Varför romantiseras vin och bubbel?

Sen är det säkert större risk för problem om man låter vindrickande bli en stor del av ens identitet, än om man ger motsvarande utrymme åt sitt kattägande.

:cautious:

IMG_3199.webp

Som sagt för mig blir det ett romantiserande. Eller så kanske inte de med riktiga problem någonsin lägger ut något alkoholrelaterat?

Folk med rejäla alkoholproblem lägger säkert upp mysiga bilder där alkohol finns ned. Precis som personer med ätstörningar lägger upp bilder på läcker mat, skuldsatta shoppingmissbrukare på sina senaste fynd och personen som vantrivs i sitt förhållande postar romantiska bilder från semesterresan.

I mitt flöde är det betydligt vanligare med liknande memes om att skaffa (i gemene mans ögon för många) hästar/hundar/katter. Jag tror de flesta intressen blir föremål för memetillverkning, vilka memes vi får upp beror mycket på vad algoritmerna serverar oss.

Sen är det säkert större risk för problem om man låter vindrickande bli en stor del av ens identitet, än om man ger motsvarande utrymme åt sitt kattägande.
Japp. Här är mitt senaste. :D
1695406654813.webp

Jag har ett komplicerat förhållande till alkohol. När jag var yngre hade jag svårt att dricka lagom, lätt att hälla i mig för mycket eftersom jag var (är!) obekväm i många olika sociala situationer. Många gånger har jag hamnat i klistret.

För ett par år sedan blev en älskad nära anhörig sjuk i alkoholism och blev personlighetsförändrad och obehaglig. Jag förlorade henom långt innan hen faktiskt dog, alkoholen hjälpte till. Det gjorde att jag omvärderade hela alkoholgrejen och det har blivit mycket mindre viktigt. Och jag blir illa till mods när folk hanterar alkohol dåligt. Jag stör mig något otroligt när alkohol romantiseras, speciellt när det är konceptet ”mamma behöver ett glas vin”-memes :meh:

Sedan jag blev gravid med min dotter har jag inte druckit mycket alls. Jag mådde tvärt om väldigt bra av att vara helt nykter under hela graviditeten. Jag tycker om en öl när jag äter fish and chips eller när jag lagar någon tidskrävande rätt i köket. Det stannar liksom vid en öl. Och det är skönt.

Japp. Här är mitt senaste. :D
Visa bifogad fil 128535
Med det sagt dricker jag också gärna, både vin till maten och gin efter - och om det är varmt ute uppskattar jag verkligen en kall cider eller öl. För mig är en riktigt härlig, ledig sommardag en långpromenad upp på kullarna där jag sätter mig på toppen alldeles ensam med djuren, tar fram en macka och dricker en maltcider.
Min släkt är nog generellt högkonsumenter av alkohol, särskilt under semestern. Det "ska vara" på något sätt, trots att vi egentligen kan ha lika roligt utan alkohol.

Jag upplever dock att det romatiseras mindre och mindre generellt faktiskt - däremot är drickande och överkonsumtion definitivt en stor del av vardagen här i Skottland. Det är en annan dryckskultur än i Sverige, på gott och på ont.

Mina föräldrar drack väldigt sällan alkohol när jag växte upp. Så för mig är utgångspunkten att man _inte_ dricker vin/öl i tid och otid.

Det var samma i mitt barndomshem, men jag skulle nog inte säga att jag har påverkats av det i någon större utsträckning alls, inte sedan jag flyttade hemifrån. Jag skaffade mig ganska snabbt andra referensramar både avseende alkohol och allt möjligt annat när jag flyttade hemifrån genom att jag har lärt känna andra människor och andra sammanhang.

Det är väl också så iaf för mig att det visst romantiseras rätt friskt och överallt. I media, i tv, i reklam mm.
Det är väl klart som fan att ingen lägger upp en bild på sig själv om man gömt vin under sängen och sitter och tröstdricker i sin ensamhet.
Nej fy det är ju bara tragiskt.
Det är fest, umgänge, bubbel och semester. Då är det skål och hipp hurra och hela faderuttan.
Det är så himla synd bara att inte alla klarar av detta.
Är mycket tveksam till att visa alkoholens baksida skulle få färre att dricka/dricka mindre när bilderna på cigarettpaket inte tycks vara så avskräckande till att inte börja eller sluta röka.

Jag dricker inte vin för att jag dels inte tycker att det är gott (Hur kan man tycka att jäst druvsaft smakar gott? För mig obegripligt, men det finns uppenbarligen andra som inte tycker som jag.)

Den här inställningen har jag väldigt svårt att förstå mig på. Du menar att bara för att du inte uppskattar x så är det helt obegripligt för dig att andra människor kan göra det? Tänker du så kring allting, att det är helt obegripligt att inte alla lever precis som du?

Det finns en massa saker som jag inte tycker om eller ägnar mig åt såsom innebandy, fyrspann och hårdvaruutveckling, men det innebär verkligen inte att jag inte förstår att andra människor kan uppskatta det.

Jag är nykterist och har alltid varit. Jag bryr mig inte ett skvatt om hur eller vad andra andra gör gällande alkohol, så länge det inte drabbar mig personligen.
Däremot förstår jag inte varför det ska finnas ett ord för något som man inte gör? Alla som dricker alkohol är onykterister och vi som inte gör det behöver inte kallas för något, då vi helt enkelt inte gör något. Men det säger väl en hel del om hur normaliserat alkholkulturen är. Det finns ju inget ord för tex folk som inte kör bil. Kanske skulle kalla dem för obilister?

Jag är nykterist och har alltid varit. Jag bryr mig inte ett skvatt om hur eller vad andra andra gör gällande alkohol, så länge det inte drabbar mig personligen.
Däremot förstår jag inte varför det ska finnas ett ord för något som man inte gör? Alla som dricker alkohol är onykterister och vi som inte gör det behöver inte kallas för något, då vi helt enkelt inte gör något. Men det säger väl en hel del om hur normaliserat alkholkulturen är. Det finns ju inget ord för tex folk som inte kör bil. Kanske skulle kalla dem för obilister?

Fast alla som inte dricker alkohol kan knappast klassas som nykterister. Nykterism handlar om att avstå av principskäl, så om man inte dricker alkohol för att man helt enkelt inte tycker att det är gott är man inte nykterist.

Fast alla som inte dricker alkohol kan knappast klassas som nykterister. Nykterism handlar om att avstå av principskäl, så om man inte dricker alkohol för att man helt enkelt inte tycker att det är gott är man inte nykterist.
Har fått lära mig att nykterist kan dricka ibland medan helnykterist och absolutisten som aldrig dricker.
I nykterismens början så var det att hålla sig borta från starka drycker (starksprit) men vin, öl mm serveras på nykteristklubbarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka