk :meh:

Tittar man på tv serier så är det ett ständigt pimplade av alkohol faktiskt drickandet verkar vara normaliserat i stort sett varenda avsnitt innehåller drickande av alkoholhaltiga drycker
Det är ett otyg att betala någon med en flaska vin.

Jag hade tagit det som en förolämpning även om jag dricker vin någon gång ibland.

Men att förutsätta att någon annan dricker alkohol tycker jag är helt fel, och att betala för en tjänst/vara med en flaska vin tycker jag är så fel.
Ger helt fel signaler. Jag växte upp i ett hem med en alkoholiserad mamma som hade stora problem. Pga det var jag nykterist i många år.
Ljudet av klirrande flaskor mot varandra (systembolagskasse) får mig att vilja spy. Hatar det.

Bra att du sa ifrån att du inte dricker vin. Och nästan lite roligt att du gjorde det efter att först ha mottagit en flaska några år i följd först 😅
 
Det är ett otyg att betala någon med en flaska vin.

Jag hade tagit det som en förolämpning även om jag dricker vin någon gång ibland.

Men att förutsätta att någon annan dricker alkohol tycker jag är helt fel, och att betala för en tjänst/vara med en flaska vin tycker jag är så fel.
Ger helt fel signaler. Jag växte upp i ett hem med en alkoholiserad mamma som hade stora problem. Pga det var jag nykterist i många år.
Ljudet av klirrande flaskor mot varandra (systembolagskasse) får mig att vilja spy. Hatar det.

Bra att du sa ifrån att du inte dricker vin. Och nästan lite roligt att du gjorde det efter att först ha mottagit en flaska några år i följd först 😅
Nä men det är ju det om någon ger dig en present säger man ju sällan nej det där vill jag inte ha
Då anses man ju oförskämd
Och som sagt de här människorna blev snudd på chock skadade över att jag inte drack vin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp