Varför romantiseras vin och bubbel?

Undrar också om det beror på typen av servering. De sittningar jag tänker på har varit antingen serveringspersonal som går runt och frågar "alkohol eller ej" (typ) och häller upp den förutbestämda drycken till rätten av det önskade slaget. Då får man ofta (i min erfarenhet) alkoholfritt vin eller öl, och vill man inte dricka det är det bordskaraffen med kranvatten som gäller. Går serveringspersonalen istället runt och frågar "vad önskas att dricka?" brukar det finnas alkoholfritt vin/öl eller mineralvatten om det är en bjudning med bara vuxna, samma tre plus läsk om barn är med. Ibland finns det då även cider med eller utan alkohol. När dryckesserveringer sker på egen hadn är jag mest van vid att det antingen finns små flaskor med öl, läsk och mineralvatten utsatt, eller att det finns ett dryckesbord, där utbudet kan variera enormt beroende på tillställning/värd (har sett allt från bag in box och kranvatten som enda alternativ, till flera sorters vin, cider, öl, läsk och starksprit).
Det vanliga på en middag i större jobbsällskap, tycker jag, är att det står mineralvatten/vattenkaraffer på bordet, och så går personalen runt och serverar alkoholhaltig dryck. Då kan det finnas rött eller vitt som alternativ, med eller utan alkohol. Och kaffe eller te efter maten (men inte t ex varm choklad).

Det kan iofs bero på representationsreglerna, det är ju noga reglerat hur mycket alkohol som får intas per person på en middag, så jag tror inte det är tillåtet att ställa vinflaskan på bordet för självservering. Tror det är två glas per person som är maxgräns? Nåt sånt.
 
Ja alltså det jag svarade på var att det lät som att du tänkte att om jag inte gillar den här ölen eller det här vinet kan jag få ett annat öl eller ett annat vin. Det går ju inte på ett bröllop.

Det andra var att det lagts mycket tanke på vinet på en sittning och jag tänker att det nog ofta (inte alltid) inte alls lagts mycket tanke på vinet utan det är ett rött och ett vitt rätt och slätt.

Men det är svårt för mig att kommentera det andra eftersom sittningar jag varit på ofta betett sig precis så som den där studentnollningsupplevelsen som återgavs av någon. Dvs alternativ som inte är kranvatten har erbjudits. Inget roligare än det generiska vinet kanske men har funnits. Alltså ibland har något som kanske är roligare och dyrare än generiska vinet och ölen har funnits men inte alltid.

Så det är svårt att känna igen hela upplevelsen. Men man kan föreställa sig iofs om jag vill fantisera att några jättestressade människor bokat en bygdegård köpt några flak norrlandsguld, några baginbox, caterat maten och liksom bara glömt mineralvatten. Men dock ändå hunnit slänga mormors gamla lakan på borden och lagt rejäl energi på en bröllopstårta :)

Men jag har jättesvårt att föreställa mig att de fixat disputationsfest/bröllop på nation eller restaurang och personalen på något magiskt sätt helt missat att ha några flaskor ramlösa att erbjuda när någon ber om alkoholfritt i baren/när de serverar vin.
Roligt nog så var det min nolleupplevelse du pratar om :D

När det helt missats även mineralvatten så har det i min erfarenhet antingan varit större sittning med bestämda val av dryck till alla rätter, både med alkohol och utan, och sedan finns det brodskaraffen med vatten till vinet. Där tror jag det är normen om att alla vuxna vill ha vin på fin tillställning som kan ställa till det. Eller så har det varit tillställningar utan bar/personal på plats, och där vet jag minst ett tillfälle där värdfamiljen hade en rätt stark alkoholkultur, särskilt vid fester, och då tror jag det inte tänkt tanken att någon skulle vilja ha annat än alkohol att dricka, men bordskaraffen åker fram för att vara till vinet. Den typen av tillställning har dock ibland läsk som ett alkoholfritt alternativ, för det köps in som "blannevann" till starkspriten.
 
Ja, och det visar väl på att normen är just att man förväntas servera vin, ens om det inte är noga utvalt och ett dyrt alternativ så ska det vara vin för att vara en "riktig" bjudning för vuxna. Det är det jag menar med att vin-normen handlar egentligen väldigt lite om alkohol, utan mer om att det är en förväntan på att det är det enda "korrekta" att servera på fin bjudning med vuxna, oavsett om det går med maten, om gästerna tycker om det, eller om det egentligen är lite dyrare än vad värden har råd med. Och som en del i den normen blir det också en förväntning om att alla vuxna tycker om vin.
Fast ett alkoholfritt alternativ som inte är läsk eller mineralvatten eller alkoholfri vin/öl tänk en fin alkoholfri cider, är ofta dyrare än vin.

Det kan mycket väl vara en norm att servera vin, men om nu väldigt många vill ha just vin och är typ nöjda med vilket som helst så är det också extremt enkelt och enkelt är trevligt när man gör fest. Precis som det är enkelt att köra en vanlig fest som går att boka istället för något helt annorlunda.

Det är ju också enkelt på det viset att man har fångat in 80 av 100 personer som kommer att vara hyggligt nöjda med drycken. När det gäller alkoholfritt är det väldigt många olika preferenser och det går åt mer av en enskild dryck. 70 cl räcker inte till fyra utan var och en måste ha en egen 70 cl.
 
Min erfarenhet också.

Men absolut, om man inte dricker mineralvatten eller alkoholfri öl/vin eller alkohol, då kan det vara dåligt med alternativ.

Lite som om man varken dricker te eller kaffe men ändå vill ha en varm dryck, det brukar sällan finnas. Iofs, känner en del som dricker silverte i de lägena, men om man inte gillar det heller blir det nog svårt.
Samtidigt när det gäller kaffe och te så brukar kopparna vara alldeles för små för te, även om man hyr en stuga. Och kaffet kan vara lite svagt och bränt. Alternativen på te kan ibland inte ens vara något som är te utan kan vara bara grönt och rooibos till och med om man köper teet.
 
Det vanliga på en middag i större jobbsällskap, tycker jag, är att det står mineralvatten/vattenkaraffer på bordet, och så går personalen runt och serverar alkoholhaltig dryck. Då kan det finnas rött eller vitt som alternativ, med eller utan alkohol. Och kaffe eller te efter maten (men inte t ex varm choklad).

Det kan iofs bero på representationsreglerna, det är ju noga reglerat hur mycket alkohol som får intas per person på en middag, så jag tror inte det är tillåtet att ställa vinflaskan på bordet för självservering. Tror det är två glas per person som är maxgräns? Nåt sånt.
Spännande nog har jag nog aldrig varit på en bjudning där mineralvatten står framme på bordet, om inte all dryck gör det. I de fall då dryck serveras av personal har det bara varit stilla vatten på bordet, och eventuellt mineralvatten fås ut precis som ölen/vinet/etc.
Det är olika jobb såklart, men om det var så på mitt jobb så skulle jag sagt till min chef att det faktiskt saknas -min sorts favoritbubbel, jag dricker ju inte vin, kan du köpa det tack. Eller om det är ett företag med väldigt många anställda så skulle jag säga till arrangören lite sådär -har du tänkt på att köpa champis till de som inte dricker vin?
Jag är statligt anställd, så har väldigt lite av just jobbfester. Vi får julbord, och då får vi på jobbets nota en öl (tror jag det är), all alkohol utöver det är självbekostad, så då är det alkoholfria alternativ ute på bordet och all alkohol beställs in av personal så det kommer på egna notor. Men julbord är också den gången det alltid finns ett sött alkholfritt alternativ som alla accepterar, den magiska julmusten :D
När vi skålar för att fira är det vår chef som själv betalar det, och han har ett favoritbubbel som det alltid blir. Sist det var skål hade han dock faktiskt köpt in ett alkoholfritt också, så framsteg!
 
Fast ett alkoholfritt alternativ som inte är läsk eller mineralvatten eller alkoholfri vin/öl tänk en fin alkoholfri cider, är ofta dyrare än vin.

Det kan mycket väl vara en norm att servera vin, men om nu väldigt många vill ha just vin och är typ nöjda med vilket som helst så är det också extremt enkelt och enkelt är trevligt när man gör fest. Precis som det är enkelt att köra en vanlig fest som går att boka istället för något helt annorlunda.

Det är ju också enkelt på det viset att man har fångat in 80 av 100 personer som kommer att vara hyggligt nöjda med drycken. När det gäller alkoholfritt är det väldigt många olika preferenser och det går åt mer av en enskild dryck. 70 cl räcker inte till fyra utan var och en måste ha en egen 70 cl.

Ja, det är ju roligt att det kommit några alternativ som är på riktigt intressanta, och inte bara "som ett halvdant billigt vin, fast dyrare och utan alkohol". Det tråkiga är att det kostar dubbelt så mycket som jag kan välja ett hyfsat vin för, och det går åt mer per person om man inte ska vara lika strikt med serveringen som med vinet (och det uppfattas ofta som provocerande att göra det).

I en sånhär diskussion känns det som att det inte finns något sätt att göra rätt, möter man det vid varje arrangemang förstår jag faktiskt att folk inte orkar anstränga sig speciellt mycket. (Som sagt, i verkliga livet har jag mestadels mött något helt annat, och jag har både stått på arrangörssidan många gånger och varit sambo med en nykterist i många år.)

Om jag får välja vill jag helst ha fransk must, alkoholfri veteöl eller alkoholfritt bubbel baserat på te. Om det är till en middag. Hemma missbrukar jag periodvis Pepsi max. Jag hade lackat ur rätt rejält om kranvatten är enda alternativ, men det har jag aldrig stött på trots många år i rätt alkoholcentrerat studentliv.
 
Spännande nog har jag nog aldrig varit på en bjudning där mineralvatten står framme på bordet, om inte all dryck gör det. I de fall då dryck serveras av personal har det bara varit stilla vatten på bordet, och eventuellt mineralvatten fås ut precis som ölen/vinet/etc.

Jag är statligt anställd, så har väldigt lite av just jobbfester. Vi får julbord, och då får vi på jobbets nota en öl (tror jag det är), all alkohol utöver det är självbekostad, så då är det alkoholfria alternativ ute på bordet och all alkohol beställs in av personal så det kommer på egna notor. Men julbord är också den gången det alltid finns ett sött alkholfritt alternativ som alla accepterar, den magiska julmusten :D
När vi skålar för att fira är det vår chef som själv betalar det, och han har ett favoritbubbel som det alltid blir. Sist det var skål hade han dock faktiskt köpt in ett alkoholfritt också, så framsteg!
Jag har å andra sidan varit på flera konferenser, utbildningar och möten där det står vattenflaskor på borden med både kolsyrat och stilla vatten medan personalen går runt och serverar vin till de som vill ha eller ställer fram en öl åt andra. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda tillfälle de senaste åren som inte bägge alternativen av vatten funnits.

Det har brukat kunna ingå vinpaket till trerätters där restaurangen valt vilka viner som passar till vad vid middagarna jag deltagit på, där har betalande chef avgjort prisklassen men inte vilka viner som serveras till vilken maträtt.
 
Fast ett alkoholfritt alternativ som inte är läsk eller mineralvatten eller alkoholfri vin/öl tänk en fin alkoholfri cider, är ofta dyrare än vin.

Det kan mycket väl vara en norm att servera vin, men om nu väldigt många vill ha just vin och är typ nöjda med vilket som helst så är det också extremt enkelt och enkelt är trevligt när man gör fest. Precis som det är enkelt att köra en vanlig fest som går att boka istället för något helt annorlunda.

Det är ju också enkelt på det viset att man har fångat in 80 av 100 personer som kommer att vara hyggligt nöjda med drycken. När det gäller alkoholfritt är det väldigt många olika preferenser och det går åt mer av en enskild dryck. 70 cl räcker inte till fyra utan var och en måste ha en egen 70 cl.
Jag tänker typ kiviks herrgårdscider som "finare" alkoholfri cider, den var billigare än systembolagets billigaste vin i samma förpackningsstorlek.

Och det är väl klart att det är en norm av en anledning, men det betyder väl inte att man inte kan fundera över den? Och över iden att folk kan välja bort vin eller öl av annan anledning än alkoholen? Att utmana normen att alla vuxna tycker om vin kan ju också hjälpa att utmana iden att folk bara skulle välja bort alkohol för att de ska köra bil, har alkoholproblem eller är gravida.

Folk får gärna fortsätta servera vin, men man kan ju tänka ett varv extra kring att det finns något för alla att dricka som är (om det är en finare tillställning) i alla fall snäppet roligare än kranvatten, typ mineralvatten eller att bordsvattnet har is och citron i sig, och kanske tänka en gång till på vad man säger till den som inte vill ha. Precis som att man kanske inte vill höra "är du gravid?" för att man valde alkoholfritt en kväll, så vill nog inte personen som inte gillar vin höra "dricker du läsk till maten?" i en förvånad ton.
 
Jag har å andra sidan varit på flera konferenser, utbildningar och möten där det står vattenflaskor på borden med både kolsyrat och stilla vatten medan personalen går runt och serverar vin till de som vill ha eller ställer fram en öl åt andra. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda tillfälle de senaste åren som inte bägge alternativen av vatten funnits.
Bra? Jag säger inte att det aldrig görs, jag säger att det tydligen inte alltid görs.

Alltså jag kanske är jätteotydlig, men jag försöker inte ta ifrån någon deras upplevelse, jag försöker bara berätta om min. Att det faktiskt inte alltid är självklart att jag som inte dricker vin eller öl har något annat än kranvatten att dricka, och att folk helt utan att mena något illa kan få en att känna sig som ett ufo som inte tycker om "rätt" vuxendrycker, och att det är detta mer än någon alkoholhets jag upplever som att det i samhället finns en stark norm/romantisering av vin.

Att jag vill dricka alkoholfritt är ofta mycket mindre ifrågasatt vid middagar än att jag inte dricker alkoholfritt vin eller öl. Vilket ju blir extra spännande när så många här (och folk jag träffat irl) som dricker vin inte heller uppskattar alkoholfritt vin, ändå är det just att jag inte gillar "ens" alkoholfritt vin som är det folk brukar se som konstigt, snarare än att jag inte vill dricka alkohol.
 
Jag tänker typ kiviks herrgårdscider som "finare" alkoholfri cider, den var billigare än systembolagets billigaste vin i samma förpackningsstorlek.

Och det är väl klart att det är en norm av en anledning, men det betyder väl inte att man inte kan fundera över den? Och över iden att folk kan välja bort vin eller öl av annan anledning än alkoholen? Att utmana normen att alla vuxna tycker om vin kan ju också hjälpa att utmana iden att folk bara skulle välja bort alkohol för att de ska köra bil, har alkoholproblem eller är gravida.

Folk får gärna fortsätta servera vin, men man kan ju tänka ett varv extra kring att det finns något för alla att dricka som är (om det är en finare tillställning) i alla fall snäppet roligare än kranvatten, typ mineralvatten eller att bordsvattnet har is och citron i sig, och kanske tänka en gång till på vad man säger till den som inte vill ha. Precis som att man kanske inte vill höra "är du gravid?" för att man valde alkoholfritt en kväll, så vill nog inte personen som inte gillar vin höra "dricker du läsk till maten?" i en förvånad ton.
Att i förvånad ton ifrågasätta andras dryckesval vid middagsbordet låter för mig ohyfsat. Alldeles oavsett vad de dricker.

Däremot skulle jag väl inte se det som en personlig skymf om jag som vuxen inte erbjuds läsk i alla sammanhang.
 
Att i förvånad ton ifrågasätta andras dryckesval vid middagsbordet låter för mig ohyfsat. Alldeles oavsett vad de dricker.

Däremot skulle jag väl inte se det som en personlig skymf om jag som vuxen inte erbjuds läsk i alla sammanhang.
Bra, då är vi överens, 100%, i båda sakerna!
 
Jag tycker drickande av läsk romantiseras i många sammanhang också. Det är mycket reklam med coola situationer man ska drömma om.

Kanske färgas det av min obefintliga förståelse av att man vill dricka det alls. Inte minst när det finns ett så eminent alternativ som kranvatten (som jag dricker till nästan 100% av mina måltider). Men det är min högst personliga tanke.

Jag tycker man kan ifrågasätta att läsk ska serveras som alternativ även till barn som nån slags regel.

Finns också en samhällelig diskussion i många länder om att införa varningstexter på läsk och därefter kanske det blir en bedömning från socialstyrelsen om max 2 standardenheter per vecka för hälsan.

1695724643665.png


Mest tycker jag att man absolut inte ska ifrågasätta andras dryckesval när man samlas till en gemensam och festlig måltid. Alls.
 
Till sushi har jag vanligt vatten, sencha te eller mer sällsynt (men gott) sake.
Ja precis som jag sa så har jag te eller vatten till men smakar av tex mannens cola eftersom jag anser att det passar väldigt bra till sushi just. Dricker inte läsk till hamburgare.
 
Ang vad man serverar tycker jag det känns rimligt att ha alkoholfri bubbeldryck av ciderkaraktär eller liknande rolig dricka tillgängligt om det t.ex. ska skålas eller sippas på någon välkomstdrink. Då behöver ju drycken i sig smaka något, men det är inte så viktigt att den passar ihop med mat.

Däremot har jag nog oftast inte bjudit på något annat än vatten till själva maten - jag tycker själv att vatten passar väldigt bra till mat och väljer i princip alltid stilla vatten som måltidsdryck förutom när jag dricker vin. Jag vill ju bjuda mina gäster på sådant som passar till maten, och då är ofta vatten det godaste alkoholfria alternativet jag har hemma. Det känns lite bakvänt att köpa hem saker som varken passar maten eller är särskilt gott bara för att helgardera sig för alla tänkbara önskemål. Så ni som varken vill ha vatten eller alkoholfri öl/vin, vad vill ni dricka till maten?

Jag har inga som helst problem att dricka sötsliskcider, alltså det som egentligen är blanddryck, till maten. Kan dricka vatten men vill definitivt inte ha bubbelvatten.
Nu "kan" jag dricka vitt vin och rosé men det är inget jag föredrar. Rödvin och öl dricker jag inte alls.
 
Roligt nog så var det min nolleupplevelse du pratar om :D

När det helt missats även mineralvatten så har det i min erfarenhet antingan varit större sittning med bestämda val av dryck till alla rätter, både med alkohol och utan, och sedan finns det brodskaraffen med vatten till vinet. Där tror jag det är normen om att alla vuxna vill ha vin på fin tillställning som kan ställa till det. Eller så har det varit tillställningar utan bar/personal på plats, och där vet jag minst ett tillfälle där värdfamiljen hade en rätt stark alkoholkultur, särskilt vid fester, och då tror jag det inte tänkt tanken att någon skulle vilja ha annat än alkohol att dricka, men bordskaraffen åker fram för att vara till vinet. Den typen av tillställning har dock ibland läsk som ett alkoholfritt alternativ, för det köps in som "blannevann" till starkspriten.
Ja men om det är dina vänner kanske du kan påminna dem till nästa gång? Och peka mot den dyra akoholfria cidern med champagnekork på systembolaget. (den som kostar 70 kr flaskan på ICA men 50 på systemet och som man ger minst en var av.)

Men som jag förstått det, om det erbjuds alkoholfritt öl eller vin är det inte bra, men bättre än om de bara erbjuder vattnet som står på bordet. Blannevann till starkspriten är inte heller så bra. Men äppelmust är bra, bortsett från att folk ganska ofta är allergisk mot äpplen.

Det är faktiskt jättesvårt att ordna stora fester och det alkoholfria är verkligen något som är svårt och kräver erfarenhet och i viss mån pengar. Så värdfolket för att ha lyckats på riktigt måste ha både erfarenhet och ha ägnat mer tankeenergi åt det alkoholfria än åt vinet. (dvs alkoholfritt vin och öl och mineralvatten kommer de inte lyckas med, inte heller med läsk, juice eller lättdryck. Enda alternativet är den dyra alkoholfria torra cidern på systemet och många vet kanske inte ens att den finns.)
 
Men hur vanligt är det med alkoholfritt vin? Det tycker jag aldrig man ser - däremot har ju alkoholfri öl blivit vanligt.
Jag är inte så glad i kolsyrat eller sött, men tycker att vanligt vatten är bra! Det som jag upplever kan vara problemet med det är när man är hembjuden till något och de tycker det känns för "torftigt" och verkar besvärade av att jag väljer det - men inte heller det är särskilt vanligt.
Kolsyrat vatten känns ju också som standard, antingen flaskor eller "egen flaska" när man är ute och äter. I jobbsammanhang är det ju alltid alkoholfritt som är standard, ibland kan man, om man vill, själv köpa vin eller öl.
 
Men hur vanligt är det med alkoholfritt vin? Det tycker jag aldrig man ser - däremot har ju alkoholfri öl blivit vanligt.
Jag är inte så glad i kolsyrat eller sött, men tycker att vanligt vatten är bra! Det som jag upplever kan vara problemet med det är när man är hembjuden till något och de tycker det känns för "torftigt" och verkar besvärade av att jag väljer det - men inte heller det är särskilt vanligt.
Kolsyrat vatten känns ju också som standard, antingen flaskor eller "egen flaska" när man är ute och äter. I jobbsammanhang är det ju alltid alkoholfritt som är standard, ibland kan man, om man vill, själv köpa vin eller öl.

Det har jag också upplevt! Värden/värdinnan vill bjuda på något gott men jag föredrar ibland vanligt kranvatten. Då känns det ofta som att de får dåligt samvete. Det behöver de inte ha. Jag gillar kranvatten!

Men jag har också blivit bjuden på alkoholfritt vin. Är det rött tackar jag nej. Inte gott alls! Är det vitt kan det vara ok. Är det vitt bubbel så kan det vara riktigt gott tycker jag!

När jag har gäster som t.ex. kör eller inte dricker av annan anledning så blandar jag ofta en god drink med just alkoholfritt mousserande som bas. Den kan jag blanda till mig själv hemma ibland också om jag vill ha nåt extra festligt men inte är sugen på alkohol.
 
Bra? Jag säger inte att det aldrig görs, jag säger att det tydligen inte alltid görs.

Alltså jag kanske är jätteotydlig, men jag försöker inte ta ifrån någon deras upplevelse, jag försöker bara berätta om min. Att det faktiskt inte alltid är självklart att jag som inte dricker vin eller öl har något annat än kranvatten att dricka, och att folk helt utan att mena något illa kan få en att känna sig som ett ufo som inte tycker om "rätt" vuxendrycker, och att det är detta mer än någon alkoholhets jag upplever som att det i samhället finns en stark norm/romantisering av vin.

Att jag vill dricka alkoholfritt är ofta mycket mindre ifrågasatt vid middagar än att jag inte dricker alkoholfritt vin eller öl. Vilket ju blir extra spännande när så många här (och folk jag träffat irl) som dricker vin inte heller uppskattar alkoholfritt vin, ändå är det just att jag inte gillar "ens" alkoholfritt vin som är det folk brukar se som konstigt, snarare än att jag inte vill dricka alkohol.
För att inte ta ifrån någon deras upplevelse så ifrågasätter du min exakt hela tiden?
 
Ja men om det är dina vänner kanske du kan påminna dem till nästa gång? Och peka mot den dyra akoholfria cidern med champagnekork på systembolaget. (den som kostar 70 kr flaskan på ICA men 50 på systemet och som man ger minst en var av.)

Men som jag förstått det, om det erbjuds alkoholfritt öl eller vin är det inte bra, men bättre än om de bara erbjuder vattnet som står på bordet. Blannevann till starkspriten är inte heller så bra. Men äppelmust är bra, bortsett från att folk ganska ofta är allergisk mot äpplen.

Det är faktiskt jättesvårt att ordna stora fester och det alkoholfria är verkligen något som är svårt och kräver erfarenhet och i viss mån pengar. Så värdfolket för att ha lyckats på riktigt måste ha både erfarenhet och ha ägnat mer tankeenergi åt det alkoholfria än åt vinet. (dvs alkoholfritt vin och öl och mineralvatten kommer de inte lyckas med, inte heller med läsk, juice eller lättdryck. Enda alternativet är den dyra alkoholfria torra cidern på systemet och många vet kanske inte ens att den finns.)
De är inte nära nog vänner, och handlar om så pass stora tilllställningar att jag inte är i ett läge att på ett fint sätt lägga mig i vad de väljer att servera. Som sagt, jag klagar inte hos en värd, jag diskuterar i en tråd om allmäna normer kring drycker vid middagar.

Det känns som du lägger väldigt mycket ord i mun på mig nu. När jag pratar om "finare" alkoholfri cider tänker jag den i glasflaska för 19kr flaskan på willys. Och jag har försökt vara tydlig med att jag egentligen bara vill ha nått, vad som helst, annat alternativ till bordsvattnet när jag är på fina kalas, för jag vill precis som alla andra där känna att det är lite fint och speciellt med middagen. Sedan blev det diskussioner utifrån det vad som var alternativ och hur kunde man tycka x är gott till mat, och i samband med det kom mina personliga preferenser upp, men återigen, jag förväntar mig inte att just mina preferenser alltid finns tillgängliga. Att jag skrev om blannevann innan var mest för att tydligare utmåla den kultur som ibland kan finnas där även de alkoholfria alternativen är inköpta med tanke på hur det dricks med alkohol, inte att någon skulle kunna fördera att dricka det över vin till maten.

Så här: Har man stor fest/fin fest, typ disputation eller bröllop är det bra att komma ihåg att alla inte dricker alkohol, men att de ändå kan vilja ha något annat än kranvatten att dricka, eller om det inte går att ordna pga lokalen, ekonomi eller vad som så kanske man kan ha is och citron i kranvattnet för att även de som inte dricker alkohol kan känna att drickan är lite finare än det man har till vardags, för att matcha tillställningen och maten. Sen tycker jag det är trevligt om värden kan erbjuda andra alkoholfri alternativ än kranvatten, skit samma vad det är, precis som att någon som inte tycker om vitt vin säkert uppskattar om det även finns rött vin att välja på. Och det är ju igen bara en fråga om att nog de flesta tycker det är kul om man har klätt upp sig eller är ute för att fira något att få det där lilla extra man inte unnar sig i vardagen, finare mat, ett gott vin, något annat än vatten som måltidsdryck. Men det är inget jag kräver och det utgår ju ifrån ekonomi, vad de själva dricker, vad lokalen har att erbjuda etc. Jag hoppas jag inte är ensam med att ha gått på en bjudning och i efterhand tänkt något i stil med "Det var jättetrevligt och maten var så god. Lite synd att det bara fanns bordsvattnet för de som inte ville ha vin, men det är det lilla", eller kanske "Det var jättetrevligt och maten var så god, lite synd att det inte fanns tevatten vid efterrätten för de som inte dricker kaffe, men det är det lilla". Det betyder inte att jag tycker värden borde skämmas eller att min favoritdryck alltid ska serveras, det handlar om att tycka det är lite tråkigt att än en gång känna att man är lite udda som har den smak man har. Personligen, utan förväntningar på att folk ska ha det i beaktningen när de har fest uppskattar jag ju om den alkoholfria drickan är något annat än öl eller vin, men vet att det är vanligt och uppskattar ändå att man faktiskt tänkt på dricka till de som inte vill ha alkohol, så länge jag slipper kommentarer om att jag är konstig som inte dricker ens det alkoholfria vinet.

Men menar på att det rent generellt i en diskussion om samhällsnormer kan vara rimligt att fundera på hur mycket det tas för givet att alla gillar vin/öl, eller att alla vuxna förväntas tycka vin, öl eller vatten (stilla eller med bubblor) är de enda bra måltidsdryckerna. Och som en helt annat diskussionspunkt kan man ju fundera på varför alkoholfritt vin har blivit (i min erfarenhet) allt vanligare som alkoholfritt alternativ när de flesta i den här tråden skrivit att de antingen inte gillar vin alls, med eller utan alkohol, eller att de gillar vin, men inte alkoholfritt vin. Det är ju spännande om det dyker upp en norm som verkar utgå från något väldigt få faktiskt gillar? Är det bara så att buke råkar ha en användarbas som tycker mycket mindre om alkoholfritt vin än vad folk i allmänhet gör? Eller är det att folk tänker vuxna=vin, därför alkoholfritt för vuxna=alkoholfritt vin, utan att reflektera om det är en särksilt omtyckt sak? Eller har det blivit en norm för att folk väljer det alkoholfria vinet när de ska dricka alkoholfritt, trots att de inte tycker om det, för att det är det man borde göra som vuxen på en finare fest, och därför blev det en norm?

Jag tänker att diskutera normer och hur de kan vara problematiska inte innebär att alla genast måste börja göra x, y, z, utan handlar mer om att få upp ögonen för andras upplevelser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp