Okej, nu är vi båda med om att vi pratar just större sittning, bröllop, disputationsfest etc. Vid dessa tillfällen är jag fullt nöjd med om jag erbjuds bubbelvatten, det är alkoholfritt och inte vin eller öl, toppen! Hade jag fått välja och vraka själv är det inte min första preferens, men det förväntar jag mig inte. Att jag alls tog upp det var för att många verkade missförstå det som att jag ville ha just läsk, det blev liksom en konstigt rundgång som det lätt blir när man pratar med många personer samtidigt. Men generellt så blir jag 1. Glad om det finns ett alkoholfritt alternativ annat än bordskaraffen, detta är nämligen inte alls självklart i min erfarenhet. 2. Jag blir jätteglad om det finns något annat än alkoholfritt vin/öl, då jag inte dricker något av detta pga smaken (alla sorter, får inte ner det), oavsett om det är mineralvatten/läsk/must. Dock skulle det aldrig falla mig in att klaga till värden/värdinnan. Jag dricker från bordskaraffen och that's it.
Och det är punkt 2. du kommenterar på och säger att välja bort vin och öl pga av smak är omöjligt för det är ju det som serveras vid den sortens tillställningar, och det är där jag försöker poängtera att romantiseringen av (särskilt) vin inte bara handlar om alkohol, utan att vin verkar ha bestämts vara normen för vad vuxna vill dricka på finare fester. Jag menar alltså att alkoholbiten är en väldigt liten bit av normen kring vin, och den stora delen handlar om att så fort du fyllt 20 förväntas du tycka om vin, kanske inte älskar alla sorter men dricker dem ändå, och att vin är det "korrekta" att servera och ge bort till vuxna.