Varför romantiseras vin och bubbel?

För mig är det ordet främst förknippat med en äldre nykterhetsrörelse och inte något som används särskilt mycket idag.

Jag dricker inte alkohol och säger alltid just det om frågan kommer upp. Har aldrig använt ordet nykterist.
Det enda som är lite konstigt kanske är att det kan finnas en förväntan, att man utöver att välja vad man vill dricka, ska deklarera inställning just när det gäller den potenta drogen alkohol.

Jag väljer aldrig läsk, men jag upplever ingen förväntan om att jag ska deklarera det specifikt.

Jag röker inte heller hasch eller heroin, snortar inte kokain och tar inte opioider på tablett - men det behöver jag inte deklarera om jag ber om en huvudvärkstablett i något sammanhang.
 
Eller min mormor Maggan 😆
Helt sjukt egentligen att människan är vid liv och inte har några direkta krämpor. Hon är 88, har rökt sen hon var 12 och pimplar vin på regelbunden basis. Enda gången människan frivilligt rör sig är när hon ska köpa cigg eller gå till systemet 😆
Min kusins man som är läkare initierade en hälsokontroll typ. Visade sig att allt var fina fisken! 😆

Visa bifogad fil 128516

Och för att förtydliga: nej jag rekommenderar ingen att börja kedjeröka ;)
Min farmor var likadan hon åt heller sällan mat utan levde främst på kakor bullar och kaffe dom få gånger hon åt mat stekte hon potatis i socker 🤮

Hon blev nästan 100 år och bodde ensam och handlade själv och skötte hushållet tills hon var över 90.

Jag tror kroppen klarar betydligt mer än vad som skrivs människor har ju i alla tidigare tider överlevt på vad som fanns att äta…
 
Det enda som är lite konstigt kanske är att det kan finnas en förväntan, att man utöver att välja vad man vill dricka, ska deklarera inställning just när det gäller den potenta drogen alkohol.

Jag väljer aldrig läsk, men jag upplever ingen förväntan om att jag ska deklarera det specifikt.

Jag röker inte heller hasch eller heroin, snortar inte kokain och tar inte opioider på tablett - men det behöver jag inte deklarera om jag ber om en huvudvärkstablett i något sammanhang.

"Kan jag få en ipren? Jag är inte knarkare!!!"

😂
 
Min farmor var likadan hon åt heller sällan mat utan levde främst på kakor bullar och kaffe dom få gånger hon åt mat stekte hon potatis i socker 🤮

Hon blev nästan 100 år och bodde ensam och handlade själv och skötte hushållet tills hon var över 90.

Jag tror kroppen klarar betydligt mer än vad som skrivs människor har ju i alla tidigare tider överlevt på vad som fanns att äta…
Fast det är inte påhittat att 3 miljoner dör varje år i alkoholrelaterade sjukdomar, olyckor och brott.

Att det finns enstaka individer som trotsar den dystra statistiken är inget vidare bevis på alkoholens ofarlighet. Eller kosthållningens signifikans.
 
Fast det är inte påhittat att 3 miljoner dör varje år i alkoholrelaterade sjukdomar, olyckor och brott.

Att det finns enstaka individer som trotsar den dystra statistiken är inget vidare bevis på alkoholens ofarlighet. Eller kosthållningens signifikans.
Skrev jag inte heller.
Det är helt rätt däremot är det kraftigt överdrivet att vi måste äta det och det och det och det varje dag och ta den och den och den tabletten dom tillskott.

Ungefär som med hästar dom behöver inte en bytts med tjugo olika kraftfoder och preparat för att överleva.
 
Det enda som är lite konstigt kanske är att det kan finnas en förväntan, att man utöver att välja vad man vill dricka, ska deklarera inställning just när det gäller den potenta drogen alkohol.

Jag väljer aldrig läsk, men jag upplever ingen förväntan om att jag ska deklarera det specifikt.

Jag röker inte heller hasch eller heroin, snortar inte kokain och tar inte opioider på tablett - men det behöver jag inte deklarera om jag ber om en huvudvärkstablett i något sammanhang.

För min del händer det otroligt sällan att någon frågar rakt ut. Jag brukar bara välja något alkoholfritt och sen är det bra med det. Det är mer om jag befinner mig i ett sammanhang där jag blir bjuden, så kan jag säga det i förväg så att det inte ska bli några missförstånd .
 
Men ibland har man kunnat ana att bubblan inte är representativ.

Vi var på konferens med min avdelning precis innan pandemin (sådär 15 pers) och beställde tillgång till bar på kvällen (öl, vin och cider) för bastubad och samkväm. Jag försökte säga att vi som grupp konsumerar ganska lite, så det behövs inga mängder.

De hade laddat upp med många backar öl, vin och cider, och lite för lite mineralvatten o läsk, och det gick inte att ta miste på besvikelsen dagen efter när snittkonsumtionen var marginellt över 1 enhet alkohol per deltagare (dvs strax under en back) - trots att vi hade stannat ända till midnatt och haft trevligt.

Jag är rätt ofta på representation i jobbet (jobbar ju åt ett australiensiskt företag så en lite annan kultur). Dels är jag den första att erbjuda mig att köra om det behövs och dels dricker jag extremt måttligt i sådana sammanhang (om ens något) även om jag inte kör. Jag ser det som att jag faktiskt jobbar och då är dyngrak oprofessionellt (sedan är som sagt dyngrak inte något jag gör längre).

Vid ett tillfälle har jag druckit mer än vad jag normalt gör i en sådan situation... men då var det på mitt favoritställe i Stockholm och chefen beställde in ett bordeauxvin :D plus att det var ju fortfarande inte så att jag inte kunde gå eller stå! :laugh:

Edit: Konferenser brukar vara gräsliga... speciellt om det är branschkonferenser och inte tekniska konferenser. De som håller igång på de tekniska konferenserna brukar vara studenter :p
 
Alltså jag tycker verkligen att @Ullmerkott slog huvudet på spiken när det gäller just "romantiseringen" av alkohol.

Detta med att vin/alkohol men också i stor utsträckning god mat är förknippat med ledighet och ett avbrott från vardagen. På samma sätt ser vi att folk ofta lägger ut resor och semestrar istället för foton från "vardagslunk".

Jag tror också att det är bra att påminna sig om att hela SoMe är så oerhört kurerat! Jag tror dock absolut att det kan skapa stress hos vissa som kanske inte förstår att flödet inte alltid speglar verkligheten. Och att man kanske tror att alla äter skaldjursplatå och dricker champagne dagligdags. Men att man kanske inte förstår att SoMe är ngn slags "best of the best" för många. Chansen att man lägger upp lördagens champagne och räkor är liksom större än att man väljer att lägga upp en bild på ett glas vatten och makaroner en måndag liksom.

Men verkligen. Om någon lägger upp en sådan bild tänker jag snarast att "Vad gött, hen unnar sig lite" och inte att "Nu sitter hen där och romantiserar alkohol som vanligt".
 
En del viner kräver mat för att vara goda, andra tycker jag är goda i sig, men under hela min uppväxt förekom knappt någon alkohol öht. Min pappa var i stort sett absolutist hela sitt liv, farfar var alkoholist men jag har aldrig några minnen av att han var berusad eller drack. Mammas morbror var även han alkoholist men jag såg aldrig honom full heller. Jag är dessutom väldigt glad över att inga av mina föräldrar röker/rökte.

När jag flyttade hemifrån så ordnade en kompis en flaska Blue Nun eller om det var Liebfraumilch som vi skulle dela på en fest, jag tyckte det smakade så äckligt så jag smakade inte vin på många år efter det och hon fick behålla flaskan själv. Jag har heller aldrig druckit någon cava eller prosecco jag tycker är god utan håller mig till torr crémant eller skumpa om jag får välja och det gör jag ju.

Jag tycker absolut att alkohol kan vara gott, men jag dricker hellre vatten än öl när jag äter med kollegorna och ingen varken höjer på ögonbrynen eller försöker truga och jag hänger inte med på aw eftersom jag kör bil och vill hem till djuren.

Enda alkoholrelaterade flöden jag har är här på buke, så jag kan inte se något problem med att någon lägger upp en bild eller skriver att något är gott att dricka till maten eller som det är. :)
 
Jag dricker inte alkohol, kan ibland sakna vissa drycker som jag tycker är goda, men jag gillar inte känslan av alkohol, det man får innan man ens är påverkad, innan ett rus ens, så jag har valt att inte dricka annat än alkoholfritt.

Tycker som TS att det är rätt mycket alkohol i folks liv, och tycker inte alls att det är konstigt att det finns människor som snubblar över till för mycket mängd alkohol. Det börjar ju oftast inte med att man dricker för mycket utan man dricker lite lagom och för att det är gott osv och så går det utför.
 
Det är samma sak på mitt jobb och i största delen av mitt umgänge. Folk dricker väldigt lite överlag. Har några på mitt jobb som dricker typ en enhet per rätt i trerättersmenyn och kanske något ytterligare efteråt men övriga dricker knappt något.

Samma med mina vänner, folk kör hellre till stan och hoppar över alkoholen (istället för att åka kollektivt och dricka) om vi ska gå ut och äta t ex.
Vad är en enhet?
 
Det enda som är lite konstigt kanske är att det kan finnas en förväntan, att man utöver att välja vad man vill dricka, ska deklarera inställning just när det gäller den potenta drogen alkohol.
<snip>

Exact det har.
I Sverige ifragasatts det varfor man inte vill dricka alcohol, eller man maste be om nagot annat. Jag har alltid antagit att det varit en kulturell installning. Pa de flesta andra stallen i varlden pratar man inte om saken. Vissa dricker alkoholhaltiga drycker andra inte helt utan kommentarer eller fragor och det finns alltid att valja pa.

Det är inte ok att fråga personalen om vad de äter för mediciner. Enda gången du skulle behöva uppge det är EFTER ett drogtest visat positivt och en förklaring kan behövas.
Läkare frågar om vad man arbetar med när man utreds och får preparat utskrivet och upplyser om det skulle vara olämpligt.
Det är integritetskränkande att fråga sin personal om vad de äter för mediciner eller har för sjukdomar.

Exact. Vi tar ocksa random drog tester. (Jag spenderade ett par timmar forra veckan med att vanta ut att jag skulle kunna kissa 😣) Jag har aldrig fatt fragan vilka mediciner jag tar ... daremot har lakaren som ger oss en "physical" varje ar tillgang till mina journaler da det ar samma sjukforsakrings corporation. Sjukskoterskorna dar vi tar drug tests har dock inte tillgang till journaler och inga fragor stalls nar man kommer.
 
En flaska vin är alltså ~10 units/enheter beroende på procent, och ett glas av detsamma ~2 units.
En enhet (standardglas)i Sverige är 12 g ren alkohol.

Screenshot_20230923_185639_Chrome.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp