Varför romantiseras vin och bubbel?

Men det är ju jättesvårt att veta vad just du vill ha. Känns ju som ett minfält, och jag skulle nog säga att om man har väldigt specifika preferenser när det gäller dryck -
vill inte ha öl, vin, mineralvatten eller kranvatten, cider går bra men måste vara alkoholfri, osv - så skulle jag nog meddela värden på förhand. Lite på samma sätt som om man har allergier.

Jag skulle inte räkna med att om jag blir bjuden på middag på finns det en dryckesbuffé med 5-6 olika alternativ. Det vanliga är väl att man har ett alkoholhaltigt och ett alkoholfritt alternativ, och det är ungefär allt. Om det är många saker man inte dricker, eller bara vill ha t ex läsk, så skulle jag meddela det innan, så värden har en rimlig chans att skaffa det. Läsk skulle jag t ex inte handla i vanliga fall, eftersom det inte brukar vara nån som vill ha det till mat. Inga problem att skaffa det såklart, men då skulle man behöva ha en förvarning. Lite på samma sätt som om nån är vegetarian och glutenintolerant, inga problem men man behöver veta på förhand.
Men generellt så blir jag 1. Glad om det finns ett alkoholfritt alternativ annat än bordskaraffen, detta är nämligen inte alls självklart i min erfarenhet. 2. Jag blir jätteglad om det finns något annat än alkoholfritt vin/öl, då jag inte dricker något av detta pga smaken (alla sorter, får inte ner det), oavsett om det är mineralvatten/läsk/must. Dock skulle det aldrig falla mig in att klaga till värden/värdinnan. Jag dricker från bordskaraffen och that's it.
Citerar mig själv då jag svarade på liknande innan. Jag förväntar mig inte att jag ska erbjudas min preferens, att jag överhuvudtaget tog upp det var för att det ifrågasattes att jag skulle tycka läsk var den bästa måltidsdrycken, och jag svarade då att jag inte tyckte det, men att jag är van vid att det är det av de ofta få alkoholfri alternativen jag förderar. Finns det bara bordsvatten eller mineralvatten dricker jag det, jag klagar aldrig hos värden, som mest har jag i efterhand sagt till maken att det kändes lite tråkigt att dricka ljummet bordsvatten till så fin mat.
 
För mig är vin till mat snarare en krydda än en törstsläckare. Uppskattar man kryddan tar man av den, annars låter man bli. Inte konstigare än att den som ogillar stark mat struntar i att ringla sriracha över den. Det konstiga blir om värden förväntas anta att den som inte gillar chili nog skulle vilja ha kolasås på fisken istället.

Dvs för mig är det två helt olika saker att inte gilla alkohol, och att vilja ha söta dryckesalternativ till maten. Det senare är helt enkelt ganska ovanligt bland vuxna. Jag tror de flesta av oss som dricker alkohol hade tyckt det vore betydligt märkligare med Baileys till oxfilén än Ramlösa...

Jag dricker själv inte öl (varken med eller utan alkohol, jag gillar helt enkelt inte smaken), och har aldrig upplevt att någon ifrågasätter det. I mina kretsar är det vanligt att en del kör bil och det därmed finns alkoholfri öl, mineralvatten och ganska ofta även någon cider utöver mitt förstahandsval kranvattnet.
 
Fast nu säger du ju själv att enda anledningen till att undvika vin/öl skulle vara för alkoholen, annars hade det väl varit rimligt att ha till exempel en must eller alkoholfri cider också som alternativ (saker som tagits upp av andra i tråden som smakförhöjare likt vin)? Jag ser en del av vin-grejen som inte alls kopplat till alkohol, men en generell förväntan att alla över 20 tycker vin och öl är gott. Jag har också hela tiden pratat främst om större bjudningar. Fest hemma hos en kompis/släkting har jag aldrig stött på problem, tvärtom är det ofta större utbud alkoholfritt då än vid stora bjudningar.
Och på en större bjudning med fin middag är bubbelvatten okej, men det är rätt tråkigt att bara ha det alternativet när alla andra har flera sorters vin, speciellt utvalda för att passa varje rätt. Jag är glad jag har något mer än bordskaraffen, men märker ju här att jag tydligen är barnslig och kräsen ändå :grin:

Nej? Jag säger att det bör finnas alternativ och att det definitivt ska finnas alkoholfria sådana. På en större bjudning brukar den som vill dricka vin ha ett, möjligtvis två alternativ(alkoholfritt). Det brukar också finnas någon sorts öl för den som föredrar det.
Hur många alternativ till kranvatten, mineralvatten och alkoholfri öl/vin är det rimligt att ha?

Angående att vinet skulle vara speciellt utvalt för att passa varje rätt - nåja. Jag har varit på en, möjligtvis två sådana bjudningar i mitt liv. Det vanliga är att vinet är utvalt på nivån att man tagit en prisvärd sort som funkar med det man serverar till förrätt respektive varmrätt.
 
Jag skulle säga att det också är svårt att hitta ett alkoholfritt alternativ som är lika gott till mat. Ofta blir det antingen smaklöst (mineralvatten, typ) eller sött då.

Jag är ju så där okomplicerad och tycker att vatten utan kolsyra är det bästa till mat! Kallt med isbitar. Mums!
Och det får ni jättegärna tycka! Men kanske att jag då kan få tycka att läsk är godare till mat än mineralvatten utan att få kommentarer om hur barnsligt det är? Det är igen det här jag menar med att alkoholbiten är sekundär, det är det att man anses som mindre vuxen om man fördrar något annat än vin/öl eller vatten, även om man inte kräver att få det om det inte serveras. Inte att folk försöker tvinga en att dricka alkohol.

Dvs för mig är det två helt olika saker att inte gilla alkohol, och att vilja ha söta dryckesalternativ till maten. Det senare är helt enkelt ganska ovanligt bland vuxna. Jag tror de flesta av oss som dricker alkohol hade tyckt det vore betydligt märkligare med Baileys till oxfilén än Ramlösa...
Igen, jag vill inte specifikt ha söta alternativ eller ens ett specifikt alternativ, jag vill 1. att någon kommit ihåg att folk som inte dricker alkohol finns (och faktiskt också kan vilja ha nått annat än kranvatten på en fin fest), och 2. att vuxna som inte tycker om vin/öl kan få göra det utan behöva höra hur konstigt eller barnsligt det är
 
Och det får ni jättegärna tycka! Men kanske att jag då kan få tycka att läsk är godare till mat än mineralvatten utan att få kommentarer om hur barnsligt det är? Det är igen det här jag menar med att alkoholbiten är sekundär, det är det att man anses som mindre vuxen om man fördrar något annat än vin/öl eller vatten, även om man inte kräver att få det om det inte serveras. Inte att folk försöker tvinga en att dricka alkohol.


Igen, jag vill inte specifikt ha söta alternativ eller ens ett specifikt alternativ, jag vill 1. att någon kommit ihåg att folk som inte dricker alkohol finns (och faktiskt också kan vilja ha nått annat än kranvatten på en fin fest), och 2. att vuxna som inte tycker om vin/öl kan få göra det utan behöva höra hur konstigt eller barnsligt det är
Men hur vanligt är det att det bara finns kranvatten som alkoholfritt alternativ på en fin middag? Särskilt om det är ett större sällskap, och alldeles särskilt om det är i jobbsammanhang? Brukar ju alltid vara ett gäng som inte vill ha alkohol då.

Jag har nog aldrig varit med om det. Däremot, om det finns alkoholfri öl, alkoholfritt vin, mineralvatten och kranvatten, och man då som gäst är missnöjd för att man bara vill ha läsk, så skulle jag nog tycka man är ovanligt petig, och borde ha meddelat värden på förhand.

När det gäller att det är ovanligt med vuxna som vill ha läsk till maten, så var det en förklaring, inte en kritik. Jag gillar t ex kombucha och vill hellre ha det som alkoholfritt alternativ än alkoholfritt vin eller öl, men jag fattar ju att det är ovanligt, och blir inte sur om det inte finns. De flesta vill nog inte ha kombucha till maten, och därför brukar det inte finnas som alternativ.
 
Nej? Jag säger att det bör finnas alternativ och att det definitivt ska finnas alkoholfria sådana. På en större bjudning brukar den som vill dricka vin ha ett, möjligtvis två alternativ(alkoholfritt). Det brukar också finnas någon sorts öl för den som föredrar det.
Hur många alternativ till kranvatten, mineralvatten och alkoholfri öl/vin är det rimligt att ha?

Angående att vinet skulle vara speciellt utvalt för att passa varje rätt - nåja. Jag har varit på en, möjligtvis två sådana bjudningar i mitt liv. Det vanliga är att vinet är utvalt på nivån att man tagit en prisvärd sort som funkar med det man serverar till förrätt respektive varmrätt.
Jag menar att inte ens mineralvattnet är ett självklart förekommande alternativ, för att det tas för givet att vuxna som inte vill ha alkohol ändå vill ha just vin eller öl till maten, och att det är en del av vin-normen. Och att det inte handlar om alkohol, utan att man ses som barnslig/besvärlig om man säger att man inte tycker om det.

Tror alla flerrätterssittningar med serveringspersonal jag varit på har haft olika vin till de olika rätterna, men det kan ju skilja sig.
 
Jag menar att inte ens mineralvattnet är ett självklart förekommande alternativ, för att det tas för givet att vuxna som inte vill ha alkohol ändå vill ha just vin eller öl till maten, och att det är en del av vin-normen. Och att det inte handlar om alkohol, utan att man ses som barnslig/besvärlig om man säger att man inte tycker om det.

Tror alla flerrätterssittningar med serveringspersonal jag varit på har haft olika vin till de olika rätterna, men det kan ju skilja sig.

Ok. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit på en bjudning - liten eller stor - där det inte funnits mineralvatten på bordet. Jag skulle snarare säga att mineralvatten, läsk osv erbjuds oftare än alkoholfritt vin vid bjudningar.

Flera viner att välja mellan per rätt? Annars tyckte jag att det framgick av mitt inlägg att jag menade ett vin per rätt - oftast förrätt samt huvudrätt.
 
Men hur vanligt är det att det bara finns kranvatten som alkoholfritt alternativ på en fin middag? Särskilt om det är ett större sällskap, och alldeles särskilt om det är i jobbsammanhang? Brukar ju alltid vara ett gäng som inte vill ha alkohol då.

Jag har nog aldrig varit med om det. Däremot, om det finns alkoholfri öl, alkoholfritt vin, mineralvatten och kranvatten, och man då som gäst är missnöjd för att man bara vill ha läsk, så skulle jag nog tycka man är ovanligt petig, och borde ha meddelat värden på förhand.
Jobbsammanhang har vi julbord en gång om året och där finns självklart alkoholfria alternativ. Men på sittningar/bröllop tror jag det är ca 60% av dem jag varit på där jag fått välja mellan alkoholfritt vin/öl eller bordsvattnet som det alkoholfria alternativet, ett fall fanns inte ens alkholfritt vin/öl. Övriga har haft antingen mineralvatten eller läsk också som alternativ, ofta båda, och i enstaka fall har det funnits alkoholfri cider/must. Och jag klagar inte till någon värd, men trodde att en tråd om normer kring vin var rätt plats att ta upp och diskutera normen just kring att alla vuxna skulle tycka om öl/vin (med eller utan alkohol) och annars på sin höjd vilja ha mineralvatten. Jag menar inte att alla som bjuder på kalas måste ha alla möjliga dryckesalternativ, men att det kan vara värt att fundera kring antagandet att alla vuxna vill ha vin/öl, eller att ingen vuxen skulle uppskatta cider/must/läsk/saft/whatever som alternativ.
 
För mig är vin till mat snarare en krydda än en törstsläckare. Uppskattar man kryddan tar man av den, annars låter man bli. Inte konstigare än att den som ogillar stark mat struntar i att ringla sriracha över den. Det konstiga blir om värden förväntas anta att den som inte gillar chili nog skulle vilja ha kolasås på fisken istället.

Dvs för mig är det två helt olika saker att inte gilla alkohol, och att vilja ha söta dryckesalternativ till maten. Det senare är helt enkelt ganska ovanligt bland vuxna. Jag tror de flesta av oss som dricker alkohol hade tyckt det vore betydligt märkligare med Baileys till oxfilén än Ramlösa...

Jag dricker själv inte öl (varken med eller utan alkohol, jag gillar helt enkelt inte smaken), och har aldrig upplevt att någon ifrågasätter det. I mina kretsar är det vanligt att en del kör bil och det därmed finns alkoholfri öl, mineralvatten och ganska ofta även någon cider utöver mitt förstahandsval kranvattnet.
Jag tänkte också på det här med sötad dryck vs osötad dryck till mat. Normen är ju absolut att vuxna dricker osötad dryck -vatten, bubbelvatten, vin, öl, alkoholfritt vin/öl till mat. Till fika "neutral" dryck till vuxna, som kaffe och te vs varm choklad och saft till barn. Men det är ju samma med maten (inte bara om man går på finare tillställning som bröllop eller disputation). Du kommer inte bli serverad pannkakor med sylt, utan mat som är typisk vuxen-norm, om du går på middag eller blir bjuden på konferensmiddag. Kanske något med skaldjur till förrätt, fisk eller kött eller vegetariskt till huvudrätt, med osötad dryck till. Inte ugnspannkaka eller korv och pommes med läsk.
 
Jag menar att inte ens mineralvattnet är ett självklart förekommande alternativ, för att det tas för givet att vuxna som inte vill ha alkohol ändå vill ha just vin eller öl till maten, och att det är en del av vin-normen. Och att det inte handlar om alkohol, utan att man ses som barnslig/besvärlig om man säger att man inte tycker om det.

Tror alla flerrätterssittningar med serveringspersonal jag varit på har haft olika vin till de olika rätterna, men det kan ju skilja sig.
Att kunna erbjuda mineralvatten känns lite som ett minimum för en större tillställning med självaktning. Jag upplever tvärtom att mineralvatten är ett betydligt vanligare och mer populärt alternativ än alkoholfritt vin. De som inte gillar vin pga smaken brukar ju inte gilla alkoholfritt vin heller, och de som gillar vin men vill vara nyktra brukar inte riktigt tycka att det alkoholfria vinet är gott nog. Men det beror kanske på var man bor och i vilka kretsar man umgås.
 
Ok. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit på en bjudning - liten eller stor - där det inte funnits mineralvatten på bordet. Jag skulle snarare säga att mineralvatten, läsk osv erbjuds oftare än alkoholfritt vin vid bjudningar.

Flera viner att välja mellan per rätt? Annars tyckte jag att det framgick av mitt inlägg att jag menade ett vin per rätt - oftast förrätt samt huvudrätt.
Jag får börja gå på bjudningar med dig istället för dom jag går på nu ;)

Då menar vi samma, ett vin per rätt, det tänker jag som av värden utvalt till maten, men kan inte lova att det är valt därför, som du nog förstått är inte vinsorter mitt expertisområde.
 
Okej, nu är vi båda med om att vi pratar just större sittning, bröllop, disputationsfest etc. Vid dessa tillfällen är jag fullt nöjd med om jag erbjuds bubbelvatten, det är alkoholfritt och inte vin eller öl, toppen! Hade jag fått välja och vraka själv är det inte min första preferens, men det förväntar jag mig inte. Att jag alls tog upp det var för att många verkade missförstå det som att jag ville ha just läsk, det blev liksom en konstigt rundgång som det lätt blir när man pratar med många personer samtidigt. Men generellt så blir jag 1. Glad om det finns ett alkoholfritt alternativ annat än bordskaraffen, detta är nämligen inte alls självklart i min erfarenhet. 2. Jag blir jätteglad om det finns något annat än alkoholfritt vin/öl, då jag inte dricker något av detta pga smaken (alla sorter, får inte ner det), oavsett om det är mineralvatten/läsk/must. Dock skulle det aldrig falla mig in att klaga till värden/värdinnan. Jag dricker från bordskaraffen och that's it.

Och det är punkt 2. du kommenterar på och säger att välja bort vin och öl pga av smak är omöjligt för det är ju det som serveras vid den sortens tillställningar, och det är där jag försöker poängtera att romantiseringen av (särskilt) vin inte bara handlar om alkohol, utan att vin verkar ha bestämts vara normen för vad vuxna vill dricka på finare fester. Jag menar alltså att alkoholbiten är en väldigt liten bit av normen kring vin, och den stora delen handlar om att så fort du fyllt 20 förväntas du tycka om vin, kanske inte älskar alla sorter men dricker dem ändå, och att vin är det "korrekta" att servera och ge bort till vuxna.
Ja alltså det jag svarade på var att det lät som att du tänkte att om jag inte gillar den här ölen eller det här vinet kan jag få ett annat öl eller ett annat vin. Det går ju inte på ett bröllop.

Det andra var att det lagts mycket tanke på vinet på en sittning och jag tänker att det nog ofta (inte alltid) inte alls lagts mycket tanke på vinet utan det är ett rött och ett vitt rätt och slätt.

Men det är svårt för mig att kommentera det andra eftersom sittningar jag varit på ofta betett sig precis så som den där studentnollningsupplevelsen som återgavs av någon. Dvs alternativ som inte är kranvatten har erbjudits. Inget roligare än det generiska vinet kanske men har funnits. Alltså ibland har något som kanske är roligare och dyrare än generiska vinet och ölen har funnits men inte alltid.

Så det är svårt att känna igen hela upplevelsen. Men man kan föreställa sig iofs om jag vill fantisera att några jättestressade människor bokat en bygdegård köpt några flak norrlandsguld, några baginbox, caterat maten och liksom bara glömt mineralvatten. Men dock ändå hunnit slänga mormors gamla lakan på borden och lagt rejäl energi på en bröllopstårta :)

Men jag har jättesvårt att föreställa mig att de fixat disputationsfest/bröllop på nation eller restaurang och personalen på något magiskt sätt helt missat att ha några flaskor ramlösa att erbjuda när någon ber om alkoholfritt i baren/när de serverar vin.
 
Jag får börja gå på bjudningar med dig istället för dom jag går på nu ;)

Då menar vi samma, ett vin per rätt, det tänker jag som av värden utvalt till maten, men kan inte lova att det är valt därför, som du nog förstått är inte vinsorter mitt expertisområde.

Du får gärna vara min stand in. :D
 
Att kunna erbjuda mineralvatten känns lite som ett minimum för en större tillställning med självaktning. Jag upplever tvärtom att mineralvatten är ett betydligt vanligare och mer populärt alternativ än alkoholfritt vin. De som inte gillar vin pga smaken brukar ju inte gilla alkoholfritt vin heller, och de som gillar vin men vill vara nyktra brukar inte riktigt tycka att det alkoholfria vinet är gott nog. Men det beror kanske på var man bor och i vilka kretsar man umgås.

Jag botaniserar lite bland alkoholfria drycker just nu. Det finns väldigt mycket bra, men det röda alkoholfria åkte i slasken. Ljummet kranvatten är en ren delikatess i jämförelse.
 
Att kunna erbjuda mineralvatten känns lite som ett minimum för en större tillställning med självaktning. Jag upplever tvärtom att mineralvatten är ett betydligt vanligare och mer populärt alternativ än alkoholfritt vin. De som inte gillar vin pga smaken brukar ju inte gilla alkoholfritt vin heller, och de som gillar vin men vill vara nyktra brukar inte riktigt tycka att det alkoholfria vinet är gott nog. Men det beror kanske på var man bor och i vilka kretsar man umgås.
Undrar också om det beror på typen av servering. De sittningar jag tänker på har varit antingen serveringspersonal som går runt och frågar "alkohol eller ej" (typ) och häller upp den förutbestämda drycken till rätten av det önskade slaget. Då får man ofta (i min erfarenhet) alkoholfritt vin eller öl, och vill man inte dricka det är det bordskaraffen med kranvatten som gäller. Går serveringspersonalen istället runt och frågar "vad önskas att dricka?" brukar det finnas alkoholfritt vin/öl eller mineralvatten om det är en bjudning med bara vuxna, samma tre plus läsk om barn är med. Ibland finns det då även cider med eller utan alkohol. När dryckesserveringer sker på egen hadn är jag mest van vid att det antingen finns små flaskor med öl, läsk och mineralvatten utsatt, eller att det finns ett dryckesbord, där utbudet kan variera enormt beroende på tillställning/värd (har sett allt från bag in box och kranvatten som enda alternativ, till flera sorters vin, cider, öl, läsk och starksprit).
 
Ja, men det är bra om någon tänker tanken att alkoholfritt bubbel kan vara bra att ha. Och på mitt jobb brukar alla stå kvar och prata tills de druckit upp, inte hälla ut, så det är nog väldigt olika :)

Från listan är de vanligaste kombon 1 o 2, 1, 2 o 3, eller 1 o 3 i min erfarenhet. Om det finns mer än 1. Och vill igen poängtera att detta är inget jag kritiserar hos dem som bjuder, men tar upp på ett diskussionsforum i en diskussion om normer i allmänhet.
Det är olika jobb såklart, men om det var så på mitt jobb så skulle jag sagt till min chef att det faktiskt saknas -min sorts favoritbubbel, jag dricker ju inte vin, kan du köpa det tack. Eller om det är ett företag med väldigt många anställda så skulle jag säga till arrangören lite sådär -har du tänkt på att köpa champis till de som inte dricker vin?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp