Varför romantiseras vin och bubbel?

Jag resonerar som så att gästerna får äta ochvdricka det som bjuds. Passar det inte eller de tycker det är ”trist” så får de äta hemma.
Jag hoppas också att de kommer för att umgås och inte för att det bjuds på mat och att de förväntar sig bli serverade vissa saker. Gäller både mat och dryck.
Allegier har jag koll på. Likaså om någon inte dricker alkohol. Men vilka alternativ de önskar som ersättare har jag inte koll på. De får nått annat och det får duga. Precis som om någon inte tycker om något så kommer jag inte göra något superspecial då heller.
När jag var gravid tog jag med egen dryck på middagsbjudningar eftersom jag tyckte det var få drycker förutom vatten som är goda måltidsdrycker.

Här hemma finns alltid Cola zero för sambon dricker det som måltidsdryck till vardags. Och vi har ofta Icas pärondryck av cidertyp (light) eftersom vi ofta har middagar med vänner där en knappt dricker alkohol och dessutom är diabetiker.
Vi har gott vatten i kranen samt alkoholfri öl. Det dricker jag de helger jag jobbar.
Skulle aldrig köpa hem kolsyrat vatten eller andra läsker. Vi dricker det inte och erfarenheten är att hälften hälls ut.
 
Vinet är ett måste i (och enligt mig till) den här rätten som jag klämde i mig igår. Ni som dricker läsk, hade ni hellre druckit cola än vatten till denna? Visa bifogad fil 128832
Ja? Vatten släcker man törsten med enligt mig, så det har förstås sin givna plats varje dag, cola är en god dryck att dricka, funkar till all mat. Vin däremot hade jag inte druckit, vare sig med eller utan alkohol.
 
Jag resonerar som så att gästerna får äta ochvdricka det som bjuds. Passar det inte eller de tycker det är ”trist” så får de äta hemma.
Jag hoppas också att de kommer för att umgås och inte för att det bjuds på mat och att de förväntar sig bli serverade vissa saker. Gäller både mat och dryck.
Allegier har jag koll på. Likaså om någon inte dricker alkohol. Men vilka alternativ de önskar som ersättare har jag inte koll på. De får nått annat och det får duga. Precis som om någon inte tycker om något så kommer jag inte göra något superspecial då heller.
När jag var gravid tog jag med egen dryck på middagsbjudningar eftersom jag tyckte det var få drycker förutom vatten som är goda måltidsdrycker.

Här hemma finns alltid Cola zero för sambon dricker det som måltidsdryck till vardags. Och vi har ofta Icas pärondryck av cidertyp (light) eftersom vi ofta har middagar med vänner där en knappt dricker alkohol och dessutom är diabetiker.
Vi har gott vatten i kranen samt alkoholfri öl. Det dricker jag de helger jag jobbar.
Skulle aldrig köpa hem kolsyrat vatten eller andra läsker. Vi dricker det inte och erfarenheten är att hälften hälls ut.
Upplever du ofta att folk blir sura för att de inte får det de vill ha hos dig?

Jag har inte sett någon i tråden resonera så nämligen, det har snarare handlat om större tillställningar mer än hemmamiddagar hos vänner.
 
Upplever du ofta att folk blir sura för att de inte får det de vill ha hos dig?

Jag har inte sett någon i tråden resonera så nämligen, det har snarare handlat om större tillställningar mer än hemmamiddagar hos vänner.
Nej. Det ligger inte i mina vänners natur.
Men jag läser i tråden att folk skriver att det är trist med att bara få bordsvatten som alternativ. Det har ju ganska många skrivit. Att valmöjligheterna är få och tråkiga.

Och det jag skriver handlar ju om hemmamiddagar och tillställningar (hos mig). Även större sådana. Vi har en hel del sånt.
 
Ja? Vatten släcker man törsten med enligt mig, så det har förstås sin givna plats varje dag, cola är en god dryck att dricka, funkar till all mat. Vin däremot hade jag inte druckit, vare sig med eller utan alkohol.
Alltså, cola till moules är nästan ett helgerån. Nu tycker jag cola (och annan läsk) är odrickbart ändå, oavsett om mat är i närheten eller inte. Men att föreställa sig att dricka cola till moules skär i själen. Not recommended. Vatten, en alkoholfri öl eller mild torr cider av något slag. Men jag är givetvis biaserad av att inte kunna uppskatta läsk i något sammanhang alls.
 
Alltså, cola till moules är nästan ett helgerån. Nu tycker jag cola (och annan läsk) är odrickbart ändå, oavsett om mat är i närheten eller inte. Men att föreställa sig att dricka cola till moules skär i själen. Not recommended. Vatten, en alkoholfri öl eller mild torr cider av något slag. Men jag är givetvis biaserad av att inte kunna uppskatta läsk i något sammanhang alls.
Ja, jag håller med - värre mat-och-dryck-kombination än cola och moules har jag svårt att tänka mig! Men jag är som du, uppskattar oerhört sällan läsk överhuvudtaget (undantaget julmust till julmat). Just till musslor hade jag valt ett neutralt vatten eller alkoholfri öl om jag inte kunde/ville dricka vin.
 
Alltså, cola till moules är nästan ett helgerån. Nu tycker jag cola (och annan läsk) är odrickbart ändå, oavsett om mat är i närheten eller inte. Men att föreställa sig att dricka cola till moules skär i själen. Not recommended. Vatten, en alkoholfri öl eller mild torr cider av något slag. Men jag är givetvis biaserad av att inte kunna uppskatta läsk i något sammanhang alls.
Ja men precis. Lite som vin till pannkakor.
 
Alltså, cola till moules är nästan ett helgerån. Nu tycker jag cola (och annan läsk) är odrickbart ändå, oavsett om mat är i närheten eller inte. Men att föreställa sig att dricka cola till moules skär i själen. Not recommended. Vatten, en alkoholfri öl eller mild torr cider av något slag. Men jag är givetvis biaserad av att inte kunna uppskatta läsk i något sammanhang alls.

Jag hade valt kronenbourg blanc (den går hem hos en hel del icke-öldrickande vänner också), en torr must av fransk typ eller "te-mousserande" liknande den jag postade tidigare. Sistnämnda kan också vara ett förstahandsval till tex sotad torskrygg. En torr ginger beer kan också vara riktigt gott till musslor, och är faktiskt något jag brukar ha hemma. (Fast jag planerar ju ändå musselköp rätt noga, och ett av landets mest välsorterade systembolag ligger 50 meter från fiskbutiken så i just det fallet hade det inte varit något logistiskt problem. :angel:)
 
Helt klart en kulturskillnad. Jag har aldrig sett nån ha en stor drickakyl i garaget i Sverige.

Eller så mycket dricka hemma, men jag gissar att ni kanske inte dricker kranvattnet? För det är ju liksom vår standarddricka hemma, så det finns inget behov heller av en stor kyl fylld med färdig dricka. Om inte annat miljöaspekten, får alltid lite dåligt samvete när man släpar hem dricka istället för att dricka vatten, eller om man skulle ha ett extra stort kylskåp för dricka.

Tror kanske att i amerikanska södern är det där med att tänka på miljön och inte slösa en lika stark värdering som i Sverige?

Det beror helt pa vilken stat man ar i. I Florida drack jag kranvatten da vattnet i var stad var bra (men bara ur kylskaps "kranen" sa det var kallt) men grann kommunen hade odrickbart vatten. Hela Florida har valdigt mycket sulfur i vattnet sa det beror pa hur bra reningsverk de har.

Har i Oregon ar vattnet mycket bra, men har galler det hela norra delen av kusten att vi har bra och gott vatten och de flesta dricker kranvatten.

I Arizona ar vattnet lika ojamt som i Florida, vissa stallen har bra vatten andra inte sa det beror pa var man ar.
Colorado vill jag minnas har lika bra vatten som vi har har ... det beror helt pa var man ar. I Maryland smakade vattnet lite kvalmigt, det var for renat, det fanns inte tillrackligt med salt och mineraler kvar for att gora vattnet gott.


Jag drack aldrig kranvattnet när vi bodde i USA, det smakar fruktansvärt då det är så kraftigt klorerat. (Även läsk i läskautomater smakar lika illa, då det är koncentrat uppblandat med kranvatten). På restaurang bad vi alltid om vatten på flaska, annars får man kranvatten med is. Det går bara inte att dricka. Tror man måste vara van....

Däremot hade vi stora vattendunkar på ställning, med kran, som levererades till dörren som en slags prenumeration. Jättefina. Man kunde få dem med kylanordning så vattnet var kallt, men vi hade utan. Jättegott, smaklöst vatten. Man ställde ut den tomma dunken och fick en ny, fylld.

De gånger jag åker till USA nu har vi alltid vattenflaskor i kylen. Köper flak med flaskor så vi alltid har med oss, hemma och i bilen t.ex. Det känns alltid hemskt hur man sen slänger flaskorna i blandade sopor, har inte lyckats hitta någon station som tar emot och recyclar plastflaskor, men det borde ju finnas??

Var i USA bodde du?
Det ar sa man gor nar man inte har bra vatten, vattenflaskor i kylen eller en stor vatten "bunke" pa en kyl/varme anordning sa man tar kallt eller varmt vatten.

Bade Florida och Colorado for 20-30 ar sedan och har har vi mycket bra "recycling", daremot fanns ingen recycling alls i South Carolina sa aven det beror helt pa vilken stat man ar i.
 
Nej. Det ligger inte i mina vänners natur.
Men jag läser i tråden att folk skriver att det är trist med att bara få bordsvatten som alternativ. Det har ju ganska många skrivit. Att valmöjligheterna är få och tråkiga.

Och det jag skriver handlar ju om hemmamiddagar och tillställningar (hos mig). Även större sådana. Vi har en hel del sånt.
okej. Så jag har nu lärt mig att trots att jag aldrig skulle få för mig att säga något till värden och absolut skulle dricka vatten om det bara var det för mig som alternativ, utan att ens blinka, så ska jag i en tråd på ett forum där drycker diskuteras på större tillställningar, som bröllop osv samt restauranger, inte skriva att kranvatten är trist att bli erbjuden och att mineralvatten vore lite kuligare. annars tar folk för givet att man är en sådan som kräver och går bort för att äta och dricka och inte umgås. Det är så jag tolkar ditt inlägg.
 
Alltså, cola till moules är nästan ett helgerån. Nu tycker jag cola (och annan läsk) är odrickbart ändå, oavsett om mat är i närheten eller inte. Men att föreställa sig att dricka cola till moules skär i själen. Not recommended. Vatten, en alkoholfri öl eller mild torr cider av något slag. Men jag är givetvis biaserad av att inte kunna uppskatta läsk i något sammanhang alls.
Det står dig helt och hållet fritt att dricka vad du vill till vad du vill.

Att äta det där på bilden som visades, tja, det skulle jag inte ens göra så där är vi ju helt olika. Jag tippar dock på att jag skulle behöva något starkt för att skölja ner smaken.... Riktigt jävla starkt.
 
Det beror helt pa vilken stat man ar i. I Florida drack jag kranvatten da vattnet i var stad var bra (men bara ur kylskaps "kranen" sa det var kallt) men grann kommunen hade odrickbart vatten. Hela Florida har valdigt mycket sulfur i vattnet sa det beror pa hur bra reningsverk de har.

Har i Oregon ar vattnet mycket bra, men har galler det hela norra delen av kusten att vi har bra och gott vatten och de flesta dricker kranvatten




Var i USA bodde du?
Det ar sa man gor nar man inte har bra vatten, vattenflaskor i kylen eller en stor vatten "bunke" pa en kyl/varme anordning sa man tar kallt eller varmt vatten.

Bade Florida och Colorado for 20-30 ar sedan och har har vi mycket bra "recycling", daremot fanns ingen recycling alls i South Carolina sa aven det beror helt pa vilken stat man ar i.
Vi bodde i Zephyrhills, Pasco county, och de är ändå kända för att ha gott eget lokalt vatten som man kan köpa på flaska - men kranvattnet är hemskt. I USA, där vi prenumererade på vattendunkar, bodde vi främst i San Diego.
 
okej. Så jag har nu lärt mig att trots att jag aldrig skulle få för mig att säga något till värden och absolut skulle dricka vatten om det bara var det för mig som alternativ, utan att ens blinka, så ska jag i en tråd på ett forum där drycker diskuteras på större tillställningar, som bröllop osv samt restauranger, inte skriva att kranvatten är trist att bli erbjuden och att mineralvatten vore lite kuligare. annars tar folk för givet att man är en sådan som kräver och går bort för att äta och dricka och inte umgås. Det är så jag tolkar ditt inlägg.
Då tolkar du det väldigt tokigt.
Genom hela denna tråden så tycker jag att du valt att tolka alla mina inlägg negativt. I samtliga svar på mina inlägg så lyckas du vrida till det till nått jag inte alls påstår.

För övrigt så diskuteras det inte alls bara stora tillställningar. Det finns mängder av inlägg om allsköns sammankomster.
 
Ja? Vatten släcker man törsten med enligt mig, så det har förstås sin givna plats varje dag, cola är en god dryck att dricka, funkar till all mat. Vin däremot hade jag inte druckit, vare sig med eller utan alkohol.
Jag tänker att rätten är salt och syrlig och att något jättesött till liksom skär sig i munnen? Vatten är neutralt, det blir i alla fall ingen frontalkrock för smakerna.
 
Det står dig helt och hållet fritt att dricka vad du vill till vad du vill.

Att äta det där på bilden som visades, tja, det skulle jag inte ens göra så där är vi ju helt olika. Jag tippar dock på att jag skulle behöva något starkt för att skölja ner smaken.... Riktigt jävla starkt.
Ja smaken är som baken. Hatar man vin är det kanske inte så konstigt att man inte gillar spadet, som ju också har en syra från vinet. Eller du syftar på musslorna?
 
Vi bodde i Zephyrhills, Pasco county, och de är ändå kända för att ha gott eget lokalt vatten som man kan köpa på flaska - men kranvattnet är hemskt. I USA, där vi prenumererade på vattendunkar, bodde vi främst i San Diego.

Vi bodde forst i St Augustine och sedan i Palm Coast i Florida och om man tog vattnet ur kylskapet (dar det dels finns ett filter och dels ar kallt) sa var vattnet riktigt bra.
i San Diego har jag ingen aning om hur vattnet ar, daremot har San Francisco och hela "bay arean" bra vatten ... MEN det gar oftast inte att ta direkt ur kranen da vattnet ar aldeles for varmt, men ur kylskapet smakar det bra.
Aven har i Oregon ar vattnet for varmt ur kranen (utom kanske nagon manad pa vintern) utan vattnet behover tas ur kylskapet sa det ar kallt och da ar det ju ocksa filtrerat en extra gang. (Dessutom fyller atminstone jag glaset till minst halften med is forst)
 
Vi bodde forst i St Augustine och sedan i Palm Coast i Florida och om man tog vattnet ur kylskapet (dar det dels finns ett filter och dels ar kallt) sa var vattnet riktigt bra.
i San Diego har jag ingen aning om hur vattnet ar, daremot har San Francisco och hela "bay arean" bra vatten ... MEN det gar oftast inte att ta direkt ur kranen da vattnet ar aldeles for varmt, men ur kylskapet smakar det bra.
Aven har i Oregon ar vattnet for varmt ur kranen (utom kanske nagon manad pa vintern) utan vattnet behover tas ur kylskapet sa det ar kallt och da ar det ju ocksa filtrerat en extra gang. (Dessutom fyller atminstone jag glaset till minst halften med is forst)
Nu blir jag ju lite nyfiken på geologin om vattnet smakar så olika? Och undrar hur vattnet renas på vattenverken? Här i Sverige är ju vattnet enligt mig godast om det är grundvatten i sedimentära bergarter. Här i Lund har vi ytvatten från en sjö i Småland. Det smakar mossa... Men kyler man det så funkar det ju. Klor är inget man använder i någon större omfattning, det smakar ju för illa. Men är det mycket partiklar i vattnet är det kanske svårt att få ner bakteriehalterna på annat sätt?
 
Ja smaken är som baken. Hatar man vin är det kanske inte så konstigt att man inte gillar spadet, som ju också har en syra från vinet. Eller du syftar på musslorna?
Jag syftade på musslorna :) Jag har aldrig ätit musslor men förstått att de är slemmiga? De ser slemmiga ut när de lever så förlåt för min näsrynkning här ;)
 
Jag syftade på musslorna :) Jag har aldrig ätit musslor men förstått att de är slemmiga? De ser slemmiga ut när de lever så förlåt för min näsrynkning här ;)
Nä, inte slemmiga utan ganska fasta i konsistensen men rätt mycket fisksmak? Jag tycker rökta musslor är fantastiskt gott, jag har bara ätit konserverade i olja men de är riktigt mums. :d
 
Jag tänker att rätten är salt och syrlig och att något jättesött till liksom skär sig i munnen? Vatten är neutralt, det blir i alla fall ingen frontalkrock för smakerna.
Jag skulle inte ha problem att dricka vatten egentligen, kan förstå att smakerna krockar med cola, å andra sidan dricker jag inte så mycket (ska inte dricka något alls egentligen) till maten att det ens gör någon skillnad i det stora hela för mig.

Som sagt, vatten har sin plats, när det inte passar med cola zero eller pepsi max väljer jag Loka osv. det är ju inte så att jag bara dricker läsk.

Däremot hade jagi nte druckit apelsinjuice, som jag ju också dricker i stort sett dagligen, till för det är mer "frukost" märkligt nog över det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp