Varför romantiseras vin och bubbel?

Ja jag har fattat att det jag sa var fel men jag har nog inte lärt mig tänka rätt :o
Ja jag hugger direkt på alla kakfat :D och har ingen koll i vilken landsände jag borde verka mer hämmad :laugh:

Och verkar nog sjukt ogenerös idag eftersom jag är lärd att man bara har present första gången man går till någon. Men tränar upp mig till att ta med oftare.
 
Senast ändrad:
Även det kan ju bli helt fel :) om personen älskar växter kanske hen har massor redan. Tänker väl att man försöker så gott man kan och så blir det vad det blir.
Och om personen säger att det inte behövs något alls så kan det ju verkligen innebära att det inte behövs någonting överhuvudtaget
Att personen faktiskt inte vill ha någonting alls
För det är vad det betyder för mig
Inte fem gånger i rad dyka upp med samma sorts gåva
 
Vad skulle du vilja ha att dricka i de lägena? Jag, som dricker både te och kaffe, blir lätt lite ställd om någon inte vill ha någondera om jag tänkt bjuda på fika, så vad kan vara lämpligt att bjuda på?
Jag brukar säga, om någon frågar, att jag dricker sånt som barn dricker. Och egentligen nästan vad som helst som inte är (ofta rumstempererat) kranvatten. Varm choklad motsvarar väl den varma dryck som alla andra får. Saft, läsk, smaksatt bubbelvatten eller något liknande känns också okej. Men kranvatten utan någon som helst smak är (för mig) helt fel till fika, oavsett om det är mackor eller en kaka som erbjuds.
 
Men har du varit på tillställningar i Sverige de senaste årtionden tillräckligt ofta för att kunna uttala dig om hur det går till "I Sverige" nu för tiden?

Jag skulle gissa att jag väljer alkoholfritt 9 av 10 gånger jag är i ett sammanhang där alkohol är ett alternativ. Har gjort så de senaste 15 åren ungefär. Har ALDRIG blivit ifrågasatt eller behövt förklara.

Enda gångerna jag har blivit ifrågasatt om jag verkligen inte ska ha har varit när jag varit i Skottland. Men jag har alltid utgått från att det var så i just de sammanhangen där. Inte att det är sanningen "i Skottland" 🤷‍♀️

Senast jag var pa "tillstallningar" i Sverige var for 7 ar sedan, men jag laser ju den har traden och ser att det tydligen ofta ar precis lika dant pa manga hall fortfarande.

Jag fikar oftast i samband med möten och annat. Har aldrig varit med om att det inte erbjudits te?
Frågan vid kaffestunden brukar var -hur många vill ha kaffe och hur många te :)

I privata sammanhang beror det väl antagligen på sällskapet?

Nar vi hade sista motet pa jobbet tittade jag verkligen efter vad som erbjods da magen sagt nej till kaffe lange nu. Det fanns kaffe, te, 3 eller 4 olika juicer och atminstone coke och sprite, kanske fler soft dringks.
Da det var ett morgon mote hade vi donuts i manga olika varianter, massor med olika frukt, "cheese sticks" och liknande.
 
Varför skulle det vara olämpligt att ge bort en flaska bubbel till en person som man vet uppskattar sådant? :)
Om man känner varandra väl så

Samtidigt ser vi ju att det finns mycket alkohol relaterade problem och att folk trillar dit och att många är beroende av alkohol utan att det märks utåt
Att folk smygdricker och smusslar och ljuger för familj och vänner
Att en del inte ens vågar berätta för sina allra närmaste hur mycket de dricker
 
Jag brukar säga, om någon frågar, att jag dricker sånt som barn dricker. Och egentligen nästan vad som helst som inte är (ofta rumstempererat) kranvatten. Varm choklad motsvarar väl den varma dryck som alla andra får. Saft, läsk, smaksatt bubbelvatten eller något liknande känns också okej. Men kranvatten utan någon som helst smak är (för mig) helt fel till fika, oavsett om det är mackor eller en kaka som erbjuds.
Då hade du fått välja mellan hallonsaft och varm choklad hemma hos mig! :D
 
Röker du? Om inte, hade du blivit glad för ett paket cigg av någon "okänd"/från jobbet och snälltolkat den gåvan?

För mig är alkohol samma sak. Det är en drog. Känns onödigt att ta för givet att alla trivs med att droga sig eller kan skänka bort en flaska vin till någon bekant. jag skulle nog inte kunna det. Eftersom jag har folk i min närhet som inte dricker alkohol och som inte ens gillar vin.
Nej jag röker inte och hade någon köpt cigg till mig då hade jag inte tagit illa upp. Varför skulle jag det? Skulle jag tolka det som den önskade mig ohälsa eller vad?
Ja jag hade bara ryckt på axlarna och slängt dem. Knappast något att bli upprörd eller sur för.

Jag är inte glad i snittblommor, choklad eller parfym heller vilket är klassiska gåvor. Av någon anledning.
 
Och om personen säger att det inte behövs något alls så kan det ju verkligen innebära att det inte behövs någonting överhuvudtaget
Att personen faktiskt inte vill ha någonting alls
För det är vad det betyder för mig
Inte fem gånger i rad dyka upp med samma sorts gåva
Ja jag skulle ju sluta ge gåvor och gå direkt på gödseln. Men det är ju jag :) (och just gödsel har jag fått för mig mest är till besvär för många)

Om det var någonting av högre uppfattat värde skulle jag bara sluta ta X helt enkelt.
 
Vad skulle du vilja ha att dricka i de lägena? Jag, som dricker både te och kaffe, blir lätt lite ställd om någon inte vill ha någondera om jag tänkt bjuda på fika, så vad kan vara lämpligt att bjuda på?

Varm choklad, god saft, läsk, smaksatt mineralvatten. Finns många drycker att välja på.
 
Har inte så mycket med om lättkränkt att göra utan vad det symboliserar.
Jag blir väldigt glad över att få en kniv i gåva jag och har gett bort knivar som mottagaren verkligen uppskattat och blivit väldigt glad av att få.

Screenshot_20230925_155530_Chrome.jpg

Men visst, går man tillräckligt långt tillbaka i tiden och gärna hänger sig åt skrock så finns flera andra tolkningar.

Själv föredrar jag dock att leva i modern tid och där har skrock en extremt obefintlig plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp