Varför romantiseras vin och bubbel?

Exact det har.
I Sverige ifragasatts det varfor man inte vill dricka alcohol, eller man maste be om nagot annat. Jag har alltid antagit att det varit en kulturell installning. Pa de flesta andra stallen i varlden pratar man inte om saken. Vissa dricker alkoholhaltiga drycker andra inte helt utan kommentarer eller fragor och det finns alltid att valja pa.

Men har du varit på tillställningar i Sverige de senaste årtionden tillräckligt ofta för att kunna uttala dig om hur det går till "I Sverige" nu för tiden?

Jag skulle gissa att jag väljer alkoholfritt 9 av 10 gånger jag är i ett sammanhang där alkohol är ett alternativ. Har gjort så de senaste 15 åren ungefär. Har ALDRIG blivit ifrågasatt eller behövt förklara.

Enda gångerna jag har blivit ifrågasatt om jag verkligen inte ska ha har varit när jag varit i Skottland. Men jag har alltid utgått från att det var så i just de sammanhangen där. Inte att det är sanningen "i Skottland" 🤷‍♀️
 
Fast det blir lite problematiskt eftersom tråden pågick utan problem, jag gör sedan ett inlägg där @Badger reagerar med att jag tror jag är bättre än alla för att jag inte gillar vin och direkt efter spårar hela tråden ut om att de som inte gillar vin är moraliserande.

Då blir det automatiskt mitt fel att tråden spårar iväg på moraliseringsspåret.
Ja ok, det kanske inte var så bra. Men det var en väldigt ingående beskrivning och de kommer jämt i trådar om olika mat (kanske speciellt alkohol) att det är så noga med vad man inte gillar och exakt hur eller vilken smak det liknar osv, så jag borde inte citerat dig utan sagt ngt mer generellt. Jag hade dock inte heller tyckt det var superkul om någon jämfört choklad med just ditt exempel i en tråd som handlade om varför just choklad ska vara så himla romantiskt.
 
Nä men det är ju det om någon ger dig en present säger man ju sällan nej det där vill jag inte ha
Då anses man ju oförskämd
Och som sagt de här människorna blev snudd på chock skadade över att jag inte drack vin
Samtidigt händer det väl inte alldeles för sällan att man får presenter man inte vill ha (jag dricker vin). Är det särskilt provocerande med alkohol (frågar för att jag undrar!)?

Personligen ger jag alkohol i present då och då men aldrig utan att först kolla så att personen i fråga dricker det och gillar t ex whisky eller vad det nu må vara. Presenter går å andra sidan alltid att ge bort i sin tur tänker jag.
 
Samtidigt händer det väl inte alldeles för sällan att man får presenter man inte vill ha (jag dricker vin). Är det särskilt provocerande med alkohol (frågar för att jag undrar!)?

Personligen ger jag alkohol i present då och då men aldrig utan att först kolla så att personen i fråga dricker det och gillar t ex whisky eller vad det nu må vara. Presenter går å andra sidan alltid att ge bort i sin tur tänker jag.
Just vin som present kan ju bli rätt känsligt om personen t.ex. kämpar mot alkoholism eller är uppväxt med alkoholiserad förälder. Dvs betydligt mer laddat än random onödig pryl.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Har du aldrig varit mer om att öl serveras som dryck till förrätt?

Vi går ut och äter med jobbet 1-2 gånger per år. Då brukar det serveras en dryck per rätt. En del dricker öl till förrrätten, en del vin, antagligen beroende på vad det är för mat och vad man föredrar.

Brukar inte kolla så noga men tror att det brukar vara helt vanlig ljus lager på vanlig 33 cl flaska. En pint Guinness hade varit mer udda , det har jag aldrig varit mer om.

En del kanske dricker upp hela till förrätten, en del kanske har kvar flaskan hela kvällen och dricker aldrig upp utan lämnar det som är kvar då huvudrätten kommer in. Jag vet inte, jag kollar inte i deras flaskor. Jag vet bara att det serveras en ny dryck till varje rätt. Det förväntas inte att man ska fortsätta med sin halvljumma Åbro till hjortfilén.

Här är det inte speciellt ovanligt att det finns ölpaket matchade med menyerna att välja. Kanske inte så oväntat i en stad med närmare 30 bryggerier (varav ett par i världsklass), men jag hade ändå räknat med att det finns på många ställen som inte är helt ur tiden? Eller att "dryckespaketet" för all del varvar öl, vin och cider beroende på vad som är bäst till maten. Att allt ska vara vin känns extremt bakåtsträvande idag.
 
Samtidigt händer det väl inte alldeles för sällan att man får presenter man inte vill ha (jag dricker vin). Är det särskilt provocerande med alkohol (frågar för att jag undrar!)?

Personligen ger jag alkohol i present då och då men aldrig utan att först kolla så att personen i fråga dricker det och gillar t ex whisky eller vad det nu må vara. Presenter går å andra sidan alltid att ge bort i sin tur tänker jag.
Jag sa första gången
”Det behövs inte” andra gången
”det behövs verkligen inte” tredje gången ”jag vill verkligen inte ha något” fjärde gången ”jag är tacksam att ni hämtar gödsel så ni behöver absolut inte ge mig något” men de fortsatte att komma med vinflaskor
Och sen började de fråga om jag föredrog vitt eller rött så då fick jag säga som det var
Nu dricker mamma vin nån gång ibland typ två tre gånger om året så visst flaskorna blev urdruckna
Men alltså varför envisas med vinflaskor när jag säger det behövs inget :confused:
Jag fattar inte varför jag skulle prackas på massa vin hela tiden när jag inte ville ha någonting alls?
Och vi känner inte varandra alls eller ens har gemensamma bekanta så tänk om jag hade haft ett problem med alkohol av något slag
 
Jag sa första gången
”Det behövs inte” andra gången
”det behövs verkligen inte” tredje gången ”jag vill verkligen inte ha något” fjärde gången ”jag är tacksam att ni hämtar gödsel så ni behöver absolut inte ge mig något” men de fortsatte att komma med vinflaskor
Och sen började de fråga om jag föredrog vitt eller rött så då fick jag säga som det var
Nu dricker mamma vin nån gång ibland typ två tre gånger om året så visst flaskorna blev urdruckna
Men alltså varför envisas med vinflaskor när jag säger det behövs inget :confused:
Jag fattar inte varför jag skulle prackas på massa vin hela tiden när jag inte ville ha någonting alls?
Och vi känner inte varandra alls eller ens har gemensamma bekanta så tänk om jag hade haft ett problem med alkohol av något slag
Ok :).

Jag skulle ha sagt första gången att "jag dricker tyvärr inte vin men tack ändå", typ.
 
Ok :).

Jag skulle ha sagt första gången att "jag dricker tyvärr inte vin men tack ändå", typ.
Men nu gjorde jag inte det för jag trodde faktiskt de skulle fatta poängen nån gång
Och som sagt för vissa så är det som om man kommer från en annan planet om man inte dricker vin eller alkohol
Man anses konstig udda tråkig torrboll en party pooper
Jag går inte på jobbets julbord tex för det trugas så förtvivlat och nej du behöver inte köra vi har hyrt en buss
Kanske börjar det ändras jag hoppas det men för många i alla fall i min närhet är man fortfarande ganska udda om man inte dricker
 
Senast ändrad:
Men nu gjorde jag inte det för jag trodde faktiskt de skulle fatta poängen nån gång
Och som sagt för vissa så är det som om man kommer från en annan planet om man inte dricker vin eller alkohol
Man anses konstig udda tråkig torrboll en party pooper
Jag går inte på jobbets julbord tex för det trugas så förtvivlat och nej du behöver inte köra vi har hyrt en buss
Kanske börjar det ändras jag hoppas det men för många i alla fall i min närhet är man fortfarande ganska udda om man inte dricker
Hoppas det för du verkar verkligen finnas i en "tråkig bubbla"!
 
Hoppas det för du verkar verkligen finnas i en "tråkig bubbla"!
Ja det kan vara min bubbla som är lite tråkig faktiskt :)
Det håller jag med om men det är inte alltid så lätt att utvidga bubblan om man är allmänt osocial och känner sig bortkommen vart man än är
Då stannar man hellre hemma
 
Angående att få vin i present så är det väl ändå rätt okej även om man inte vill ha det själv? Vin håller tillräckligt länge för att man ska kunna ge det till någon annan vid ett tillfälle långt senare.

Enda anledningen jag kan se är att man råkar ge till någon som inte kan ha vin hemma.
 
Men nu gjorde jag inte det för jag trodde faktiskt de skulle fatta poängen nån gång
Och som sagt för vissa så är det som om man kommer från en annan planet om man inte dricker vin eller alkohol
Man anses konstig udda tråkig torrboll en party pooper
Jag går inte på jobbets julbord tex för det trugas så förtvivlat och nej du behöver inte köra vi har hyrt en buss
Kanske börjar det ändras jag hoppas det men för många i alla fall i min närhet är man fortfarande ganska udda om man inte dricker
Låter mer som ett vanligt missförstånd för mig. Det hör ju som till för många:

A: ”Tack så hemskt mycket!”
B: ”Det var så lite”
A: ”Jag köpte den här till dig i alla fall”
B: ”Nej men oj, det hade du verkligen inte behövt!”
A: ”Jo, men det är klart du ska få nåt tillbaks.”
B: ”Men det behövs då verkligen inte.”

Många i A:s sits där hade nog tänkt att B blev glad över vinflaskan, men ville vara artig. Det hör ju som till för många att det ska trugas när man får en present.

Vill B verkligen inte vinet, så hade jag nog tänkt att B skulle sagt nåt i stil med
”Nej men oj, gud vad snällt! Men vet du, jag dricker inte vin. Men det var hemskt snällt, jag uppskattar omtanken. Det kunde ju inte du veta såklart. Behåll du vinet!” om B faktiskt inte ville ha vin.
 
Tycker också det är ett ofog att ge bort alkohol i present, det görs på jobbet ganska ofta. Jag är aldrig med på sådana presenter, även om personen gillar bubbel, är det ens lämpligt?
Sen går jag aldrig på fester, inte för att jag ogillar fester men människor som druckit alkohol blir verkligen jobbiga. Och att som nykter uppleva det är faktiskt hemskt och så...pinsamt.. Även om det bara handlar om lite alkohol så märks det så väl, även om den som dricker lite säger att det känns inget för det är så lite... jo, det märks. Väl.
 
Låter mer som ett vanligt missförstånd för mig. Det hör ju som till för många:

A: ”Tack så hemskt mycket!”
B: ”Det var så lite”
A: ”Jag köpte den här till dig i alla fall”
B: ”Nej men oj, det hade du verkligen inte behövt!”
A: ”Jo, men det är klart du ska få nåt tillbaks.”
B: ”Men det behövs då verkligen inte.”

Många i A:s sits där hade nog tänkt att B blev glad över vinflaskan, men ville vara artig. Det hör ju som till för många att det ska trugas när man får en present.

Vill B verkligen inte vinet, så hade jag nog tänkt att B skulle sagt nåt i stil med
”Nej men oj, gud vad snällt! Men vet du, jag dricker inte vin. Men det var hemskt snällt, jag uppskattar omtanken. Det kunde ju inte du veta såklart. Behåll du vinet!” om B faktiskt inte ville ha vin.

Så tolkar jag också det...
 
Låter mer som ett vanligt missförstånd för mig. Det hör ju som till för många:

A: ”Tack så hemskt mycket!”
B: ”Det var så lite”
A: ”Jag köpte den här till dig i alla fall”
B: ”Nej men oj, det hade du verkligen inte behövt!”
A: ”Jo, men det är klart du ska få nåt tillbaks.”
B: ”Men det behövs då verkligen inte.”

Många i A:s sits där hade nog tänkt att B blev glad över vinflaskan, men ville vara artig. Det hör ju som till för många att det ska trugas när man får en present.

Vill B verkligen inte vinet, så hade jag nog tänkt att B skulle sagt nåt i stil med
”Nej men oj, gud vad snällt! Men vet du, jag dricker inte vin. Men det var hemskt snällt, jag uppskattar omtanken. Det kunde ju inte du veta såklart. Behåll du vinet!” om B faktiskt inte ville ha vin.
Det är kanske jag som aldrig lärt mig de sociala koderna tillräckligt väl :o
Men säger jag att det inte behövs något i gengäld så menar jag det :(
Känner mig jättedum eftersom jag kanske inte var tillräckligt tydlig
 
Jag har ett komplicerat förhållande till alkohol. När jag var yngre hade jag svårt att dricka lagom, lätt att hälla i mig för mycket eftersom jag var (är!) obekväm i många olika sociala situationer. Många gånger har jag hamnat i klistret.

För ett par år sedan blev en älskad nära anhörig sjuk i alkoholism och blev personlighetsförändrad och obehaglig. Jag förlorade henom långt innan hen faktiskt dog, alkoholen hjälpte till. Det gjorde att jag omvärderade hela alkoholgrejen och det har blivit mycket mindre viktigt. Och jag blir illa till mods när folk hanterar alkohol dåligt. Jag stör mig något otroligt när alkohol romantiseras, speciellt när det är konceptet ”mamma behöver ett glas vin”-memes :meh:

Sedan jag blev gravid med min dotter har jag inte druckit mycket alls. Jag mådde tvärt om väldigt bra av att vara helt nykter under hela graviditeten. Jag tycker om en öl när jag äter fish and chips eller när jag lagar någon tidskrävande rätt i köket. Det stannar liksom vid en öl. Och det är skönt.
Har haft ungefär samma resa som du och är, såhär i efterhand otroligt tacksam över att alkohol är en sån icke-fråga i mitt liv. För jag har verkligen sett alla sidor av myntet känns det som.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp