Men inte ovanligt och det var väl det hela grejen med tråden var? Varför det inte är ett ovanligt beteende, trots att alla hör verkar överens om att det är märkligt/jobbigt. Jättebra att ni är några här som aldrig stött på det, men det blir lite tröttsamt när man har stött på det en massa att få höra från en massa människor, som ofta själv inte är i gruppen som skulle bli utsatta för det då de själva dricker vin, att det beteendet finns visst inte.
Gärna tillsammans med att få höra att man är krävande eller förstör maten om man vill ha något roligare än vatten till en fin middag, och då dricker läsk eftersom det är det som är vanligast att folk har om de har något. Men säger man i gengäld, att precis som någon inte trycker läsk är en okej måltidsdryck, att man inte tycker om vin och inte förstår att folk vill dricka det till mat är man dömande och förstår sig inte på smak. Den typ av kommentarer (bara barn dricker läsk, läsk förstör maten, vin är det ända som förhöjer smakupplevelsen) som återkommer i den här tråden är just den typen av beteende jag försöker belysa som inte är illa menat men som trycker ner den som inte gillar vin och säger "du är udda, och barnslig, och kräver för mycket om du vill man ska servera nått annat än vatten när det är du som är kräsen (underförstått "har fel smak")". Och när man gör det kommer folk och berättar för en, i samma tråd som kommenterarna skett, att det beteendet finns minsann inte, för dom har då aldrig stött på det.
Fast jag har inte sett någon som tycker att vin eller annan alkoholhaltig dryck är den enda bra måltidsdrycken, bara att läsk inte funkar till särskilt mycket mat smakmässigt. Vatten däremot, går utmärkt till det mesta. Så att ha alkoholfria alternativ som fördrink/som bubbel att skåla i men sedan mineralvatten/alkoholfri öl - men inte läsk - som måltidsdryck ser jag inget konstigt med alls.
Ed: Däremot tycker jag förstås att man ska kunna få en läsk om man ber om det på konferens eller dylikt!