De är inte nära nog vänner, och handlar om så pass stora tilllställningar att jag inte är i ett läge att på ett fint sätt lägga mig i vad de väljer att servera. Som sagt, jag klagar inte hos en värd, jag diskuterar i en tråd om allmäna normer kring drycker vid middagar.
Det känns som du lägger väldigt mycket ord i mun på mig nu. När jag pratar om "finare" alkoholfri cider tänker jag den i glasflaska för 19kr flaskan på willys. Och jag har försökt vara tydlig med att jag egentligen bara vill ha nått, vad som helst, annat alternativ till bordsvattnet när jag är på fina kalas, för jag vill precis som alla andra där känna att det är lite fint och speciellt med middagen. Sedan blev det diskussioner utifrån det vad som var alternativ och hur kunde man tycka x är gott till mat, och i samband med det kom mina personliga preferenser upp, men återigen, jag förväntar mig inte att just mina preferenser alltid finns tillgängliga. Att jag skrev om blannevann innan var mest för att tydligare utmåla den kultur som ibland kan finnas där även de alkoholfria alternativen är inköpta med tanke på hur det dricks med alkohol, inte att någon skulle kunna fördera att dricka det över vin till maten.
Så här: Har man stor fest/fin fest, typ disputation eller bröllop är det bra att komma ihåg att alla inte dricker alkohol, men att de ändå kan vilja ha något annat än kranvatten att dricka, eller om det inte går att ordna pga lokalen, ekonomi eller vad som så kanske man kan ha is och citron i kranvattnet för att även de som inte dricker alkohol kan känna att drickan är lite finare än det man har till vardags, för att matcha tillställningen och maten. Sen tycker jag det är trevligt om värden kan erbjuda andra alkoholfri alternativ än kranvatten, skit samma vad det är, precis som att någon som inte tycker om vitt vin säkert uppskattar om det även finns rött vin att välja på. Och det är ju igen bara en fråga om att nog de flesta tycker det är kul om man har klätt upp sig eller är ute för att fira något att få det där lilla extra man inte unnar sig i vardagen, finare mat, ett gott vin, något annat än vatten som måltidsdryck. Men det är inget jag kräver och det utgår ju ifrån ekonomi, vad de själva dricker, vad lokalen har att erbjuda etc. Jag hoppas jag inte är ensam med att ha gått på en bjudning och i efterhand tänkt något i stil med "Det var jättetrevligt och maten var så god. Lite synd att det bara fanns bordsvattnet för de som inte ville ha vin, men det är det lilla", eller kanske "Det var jättetrevligt och maten var så god, lite synd att det inte fanns tevatten vid efterrätten för de som inte dricker kaffe, men det är det lilla". Det betyder inte att jag tycker värden borde skämmas eller att min favoritdryck alltid ska serveras, det handlar om att tycka det är lite tråkigt att än en gång känna att man är lite udda som har den smak man har. Personligen, utan förväntningar på att folk ska ha det i beaktningen när de har fest uppskattar jag ju om den alkoholfria drickan är något annat än öl eller vin, men vet att det är vanligt och uppskattar ändå att man faktiskt tänkt på dricka till de som inte vill ha alkohol, så länge jag slipper kommentarer om att jag är konstig som inte dricker ens det alkoholfria vinet.
Men menar på att det rent generellt i en diskussion om samhällsnormer kan vara rimligt att fundera på hur mycket det tas för givet att alla gillar vin/öl, eller att alla vuxna förväntas tycka vin, öl eller vatten (stilla eller med bubblor) är de enda bra måltidsdryckerna. Och som en helt annat diskussionspunkt kan man ju fundera på varför alkoholfritt vin har blivit (i min erfarenhet) allt vanligare som alkoholfritt alternativ när de flesta i den här tråden skrivit att de antingen inte gillar vin alls, med eller utan alkohol, eller att de gillar vin, men inte alkoholfritt vin. Det är ju spännande om det dyker upp en norm som verkar utgå från något väldigt få faktiskt gillar? Är det bara så att buke råkar ha en användarbas som tycker mycket mindre om alkoholfritt vin än vad folk i allmänhet gör? Eller är det att folk tänker vuxna=vin, därför alkoholfritt för vuxna=alkoholfritt vin, utan att reflektera om det är en särksilt omtyckt sak? Eller har det blivit en norm för att folk väljer det alkoholfria vinet när de ska dricka alkoholfritt, trots att de inte tycker om det, för att det är det man borde göra som vuxen på en finare fest, och därför blev det en norm?
Jag tänker att diskutera normer och hur de kan vara problematiska inte innebär att alla genast måste börja göra x, y, z, utan handlar mer om att få upp ögonen för andras upplevelser.