Varför romantiseras vin och bubbel?

I sociala medier tror jag det romantiseras mycket på grund av igenkänning och gemenskap. Många tycker om vin och inlägg som är skapta för att bli virala ska ju tilltala många. Sedan finns det nog också en komisk twist på det, att vi driver med våra egna laster.

Jag tycker själv om vin väldigt mycket, även om jag numer avskyr känslan av berusning så det dricks med måtta. Så jag förstår till viss del romantiseringen av det och många inlägg kan vara ganska roliga. Däremot kan jag också tycka att det blir rätt fånigt ibland. Som alla memes om ”wine moms” som då på något vis skulle korka upp så fort barnen är utom synhåll för att kunna härda ut att ha dem. Jag fattar, det finns en komik men tyvärr också en besk underton som jag faktiskt inte tycker är så rolig.
 
Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt med alkohol. En annan sak som slår mig är vilket liv det blir om man inte kan åka på semester utan att dricka alkohol? Jag gillar att resa i länder där det är förbjudet att dricka alt ”ovanligt”, då slipper jag fulla jobbiga människor.

Marknadsföringen om vin osv har ju lyckats.
Tycker det är så konstigt med att alkohol måste finnas överallt. Jag nyttjar inte alkohol sen 20 år tillbaka, alls.
 
Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt med alkohol. En annan sak som slår mig är vilket liv det blir om man inte kan åka på semester utan att dricka alkohol? Jag gillar att resa i länder där det är förbjudet att dricka alt ”ovanligt”, då slipper jag fulla jobbiga människor.

Marknadsföringen om vin osv har ju lyckats.
Tycker det är så konstigt med att alkohol måste finnas överallt. Jag nyttjar inte alkohol sen 20 år tillbaka, alls.

Det är ju inget nytt påfund direkt. Tror äldsta fyndet av ölbryggning är cirka 10000 år gammalt.

Så längre än civilisation funnits, så har en del människor uppskattat jästa drycker.
 
Fast alla som inte dricker alkohol kan knappast klassas som nykterister. Nykterism handlar om att avstå av principskäl, så om man inte dricker alkohol för att man helt enkelt inte tycker att det är gott är man inte nykterist.
Det är det jag menar. Varför behövs det över huvud taget ett ord för det, oavsett vilket skäl man har för att inte dricka alkohol?
Jämförelsen med att köra bil var tydligen dålig. Men det finns ju inget ord för någon som aldrig dricker kaffe eller saft tex.
 
Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt med alkohol. En annan sak som slår mig är vilket liv det blir om man inte kan åka på semester utan att dricka alkohol? Jag gillar att resa i länder där det är förbjudet att dricka alt ”ovanligt”, då slipper jag fulla jobbiga människor.

Marknadsföringen om vin osv har ju lyckats.
Tycker det är så konstigt med att alkohol måste finnas överallt. Jag nyttjar inte alkohol sen 20 år tillbaka, alls.
Det är ganska få länder som inte tillåter turister att dricka alkohol och med tanke på att man ska resa med flyg sådär en gång var tredje år som max kan jag inte tänka att det gör vare sig till eller från för ett normerat svenskt liv.

Sen vore det konstigt om någon inte klarar 1 eller 2 veckor utan alkohol av de 52 som finns på året, utan är så ointresserad av själva resmålet att man sätter tillgången till alkohol högre än resten av upplevelsen. Då kan man för allas skull nog lika gärna stanna hemma och göra en utflykt till Systembolaget istället.
 
Det är det jag menar. Varför behövs det över huvud taget ett ord för det, oavsett vilket skäl man har för att inte dricka alkohol?
Jämförelsen med att köra bil var tydligen dålig. Men det finns ju inget ord för någon som aldrig dricker kaffe eller saft tex.
Fast de flesta jag känner som inte dricker alkohol har mest sagt att ”jag dricker inte alkohol” och ingen annan har kallat dem för något speciellt pga det. Och de har inte heller kallat sig själva för något speciellt. Är inte det där mer förknippat med historien och politiska rörelser som tog avstånd från alkoholen av just ideologiska skäl som grupp - och då ville man tydligt vara del av gruppen?

I generationen yngre än mig verkar det vara vanligt att aldrig dricka alkohol och ännu vanligare verkar vara att man är sällandrickare, dvs man dricker alkohol vid speciella tillfällen några gånger om året.

Men som alltid är man del av en viss bubbla, så det kanske inte speglar perfekt status för samhället .
 
Det är det jag menar. Varför behövs det över huvud taget ett ord för det, oavsett vilket skäl man har för att inte dricka alkohol?
Jämförelsen med att köra bil var tydligen dålig. Men det finns ju inget ord för någon som aldrig dricker kaffe eller saft tex.
Fast det är å andra sidan inte så vanligt med människor som inte dricker saft av moraliska/principiella skäl. Googlade lite snabbt på nykterhetsrörelsen, det finns enl Wikipedia över 20 organisationer med nykterhetslöfte. Lycka till att hitta organiserat saftdrickningsmotstånd på samma nivå. :D
 
Men ibland har man kunnat ana att bubblan inte är representativ.

Vi var på konferens med min avdelning precis innan pandemin (sådär 15 pers) och beställde tillgång till bar på kvällen (öl, vin och cider) för bastubad och samkväm. Jag försökte säga att vi som grupp konsumerar ganska lite, så det behövs inga mängder.

De hade laddat upp med många backar öl, vin och cider, och lite för lite mineralvatten o läsk, och det gick inte att ta miste på besvikelsen dagen efter när snittkonsumtionen var marginellt över 1 enhet alkohol per deltagare (dvs strax under en back) - trots att vi hade stannat ända till midnatt och haft trevligt.
 
Ja alltså jag avskyr när människor ska pracka på mig alkohol (fulla kompisar på uteställe som tjatar på omgivningen att ta en sup) men jag har svårt att förstå varför man måste berätta för andra som gillar något hur äckligt det är.
Jag dricker vin regelbundet i små mängder och tycker det är gott. Men romantiskt? Nä.
 
Den mesta alkoholreklam jag ser eller stöter på är sånt jag inte alls vill ha. Som Norrlands Guld, Pripps Blå och massiva bag-in-box för 150 kr.

Men så är det med all annan reklam också, träffsäkerheten är usel ur personlig horisont.

Och när det gäller smakdebatten , en väl vald kombo av smaker plus rätt öl eller vin är njutning. Men ganska ofta slår kranvatten ännu bättre och mer safe , för det är hyfsat svårt till en hel del rätter att hitta vin och öl som verkligen skapar det.
Jag tror du behöver lära dig att surfa in på rätt saker så dina enheter kan leda dig till rätt alkoholsorter ;)
 
Sista versen i Hymn to Ninkasi nedskriven 1800bce (men förmodligen mycket äldre oral tradition). 4200 år av romantisering!

"When you pour out the filtered beer of the collector vat,
It is [like] the onrush of Tigris and Euphrates.
Ninkasi, you are the one who pours out the filtered beer of the collector vat,
It is [like] the onrush of Tigris and Euphrates."
 
Sista versen i Hymn to Ninkasi nedskriven 1800bce (men förmodligen mycket äldre oral tradition). 4200 år av romantisering!

"When you pour out the filtered beer of the collector vat,
It is [like] the onrush of Tigris and Euphrates.
Ninkasi, you are the one who pours out the filtered beer of the collector vat,
It is [like] the onrush of Tigris and Euphrates."
Sumererna rökte opium redan 5000 år före Kristus. Anledningen att vi vet är kanske (?) att de tecknade ned det i sina sociala medier, säkert romantiserat till max.
 
Jag gissar att det kanske är sport och hockeyintresset som gör mig till måltavla för ölsorterna jag aldrig vill dricka. :grin:

(För mig som ser på linjär-teve så skyller jag på kollektivet mer än egna surfen.)
Kan nog vara så! De bättre dryckerna kanske kommer med matlagningsprogrammen?
 
Det är det jag menar. Varför behövs det över huvud taget ett ord för det, oavsett vilket skäl man har för att inte dricka alkohol?
Jämförelsen med att köra bil var tydligen dålig. Men det finns ju inget ord för någon som aldrig dricker kaffe eller saft tex.

För mig är det ordet främst förknippat med en äldre nykterhetsrörelse och inte något som används särskilt mycket idag.

Jag dricker inte alkohol och säger alltid just det om frågan kommer upp. Har aldrig använt ordet nykterist.
 
Men ibland har man kunnat ana att bubblan inte är representativ.

Vi var på konferens med min avdelning precis innan pandemin (sådär 15 pers) och beställde tillgång till bar på kvällen (öl, vin och cider) för bastubad och samkväm. Jag försökte säga att vi som grupp konsumerar ganska lite, så det behövs inga mängder.

De hade laddat upp med många backar öl, vin och cider, och lite för lite mineralvatten o läsk, och det gick inte att ta miste på besvikelsen dagen efter när snittkonsumtionen var marginellt över 1 enhet alkohol per deltagare (dvs strax under en back) - trots att vi hade stannat ända till midnatt och haft trevligt.

Det är samma sak på mitt jobb och i största delen av mitt umgänge. Folk dricker väldigt lite överlag. Har några på mitt jobb som dricker typ en enhet per rätt i trerättersmenyn och kanske något ytterligare efteråt men övriga dricker knappt något.

Samma med mina vänner, folk kör hellre till stan och hoppar över alkoholen (istället för att åka kollektivt och dricka) om vi ska gå ut och äta t ex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp