Vad har dragits till sin spets? Ingen enskild har efterfrågat att alla de uppräknade alternativen, men poängen är att även om varje person som tycker att vatten är trist att bli bjuden på bara framför ett eller två andra önskemål, så blir det sammantaget väldigt många önskemål för värden som tar emot allas olika önskemål. Det är inte så bara att bjuda på läsk t ex. För många är det jätteviktigt att läsken är sockerfri, för andra är det precis lika viktigt att den inte innehåller något sötningsmedel. Ytterligare andra dricker inte koffein och således inte vanlig Cola. Nu finns Cola både med och utan socker och koffein, men det blir då 3 stycken sorters Cola att köpa hem, och flera av varje eftersom man inte vet om alla kommer vilja ha samma sort eller olika.
En del vill ha smak i bubbelvattnet, andra vill ha så neutral smak som möjligt.
Det är helt enkelt inte så lätt att tillfredsställa alla, och min poäng är att det troligtvis inte är av illvilja eller slapphet i de allra flesta fall. Det är helt enkelt svårt att räcka till som värd inför alla önskemål som finns.
Hade det inte kommit upp diskussionen om att det kan vara normer som gör att många i tråden inte blir tillfredsställda på middagsbjudningar, så hade jag nog inte kommenterat alls i tråden. Men diskussioner om normer är viktiga, eftersom de väldigt ofta går att läsa in en förväntan om att saker och ting borde förändras när normen är synliggjord. Som jag skrev så tycker jag att det ÄR viktigt att prata om de normer som finns, men det är också viktigt vad som händer efter att normen är identifierad. Det finns normer som är skadliga, och som därför bör bekämpas. Sedan menar jag att det också finns normer som inte är särskilt skadliga, även om det ofta kan kännas tråkigt och irriterande att vara utanför en norm. Men om normen inte är skadlig, och de utanför normen inte behandlas eller bemöts på ett nedvärderande sätt, så tycker jag inte att deras önskemål nödvändigtvis måste mötas. Det är alltid nyttigt att höra och bli påmind om önskemålen, men jag behöver inte känna mig som en dålig människa som inte alltid lyckas möta dem. Vid andra normer kan istället vara jätteviktigt för mig att verkligen anstränga mig varje dag för att inte vara en del av reproducerandet av normen. Att aldrig uppmuntra/förvänta alkoholhalt i någons dryck är jag t ex mycket mer mån om, än att bjuda hela sällskapet på läsk, must, juice och mjölk som måltidsdryck på var x:te bjudning för att inte vara en del av öl- och vinnormen.