Varför romantiseras vin och bubbel?

Jag som oftast avstått alkohol har aldrig upplevt att nån har ifrågasatt eller ens undrat när man beställt en cola istället. Vad jag hörde på nyheterna för ett tag sen så dricker också dagens unga betydligt mindre än vad man tidigare gjort.

När jag däremot tackar nej till kaffe så blir det oftast ett föremål för diskussion och ifrågasättnde. Jag gillar inte kaffe, har verkligen försökt I perioder att dricka kaffe men det är verkligen inget jag finner gott.
Jag trodde ju å andra sidan att jag aldrig skulle uppskatta vin heller så vem vet, kanske hittar jag tjusningen i kaffet så småningom?
Dock är det vääääldigt irriterande att samma kollega i 10 år försökt truga i mig kaffe gång efter annan fast jag otaliga gånger deklarerat att jag inte dricker kaffe 🙊.
Jag fikar oftast i samband med möten och annat. Har aldrig varit med om att det inte erbjudits te?
Frågan vid kaffestunden brukar var -hur många vill ha kaffe och hur många te :)

I privata sammanhang beror det väl antagligen på sällskapet?
 
Jag sa första gången
”Det behövs inte” andra gången
”det behövs verkligen inte” tredje gången ”jag vill verkligen inte ha något” fjärde gången ”jag är tacksam att ni hämtar gödsel så ni behöver absolut inte ge mig något” men de fortsatte att komma med vinflaskor
Och sen började de fråga om jag föredrog vitt eller rött så då fick jag säga som det var
Nu dricker mamma vin nån gång ibland typ två tre gånger om året så visst flaskorna blev urdruckna
Men alltså varför envisas med vinflaskor när jag säger det behövs inget :confused:
Jag fattar inte varför jag skulle prackas på massa vin hela tiden när jag inte ville ha någonting alls?
Och vi känner inte varandra alls eller ens har gemensamma bekanta så tänk om jag hade haft ett problem med alkohol av något slag
Om jag hade gett något till någon som tack för en tjänst eller liknande, så hade jag inte tolkat "det behövs inte" som att personen inte ville ha det jag gav. Oavsett om det var vin eller något annat. Jag hade tolkat "det behövs inte" som att personen tyckte att det inte behövdes någon betalning/gentjänst/present för den utförda tjänsten, inte att vederbörande inte ville ha.
 
Det är kanske jag som aldrig lärt mig de sociala koderna tillräckligt väl :o
Men säger jag att det inte behövs något i gengäld så menar jag det :(
Känner mig jättedum eftersom jag kanske inte var tillräckligt tydlig
Du behöver inte känna dig dum alls.

"det som är självklart är klart bara för en själv"

Jag hade nog också tolkat det som "du behöver inte ge mig något" Absolut inte att "jag vill inte specifikt ha just vin"

Jag är diabetiker. Det har hänt att jag fått godis i present. Som jobbet i Stockholm där de flesta visste om min diabetes. Som tack och avsked gav chefen mig 1 kg godis och en träskål. :D

Chefen var en godisråtta av rang, och utifrån sig själv antog hon att varenda människa skulle bli överlycklig över 1 kg godis.
 
Om jag hade gett något till någon som tack för en tjänst eller liknande, så hade jag inte tolkat "det behövs inte" som att personen inte ville ha det jag gav. Oavsett om det var vin eller något annat. Jag hade tolkat "det behövs inte" som att personen tyckte att det inte behövdes någon betalning/gentjänst/present för den utförda tjänsten, inte att vederbörande inte ville ha.
Jag tolkade fel helt klart
Jag är inte alls bra på det här med hur man uppför sig
 
Jag går inte på jobbets julbord tex för det trugas så förtvivlat och nej du behöver inte köra vi har hyrt en buss
Kanske börjar det ändras jag hoppas det men för många i alla fall i min närhet är man fortfarande ganska udda om man inte dricker

Så hade jag också sagt om någon hade sagt att de vill ha alkoholfritt för att de tänker köra. Jag hade helt enkelt tänkt att någon bit av information trillat bort på vägen. Om man inte vill ha alkohol behövs ju ingen förklaring, bara "jag vill ha alkoholfritt, tack". :confused:

(Sen kanske dina kollegor är alkoholhetsande. Mina hade inte ens noterat om man väljer alkoholfritt om man inte påtalar det.)
 
Så hade jag också sagt om någon hade sagt att de vill ha alkoholfritt för att de tänker köra. Jag hade helt enkelt tänkt att någon bit av information trillat bort på vägen. Om man inte vill ha alkohol behövs ju ingen förklaring, bara "jag vill ha alkoholfritt, tack". :confused:

(Sen kanske dina kollegor är alkoholhetsande. Mina hade inte ens noterat om man väljer alkoholfritt om man inte påtalar det.)
Ja i alla fall tidigare har det alltid hetsats till att dricka julborden har varit på sådana ställen där det ganska omgående inte går att föra ett normalt samtal för ljudnivån är så hög
Och som sagt dricker man inte anses man tråkig
Så jag håller mig undan för det blir ofta så fruktansvärt stimmigt och tramsigt
 
Förrförra årets julbord slutade visst med sexuella trakasserier och fylleslagsmål inte av mina kollegor men på stället de var på
Så tja jag hoppar. nog över det jag
Det där låter ju lite extremt? Jag tycker att det är roligt att umgås med lätt berusade människor, de är ju oftast också lite lätt euforiska. Men ungefär när det slår över till melankoli är det dags att dra hem. Fattar inte poängen med att stanna längre oavsett om man är nykter själ eller inte?
 
Även jag tycker det är ett otrygg att ge bort alkohol om en inte känner personen väl vill säga.
Som att ge bort knivar eller kaktus, det gör en ju inte om man inte känner personen väl och vet att den vill ha det.
Vad är problemet med en kaktus eller kniv?:confused:

Asså vad FÅR man ge bort som inte kränker någon, är ofarligt, inte väcker obehag?

Kan inte folk bara snälltolka en gåva och kasta den sen om de inte vill ha den?
Begriper inte varför det ska göras en så stor grej av det.
 
Vad är problemet med en kaktus eller kniv?:confused:

Asså vad FÅR man ge bort som inte kränker någon, är ofarligt, inte väcker obehag?

Kan inte folk bara snälltolka en gåva och kasta den sen om de inte vill ha den?
Begriper inte varför det ska göras en så stor grej av det.
Röker du? Om inte, hade du blivit glad för ett paket cigg av någon "okänd"/från jobbet och snälltolkat den gåvan?

För mig är alkohol samma sak. Det är en drog. Känns onödigt att ta för givet att alla trivs med att droga sig eller kan skänka bort en flaska vin till någon bekant. jag skulle nog inte kunna det. Eftersom jag har folk i min närhet som inte dricker alkohol och som inte ens gillar vin.
 
En man i ett statligt företag här i närheten brukade skicka sexleksaker till sina unga kvinnliga kollegor. Det var inte så uppskattat..... Han brukade också skicka pengar, och stora mängder öl av olika märken i ett paket. Så ... ja, man KAN ju tänka ett varv extra innan man ger bort nåt som man själv kanske tycker är kul/snällt/gott. Just alkohol hade jag definitivt inte gett bort till någon om jag inte visste med säkerhet att det skulle uppskattas. Man kan ju luska lite i vad personen i fråga skulle tycka om. Alla tycker inte om blommor heller, oavsett ev allergier. Samtidigt som man väl får vara lite glad över att nån vill ge en present, även om man inte blir överlycklig över presentvalet. Sexleksaker faller dock i allmänhet bort....
 
Jag fikar oftast i samband med möten och annat. Har aldrig varit med om att det inte erbjudits te?
Frågan vid kaffestunden brukar var -hur många vill ha kaffe och hur många te :)

I privata sammanhang beror det väl antagligen på sällskapet?
Och även där då - det förutsätts verkligen "nästan överallt" att om man inte dricker kaffe så dricker man åtminstone te. Och gör man inte det så är man konstig och får nöja sig med ett glas vatten.
Det är oerhört sällsynt att man hittar något alternativ till kaffe/te. VId enstaka tillfällen har det funnits pulver till varm choklad eller (i bästa fall smaksatt) bubbelvatten, men det vanligaste är - som sagt - att man får dricka kranvatten. (och snålänningen i mig skriker inombords att "jag betalar lika mycket som de andra för att vara här!"... :p)
 
Förrförra årets julbord slutade visst med sexuella trakasserier och fylleslagsmål inte av mina kollegor men på stället de var på
Så tja jag hoppar. nog över det jag
Det här har hänt på min arbetsplats också (dock inte mina närmaste kollegor). Men var en snubbe ett år som i vanliga fall verkar helt normal som blev så aspackad att han försökte köra upp handen mellan benen på varenda varelse av honkön som visade sig på julfesten. Han slutade inte ens när han blev tillsagd på skarpen. (Pratar alltså om den årliga julfesten för hela arbetsplatsen.) Ett annat år hade de visst haft någon slags underhållare som också blev så packad att han började kladda på i stort sett varenda kvinna som befann sig i lokalen.

Min grupp är väldigt kvinnodominerad, så risken för att bli sextrakasserad som heterosexuell kvinna i en grupp med 99,9 procent andra heterosexuella kvinnor är nog lika med minimal. Men det hetsas mycket om att dricka vin eller bubbel, och det kan inte accepteras ett nej. Skulle man tacka nej så är man antingen 1) gravid, 2) kan ta taxi istället för att ta bilen och 3) världens tråkigaste torrboll. Jag har slutat gå med, de accepterar ju uppenbart inte alternativet "jag kör" utan måste påpeka att man faktiskt kan ta en taxi och att jag måste sluta vara så förbannat tråkig, följt av tisslande viskningar "är du gravid", så nej, det är inget jag vill utsätta mig för.

Men jag moraliserar definitivt inte för det. Folk som kan bete sig, oavsett alkoholintag, umgås jag gärna med, även om de har druckit. Att jag inte dricker själv beror uteslutande på att jag inte tycker det är speciellt gott (bortsett från någon enstaka cider och då kan jag lika gärna dricka den alkohohlfria varianten), att jag vill kunna använda min bil och ta mig hem när jag vill och för att jag faktiskt inte vågar öppna dörren med tanke på de gener jag har.
 
Och även där då - det förutsätts verkligen "nästan överallt" att om man inte dricker kaffe så dricker man åtminstone te. Och gör man inte det så är man konstig och får nöja sig med ett glas vatten.
Det är oerhört sällsynt att man hittar något alternativ till kaffe/te. VId enstaka tillfällen har det funnits pulver till varm choklad eller (i bästa fall smaksatt) bubbelvatten, men det vanligaste är - som sagt - att man får dricka kranvatten. (och snålänningen i mig skriker inombords att "jag betalar lika mycket som de andra för att vara här!"... :p)
Vad skulle du vilja ha att dricka i de lägena? Jag, som dricker både te och kaffe, blir lätt lite ställd om någon inte vill ha någondera om jag tänkt bjuda på fika, så vad kan vara lämpligt att bjuda på?
 
Men nu gjorde jag inte det för jag trodde faktiskt de skulle fatta poängen nån gång
Och som sagt för vissa så är det som om man kommer från en annan planet om man inte dricker vin eller alkohol
Man anses konstig udda tråkig torrboll en party pooper
Jag går inte på jobbets julbord tex för det trugas så förtvivlat och nej du behöver inte köra vi har hyrt en buss
Kanske börjar det ändras jag hoppas det men för många i alla fall i min närhet är man fortfarande ganska udda om man inte dricker
Fast när man säger som du sa skulle jag uppfattat det som att vill vara artig och uttrycka att det inte behövs en gåva inte som att det inte behövs vin.

Det låter helt klassiskt som en gammal hederlig artig ordväxling som man var nästan tvungen att ha förr.
Den ena måste ge någonting i gengäld (för gödslet) för det är artigt och den som gjort tjänsten måste låtsas att den inte vill ha det den får. (men skulle jättesurt muttra till grannarna om hen inte hade fått något)

Lite som trugande i vissa landsändar, dvs man ska säga nej ett antal gånger (7?) för att det är så man gör, men sedan tar man när de trugat länge nog, hade de slutat truga innan skulle man blivit jätteledsen över att inte få en kaka.

Om du sagt -tack, vad snällt! men jag dricker inte vin första gången skulle de nog dykt upp med choklad/te/kaffe nästa gång.

Tillägger att det inte är så i vår landsände men jag har hört att det existerar som fenomen.

Har en väninnan som inte lät mig gå in och typ bära något eller bara upp och hämta något utan att äta en macka, för det var inbankat att man måste bjuda gäster på mat. Jag småbet helt enkelt lite i i en macka varje gång.

(Själv har jag jättesvårt att komma ut genom dörrar utan att värden eller värdinnan följer mig dit och släpper ut mig. Apropå egenheter. Jag börjar lära mig.)
 
Senast ändrad:
Nu kanske det börjar bli väl ot
Men om man ska ge en gåva försöker jag ta reda på vad personen tycker om
Inte ge något jag tycker om

Har man varit hos personen vet man ju hur den bor och tex om där finns växthus eller en altan som pryds utav krukor eller inte
Har man varit inne har man väl sett vad som finns i fönstret kaktusar eller orkidéer
Har man jobbat med personen vet man kanske om de gillar lakrits eller inte eller om de gillar kaffe eller te

Att ge bara för att ge utan att veta om det uppskattas är för mig lite konstigt men jag är kanske konstig
 
Fast när man säger som du sa skulle jag uppfattat det som att vill vara artig och uttrycka att det inte behövs en gåva inte som att det inte behövs vin.

Det låter helt klassiskt som en gammal hederlig artig ordväxling som man var nästan tvungen att ha förr.
Den ena måste ge någonting i gengäld (för gödslet) för det är artigt och den som gjort tjänsten måste låtsas att den inte vill ha det den får. (men skulle jättesurt muttra till grannarna om hen inte hade fått något)

Lite som trugande i vissa landsändar, dvs man ska säga nej ett antal gånger (7?) för att det är så man gör, men sedan tar man när de trugat länge nog, hade de slutat truga innan skulle man blivit jätteledsen över att inte få en kaka.

Om du sagt -tack, vad snällt! men jag dricker inte vin första gången skulle de nog dykt upp med choklad/te/kaffe nästa gång.

Tillägger att det inte är så i vår landsände men jag har hört att det existerar som fenomen.

Har en väninnan som inte lät mig gå in och typ bära något eller bara upp och hämta något utan att äta en macka, för det var inbankat att man måste bjuda gäster på mat. Jag småbet helt enkelt lite i i en macka varje gång.

(Själv har jag jättesvårt att komma ut genom dörrar utan att värden eller värdinnan följer mig dit och släpper ut mig. Apropå egenheter. Jag börjar lära mig. Men jag smiter alltid från fester ganska diskret om det är tidigt.)
Ja jag har fattat att det jag sa var fel men jag har nog inte lärt mig tänka rätt :o
 
Nu kanske det börjar bli väl ot
Men om man ska ge en gåva försöker jag ta reda på vad personen tycker om
Inte ge något jag tycker om

Har man varit hos personen vet man ju hur den bor och tex om där finns växthus eller en altan som pryds utav krukor eller inte
Har man varit inne har man väl sett vad som finns i fönstret kaktusar eller orkidéer
Har man jobbat med personen vet man kanske om de gillar lakrits eller inte eller om de gillar kaffe eller te

Att ge bara för att ge utan att veta om det uppskattas är för mig lite konstigt men jag är kanske konstig
Även det kan ju bli helt fel :) om personen älskar växter kanske hen har massor redan. Tänker väl att man försöker så gott man kan och så blir det vad det blir.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp