Varför romantiseras vin och bubbel?

Jag är lite förvånad över vilka kretsar ni rör er i som upplever att omgivningen försöker övertala många av er att dricka. :confused:
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.
 
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.
Fast det är just det där jag inte känner igen. Alls.
 
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.
Om det handlar om vad man "hellre dricker" blir det hela lite oöverskådligt. Jag dricker hellre vanligt vin än bubbel, men nu råkar det vara vanligt att man skålar i bubbel i olika sammanhang.

För mig vore det rimligt med läsk till barnen i sådana sammanhang, men jag hade räknat med att vuxna dricker bubbelvatten ( gärna någon smaksatt sort i snygg flaska) eller möjligen alkoholfritt bubbelvin. Söta barndrycker till vuxna har jag aldrig i beredskap.
 
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.
Nu var det specifikt inte dig jag menade även om det var i ett svar till dig, utan flera i tråden som upplever att andra trugar och ifrågasätter.
 
Fast det är just det där jag inte känner igen. Alls.

Inte jag heller, och då rör jag mig ändå mest i kretsar där de flesta är intresserade av mat och dryck, och lägger ner en hel del möda på att det ska vara rätt vin till maten. Det är en självklarhet att det finns tex en riktigt bra äppelmust till de som inte vill dricka alkohol, och ett alkoholfritt bubbel om det ska skålas.

(Däremot blir den som vill ha läsk eller något annat väldigt sött nog besviken, det finns ytterst sällan cola eller liknande i någon vidare mängd eftersom ingen som planerar dryckerna helt enkelt skulle tänka sig att folk vill dricka söt läsk till maten.

Det kommer nog aldrig att gå att förutse alla olika önskemål, själv har jag tex i det närmaste aldrig saft hemma. Man kan få kaffe eller te i en mängd olika varianter, varm choklad, kombucha, kolsyrat vatten eller lightläsk. Saft är liksom inte en produkt som jag någonsin använder. Ytterst sällan juice.)
 
Ang vad man serverar tycker jag det känns rimligt att ha alkoholfri bubbeldryck av ciderkaraktär eller liknande rolig dricka tillgängligt om det t.ex. ska skålas eller sippas på någon välkomstdrink. Då behöver ju drycken i sig smaka något, men det är inte så viktigt att den passar ihop med mat.

Däremot har jag nog oftast inte bjudit på något annat än vatten till själva maten - jag tycker själv att vatten passar väldigt bra till mat och väljer i princip alltid stilla vatten som måltidsdryck förutom när jag dricker vin. Jag vill ju bjuda mina gäster på sådant som passar till maten, och då är ofta vatten det godaste alkoholfria alternativet jag har hemma. Det känns lite bakvänt att köpa hem saker som varken passar maten eller är särskilt gott bara för att helgardera sig för alla tänkbara önskemål. Så ni som varken vill ha vatten eller alkoholfri öl/vin, vad vill ni dricka till maten?
 
Om det handlar om vad man "hellre dricker" blir det hela lite oöverskådligt. Jag dricker hellre vanligt vin än bubbel, men nu råkar det vara vanligt att man skålar i bubbel i olika sammanhang.

För mig vore det rimligt med läsk till barnen i sådana sammanhang, men jag hade räknat med att vuxna dricker bubbelvatten ( gärna någon smaksatt sort i snygg flaska) eller möjligen alkoholfritt bubbelvin. Söta barndrycker till vuxna har jag aldrig i beredskap.
Jag dricker absolut bubbelvatten om det finns, men stöter hyfsat ofta på att det antingen bara finns alkoholfritt vin/öl, vilket jag tycker är tråkigt, för man kan välja bort vinet av smak, inte bara för att undvika alkohol, men ändå accepterar att man funderat på att det ska finnas alkoholfria alternativ.
Men när det inte ens finns det utan bara kranvatten i karaffen som står framme för att egentligen vara till vinet, blir jag faktiskt lite trött. Det handlar alltså om bröllop eller fin bjudning (med frack/långklänning som klädkod) där det enda alternativet till alkohol är kranvatten, för ingen har ens tänkt tanken att en vuxen inte dricker vin. Jag tycker faktiskt inte att vilja ha något annat än kranvatten i den situationen är att vara kräsen. Dricker också mycket hellre alkoholfri cider eller som nämndes ovan, äpplemust än läsk vid sådana tillfällen, men kan berätta att dricker man inte alkohol är de vanligaste alternativen (rankade efter hur ofta jag stött på det):
1. Bordsvattnet (kranvatten)
2. Mineralvatten, ev med citron
3. Alkoholfritt vin/öl
4. Läsk
5. Alkoholfri cider/must

Fast det är just det där jag inte känner igen. Alls.
Jag misstänker att det är en sådan grej som märks mer när man är i gruppen "dricker inte alkohol", dricker man vin tänker man kanske inte på vad personen som inte gör det vid det andra bordet dricker under bröllopsfesten?
 
Ang vad man serverar tycker jag det känns rimligt att ha alkoholfri bubbeldryck av ciderkaraktär eller liknande rolig dricka tillgängligt om det t.ex. ska skålas eller sippas på någon välkomstdrink. Då behöver ju drycken i sig smaka något, men det är inte så viktigt att den passar ihop med mat.

Däremot har jag nog oftast inte bjudit på något annat än vatten till själva maten - jag tycker själv att vatten passar väldigt bra till mat och väljer i princip alltid stilla vatten som måltidsdryck förutom när jag dricker vin. Jag vill ju bjuda mina gäster på sådant som passar till maten, och då är ofta vatten det godaste alkoholfria alternativet jag har hemma. Det känns lite bakvänt att köpa hem saker som varken passar maten eller är särskilt gott bara för att helgardera sig för alla tänkbara önskemål. Så ni som varken vill ha vatten eller alkoholfri öl/vin, vad vill ni dricka till maten?
Jag har egentligen inget emot kranvatten till mat, bjuds jag hem till någon och det är vad som serveras är det jättelungt, det handlar för mig mer om finare tillställningar, där man märker att det lagts ner tid till att bestämma vin till de olika rätterna eller de är noga med att visa alla alkoholhaltiga drycker som finns tillgängliga, men helt glömt att alla inte dricker, och man sitter där med vattnet från bordskaraffen medan andra serveras en tredje sorts vin.

Själv serverar jag sällan alkohol eftersom jag inte vet vad som passar då jag inte dricker det själv, men brukar köra på "finare" alkoholfri cider, då jag tycker det passar till det mesta, men det kanske blir lika fel åt andra hållet?
 
Jag misstänker att det är en sådan grej som märks mer när man är i gruppen "dricker inte alkohol", dricker man vin tänker man kanske inte på vad personen som inte gör det vid det andra bordet dricker under bröllopsfesten?
Jag äter oftast “finare” middag i jobbsammanhang (bröllop osv väldigt sällan). Det finns ALLTID alkoholfritt bubbel och det får man ju som vindrickare också välja ibland om man t ex ska köra eller dylikt. Jag har också kollegor som inte dricker alkohol och har aldrig hört någon som ifrågasätter det, snarare brukar vi ofta prata om vilka alternativ de erbjuds (nu jobbar jag också på ett ställe där mat är viktigt vilket säkert spelar roll).

Är jag på fest är det oftast här ”i byn” och det är alltid folk med som inte dricker alkohol. Har aldrig hört eller märkt någon ifrågasätta det.

Men såklart är upplevelsen annorlunda om man själv är objektet, det förstår jag också. Dock tror jag omgivningen och sammanhanget är mer avgörande.

Alkohol är ju fö ett väldigt känsligt ämne just i Sverige - enligt mig beroende på vår historik med monopol osv. Jag tror det gör väldigt mycket med vår inställning till den.
 
Jag äter oftast “finare” middag i jobbsammanhang (bröllop osv väldigt sällan). Det finns ALLTID alkoholfritt bubbel och det får man ju som vindrickare också välja ibland om man t ex ska köra eller dylikt. Jag har också kollegor som inte dricker alkohol och har aldrig hört någon som ifrågasätter det, snarare brukar vi ofta prata om vilka alternativ de erbjuds (nu jobbar jag också på ett ställe där mat är viktigt vilket säkert spelar roll).

Är jag på fest är det oftast här ”i byn” och det är alltid folk med som inte dricker alkohol. Har aldrig hört eller märkt någon ifrågasätta det.

Men såklart är upplevelsen annorlunda om man själv är objektet, det förstår jag också. Dock tror jag omgivningen och sammanhanget är mer avgörande.

Alkohol är ju fö ett väldigt känsligt ämne just i Sverige - enligt mig beroende på vår historik med monopol osv. Jag tror det gör väldigt mycket med vår inställning till den.
Jag är genuint jätteglad att ni har den kulturen, tycker det är bra att ni också pratar öppet och positivt om alkoholfria alternativ, det hjälper ju till att normalisera att det ska finnas.

Spännande nog är det sammanhang där det var som mest självklart att jag som enda (!) person som inte ville dricka alkohol skulle ha annat än vatten som alternativ var i min nollningsgrupp på universitetet, det som kanske annars kan tänkas som där mest alkoholhets skulle förekomma. Men icke, de var noga med att jag inte behövde hjälpa till med att betala för alkoholen som köptes in för fester och noga med att alkoholfri dryck var med på handelistan. Lite ironiskt att några år senare sitta på ett bröllop med vita dukar och klädkod där det var alkohol eller kranvatten som gällde.
 
Jag har egentligen inget emot kranvatten till mat, bjuds jag hem till någon och det är vad som serveras är det jättelungt, det handlar för mig mer om finare tillställningar, där man märker att det lagts ner tid till att bestämma vin till de olika rätterna eller de är noga med att visa alla alkoholhaltiga drycker som finns tillgängliga, men helt glömt att alla inte dricker, och man sitter där med vattnet från bordskaraffen medan andra serveras en tredje sorts vin.

Själv serverar jag sällan alkohol eftersom jag inte vet vad som passar då jag inte dricker det själv, men brukar köra på "finare" alkoholfri cider, då jag tycker det passar till det mesta, men det kanske blir lika fel åt andra hållet?
Jag tycker absolut att alkoholfri cider kan fungera till en del maträtter, men i min smak är de sorter jag provat för söta för att kunna ersätta vatten just som måltidsdryck. Är jag bjuden hos folk som inte gillar vin förväntar jag mig absolut inte vin till maten heller. Det känns som sagt lite onödigt att folk köper hem sådant de inte själva kan tänka sig att dricka, då är det ju svårt att veta om det ens passar till maten och riskerar att bli en massa över som ingen vill ha.
Blir jag bjuden någonstans där det som serveras är alkoholfri cider, läsk och smaksatt bubbelvatten brukar jag be om en kanna kallt kranvatten. :angel:
 
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.

Alltså, jag blir lika förvånad varje gång någon hellre dricker läsk än vatten till maten! Om inte maten är typ hamburgare eller liknande. Men läsk förstör i min smak en god middag!
 
Angående att ge knivar i present, så enligt formell etikett så är det fel att _ge_ en kniv i present.

Salig Magdalena Ribbing har skrivit om orsaken till varför:

"Svar: Vassa föremål sägs i gammalt skrock kunna skära av vänskapen om de ges som gåvor. Därför ges traditionellt inte knivar och saxar utan att givaren samtidigt ber mottagaren "betala" för dem med den minsta silvermyntet, alltså för närvarande en krona.1 apr. 2009"

Om man bryr sig om traditioner eller inte är givetvis upp till en. Men beroende på mottagaren är det förstås bra att vara medveten om hur saker kan uppfattas.

Kaktusar är kanske inte heller det bästa valet, dels ska man undvika att ge krukväxter till folk. (Man ska inte "orsaka mer arbete" till presentens mottagare och krukväxter kräver skötsel).
Men framförallt har kaktusar en ganska taggig symbolik så åtminstone jag tolkar verkligen en kaktus i present som att givaren är missnöjd med mig.
Ja en krona är ju inte så dyrt :) jag har gett bort knivar och vassa föremål (till släktingar) och brukar be om en liten slant.
 
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.
Fast även det är märkligt beteende.

Iofs skulle nog kollegorna om chefen glömt fråga rätt och slätt säga till personalen på restaurangen att de ska leverera en läsk eller en mineralvatten tack.

Mitt jobb ger till och med fortfarande vin i present till de som vill ha när man fyller år ändå finns ett par alkoholfria alternativ vid varje skåltillfälle och ingen höjer på ögonbrynen om någon kör bil eller bara inte är sugen på alkohol den dagen. Jag får likadana reaktioner om jag går på AW och beställer en läsk i baren som om jag beställer ett glas vin, från alla, inklusive baren (som inte bryr sig eftersom de höjt alkoholfria alternativens kostnad till runt 60-70 kr :laugh: för typ en cola zero. Det är rimligt självklart eftersom de antagligen bara går runt på AW och läge men ändå. :))

När jag var tidigt gravid och ute med jobbet var det helt och hållet noll problem att be baren leverera en alkoholfri drink med allt grejs och låtsas att det var alkohol i och att lyfta vinglaset och le stort och bara dricka mineralvatten ur karaffen på bordet. Självklart hade några andra som vanligt bett att få en cola eller mineralvatten osv, men jag brukar dricka vin.
 
Senast ändrad:
Alltså, jag blir lika förvånad varje gång någon hellre dricker läsk än vatten till maten! Om inte maten är typ hamburgare eller liknande. Men läsk förstör i min smak en god middag!
Eller coca cola och sushi! :) mmm superbra kombo. (jag dricker helst inte så mycket läsk så jag brukar bara stjäla lite av man eller barn dock och har själv grönt te.)
 
Fast som jag skrev innan behöver det inte vara att de försöker övertala en att dricka. Bara det där att vattenkaraffen på bordet är enda alkoholfria alternativet, att man får ett litet utrop av förvåning när man hellre dricker läsk än alkoholfritt vin eller ingen tänker på att någon kanske inte vill skåla i champange gör att man känner sig udda. Det behöver inte vara onda tankar bakom det någonstans, men man märker så tydligt att folk som man själv inte finns med i världsbilden, eller att man inte anses riktigt vuxen.
Jag kan inte tala för andra, men jag skulle nog bli mest överraskad av att en vuxen vill ha läsk till maten. Dvs, inte över att man inte vill dricka alkohol, men läsk är lite barndricka för mig. Bjuder jag vuxna på middag så har jag vanligen inte köpt nån läsk, utan det är i så fall alkoholfri öl eller mineralvatten som alkoholfritt alternativ.

När det ska skålas i jobbsammanhang så brukar det enligt min erfarenhet alltid finnas bubbel med och utan alkohol. Finns det bara en sort så är det alkoholfritt enbart.

En gång, på en konferens i Finland, så var det alkoholfria alternativet att skåla i mineralvatten, och det kändes kanske lite futtigt, men det gick ju det med. Det vanliga på en tillställning är att det är nåt lite roligare, är ju alltid många som av olika anledningar inte vill ha alkohol i jobbsammanhang.
 
Fast även det är märkligt beteende.

Iofs skulle nog kollegorna om chefen glömt fråga rätt och slätt säga till personalen på restaurangen att de ska leverera en läsk eller en mineralvatten tack.

Mitt jobb ger till och med fortfarande vin i present till de som vill ha när man fyller år ändå finns ett par alkoholfria alternativ vid varje skåltillfälle och ingen höjer på ögonbrynen om någon kör bil eller bara inte är sugen på alkohol den dagen. Jag får likadana reaktioner om jag går på AW och beställer en läsk i baren som om jag beställer ett glas vin, från alla, inklusive baren (som inte bryr sig eftersom de höjt alkoholfria alternativens kostnad till runt 60-70 kr :laugh: för typ en cola zero. Det är rimligt självklart eftersom de antagligen bara går runt på AW och läge men ändå. :))

När jag var tidigt gravid och ute med jobbet var det helt och hållet noll problem att be baren leverera en alkoholfri drink med allt grejs och låtsas att det var alkohol i och att lyfta vinglaset och le stort och bara dricka mineralvatten ur karaffen på bordet. Självklart hade några andra som vanligt bett att få en cola eller mineralvatten osv, men jag brukar dricka vin.
Men inte ovanligt och det var väl det hela grejen med tråden var? Varför det inte är ett ovanligt beteende, trots att alla hör verkar överens om att det är märkligt/jobbigt. Jättebra att ni är några här som aldrig stött på det, men det blir lite tröttsamt när man har stött på det en massa att få höra från en massa människor, som ofta själv inte är i gruppen som skulle bli utsatta för det då de själva dricker vin, att det beteendet finns visst inte.
Gärna tillsammans med att få höra att man är krävande eller förstör maten om man vill ha något roligare än vatten till en fin middag, och då dricker läsk eftersom det är det som är vanligast att folk har om de har något. Men säger man i gengäld, att precis som någon inte trycker läsk är en okej måltidsdryck, att man inte tycker om vin och inte förstår att folk vill dricka det till mat är man dömande och förstår sig inte på smak. Den typ av kommentarer (bara barn dricker läsk, läsk förstör maten, vin är det ända som förhöjer smakupplevelsen) som återkommer i den här tråden är just den typen av beteende jag försöker belysa som inte är illa menat men som trycker ner den som inte gillar vin och säger "du är udda, och barnslig, och kräver för mycket om du vill man ska servera nått annat än vatten när det är du som är kräsen (underförstått "har fel smak")". Och när man gör det kommer folk och berättar för en, i samma tråd som kommenterarna skett, att det beteendet finns minsann inte, för dom har då aldrig stött på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp