Varför rak häst i skänkelvikning?

Sv: Varför rak häst i skänkelvikning?

Om hästen är böjd från rörelseriktningen istället för ställd från rörelseriktningen är det ju två saker som inte blir riktigt rätt, dels går bogen för mycket före och hästen blir förböd, dels blir bakbenen lite släpande och korsar inte tillräckligt mycket. Jag brukar inte bry mig så jättemycket om det om det är lite och på en häst som är nybörjare eller i uppvärmningen, men är inte "nöjd" med det som slutresultat utan ber om lite mer rakhet + överkliv för varje gång.

Har stött på uppfattningen av en del att skänkelvikning inte har något syfte, medan andra menar att det enbart funkar lösgörande.

Jag gissar att du precis som jag stött på denna åsikten bland islandsfolk. För jag har aldrig hört detta från andra dressyrare, men sen jag började med islandshästar har jag fått den uppfattningen från en del.

Det som jag har hört som argument till varför man inte anser att skänkelvikningen är så användbar är att det inte tränar hästen att sätta under sig med bakbenen, och det gör ju skolorna, därför skulle skolorna vara att föredra för att det är samlande också.
Det kan jag väl på ett sätt förstå, men bara för att man anser att skolorna är bättre så förstår jag inte varför man plockar bort skänkelvikningen helt och hållet. För lite nyttig är den ju.

Så det kan också fungera som en koll på bogarna, alltså.Och om den vill falla ut korrigerar jag med överskänkel, eller ev ett ledande tygeltag för att räta upp?
Kommer förstås att ta hjälp av tränaren, men har inte fått till ngt pass på ett tag.
Och visst rör jag mig bland isisfolk.

Tycker faktiskt att det är lättare ute än i paddocken, och att det är lättare med skolorna, men det kan ju bero på att jag inte har tillräcklig erfarenhet att bedöma detta :angel:
Kan ju också vara så att jag kommit ett snäpp till, och att jag då börjar märka av när det kajkar ur (tack för trådarna om ramen - de har gett mycket just nu, vad man ska vara uppmärksam på,etc).

Hej!
Om hästen korsar alla ben i en skola är det ingen skola utan en skänkelvikning som beror på att hästen är för rak i kroppen.

I en öppna orsakas tvärningen av hästens böjning i bålen och den skall då korsa sina framben och gå rakt med sina bakben. I slutan är det tvärtom, då skall hästen gå rakt med sina framben och korsa sina bakben. I skänkelvikningen kommer tvärningen från hur mycket hästen kliver åt sidan undan skänkeln med båda benparen.

Ja, vad blir fel om man rider hästen böjd i skänkelvikningen?
Jag undrar alltså över vad nytta skv gör med rak häst.
Enbart lösgörande?
Inte gymnastiserande?
Ibland får jag inte hästen rak under dessa moment, och jag undrar om hur förkastligt detta är.

Som nagon sa tidigare sa anvands val skankelvikning mest som ett forstadie till skolorna. Visst ar skankelvikningen gymnastiserande och losgorande, men nar man lart in skolorna sa ger de battre gymnastisering och samling.

Kanske ar det sa att nar du upplever att du inte far hasten rak under skankelvikningen sa ar den inte bojd utan snarare forbojd, dvs bojd endast i halsen eller nacken vilket inte ar sa bra da det skapar spanningar och inte tillater hasten att hitta sin balans.

Är det inte så att hästen ska vara rak? Det är så jag har uppfattat det iaf..

Men nu börja jag fundera på detta med vikthjälper, jag gör än så länge bara skänkelvikning i skritten med min häst. När jag ska flytta honom tex åt vänster så "trycker jag ner" höger sittben och "sluter den sidan" med höger ben (och samtidigt driver framåt), öppnar upp åt vänster och gör ett ledande tygeltag åt vänster (öppnar upp den sidan).. Rätta mig om jag har fel men jag tror jag fick detta rätt nu, inte lätt när man inte sitter på hästen :crazy:

Är det inte så att hästen ska vara rak? Det är så jag har uppfattat det iaf..

Ja naturligtvis...:o Forlat insag nu hur otydligt jag skrev det:angel: Vad jag ville saga var att det ar viktigt att ha hasten rak i skankelvikningen. Om du upplever att den ar bojd i skankelvikningen sa ar den troligen forbojd och det ar inte alls bra.

Men nu börja jag fundera på detta med vikthjälper, jag gör än så länge bara skänkelvikning i skritten med min häst. När jag ska flytta honom tex åt vänster så "trycker jag ner" höger sittben och "sluter den sidan" med höger ben (och samtidigt driver framåt), öppnar upp åt vänster och gör ett ledande tygeltag åt vänster (öppnar upp den sidan).. Rätta mig om jag har fel men jag tror jag fick detta rätt nu, inte lätt när man inte sitter på hästen :crazy:

Jag brukar bara tanka "sitta over at det hall jag vill flytta". Da uppnar man samma effekt som du beskriver. Om jag vill flytta hasten at vanster sa flyttar jag mig sjalv i sadeln at vanster. Da kommer hoger sittben att ligga an mer mot hasten medans det vanstra lattar och ger plats. Det ar superviktigt att fortfarande kunna vara rak i kroppen sjalv. Det ar latt att vika sig i ena sida och pa sa satt komma i obalans. En hast som ar kanslig for vikthjalper "flyttar efter" nar du flyttar din vikt (dvs "flyttar over at det hall du vill flytta").

Precis, hoppas att du inte antog att mitt inlägg var riktat just till dig ;)
Tänkte mer svara på alla inlägg i denna tråden :)

Hästen ska vara ställd från rörelseriktningen men inte böjd. Om hästen är böjd mot rörelseriktningen blir det en förvänd sluta.
[/QUOTE]
Nejdu. Hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen även i förvänd sluta. skillnaden är att i vanlig sluta rider du med bakdelen innanför och framdelen på linjen. I förvänd sluta har du bakdelen utanför linjen.
Ex:
Om du gör rörelsen innanför långsidan så har du bakdelen mot staketet/sargen i förvänd sluta och i den vanliga slutan har du bakdelen in mot mitten av paddock/magene.

hmm, alltså, i sluta har jag alltid tänkt mig att baken kommer före framdelen (framdelen på spåret och bakdelen innanför)och i öppna att framdelen kommer först och baken efter, båda skolorna ställd i rörelseriktningen..? Kan man säga så tycker ni?

Ja, i sluta blir det ju i rörelseriktningen, men i öppna ställar man ju inåt, som att man ska svänga in på en volt, men man rider rakt fram. Så då är de ju inte ställd i rörelseriktningen.

hmm, alltså, i sluta har jag alltid tänkt mig att baken kommer före framdelen (framdelen på spåret och bakdelen innanför)och i öppna att framdelen kommer först och baken efter, båda skolorna ställd i rörelseriktningen..? Kan man säga så tycker ni?

Nej det kan du inte. I öppnan är hästen ställd och böjd från rörelseriktningen.
Om du rider i vänster varv och gör en öppna efter långsidan är hästen ställd och böjd inåt men rörelsen går framåt.
I sluta på samma långsida har hästen pannan riktad rakt fram, i rörelseriktningen, (men bakdelen innanför spåret.)

"Skänkelvikning är en rörelse där hästen på dubbla spår rör sig sidvärts. ... Under skänkelvkiningen ska hästen vara rak i bålen men något ställd i nacken från rörelseriktningen. Halsen ska alltså vara rak. ... Genom att hästen rör sig sidvärts får den svårare att gör direkt motstånd mot handen och skänkelvikningen verkar därigenom lösgörande. Rörelsen ökar också elasticiteten i hästens muskulatur och gör den smidigare, samt lär hästen att flytta sig framåt och sidvärts samtidigt." (Ridlära av Bo Tibblin, nya upplagan:bow:, s 108)

Det är viktigt att inte blanda ihop skolorna (öppna och sluta) med skänkelvikning, eftersom det är helt olika saker... Skolorna är samlande och sidvärtsrörelsen där åstadkoms genom att hästen ska vara böjd i bålen.

Om man inte får hästen rak i skänkelvikning, beror det ofta på att hästen böjer halsen (för att ryttaren tar för mycket i innertygeln). Då kommer hästen att skjuta ut ytter bog och "ramla" åt sidan istället för att flytta sig undan för skänkeln, och man får inte den effekten man vill ha av skänkelvikningen...

En bra övning är att rida in på diagonalen (eller tex förlängda hörnlinjen, eller annan valfri linje), se till att man har hästen rakriktad mot punkten man ska till, och sedan växla mellan skänkelvikning/rakt fram. Det är viktigt att man varje gång avslutar skänkelvikningen genom att möta upp med ytterhjälperna, eftersom även detta då blir gymnastik för hästen :)

Det kan också vara nyttigt att träna motställd skänkelvikning (dvs skänkelvikning med hästen ställd i rörelserikningen) för att träna sina ytterhjälper...

Jag har mycket nytta av att tänka "vartannat steg (ytter fram) framåt, vartannat steg (inner fram)åt sidan" för att få med ytterskänkeln.

Det här blev ju en hel uppsats... Men det allra bästa brukar ju också vara att ta hjälp av en bra tränare:)

Lycka till!

Nej det kan du inte. I öppnan är hästen ställd och böjd från rörelseriktningen.
Om du rider i vänster varv och gör en öppna efter långsidan är hästen ställd och böjd inåt men rörelsen går framåt.
I sluta på samma långsida har hästen pannan riktad rakt fram, i rörelseriktningen, (men bakdelen innanför spåret.)

Oj, ja så är det ju! Tänkte lite bakvänt det där med rörelseriktningen i öppna, men självklart är det ju från rörelseriktningen där. :cool:

Jag har mycket nytta av att tänka "vartannat steg (ytter fram) framåt, vartannat steg (inner fram)åt sidan" för att få med ytterskänkeln.

Det här blev ju en hel uppsats... Men det allra bästa brukar ju också vara att ta hjälp av en bra tränare:)

Lycka till!

Det där kan nog funka i min hjärna! Ska jag prova.
Idag fick jag ett tydligt svar från hästen om skv:s lösgörande effekt. Hon var mer stissig än på flera år, av anledningar som blir för långdraget att skriva om, men då jag flyttade henne med skv, så tog det bara högst en minut, och hon frustade och kunde slappna av.
Från stjärnkikare till framåt, intresserad och lyhörd...

Skänkelvikning är oftast toppen på stressade hästar. Om en häst är stressad så är de nästan de första jag provar för att lugna ner.

Kanske jag använder skänkeln fel/för mycket då de böjer sig? Borde kanske fokusera mer på vikthjälperna?

Om hästen blir förböjd i skänkelvikningen är det för att den inte är rak från början, och för att den inte är tillräckligt uppe för ytterhjälperna. Noga med att sitta RAKT över hästen - vanligt att man viker sig i sidan och faller inåt - då låser du innersidan och ytterbog faller ut, med resultat att bakre delen av hästen "kravlar" efter så gott det går.

ett vanligt fel många gör, innan de är hundra på sin koordination och samstämmighet med hjälper samt hästens förmåga att balansera upp sig under dessa, är att man börjar sidvärtsrörelsen för tidigit, innan hästen först är rak, dvs om man ska skänkelvika över diagonalen börjar många direkt i hörnet, eller om man ska skänkelvika halvt igenom börjar många direkt när de vänder upp på mitten av kortsidan. Noga med att FÖRST rida rakt ut, SEN börjar man flytta. Detta gör att man först har koll på att hästen är rak mellan hjälperna och inte redan från början faller ut med bogen och förböjer sig undan hjälperna.

ang. att rida skänkelvikning böjd, som du frågar om initialt så fyller det inget syfte, bogen faller ut och hästen går av på mitten, med följd att det inte alls blir lösgörande utan snarare spänningar samt sliter på kroppen på den.

ett vanligt fel många gör, innan de är hundra på sin koordination och samstämmighet med hjälper samt hästens förmåga att balansera upp sig under dessa,

Vem är det:crazy:

Annars har jag inga invändningar:D

Just det!
Det var viktigt för mig att försöka släppa 'stödet' på innertygeln, tänkte att det inte var ngn vits annars, så noga med det, använda så mycket bålstabilitet som möjligt, ledig i stussen och rakt över hästen.
Kanske man blir extra noga när marken under snön är så hård o kall som den nu är...
Det där du skriver om att börja direkt efter hörnet har jag försökt många gånger och misslyckats lika många. Däremot är det ju lättare med skolorna ur hörn.
Jag är inte ens femton på den koordination du skriver om, men jag börjar fatta vikten av vikten på mitten, balansen är a och o, i vart fall på min känsliga skönhet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar