Varför remont?

V

vansinnet

Kom bara på att tänka på en sak igår och tänkte att här har jag ju chansen att få svar.

Varför rider nästan alla sina islandshästar med remontnosgrimma?
Har bara sett en islänning i mitt liv tror jag som inte haft det.

Sv: Varför remont?

Jag rider inte heller med remonnos grimma, så fult tycker ja! :rofl: Min pålle är mycket sötare i pullarnosgrimma så de han han, men även för att de funkar bäst på han!! ;) :love:

Har oxå undrat varför alla islandsträns nästan jämt bara har remont, man ser nästan aldrig något annat!!

Skumt......

Vad är det för skillnad på alla nosgrimmor egentligen? Vad har dom för effekt respektive modeller? :smirk:

Är det ingen som vet varför man i överlag nästan alltid har remont på islandshäst?

Tradition. Jag vet inte när man började med remontnosgrimma på Island. Remont- är nog den vanligaste nosgrimman här och nu men aachennosgrimma och bygelnosgrimma har också varit populära. Och till islandsstång har man oftast engelsk nosgrimma.

Traditionellt sett så har ju flera islandshästträns varit "delade", huvudlag och nosgrimma är ju lösa delar så det kan vara en anledning. Även islandsstången är ju en unik företeelse enligt t ex Bent Branderup, den typen av bett har ju bara återfunnits på Island.

Dessutom är ju remont en väldigt "mild" nosgrimma, som ska försäkra att bettet stannar i munnen mera eller mindre. Numer så rekommenderas ju också remont i allt högre utsträckning.

Det finns säkert en än riktigare förklaring där ute nånstans ...

Ja, skulle vara roligt och veta alla anledningar för när jag frågat folk varför dom har remontnosgrimma (ev ren nyfikenhet) så har dom antingen sett ut som frågetecken, eller tagit det som om jag ifrågasatt deras valav nosgrimma och svarat: Varför har du pullarnosgrimma på din häst?

Varför inte remontnosgrimma? ;) Remontnosgrimma är förhållandevis mild - kanske därför?

Jag kan inte svara för andra, men jag har remontgrimma som är ganska löst spänd för att se till att bettet håller sig i hästens mun. Eftersom mitt träns bara består av en nackrem, så känns det som om allting glider runt om jag inte har nosgrimman för att stabilisera det hela....

annax: Ja, jag vet att remontnosgrimman är bra, har också ridit med sån på min förra pålle, men frågan var lite mer varför nästan alla islänningar har det. I H**ks och andra kataloger finns det ju nästan bara emont på islänningssidorna, eller har jag fel?

Roheryn: Ja, det har jag nog varit lite inne på också, att det kan vara för att nosgrimman och resten av tränset inte sitter ihop.
Och dåkan jag komma med en liten följdfråga; varför har man så? Har aldrig sett någon med en "vanlig" häst som har så.

Observera att dessa frågor inte på något sätt är för att ifrågasätta, utan jag är bara nyfiken.

Att allt inte sitter ihop från början tycker jag kan vara praktiskt. Dels är det enkelt att byta nosgrimma, och dels är det enklare att få på allt när det bara är att dra över nackstycket utan att behöva tänka på andra remmar som är ivägen. Tycker också att det kan vara jobbigt på en islandshäst med mycket man/pannlugg att få på ett träns med pannband - manen trasslar in sig i alla remmar.....

Sedan är det också så att på Island har man aldrig haft något kavalleri, dvs militären har aldrig satt upp några stelbenta regler för hur det "skall vara". Därför kan träns se ut lite mer "hur som helst" på Island (och det har vi ju s.a.s importerat ihop med hästarna). Det är ju för övrigt samma inom western-ridningen (också icke-militärisk tradition) att de har träns som ser ut på fler olika sätt än inom engelsk/tysk ridstil.

Jag tycker också att det är behändigast med ett träns som bara har ett enkelt huvudlag. Pannremmen förstår jag inte alls vad den är till för. Den sitter i vägen, kan skava och är bara onödig. Käkremmen användes ju förr för att släpa hästen i, och den är ju inte spänd eller motverkar att tränset skulle kunna åka av heller, så den är ju egentligen helt onödig. Jag tycker egentligen om så lite utrustning som möjligt, och rider helst utan nosgrimma. Om jag dock ändå behöver nosgrimma av någon anledning, så tycker jag att remonten är bra, eftersom den är enkel och funktionell.

//julia

Roheryn: Tack för svaret, enkelt och faktariktigt. :D Nu förstår jag bättre. :smirk:

Förutom de förklaringar du redan fått, så är remonten den snällaste av alla nosgrimmor. Islänningar har små munnar med korta mungipor, samt låga gommar. Då är remonten den som passar bäst enligt tandläkarna, den håller bettet rakt på plats och har ingen knipeffekt om inte ryttaren spänner för hårt.

Det gäller alltså att veta hur olika utrustningar fungerar, jag upplever tyvärr många gånger att så icke är fallet. Man köper utrustning utifrån vad man tycker är snyggt, utan hänsyn till om hästen behöver det eller inte. Detta förfarande kan skada mer än det gör nytta.

Jag provar engelsk nosgrimma på mitt sto eftersom hon har så korta mungipor. Remontgrimman trycker för långt ned på näsborrarna, men det kanske är jag som har den lite fel inställd? Men samtidigt ska den ju inte ligga på bettringarna heller. :smirk:

Boj: Jaha, tänkte att det måste ju finnas någon "logisk" förklaring eftersom det är så fruktansvärt många som använder den på just islänningar.
Det finns ju t.ex bett som anses väldigt milda och snälla, men inte går t.ex alla halvblod med sådana för det.
Men har det med anatomin att göra förstår jag ju precis. :idea:

Ofta är själva snok-remmen för lång, och därför hamnar ringarna på bettet. Då vill man gärna lösa det med att sänka nosgrimman längre ner, då blir det ju också fel som du upptäckte.

Själv köper jag mina remontnosgrimma på Island, där kan man nämligen själv välja längd på snok-remmen. 17-22 cm har jag sett där, vissa återförsäljare som säljer Astund kan fixa nosgrimmor med kortare snokrem. Nästa alternativ är att beställa från sadelmakare eller dyl, men det kan bli lite dyrbarare.

Ytterligare en möjlighet att undvika detta problem med ring mot ring, köp bett med små bettringar. Själv tycker jag det är oerhört fult med en jätte bettring i ansiktet på en islänning, men det är min personliga åsikt.

Jo jag vet att det finns olika längder på nosgrimmorna, har bara inte tänkt så långt :crazy:
Jag själv rider inte min häst just nu eftersom hon står kvar på island, men jag (red) både med remont och provade engelsk. Ska tänka på längden när jag skaffar en ny grimma :smirk:
När det gäller storleken på bettringarna så är det bättre med stora har jag hört, men men smaken är som baken!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 352
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2