Varför romantiseras vin och bubbel?

För att inte ta ifrån någon deras upplevelse så ifrågasätter du min exakt hela tiden?
Det har inte varit min mening och jag ber uppriktigt om ursäkt om det låtit så. Jag tycker det är jättebra att de konferanser och möten du varit på alltid haft både stilla och kolsyrat vatten framme, och förhoppningsvis betyder det att det är en norm som kommer sprida sig och bli allt vanligare. Jag ska vara noga med att dubbelkolla nästa gång jag är på bjudning/sittning och håller tummarna för att se båda vid bordet (om inte det är ett tillfälle då mineralvatten står på ett dryckesbord eller beställs in, då är det ju fortfarande precis lika tillgängligt utan att stå framme och vore orättvist av mig att påstå att det bara fanns stilla vatten).
 
För mig finns ingen bättre måltidsdryck än en iskall Pepsi/Cola. Jag är 50 år och har fyra barn så jag hamnar med stor säkerhet i kategorin vuxen.

Bara genom att läsa denna tråden så ser man hur etablerat det är att det är fint att dricka alkohol till maten. Och dricker man inte alkohol ska det vara något som efterliknar alkohol, men då alkoholfritt. Läsk är ”barndricka”, vuxna dricker alkohol eller möjligtvis substitut för detta. Kan även vara okej med vatten/kolsyrat vatten.

När jag bjuder hem folk till middag så frågar jag helt enkelt innan vad de vill dricka, just för att jag vet av erfarenhet att dricka till maten kan vara komplext.
Håller med. Dricker aldrig alkohol till mat för jag tycker det smakar vidrigt. Jag känner bara alkoholsmaken då. Dricker hellre cola eller liknande. Smaksatt mineralvatten funkar åxå. Annars så är jag uppväxt med cider på kalasen. Cidern härifrån går hem hos alla, även vuxna gillar den. Alkohol dricker jag på fest eller om jag och kompisen tar en kväll och dricker lite vin. Men inte annars.
 
Undrar också om det beror på typen av servering. De sittningar jag tänker på har varit antingen serveringspersonal som går runt och frågar "alkohol eller ej" (typ) och häller upp den förutbestämda drycken till rätten av det önskade slaget. Då får man ofta (i min erfarenhet) alkoholfritt vin eller öl, och vill man inte dricka det är det bordskaraffen med kranvatten som gäller. Går serveringspersonalen istället runt och frågar "vad önskas att dricka?" brukar det finnas alkoholfritt vin/öl eller mineralvatten om det är en bjudning med bara vuxna, samma tre plus läsk om barn är med. Ibland finns det då även cider med eller utan alkohol. När dryckesserveringer sker på egen hadn är jag mest van vid att det antingen finns små flaskor med öl, läsk och mineralvatten utsatt, eller att det finns ett dryckesbord, där utbudet kan variera enormt beroende på tillställning/värd (har sett allt från bag in box och kranvatten som enda alternativ, till flera sorters vin, cider, öl, läsk och starksprit).
Jag var på en trerätters middag på restaurang där frågan var just alkohol eller alkoholfritt, och det gällde vin till maten. Ville man inte ha något av det stod det en kanna vatten på bordet.....

Jag förstår absolut vad du menar. antingen blir man erbjuden alkohol eller alkoholfria dito och så blir folk paffa när man inte vill ha vin eller öl utan alkohol ens och så får man kranvatten. Alldeles för ofta.
 
Jag tänker typ kiviks herrgårdscider som "finare" alkoholfri cider, den var billigare än systembolagets billigaste vin i samma förpackningsstorlek.
Jo absolut, men i samma förpackningsstorlek dricker man ju en hel eller helst två per person av herrgårdscider medan man delar fyra på en flaska vin. Rent bortsett från att en massa människor inte tycker om den eller tycker att den är för söt såklart så om man har det som enda alternativ skulle det nog bli klagomål. Men den är jättebra som ett alternativ bland andra.

Och det är väl klart att det är en norm av en anledning, men det betyder väl inte att man inte kan fundera över den? Och över iden att folk kan välja bort vin eller öl av annan anledning än alkoholen? Att utmana normen att alla vuxna tycker om vin kan ju också hjälpa att utmana iden att folk bara skulle välja bort alkohol för att de ska köra bil, har alkoholproblem eller är gravida.

Fast jag vidhåller att alla som dricker alkohol inte alls gillar öl eller vin (av viss färg eller alla sorter) men de har ofta ändå inte alternativ eftersom gillar inte är en faktor. Det är bara allergi och nykterhet tex som är det. Så man kan meddela att de är tex allergiska mot rött vin eller vitt eller öl, men gillar man inte får man dricka vatten, inte det alkoholfria alternativet eftersom det kan vara förbehållet.

Folk får gärna fortsätta servera vin, men man kan ju tänka ett varv extra kring att det finns något för alla att dricka som är (om det är en finare tillställning) i alla fall snäppet roligare än kranvatten, typ mineralvatten eller att bordsvattnet har is och citron i sig, och kanske tänka en gång till på vad man säger till den som inte vill ha. Precis som att man kanske inte vill höra "är du gravid?" för att man valde alkoholfritt en kväll, så vill nog inte personen som inte gillar vin höra "dricker du läsk till maten?" i en förvånad ton.

Absolut, men allt det som du skriver här är som att slå in öppna dörrar vad gäller mig och alla fester jag varit på och det låter som även för flertalet andra i tråden. Det måste vara något lokalt, speciellt att inte ens arbetsplatsen erbjuder något alkoholfritt när man skålar och att man inte kan påminna dem.
 
Jag overraskas helt klart i den har traden, mest av att sa valdigt manga har sa starka kanslor till vad andra dricker till maten. Om nagon tycker om att dricka Coke, Dr Pepper, Sprite, Pommac, eller annan lask till mat ar det val anda deras sak? Att argumentera om en sa personlig sak som smak och vilken dryck som "passar" till vilken mat ar val anda ganska pafluget?

Personligen dricker jag inte lask alls, men jag har alltid ett par sorter i kylskapet for att ha om nagon vill ha. Jag har ocksa alltid kolsyrat vatten, bade med smak och utan hemma da jag ofta dricker det utan att ha mat till. Till mat dricker jag oftast isvatten.
Vanligtvis serverar jag vin och ol om jag har en middag hemma, men nar nagon vill ha en lask sa finns det och aven om jag inte skulle valja det ar det inte min sak att uppfostra andra vuxna i vad som ar "gott" eller "passar ihop".
 
De är inte nära nog vänner, och handlar om så pass stora tilllställningar att jag inte är i ett läge att på ett fint sätt lägga mig i vad de väljer att servera. Som sagt, jag klagar inte hos en värd, jag diskuterar i en tråd om allmäna normer kring drycker vid middagar.

Det känns som du lägger väldigt mycket ord i mun på mig nu. När jag pratar om "finare" alkoholfri cider tänker jag den i glasflaska för 19kr flaskan på willys. Och jag har försökt vara tydlig med att jag egentligen bara vill ha nått, vad som helst, annat alternativ till bordsvattnet när jag är på fina kalas, för jag vill precis som alla andra där känna att det är lite fint och speciellt med middagen. Sedan blev det diskussioner utifrån det vad som var alternativ och hur kunde man tycka x är gott till mat, och i samband med det kom mina personliga preferenser upp, men återigen, jag förväntar mig inte att just mina preferenser alltid finns tillgängliga. Att jag skrev om blannevann innan var mest för att tydligare utmåla den kultur som ibland kan finnas där även de alkoholfria alternativen är inköpta med tanke på hur det dricks med alkohol, inte att någon skulle kunna fördera att dricka det över vin till maten.

Så här: Har man stor fest/fin fest, typ disputation eller bröllop är det bra att komma ihåg att alla inte dricker alkohol, men att de ändå kan vilja ha något annat än kranvatten att dricka, eller om det inte går att ordna pga lokalen, ekonomi eller vad som så kanske man kan ha is och citron i kranvattnet för att även de som inte dricker alkohol kan känna att drickan är lite finare än det man har till vardags, för att matcha tillställningen och maten. Sen tycker jag det är trevligt om värden kan erbjuda andra alkoholfri alternativ än kranvatten, skit samma vad det är, precis som att någon som inte tycker om vitt vin säkert uppskattar om det även finns rött vin att välja på. Och det är ju igen bara en fråga om att nog de flesta tycker det är kul om man har klätt upp sig eller är ute för att fira något att få det där lilla extra man inte unnar sig i vardagen, finare mat, ett gott vin, något annat än vatten som måltidsdryck. Men det är inget jag kräver och det utgår ju ifrån ekonomi, vad de själva dricker, vad lokalen har att erbjuda etc. Jag hoppas jag inte är ensam med att ha gått på en bjudning och i efterhand tänkt något i stil med "Det var jättetrevligt och maten var så god. Lite synd att det bara fanns bordsvattnet för de som inte ville ha vin, men det är det lilla", eller kanske "Det var jättetrevligt och maten var så god, lite synd att det inte fanns tevatten vid efterrätten för de som inte dricker kaffe, men det är det lilla". Det betyder inte att jag tycker värden borde skämmas eller att min favoritdryck alltid ska serveras, det handlar om att tycka det är lite tråkigt att än en gång känna att man är lite udda som har den smak man har. Personligen, utan förväntningar på att folk ska ha det i beaktningen när de har fest uppskattar jag ju om den alkoholfria drickan är något annat än öl eller vin, men vet att det är vanligt och uppskattar ändå att man faktiskt tänkt på dricka till de som inte vill ha alkohol, så länge jag slipper kommentarer om att jag är konstig som inte dricker ens det alkoholfria vinet.

Men menar på att det rent generellt i en diskussion om samhällsnormer kan vara rimligt att fundera på hur mycket det tas för givet att alla gillar vin/öl, eller att alla vuxna förväntas tycka vin, öl eller vatten (stilla eller med bubblor) är de enda bra måltidsdryckerna. Och som en helt annat diskussionspunkt kan man ju fundera på varför alkoholfritt vin har blivit (i min erfarenhet) allt vanligare som alkoholfritt alternativ när de flesta i den här tråden skrivit att de antingen inte gillar vin alls, med eller utan alkohol, eller att de gillar vin, men inte alkoholfritt vin. Det är ju spännande om det dyker upp en norm som verkar utgå från något väldigt få faktiskt gillar? Är det bara så att buke råkar ha en användarbas som tycker mycket mindre om alkoholfritt vin än vad folk i allmänhet gör? Eller är det att folk tänker vuxna=vin, därför alkoholfritt för vuxna=alkoholfritt vin, utan att reflektera om det är en särksilt omtyckt sak? Eller har det blivit en norm för att folk väljer det alkoholfria vinet när de ska dricka alkoholfritt, trots att de inte tycker om det, för att det är det man borde göra som vuxen på en finare fest, och därför blev det en norm?

Jag tänker att diskutera normer och hur de kan vara problematiska inte innebär att alla genast måste börja göra x, y, z, utan handlar mer om att få upp ögonen för andras upplevelser.
Fast det där är jättesvårt att svara på i så fall.

Ja det vore jättebra om din bekantskapskrets, precis som vissa andras, tänkte på alkoholfria alternativ.

(det har dock tagit år av diskussioner och stötning och blötning tills det landat i något som oftast blir betraktat som bra.)

Alkoholfritt vin är inte något som jag hört att någon gillar speciellt mycket om man bortser från bubbel. Alkoholfri torr cider/alkoholfri öl brukar vara populärt bland folk som kör bil men inte bland nykterister som normalt vill ha någonting sött.

(sorry att jag missuppfattade dig om finare alkoholfri cider. Jag tänker nog på tex willys alkoholfria cider (som jag inte druckit) som helt vanlig alkoholfri cider jmf Kiviks eller Kullamust.)
 
Håller med. Dricker aldrig alkohol till mat för jag tycker det smakar vidrigt. Jag känner bara alkoholsmaken då. Dricker hellre cola eller liknande. Smaksatt mineralvatten funkar åxå. Annars så är jag uppväxt med cider på kalasen. Cidern härifrån går hem hos alla, även vuxna gillar den. Alkohol dricker jag på fest eller om jag och kompisen tar en kväll och dricker lite vin. Men inte annars.
Håller med. Dricker aldrig läsk till mat för jag tycker det smakar illa. Jag känner bara sockersmaken och smaktillsatserna då. Dricker hellre vatten eller liknande. Smaksatt mineralvatten funkar åxå, men gärna med en väldigt neutral enkel smak om det är till mat.

Vidrigt är ett lite för starkt ord, som lätt kan missuppfattas i sin styrka - och eftersom det är så personligt vill jag inte på något sätt öveföra min aversion till någon annan som gillar dryckerna. Det är onödigt. Jag väljer vad jag vill dricka så väljer andra utifrån andra preferenser. Kranvatten är en utmärkt måltidsdryck (alltså rent objektivt i att uppleva smaker av mat).

Jag tänker att om man har väldigt specifika önskemål får man nog avisera det i förväg och vara beredd på att köpa och ta med sig själv. Att förvänta sig en stor dryckesbuffe när man blir bjuden känns märkligt.

Många läskdrickare jag känner är dessutom ganska kräsna i sin selektion av kolsyrat sockervatten och vilken läsk som helst verkar inte funka så bra.
 
Jag overraskas helt klart i den har traden, mest av att sa valdigt manga har sa starka kanslor till vad andra dricker till maten. Om nagon tycker om att dricka Coke, Dr Pepper, Sprite, Pommac, eller annan lask till mat ar det val anda deras sak? Att argumentera om en sa personlig sak som smak och vilken dryck som "passar" till vilken mat ar val anda ganska pafluget?

Personligen dricker jag inte lask alls, men jag har alltid ett par sorter i kylskapet for att ha om nagon vill ha. Jag har ocksa alltid kolsyrat vatten, bade med smak och utan hemma da jag ofta dricker det utan att ha mat till. Till mat dricker jag oftast isvatten.
Vanligtvis serverar jag vin och ol om jag har en middag hemma, men nar nagon vill ha en lask sa finns det och aven om jag inte skulle valja det ar det inte min sak att uppfostra andra vuxna i vad som ar "gott" eller "passar ihop".
Jag dricker Loka/Ramlösa med någon smak, pepsi max/cola zero, juice och så då kranvatten. kranvattnet är nödvändigt ont för att dricka rätt mängd, hade jag "kunnat" hade jag enbart druckit pepsi max eller cola zero... för det är godast. Det är dock inte nyttigast så då blir det vatten i min vattenflaska och så Loka eller Ramlösa, juice till frukost speciellt och så läsk vid någon av måltiderna och för att det är gott. Loka/Ramlösa med isbitar i riktigt gott så det har jag förstås druckit mycket av, fyller glaset proppfullt med is och häller sedan i vattnet. Funkar även med läsk, med tanke på att jag fyller på med isbitar innan läsken är uppdrucken ur glaset så blir det vissa dagar inte mycket läsk alls egentligen! :D Men bara kranvatten har jag svårt för att bara dricka.
 
Fast jag vidhåller att alla som dricker alkohol inte alls gillar öl eller vin (av viss färg eller alla sorter) men de har ofta ändå inte alternativ eftersom gillar inte är en faktor. Det är bara allergi och nykterhet tex som är det. Så man kan meddela att de är tex allergiska mot rött vin eller vitt eller öl, men gillar man inte får man dricka vatten, inte det alkoholfria alternativet eftersom det kan vara förbehållet.
Och jag tänker att det är ännu en anledning till att i frågasätta att det bara serveras öl eller vin till middagen? Eller att heja på att det blir en norm överallt att bordsvattnet har is och det finns mineralvatten också, så att det är lite roligare om det blir det man får dricka? Synd också om det är förbehållet med det alkoholfria alternativet, kan ju finnas många anledningar till att man med kort varsele kanske måste dricka alkoholfritt istället.

Absolut, men allt det som du skriver här är som att slå in öppna dörrar vad gäller mig och alla fester jag varit på och det låter som även för flertalet andra i tråden. Det måste vara något lokalt, speciellt att inte ens arbetsplatsen erbjuder något alkoholfritt när man skålar och att man inte kan påminna dem.
Nu är vi ju några stycken som upplevt det tyvärr, men tycker som sagt det är jättebra att det inte är så i dina kretsar. Heja er, och sprid gärna den visheten om ni är på bjudningar med andra (lovar att jag inte är sarkastisk, tycker det är jättekul att höra att du inte stöter på det) :heart

Ja det vore jättebra om din bekantskapskrets, precis som min, tänkte på alkoholfria alternativ.
Min närmsta krest är som tur är väldigt bra på det, problemet dyker upp när man kommer ett steg längre ut, typ, blir bjuden på disputationsfesten, men inte födelsedagskalasen, om det är en föreståelig beskrivning? Kankse därför också som detta är något jag associerar mer med större fester i hyrd lokal än firande hemma hos någon.


Alkoholfritt vin är inte något som jag hört att någon gillar speciellt mycket. Alkoholfri torr cider/alkoholfri öl brukar vara populärt vad jag hört, bland folk som kör bil men inte bland nykterister som normalt vill ha någonting sött. (sorry att jag missuppfattade dig om finare alkoholfri cider. Jag tänker nog på tex willys alkoholfria cider (som jag inte druckit) som helt vanlig alkoholfri cider jmf Kiviks.)
Jag har precis samma upplevelse ang. uppskattning av alkoholfritt vin vs alkoholfritt öl eller cider som du. Lite därför tycker jag det är spännande att alkoholfritt vin känns som det blivit vanligare som enda alkoholfria dryck, medan särskilt alkoholfri cider känns väldigt ovanligt om det inte är en fest med ganska stort utbud av olika drycker.

(ang sidospåret om "finare" alkoholfri cider, vårt willys har kiviks herrgårdscider i glasflaskor för 19kr för 75 cl, det jag alltid tänker på. Upplever att den är lite mindre söt och dessutom ser tjusigare ut på t.ex. bröllop, än den som säljs i PET-flaska i samma butik. Inser i efterhand att det kanske är väldigt annorlunda än vad andra tänker som fin cider :o)
 
Håller med. Dricker aldrig läsk till mat för jag tycker det smakar illa. Jag känner bara sockersmaken och smaktillsatserna då. Dricker hellre vatten eller liknande. Smaksatt mineralvatten funkar åxå, men gärna med en väldigt neutral enkel smak om det är till mat.

Vidrigt är ett lite för starkt ord, som lätt kan missuppfattas i sin styrka - och eftersom det är så personligt vill jag inte på något sätt öveföra min aversion till någon annan som gillar dryckerna. Det är onödigt. Jag väljer vad jag vill dricka så väljer andra utifrån andra preferenser. Kranvatten är en utmärkt måltidsdryck (alltså rent objektivt i att uppleva smaker av mat).

Jag tänker att om man har väldigt specifika önskemål får man nog avisera det i förväg och vara beredd på att köpa och ta med sig själv. Att förvänta sig en stor dryckesbuffe när man blir bjuden känns märkligt.

Många läskdrickare jag känner är dessutom ganska kräsna i sin selektion av kolsyrat sockervatten och vilken läsk som helst verkar inte funka så bra.
Jag uppfattade diskussionen mer som att det är trist att det erbjuds alkoholfritt vin och öl- och så kranvatten, men inte mineralvatten. Inte att någon begär läsk, utan just att till en fin middag skulle man uppskatta en finare dryck än kranvatten när man inte gillar vin eller öl.

Samma är det med te eller kaffe. Ofta får man frågan om te eller kaffe (eller snarare "kaffe eller te?"), men om man inte dricker något av det kanske man kan erbjuda mineralvatten till dem?
 
Jag overraskas helt klart i den har traden, mest av att sa valdigt manga har sa starka kanslor till vad andra dricker till maten. Om nagon tycker om att dricka Coke, Dr Pepper, Sprite, Pommac, eller annan lask till mat ar det val anda deras sak? Att argumentera om en sa personlig sak som smak och vilken dryck som "passar" till vilken mat ar val anda ganska pafluget?

Personligen dricker jag inte lask alls, men jag har alltid ett par sorter i kylskapet for att ha om nagon vill ha. Jag har ocksa alltid kolsyrat vatten, bade med smak och utan hemma da jag ofta dricker det utan att ha mat till. Till mat dricker jag oftast isvatten.
Vanligtvis serverar jag vin och ol om jag har en middag hemma, men nar nagon vill ha en lask sa finns det och aven om jag inte skulle valja det ar det inte min sak att uppfostra andra vuxna i vad som ar "gott" eller "passar ihop".
Fast det blir ju också lite märkligt - har du likadant med maten, att du har 10-15 olika rätter att välja på när du bjuder folk på middag, så att alla kan få det de helst vill ha?

En privat middag är ju liksom inte en restaurang, där man kan beställa det man vill ha.

Är jag bjuden på middag hos folk så räknar jag nog inte med att jag kan bestämma mat och dryck, utan det brukar vara att värden frågar om man har några allergier eller andra speciella önskemål, och sen äter och dricker man det som bjuds. Alkoholfritt alternativ är väl rimligt, men knappast att man kan detaljbestämma på nivån "Inget vin för mig tack, jag vill ha en torr cider!" "Och för mig en cola." "Jag skulle vilja ha ett alsacevin, om du har det?".

Varför skulle det vara påfluget att sätta ihop en middag till sina gäster som man tycker passar ihop? Det är väl snarare precis så man brukar göra, snarare än att erbjuda ett smörgåsbord av olika alternativ. Säg att jag t ex har ris till maten, då vore det ju lite udda med en gäst som säger att "Nej, till den här maten vill jag hellre ha potatismos" och så plockar jag fram det.

Jag tänker att blir man bjuden på middag så är väl en del av grejen att man äter och dricker vad som bjuds, inom rimliga gränser. Dvs, ingen tvingar vegetarianen att äta kött, men det är inte heller á la carte-restaurang.

Sen bor väl du i USA? Där är det nog vanligare att vuxna dricker läsk än i Sverige. Hade jag en Dr Pepper i kylen skulle den få gå med mig i graven innan jag hade någon middagsgäst som efterfrågade den till maten.
 
Jag uppfattade diskussionen mer som att det är trist att det erbjuds alkoholfritt vin och öl- och så kranvatten, men inte mineralvatten. Inte att någon begär läsk, utan just att till en fin middag skulle man uppskatta en finare dryck än kranvatten när man inte gillar vin eller öl.

Samma är det med te eller kaffe. Ofta får man frågan om te eller kaffe (eller snarare "kaffe eller te?"), men om man inte dricker något av det kanske man kan erbjuda mineralvatten till dem?

Det kanske är min vurm för gott kallt kranvatten som jag betraktar som en av de ädlaste dryckerna som ställer till det. Den kan förvisso smaka kajk i vissa områden, men annars är det bäst.

Jag har halvsvårt att förstå att en dusch kolsyra i kranvattnet tar det över den där gränsen till "finare" (när det redan är i sin finaste form :d).
 
Fast det blir ju också lite märkligt - har du likadant med maten, att du har 10-15 olika rätter att välja på när du bjuder folk på middag, så att alla kan få det de helst vill ha?

En privat middag är ju liksom inte en restaurang, där man kan beställa det man vill ha.
<snip>

Jag serverar inte mer an en forratt, huvudratt, etc ... men det hindrar val inte att gasterna kan fa valja dryck innom rimliga granser?
Jag har ofta ett vitt och ett rott vin samt ett par sorters ol att valja pa forutom bubbel vatten med smak, bubbel vatten utan smak och vanligt isvatten samt lask till de som vill ha.
 
Det kanske är min vurm för gott kallt kranvatten som jag betraktar som en av de ädlaste dryckerna som ställer till det. Den kan förvisso smaka kajk i vissa områden, men annars är det bäst.

Jag har halvsvårt att förstå att en dusch kolsyra i kranvattnet tar det över den där gränsen till "finare" (när det redan är i sin finaste form :d).
Och jag tycker att kranvatten är det tråkigaste av det tråkiga - väljer i stort sätt alltid smaksatt mineralvatten (icke-smaksatt men med kolsyra kan kvitta). Ska jag dricka något lite festligare alkoholfritt till en middag väljer jag gärna alkoholfritt öl eller alkoholfri, torr cider.
 
Jag serverar inte mer an en forratt, huvudratt, etc ... men det hindrar val inte att gasterna kan fa valja dryck innom rimliga granser?
Jag har ofta ett vitt och ett rott vin samt ett par sorters ol att valja pa forutom bubbel vatten med smak, bubbel vatten utan smak och vanligt isvatten samt lask till de som vill ha.

Jag brukar servera ett vin som passar till maten. Öl om jag vet att nån gäst föredrar det. Mineralvatten. Kranvatten med is. Sen har vi alltid sockerfri saft hemma av olika smaker och ibland läsk. Så om nån vill ha det så får de gärna det.

Sen oftast en fördrink. Två varianter: en med och en utan alkohol. Den utan brukar baseras på alkoholfritt mousserande.

Om det kommer nåt barn så frågar jag föräldrarna vad barnet vill dricka.
 
Jag serverar inte mer an en forratt, huvudratt, etc ... men det hindrar val inte att gasterna kan fa valja dryck innom rimliga granser?
Jag har ofta ett vitt och ett rott vin samt ett par sorters ol att valja pa forutom bubbel vatten med smak, bubbel vatten utan smak och vanligt isvatten samt lask till de som vill ha.
8-9 olika val av dryck, minst alltså? Det känns som att man skulle behöva ett eget dryckeskylskåp till det - jag tror aldrig jag haft så många olika alternativ hemma. Vem har ens plats för så mycket, liksom...

Jag har nog heller aldrig varit med om att om vi är fyra till bordet och värden öppnar en flaska rödvin, att gästerna då säger att de vill ha vitt vin istället, och så ska värden öppna en flaska till. Normalt öppnar man väl en flaska i taget?

Är det vanligt, att folk är så otroligt kräsna med drycken att man måste ha typ tio olika alternativ att bjuda på för att de ska kunna hitta nåt som duger? Jag tänker att de flesta inte är så petiga, utan kan tänka sig att dricka rosé, öl, vitt, mineralvatten eller vad det nu är, det är inte så noga. Det normala vid en middag för min del är att det serveras typ ett rödvin och kranvatten till, och så dricker alla det. Inte en dryckesbuffé med tio alternativ.
 
Det har inte varit min mening och jag ber uppriktigt om ursäkt om det låtit så. Jag tycker det är jättebra att de konferanser och möten du varit på alltid haft både stilla och kolsyrat vatten framme, och förhoppningsvis betyder det att det är en norm som kommer sprida sig och bli allt vanligare. Jag ska vara noga med att dubbelkolla nästa gång jag är på bjudning/sittning och håller tummarna för att se båda vid bordet (om inte det är ett tillfälle då mineralvatten står på ett dryckesbord eller beställs in, då är det ju fortfarande precis lika tillgängligt utan att stå framme och vore orättvist av mig att påstå att det bara fanns stilla vatten).
Jag antar att du frågar efter mineralvatten/läsk på sittningar om det finns personal? (jag har antagit det hela tiden, men eftersom du nu säger att du tänker hålla tummarna för att båda finns menar jag.)
 
Jag serverar inte mer an en forratt, huvudratt, etc ... men det hindrar val inte att gasterna kan fa valja dryck innom rimliga granser?
Jag har ofta ett vitt och ett rott vin samt ett par sorters ol att valja pa forutom bubbel vatten med smak, bubbel vatten utan smak och vanligt isvatten samt lask till de som vill ha.
Problemet är väl att det tar plats samt kostar en hel del. Dessutom om jag tex skulle köpa läsk, Energidryck, saft eller annat som nämnts i tråden så skulle det bara bli stående och onödiga pengar.

Lyckligtvis är de som Kommer hem till mig rätt enkla människor. Jag tycker inte man behöver göra så stor grej av allt. Om man inte får sin favoritdryck den middagen kan väl köpa den själv nästa dag istället. Det viktiga för mig är att umgås snarare än vilken dryck jag får.
 
Och jag tänker att det är ännu en anledning till att i frågasätta att det bara serveras öl eller vin till middagen? Eller att heja på att det blir en norm överallt att bordsvattnet har is och det finns mineralvatten också, så att det är lite roligare om det blir det man får dricka? Synd också om det är förbehållet med det alkoholfria alternativet, kan ju finnas många anledningar till att man med kort varsele kanske måste dricka alkoholfritt istället.
Jo fast jag har inget direkt problem med att det serveras öl som jag inte gillar tillsammans med svagt kaffe, dåligt teurval, små koppar och lite udda mat och en tårta som kunde haft mer grädde :) och någon musik som inte var min smak på en volym som inte var så nice eller självklart kan man kommentera vad man tycker var godare och mindre gott iofs till sitt närmsta sällskap men. (och jag har väl ett par middagar med riktigt roligt läskig mat som jag gärna minns men)

Jag förstår verkligen verkligen behovet av en alkoholfri dryck som finns. Tex mineralvatten och ett alternativ till. Men jag är inte lika helt på båten när det gäller att alla måste tycka att den är optimal eller gilla vinet, eller njuta jättemycket av maten osv. Däremot att tåla den tex är ju en annan sak. Eller det är ju såklart målet om man gör en fest att allt ska vara bra. Men om jag skulle ha en fest på en lokal så vet jag ju att det skulle vara precis sådär, trots att jag vill ha gott te själv till och med. Det skulle liksom bara vara standard om jag inte köpte allt själv och tog med tekopparna.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp