Varför remont?

Sv: Varför remont?

precis:) har en kompis vars hästs huvudlag åkte bakåt, men hon gjorde inget åt det:mad: så fult:p

MEN ett träns kanske inte passar på just den hästen i så fall?? man kan ju prova att byta t.ex. bett, har sett att det har hjälpt många gånger. Oftast p.g.a att bettet har varit för långt.

//Veronika
Som tycker att din nya avatar är OTROLIGT fin:D :D

kan du lägga in en bild på en lagom stor och lagom högt uppsatt nosgrimma? förstår inte hur det ska hjälpa att den är kortare...

Silkisif-> Tackar! Det är själva remmen över nosen som behöver vara kortare. Förstår du då hur det menas? Då når den inte ned till bettringarna och stör utan ligger snett ovanför.

Ja precis, då ligger ringarna inte och trycker på bettringarna och man kan ha nosgrimman i den höjd som krävs för att inte hamna i mjukbrosket på nosen.

raderat såg hur ni menade ................................

Senast ändrad av en moderator:

På min medryttarhäst använs det en pullbacknosgrimma med aachennosgrimma.
Varför vet jag inte, ägaren fick med tränset vid köpet av honom.

På hennes andra islänning används ingen nosgrimma.

Jag rider inte med remonnosgrimma. Har en pullarnosgrimma till isisen i stället. Dels så är han sötare/snyggare i den, och sen så är det den som passar bäst på honom. Han gillar den med. xD Tycker att islandstränsen är fula!!! :)

Jag red med remontgrimma förut, men nu när jag bara rider med rakt bett har jag bara engelsk nosgrimma.
Har aldrig tänkt på varför många har just remont på islandshästar.

89132_1167659158.jpg

Min pålle med sitt pullar. :)

Tror det mest beror på tradition, själv rider jag inte mina islandshästar med remont, utan m vanlig nosgrimma då jag tycker remonten antingen klämmer vid bettet eller stör andningsvägarna.

Jag rider med både remont, engelsk nosgrimma, aachen och pullar...

Alla fyller olika funktioner och fungerar olika på olika hästar..

Jag rider med både remont, engelsk nosgrimma, aachen och pullar...

Alla fyller olika funktioner och fungerar olika på olika hästar..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 352
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2