Varför romantiseras vin och bubbel?

För att jag inte vet om det är lämpligt att ge bort droger? Till någon som kanske har alkoholproblem som jag inte vet om?
Det känns inte bra.
Fast alltså nu tar du väl i lite väl. Droger? Då får du sluta ge bort koffeinhaltiga produkter också, det är ju både centralstimulerande och beroendeframkallande.

Eller så kan vi använda begrepp som är förankrade i vår kultur och kalla vin för vin och kaffe för kaffe.

Jag kan tänka att det är omtänksamt att inte ge bort vin eller trisslotter, men det kan ju inte vändas så att man är ett as om man förutsätter ett icke-beroende.
 
Det förutsätter ju dock att man har garderat sig och laddat hemma med läsk, juice, mjölk, choklad ... Om jag bjuder någon på fika så har jag generellt kaffe, te eller kranvatten att bjuda på.
Samma här. Mitt barn dricker vatten för det mesta, läsk vid något tillfälle ibland. Jag har i princip aldrig mjölk eller saft hemma.
 
Jag brukar säga, om någon frågar, att jag dricker sånt som barn dricker. Och egentligen nästan vad som helst som inte är (ofta rumstempererat) kranvatten. Varm choklad motsvarar väl den varma dryck som alla andra får. Saft, läsk, smaksatt bubbelvatten eller något liknande känns också okej. Men kranvatten utan någon som helst smak är (för mig) helt fel till fika, oavsett om det är mackor eller en kaka som erbjuds.
Äter man riktigt gofika är kranvatten överlägset för att hålla smaklökarna där de behöver vara. Dricker oftast kranvatten till fika, men fika händer inte så ofta.
 
Vid planerade möten med tillhörande fika bör man väl ha fler alternativ än kaffe te eller kranvatten?
Vid spontan fika får man ta det som finns men när jag var värd för den ideella föreningens styrelse möten fanns det fler alternativ än två
 
Det har jag inte varit med om. Vi har uppenbart olika kretsar :)
En politiker i min omgivning har alltid en colaburk med sig. Ingen har kommenterat det vad jag minns?

Hur som, vad du dricker torde väl vara din ensak!
När jag kom tillbaka till jobbet idag hade tjejerna köpt mig ett 6-pack pepsi maxburkar som stod och väntade 😁

Jag är alltså den enda icke kaffedrickaren på jobbet, men också den som oftast fixar kaffet till övriga.
 
Vad skulle du vilja ha att dricka i de lägena? Jag, som dricker både te och kaffe, blir lätt lite ställd om någon inte vill ha någondera om jag tänkt bjuda på fika, så vad kan vara lämpligt att bjuda på?

Jag, som inte heller dricker te eller kaffe, tycker att kranvatten är en nödfallsgrej men ett glas saft eller ett glas mjölk går bra. Juice tycker jag skär sig till fika. Bubbelvatten dricker jag inte och helst inte heller läsk.
 
Fast alltså nu tar du väl i lite väl. Droger? Då får du sluta ge bort koffeinhaltiga produkter också, det är ju både centralstimulerande och beroendeframkallande.

Eller så kan vi använda begrepp som är förankrade i vår kultur och kalla vin för vin och kaffe för kaffe.

Jag kan tänka att det är omtänksamt att inte ge bort vin eller trisslotter, men det kan ju inte vändas så att man är ett as om man förutsätter ett icke-beroende.
As? Ingen har väl skrivit om as? Ser inte jag iallafall men du kan gärna visa mig var jag skrivit om att folk är as.
(O nej jag ger inte bort koffeinhaltiga drycker heller).
 
Angående att ge knivar i present, så enligt formell etikett så är det fel att _ge_ en kniv i present.

Salig Magdalena Ribbing har skrivit om orsaken till varför:

"Svar: Vassa föremål sägs i gammalt skrock kunna skära av vänskapen om de ges som gåvor. Därför ges traditionellt inte knivar och saxar utan att givaren samtidigt ber mottagaren "betala" för dem med den minsta silvermyntet, alltså för närvarande en krona.1 apr. 2009"

Om man bryr sig om traditioner eller inte är givetvis upp till en. Men beroende på mottagaren är det förstås bra att vara medveten om hur saker kan uppfattas.

Kaktusar är kanske inte heller det bästa valet, dels ska man undvika att ge krukväxter till folk. (Man ska inte "orsaka mer arbete" till presentens mottagare och krukväxter kräver skötsel).
Men framförallt har kaktusar en ganska taggig symbolik så åtminstone jag tolkar verkligen en kaktus i present som att givaren är missnöjd med mig.
 
Nu har jag försökt ta reda på det olämpliga i att ge bort en kaktus. Efter lite googlande så får jag upp att det symboliserar uthållighet och värme samt är en trendig ”ge-bortblomma”.

Jag fattar inte all den här energin på att analysera vad gåvor hit och dit.

Jag tycker tack och värdinnegåvor är kul och gärna lite otippade men jag har aldrig lagt någon tanke bakom själva saken om hur den kan tolkas.

Och ja, har ofta gett div drycker.
 
Angående att ge knivar i present, så enligt formell etikett så är det fel att _ge_ en kniv i present.

Salig Magdalena Ribbing har skrivit om orsaken till varför:

"Svar: Vassa föremål sägs i gammalt skrock kunna skära av vänskapen om de ges som gåvor. Därför ges traditionellt inte knivar och saxar utan att givaren samtidigt ber mottagaren "betala" för dem med den minsta silvermyntet, alltså för närvarande en krona.1 apr. 2009"

Om man bryr sig om traditioner eller inte är givetvis upp till en. Men beroende på mottagaren är det förstås bra att vara medveten om hur saker kan uppfattas.

Kaktusar är kanske inte heller det bästa valet, dels ska man undvika att ge krukväxter till folk. (Man ska inte "orsaka mer arbete" till presentens mottagare och krukväxter kräver skötsel).
Men framförallt har kaktusar en ganska taggig symbolik så åtminstone jag tolkar verkligen en kaktus i present som att givaren är missnöjd med mig.
Mycket av sån etikett kommer ju från urgamla seder och skrock. Känner väl spontant att vi borde ha kommit längre än så.
Det känns jättelöjligt att tro att någon ger mig en gåva som en medveten symbol för något negativt. Då ger man väl inget alls om man tycker illa om någon eller skulle vilja säga något elakt?

Ribbing i all ära men i bland blir det bara för mycket underförstådda regler.
Orkar verkligen folk leva efter en hel etikettbok i sitt sociala liv?
 
Nej jag röker inte och hade någon köpt cigg till mig då hade jag inte tagit illa upp. Varför skulle jag det? Skulle jag tolka det som den önskade mig ohälsa eller vad?
Ja jag hade bara ryckt på axlarna och slängt dem. Knappast något att bli upprörd eller sur för.

Jag är inte glad i snittblommor, choklad eller parfym heller vilket är klassiska gåvor. Av någon anledning.
Så du tycker alltså det är en lämplig present att ge till någon?

Jag har inte skrivit något om upprörd, tagit illa upp eller sur. Man kan ju ogilla valet av gåva utan att reagera på det viset du skriver.
 
Så du tycker alltså det är en lämplig present att ge till någon?

Jag har inte skrivit något om upprörd, tagit illa upp eller sur. Man kan ju ogilla valet av gåva utan att reagera på det viset du skriver.
Jag har inte sagt att jag tycker det är lämpligt. Hur kom du fram till det bara för att jag inte skulle ta illa upp?
Jag skrev bara att jag fattar inte varför folk blir så upprörda över vissa gåvor utan istället kan snälltolka givaren gest.
Släng skiten om du inte vill ha det.

Gode gud så mycket fula prydnadsgrejer, äckliga godisar, stinkande blombuketter och dåliga böcker jag kastat. Allt har varit olämpligt presenter till mig men jag begriper att de getts av snällhet, inte elakhet. Jag har sagt tack, slängt och sen inte brytt mig mer.
 
Jag har inte sagt att jag tycker det är lämpligt. Hur kom du fram till det bara för att jag inte skulle ta illa upp?
Jag skrev bara att jag fattar inte varför folk blir så upprörda över vissa gåvor utan istället kan snälltolka givaren gest.
Släng skiten om du inte vill ha det.

Gode gud så mycket fula prydnadsgrejer, äckliga godisar, stinkande blombuketter och dåliga böcker jag kastat. Allt har varit olämpligt presenter till mig men jag begriper att de getts av snällhet, inte elakhet. Jag har sagt tack, slängt och sen inte brytt mig mer.
Detta!
Jag antar liksom att den som ger mig en present hade god vilja bakom presenten även om det blev fel. Det tar ju mycket mer energi att bli upprörd än att bara göra sig av med presenten när personen inte är kvar. 🤷‍♀️
 
Jag har inte sagt att jag tycker det är lämpligt. Hur kom du fram till det bara för att jag inte skulle ta illa upp?
Jag skrev bara att jag fattar inte varför folk blir så upprörda över vissa gåvor utan istället kan snälltolka givaren gest.
Släng skiten om du inte vill ha det.

Gode gud så mycket fula prydnadsgrejer, äckliga godisar, stinkande blombuketter och dåliga böcker jag kastat. Allt har varit olämpligt presenter till mig men jag begriper att de getts av snällhet, inte elakhet. Jag har sagt tack, slängt och sen inte brytt mig mer.
Fast grejen var ju mer att alkohol kanske inte är en lämplig gåva att ge, det är i alla fall så jag tolkat diskussionen. Inte att någon blir hemsk upprörd eller sur. Jag ser inte någon heller som skriver att andra ger gåvor av elakhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp