Varför ridsår?

MiniLi

Trådstartare
Jag har för första gången i mitt liv fått ridsår och jag kan inte förstå varför :confused::confused:
Så nu frågar jag er kloka bukare: varför får man ridsår?
Jag vill helst slippa detta igen.. :angel:

Sv: Varför ridsår?

hade inga annorlunda kläder än jag brukar ha.. vanliga ridbyor.. vanliga underkläder.. vanliga sadeln..
enda skillnaden var att jag senaste månaden har ridit i helskodda ridbyxor och nu hade jag plockat fram ett par oskodda.. kan det påverka?

Jag har för första gången i mitt liv fått ridsår och jag kan inte förstå varför :confused::confused:
Så nu frågar jag er kloka bukare: varför får man ridsår?
Jag vill helst slippa detta igen.. :angel:

Jag hade också jätteproblem med ridsår ungefär vid svanskotan.
Men jag insåg att jag satt väldigt tillbakalutad när jag red, så jag ändrade min sits helt enkelt och vips så var problemen borta. :)
Kan vara en anledning...

Annars finns det underkläder som är vadderade som man kan köpa i cykelsportaffärer. Lycka till!

Grattis och välkommen i klubben!

Finns vaderade ridbyxor på välkänd hästbutik med internet handel.

Rider man som jag 2-3 hästar 5 dagar i veckan är det svårt att få läkning på skiten. Duscha så snart du kan efter ridturen och tag på olivolja efteråt. När det är som värst sätt på plåster innan ridningen.
Och så till sist sov naken och lufta.

Har inte haft så stora problem med det där men om det blivit, i liten skala så har jag haft oskodda ridbyxor ala model billigare...

Jag får väldigt lätt ridsår: om jag har fel trosor där sömmen sitter olämpligt, om jag inte rider i svindyra Pikeur-ridbyxor (jag har haft något par Mountain Horse som har funkat, men annars brukar jag få ridsår av allt utom Pikeur), Stubben-sadlar och andra hårda sadlar får jag ridsår av - min rumpa gillar nästan bara Albion-sadlar, skumpiga hästar, you name it...
Så om du har bytt ridbyxor så skulle jag defintivt misstänka dem.

Om jag väl har fått ridsår så brukar jag smörja med Idomin, Inotyol eller annan blöjbarns-salva när jag rider. När man duschar så brukar jag sätta kirurgtejp över såret, så brukar det göra mindre ont under duschen, och den är lätt att dra bort efteråt.

svar till alla

Okej det kanske är bytet av ridbyxor som ligger bakom.. ska genast byta tillbaka till mina helskodda ;)

Tack för alla tips kring hur man kan bli av med såren också!

Jag har helt sluppit ifrån det i nya sadeln. Den gamla var väl inte formad rätt för mej, jag fick tex skav av troskanter, med spetsar, men inte längre.

Liknande trådar

Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama