Varför romantiseras vin och bubbel?

Jag antar att du frågar efter mineralvatten/läsk på sittningar om det finns personal? (jag har antagit det hela tiden, men eftersom du nu säger att du tänker hålla tummarna för att båda finns menar jag.)
Ja precis. Håller tummarna var för att det skulle finnas mineralvatten också på bordet i en situation där bara öl eller vin finns att välja från personalen/på dryckesbordet.
 
Håller med. Dricker aldrig läsk till mat för jag tycker det smakar illa. Jag känner bara sockersmaken och smaktillsatserna då. Dricker hellre vatten eller liknande. Smaksatt mineralvatten funkar åxå, men gärna med en väldigt neutral enkel smak om det är till mat.

Vidrigt är ett lite för starkt ord, som lätt kan missuppfattas i sin styrka - och eftersom det är så personligt vill jag inte på något sätt öveföra min aversion till någon annan som gillar dryckerna. Det är onödigt. Jag väljer vad jag vill dricka så väljer andra utifrån andra preferenser. Kranvatten är en utmärkt måltidsdryck (alltså rent objektivt i att uppleva smaker av mat).
Kranvatten klarar jag inte av att dricka om det inte är kolsyrat.

Alkohol smaken tycker jag blir vidrig för jag spyr av den. Ren sprit och ren alkoholsmak det går bara inte. Min mage säger stopp direkt. Räcker bara jag tänker på hur det smakar så mår jag illa. Utspädd i en drink eller typ cider eller nått annat sliskigt, då går det bra. Men det får inte smaka för mycket
 
Jo fast jag har inget direkt problem med att det serveras öl som jag inte gillar tillsammans med svagt kaffe, dåligt teurval, små koppar och lite udda mat och en tårta som kunde haft mer grädde :) och någon musik som inte var min smak på en volym som inte var så nice eller självklart kan man kommentera vad man tycker var godare och mindre gott iofs till sitt närmsta sällskap men. (och jag har väl ett par middagar med riktigt roligt läskig mat som jag gärna minns men)

Jag förstår verkligen verkligen behovet av en alkoholfri dryck som finns. Tex mineralvatten och ett alternativ till. Men jag är inte lika helt på båten när det gäller att alla måste tycka att den är optimal eller gilla vinet, eller njuta jättemycket av maten osv. Däremot att tåla den tex är ju en annan sak. Eller det är ju såklart målet om man gör en fest att allt ska vara bra. Men om jag skulle ha en fest på en lokal så vet jag ju att det skulle vara precis sådär, trots att jag vill ha gott te själv till och med. Det skulle liksom bara vara standard om jag inte köpte allt själv och tog med tekopparna.
Ja, alltså jag är likadan, har inga direkta problem och om jag eventuellt nämner något till någon är det till närmsta sällskapet och i efterhand. Men kan ju också märka när en viss sak upprepas, typ bara bordsvatten som alkoholfritt, eller att det blir vanligare att alkoholfritt vin är det enda alkoholfria som serveras.
 
Det kanske är min vurm för gott kallt kranvatten som jag betraktar som en av de ädlaste dryckerna som ställer till det. Den kan förvisso smaka kajk i vissa områden, men annars är det bäst.

Jag har halvsvårt att förstå att en dusch kolsyra i kranvattnet tar det över den där gränsen till "finare" (när det redan är i sin finaste form :d).
Där jag bor har vårt kranvatten med jämna mellanrum röstats fram som Sveriges godaste! Vi dricker alltid kranvatten till maten - men inte direkt ur kranen, utan vi har 3 stora glasflaskor med kork i kylskåpet, alltid fyllda med vatten. Då är det ännu godare! Halvljummet kranvatten är inget vidare.

Det är dessutom rätt fint, med en snygg glasflaska på matbordet, fylld med gott vatten!
 
Där jag bor har vårt kranvatten med jämna mellanrum röstats fram som Sveriges godaste! Vi dricker alltid kranvatten till maten - men inte direkt ur kranen, utan vi har 3 stora glasflaskor med kork i kylskåpet, alltid fyllda med vatten. Då är det ännu godare! Halvljummet kranvatten är inget vidare.

Det är dessutom rätt fint, med en snygg glasflaska på matbordet, fylld med gott vatten!
Mitt kommer iskallt direkt från berggrunden men i stan gör jag gärna likadant.
 
Jag overraskas helt klart i den har traden, mest av att sa valdigt manga har sa starka kanslor till vad andra dricker till maten. Om nagon tycker om att dricka Coke, Dr Pepper, Sprite, Pommac, eller annan lask till mat ar det val anda deras sak? Att argumentera om en sa personlig sak som smak och vilken dryck som "passar" till vilken mat ar val anda ganska pafluget?

Personligen dricker jag inte lask alls, men jag har alltid ett par sorter i kylskapet for att ha om nagon vill ha. Jag har ocksa alltid kolsyrat vatten, bade med smak och utan hemma da jag ofta dricker det utan att ha mat till. Till mat dricker jag oftast isvatten.
Vanligtvis serverar jag vin och ol om jag har en middag hemma, men nar nagon vill ha en lask sa finns det och aven om jag inte skulle valja det ar det inte min sak att uppfostra andra vuxna i vad som ar "gott" eller "passar ihop".

Det är ju rätt stor skillnad på att kritisera andras val av dryck och att förvänta sig att få något man verkligen tycker om varje gång någon bjuder? I så fall skulle jag tacka nej till kaffe eller te i 99% av fallen, eftersom det så gott som aldrig är lika bra (i min smak) som det jag har hemma? Och vin skulle jag bara ta emot på vissa restauranger och hos en liten klick vänner, generiskt "husets röda" är liksom inte något jag är direkt intresserad av, och standardlager är allt annat än något jag väljer själv. Man får lägga förväntningarna efter nivån på stället. Får andra en nogrannt matchad dryckesmeny förväntar jag mig att det finns en genomtänkt alkoholfri sådan också, men det kommer inte passa den som vill ha läsk, osv...

Att klanka ner på vad andra väljer att dricka trots att man själv inte drabbas av det valet är bara fruktansvärt ohyfsat, precis som i 99% av alla andra tillfällen när man kritiserar någons smak vid bordet.
(ang sidospåret om "finare" alkoholfri cider, vårt willys har kiviks herrgårdscider i glasflaskor för 19kr för 75 cl, det jag alltid tänker på. Upplever att den är lite mindre söt och dessutom ser tjusigare ut på t.ex. bröllop, än den som säljs i PET-flaska i samma butik. Inser i efterhand att det kanske är väldigt annorlunda än vad andra tänker som fin cider :o)

Ja, det underlättar ju om man menar samma sak med sitt ordval. :D En "standardmust" för mig är tex Ribaudes mousserande must. 45 spänn på systemet, och ofta med som standardval till någon mellanrätt/ost hos oss, även för de som dricker vin till resten av maten. Ett lite roligare alternativ som inte känns som en "ersättningsprodukt" till maten är tex den här, men då är vi på 160:-/flaskan och det kanske inte alltid ryms i budgeten om man tänker på att folk vill kunna dricka "fritt" av det alkoholfria.
20230926_171102.jpg


(Pet Cat som står bakom är inte på något sätt alkoholfri, den råkade bara vara med på samma inköpsrunda.)
Det kanske är min vurm för gott kallt kranvatten som jag betraktar som en av de ädlaste dryckerna som ställer till det. Den kan förvisso smaka kajk i vissa områden, men annars är det bäst.

Jag har halvsvårt att förstå att en dusch kolsyra i kranvattnet tar det över den där gränsen till "finare" (när det redan är i sin finaste form :d).

Jag är uppvuxen på Vättervatten, och tycker att kranvattnet på de flesta ställen jag provat är snudd på odrickbart i jämförelse. Göteborgsvatten dricker jag i princip inte utan bubblor, som tur är finns det bra bubbelmaskin både hemma och på jobbet. (Sen har jag väl i ärlighetens namn inte direkt gjort någon provsmakningsturné på sistone, men jag har bott i fyra kommuner utöver den jag är uppvuxen i och där jag bor nu. Vattnet i sydskåne var värst, hjälper inte vad man än gör med det! :eek:)

(Har heller inte varit med om att det saknas fri tillgång bubbelvatten på konferenser och liknande. :confused:)
 
8-9 olika val av dryck, minst alltså? Det känns som att man skulle behöva ett eget dryckeskylskåp till det - jag tror aldrig jag haft så många olika alternativ hemma. Vem har ens plats för så mycket, liksom...

Jag har nog heller aldrig varit med om att om vi är fyra till bordet och värden öppnar en flaska rödvin, att gästerna då säger att de vill ha vitt vin istället, och så ska värden öppna en flaska till. Normalt öppnar man väl en flaska i taget?
<snip>

Fast det var absolut inte det jag sa ... Nu har vi ett extra (stort) kylskap i garaget, nagot som ar mycket vanligt har i USA, atminstone de sodra delarna, i de kallare staterna vet jag inte. Garage kylskapet ar for dryck och som "overflow" nar man har lite for mycket for att fa plats inne i koket. Till Jul tillexempel.
Dar finns det i skrivande stund 5 flaskor coke, 3 flaskor ginger ale, 1flaska sprite, 2 flaskor tonic water, 1 flaska sauvignon blanc, 1 flaska pinot grigio, 1flaska, oaked chardonnay och ett okant antal burkar med bubbel vatten i lite olika smaker. (alla flaskor utom vinet ar sma flaskor men det var mer an jag trodde:p)

Vad det galler att oppna en flaska vin i taget fragar jag gasterna vilket vin de foredrar da jag sjalv foredrar rott men vet att manga ar allergiska mot rott vin, eller bara foredrar vitt. Om jag har gaster hemma pa middag raknar jag med att oppna mer an en flaska vin under en kvall sa da spelar det ju inte nagon roll om jag oppnar bade vitt och rott vin.
 
Ja, det underlättar ju om man menar samma sak med sitt ordval. :D En "standardmust" för mig är tex Ribaudes mousserande must. 45 spänn på systemet, och ofta med som standardval till någon mellanrätt/ost hos oss, även för de som dricker vin till resten av maten. Ett lite roligare alternativ som inte känns som en "ersättningsprodukt" till maten är tex den här, men då är vi på 160:-/flaskan och det kanske inte alltid ryms i budgeten om man tänker på att folk vill kunna dricka "fritt" av det alkoholfria.
Visa bifogad fil 128785

Den där verkar spännande, står redan på min inköpslista!

När det gäller alkoholfria drycker vill jag, om jag bjuder folk på middag hemma, välja med samma omsorg som jag väljer de andra dryckerna. Det innebär att det knappast blir vare sig alkoholfritt rödvin(vitt bubbel finns bra) eller läsk, om inte någon ber om det förstås. Jag bjuder hellre på något ur Systembolagets alkoholfria sortiment, som jag tror kan funka till maten.
Naturligtvis finns alltid kran- och mineralvatten också.

Men precis som när jag bestämmer mat när jag bjuder in folk så kommer jag, inom rimlighetens gränser, basera min uppfattning om vad som är lämpligt att bjuda på efter vad jag själv uppskattar. Om folk är allergiska eller verkligen inte gillar något anpassar jag mig naturligtvis, men om jag inte vet kan jag bara göra mitt bästa.
 
Men precis som när jag bestämmer mat när jag bjuder in folk så kommer jag, inom rimlighetens gränser, basera min uppfattning om vad som är lämpligt att bjuda på efter vad jag själv uppskattar. Om folk är allergiska eller verkligen inte gillar något anpassar jag mig naturligtvis, men om jag inte vet kan jag bara göra mitt bästa.
Men precis! Jag vill ju bjuda gästerna på något de tycker är riktigt gott och kan njuta av. Samtidigt tycker jag inte alls det är roligt att bjuda på något jag själv tycker är äckligt, även om gästerna uppskattar det. En annan fördel med att bjuda på sådant som är gott är att det inte gör något om det blir rester. Dvs när jag bjuder folk brukar jag försöka komponera något både jag och gästerna uppskattar. Har gästerna och jag väldigt olika uppfattning om vad som är gott är det enklast att umgås på andra sätt än just middag, eller äta på restaurang där alla kan beställa vad de vill ha.
 
Det är bra att synliggöra och diskutera normer, framför allt när normerna medför negativa konsekvenser för dem som är utanför normerna. Och jag förutsätter att de flesta som diskuterar i tråden gör det just här, och inte kritiserar värden när man går hem från en middag.

Samtidigt så ska man inte anta att den värd som inte erbjuder en stor mängd dryckesalternativ, inte gör det för att hen inte förstår att alla inte gillar vin och öl. De flesta har nog ett begränsat urval snarare för att det blir oerhört svårt att möta alla olika önskemål. Och kan man ändå inte göra alla nöjda, så är det enklare att begränsa sig till en handfull alternativ.

Gällande alkoholfritt vin - en högst personlig spaning, helt baserat på umgänge med nykterister i just min närhet - så har det varit en rätt stor "grej" för många att de har blivit hänvisade till läsk och vatten när övriga gäster druckit vin, pga att de alkoholfria vinerna varit så dåliga. Denna särbehandling har inneburit ett stort missnöje, och även personal på restauranger har tyckt det är tråkigt. Nu när det börjat komma bättre alternativ, framför allt på vita sidan, är min bild att många fler idag erbjuder det som alternativ, och är glada över att nu kunna behandla gästerna mer likvärdigt. Medan andra, som synes i tråden, uppskattade att bli hänvisade till läsk och uppskattar inte alls att få ett alkoholfritt vin.

Så var ligger egentligen nivån för att vara en okej värd på en mindre eller större tillställning?

* Vanligt kranvatten, förstås. Ingen är allergisk, och för dem som inte kan dricka kolsyra så måste det finnas. Utan is i dock, för det funkar inte så bra för alla. Men isen kan ju finnas i en hink bredvid.
* Kolsyrat vatten, för dem som tycker att kranvatten är tråkigt. Helst med möjlighet att välja med eller utan smak.

= 2 alternativ, borträknat möjlighet till med eller utan is och smak.

* Vin och eventuellt öl, för enkelhetens skull begränsar jag 1 mig till en sort av varje.

= 4 alternativ, borträknat olika sorter

* Akoholfritt vin och öl, för att de som inte dricker alkohol inte ska känna sig särbehandlade

= 6 alternativ, även här borträknat olika sorter

* Läsk, lightvariant och sockervariant (detta är minst lika känsligt att bara erbjuda någon av dem, som övriga dryckesdiskussioner). Helst någon mer sort än bara Cola, eftersom inte alla dricker det.

= 8 alternativ + att läsken behöver vara av flera sorter

* Något som inte är vin, öl, läsk eller vatten.

= Minst 9 alternativ, varav flera innebär olika sorter inom dryckestypen.

Ju fler alternativ som erbjuds och ju mer oförutsägbara gästerna är i sina val, desto svårare blir det att planera åtgång av dryck och desto mer måste man köpa in för att klara av att det inte blir en jämn spridning. Ska alla/många av dryckerna borsserveras tillkommer logistiken kring det, och att alla gäster ska få sin mat varm och drycken i glaset när hen äter är prio 1, vilket också kan vara ett skäl till förenkling i valmöjligheten. Jag har faktiskt full förståelse för att det på många tillställningar inte finns fullt så många alternativ, och att den begränsning som är gjord vid varje tillfälle kommer att basera sig på det just den värden gillar.

Sedan är det alltid tråkigt att vara utanför normen. Men det är väl inte så mycket värre än för dem som inte gillar choklad, och 90% av alla förvalda desserter innehåller just choklad. Och standardgåvan/det som bjuds på vid jul är just choklad. Många älskar det. Ändra gör det inte. De som inte gör det får njuta vid andra tillfällen.
 
Den där verkar spännande, står redan på min inköpslista!

När det gäller alkoholfria drycker vill jag, om jag bjuder folk på middag hemma, välja med samma omsorg som jag väljer de andra dryckerna. Det innebär att det knappast blir vare sig alkoholfritt rödvin(vitt bubbel finns bra) eller läsk, om inte någon ber om det förstås. Jag bjuder hellre på något ur Systembolagets alkoholfria sortiment, som jag tror kan funka till maten.
Naturligtvis finns alltid kran- och mineralvatten också.

Men precis som när jag bestämmer mat när jag bjuder in folk så kommer jag, inom rimlighetens gränser, basera min uppfattning om vad som är lämpligt att bjuda på efter vad jag själv uppskattar. Om folk är allergiska eller verkligen inte gillar något anpassar jag mig naturligtvis, men om jag inte vet kan jag bara göra mitt bästa.

Den är jättegod! Den har vi också ofta som alkoholfritt alternativ!
 
Fast det var absolut inte det jag sa ... Nu har vi ett extra (stort) kylskap i garaget, nagot som ar mycket vanligt har i USA, atminstone de sodra delarna, i de kallare staterna vet jag inte. Garage kylskapet ar for dryck och som "overflow" nar man har lite for mycket for att fa plats inne i koket. Till Jul tillexempel.
Dar finns det i skrivande stund 5 flaskor coke, 3 flaskor ginger ale, 1flaska sprite, 2 flaskor tonic water, 1 flaska sauvignon blanc, 1 flaska pinot grigio, 1flaska, oaked chardonnay och ett okant antal burkar med bubbel vatten i lite olika smaker. (alla flaskor utom vinet ar sma flaskor men det var mer an jag trodde:p)

Vad det galler att oppna en flaska vin i taget fragar jag gasterna vilket vin de foredrar da jag sjalv foredrar rott men vet att manga ar allergiska mot rott vin, eller bara foredrar vitt. Om jag har gaster hemma pa middag raknar jag med att oppna mer an en flaska vin under en kvall sa da spelar det ju inte nagon roll om jag oppnar bade vitt och rott vin.
Jag har ju inte då en extra kyl i trädgården med dryck :) jag köper antagligen ngt vin och cider när jag handlar till middagen och det är det jag har, om jag inte handlat ngn extra cider ur tillfälligt sortiment som såg kul ut och ställt i kylen. Vatten är min go to när det gäller dryck.
 
Fast det var absolut inte det jag sa ... Nu har vi ett extra (stort) kylskap i garaget, nagot som ar mycket vanligt har i USA, atminstone de sodra delarna, i de kallare staterna vet jag inte. Garage kylskapet ar for dryck och som "overflow" nar man har lite for mycket for att fa plats inne i koket. Till Jul tillexempel.
Dar finns det i skrivande stund 5 flaskor coke, 3 flaskor ginger ale, 1flaska sprite, 2 flaskor tonic water, 1 flaska sauvignon blanc, 1 flaska pinot grigio, 1flaska, oaked chardonnay och ett okant antal burkar med bubbel vatten i lite olika smaker. (alla flaskor utom vinet ar sma flaskor men det var mer an jag trodde:p)

Vad det galler att oppna en flaska vin i taget fragar jag gasterna vilket vin de foredrar da jag sjalv foredrar rott men vet att manga ar allergiska mot rott vin, eller bara foredrar vitt. Om jag har gaster hemma pa middag raknar jag med att oppna mer an en flaska vin under en kvall sa da spelar det ju inte nagon roll om jag oppnar bade vitt och rott vin.
Helt klart en kulturskillnad. Jag har aldrig sett nån ha en stor drickakyl i garaget i Sverige.

Eller så mycket dricka hemma, men jag gissar att ni kanske inte dricker kranvattnet? För det är ju liksom vår standarddricka hemma, så det finns inget behov heller av en stor kyl fylld med färdig dricka. Om inte annat miljöaspekten, får alltid lite dåligt samvete när man släpar hem dricka istället för att dricka vatten, eller om man skulle ha ett extra stort kylskåp för dricka.

Tror kanske att i amerikanska södern är det där med att tänka på miljön och inte slösa en lika stark värdering som i Sverige?
 
Helt klart en kulturskillnad. Jag har aldrig sett nån ha en stor drickakyl i garaget i Sverige.

Eller så mycket dricka hemma, men jag gissar att ni kanske inte dricker kranvattnet? För det är ju liksom vår standarddricka hemma, så det finns inget behov heller av en stor kyl fylld med färdig dricka. Om inte annat miljöaspekten, får alltid lite dåligt samvete när man släpar hem dricka istället för att dricka vatten, eller om man skulle ha ett extra stort kylskåp för dricka.

Tror kanske att i amerikanska södern är det där med att tänka på miljön och inte slösa en lika stark värdering som i Sverige?
Jag drack aldrig kranvattnet när vi bodde i USA, det smakar fruktansvärt då det är så kraftigt klorerat. (Även läsk i läskautomater smakar lika illa, då det är koncentrat uppblandat med kranvatten). På restaurang bad vi alltid om vatten på flaska, annars får man kranvatten med is. Det går bara inte att dricka. Tror man måste vara van....

Däremot hade vi stora vattendunkar på ställning, med kran, som levererades till dörren som en slags prenumeration. Jättefina. Man kunde få dem med kylanordning så vattnet var kallt, men vi hade utan. Jättegott, smaklöst vatten. Man ställde ut den tomma dunken och fick en ny, fylld.

De gånger jag åker till USA nu har vi alltid vattenflaskor i kylen. Köper flak med flaskor så vi alltid har med oss, hemma och i bilen t.ex. Det känns alltid hemskt hur man sen slänger flaskorna i blandade sopor, har inte lyckats hitta någon station som tar emot och recyclar plastflaskor, men det borde ju finnas??
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst de senaste sidorna känner jag mig som en väldigt okomplicerad människa 😁
Ge mig bara ett glas vatten, inga bubblor, ingen is, ingen citron. Bara vanligt vatten, det är trots allt det bästa som finns och kan aldrig bli fel!
Haha.. jag med....
Min bekantskapskrets känns plötsligt väldigt enkel.
Jag tror inte heller att folk omkring mig har så stort behov av att vara "perfekt värdinna" och kunna erbjuda många alternativ. Jag tycker också det är bra om man inte har så höga krav på den som ska ordna en middag. Om man måste kunna erbjuda sex olika dryckesalternativ så kommer ju folk inte ha råd eller orka ordna en middag eller tillställning. Men kanske har det att göra med de personer som har många alternativ hemma dvs att de tycker det känns bra att "alla kan få det som de önskar"?
 
När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på kulturskillnader. Jag har några gånger pratat om liknande saker med kollegor från andra länder. Flera av dem har berättat att svenskar gärna vill ha allt så planerat medan de är vana med att man typ spontant bjuder hem någon på middag. Vad som serveras är av mindre betydelse. Deras erfarenhet är att svenskar är så noga med att vara perfekta värdinnor och att man ber om ursäkt för att det är ostädat, be om ursäkt för maten och dryck etc. Och jag kunde hålla med om vissa saker som de nämnde. Nu vill jag inte ha alltför spontana besök men jag tror också att det är viktigt att vi inte skapar för höga krav för oss själva.
 
Haha.. jag med....
Min bekantskapskrets känns plötsligt väldigt enkel.
Jag tror inte heller att folk omkring mig har så stort behov av att vara "perfekt värdinna" och kunna erbjuda många alternativ. Jag tycker också det är bra om man inte har så höga krav på den som ska ordna en middag. Om man måste kunna erbjuda sex olika dryckesalternativ så kommer ju folk inte ha råd eller orka ordna en middag eller tillställning. Men kanske har det att göra med de personer som har många alternativ hemma dvs att de tycker det känns bra att "alla kan få det som de önskar"?

Ja, alltså efter den här tråden vill jag aldrig bjuda några annan än nära vänner på middag 😅

Ska det vara vin ska de vara rätt vin, både rött och vitt. Öl till den som inte dricker vin, alkoholfri öl till den som inte dricker alkohol. Sen ett alkoholfritt alternativ till övriga och det måste också vara rätt, läsk är för barn, vatten är torftigt.
Skjut mig 😂
 
Ja, alltså efter den här tråden vill jag aldrig bjuda några annan än nära vänner på middag 😅

Ska det vara vin ska de vara rätt vin, både rött och vitt. Öl till den som inte dricker vin, alkoholfri öl till den som inte dricker alkohol. Sen ett alkoholfritt alternativ till övriga och det måste också vara rätt, läsk är för barn, vatten är torftigt.
Skjut mig 😂

Rött och vitt? Man får nog räkna med att en gäst vill ha en eklagrad Chardonnay och en annan absolut en halvsöt Riesling och en tredje gillar bara smaksatt mineralvatten, men absolut inte med citron eller mango som var de 2 sorter du hade, en fjärde gillar bara kolsyrat naturellt vatten och en femte vill ha kranvatten som smakar som hemma. När man ställer fram Pepsi så vill någon absolut ha Cola light och nästa absolut Cola zero.

Alltså hemma och på restaurang köper man det vill man ha men när man blir bjuden får man liksom anpassa sig till ett högst begränsat urval man inte själv har kontroll över och det är halvfräckt (undantaget allergi eller andra medicinska skäl som man då ska avisera i förväg) att be om närliggande special-alternativ till det värden har designat som bra måltidsdrycker till maten (alltså byta ut ett vin mot ett annat önskemål eller liknande). Om man sitter där med en väldigt smal och kräsen dryckessmak och dessutom tycker att backup-alternativet kranvatten är odrickbart kan man nog få acceptera att man får ta med sig själv, eller att man slutar bli bjuden alls.

Diskussionen har blivit lite urspårad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp