Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

N

Noir3

Jag köpte Ridsport för att läsa det "nya" inlägget i rollkur/hyperflexion-debatten från Sjef Janssen. Tji fick jag! Det är Chris Hectors intervju som är åtminstone 5 år gammal! Hur mycket vatten som helst har flutit unter bron sen dess, och jag är säker på att Janssen skulle ha ställt upp med aktuellare material om de bara hade frågat honom. Varför dra upp detta gamla?

Den andra kortare artikeln var bättre som modernt inlägg i debatten, men vi kan ju inte hålla på att diskutera vad någon sagt för 5 år sen när det mesta nya händer nu 2005-6.

Schenholms inlägg tycker jag bara var gnälligt och "varför klagar ni inte på andra också" och lite ovärdigt debatten, tycker jag.

Vad tycker ni?

Theresa

Sv: Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

vet du jag vet inte om jag skall skratta elelr gråta för som du själv skrev - när folk innerst inne vet att de har fel blir de "sårade"

De

a/ förösker förminska motståndaren
b / blir aggressiva
c/ hotfulla
d/ gnälliga
e/ börjar grina - tyck synd om mig

Påminner till stor del om små barn - när det inte går som de vill.

Nu har jag inte läst Ridsport, men att de beter sig märkligt i denna debatt var ju inget nytt. Det är en av anledningarna till att jag har slutat läsa tidningen.

Ja, det finns ju mycket intressant att diskutera i den här frågan, utan att man behöver bli allt det som Susan räknar upp.

Jag har till viss del tagit del av det som publicerats på DressageDirect.com vad gäller FEIs sammankomst omkring saken. Man tycker ju att det minsta Ridsport kan göra är hålla sig ajour med vad som står där för €13 och till viss del rapportera om det, kanske ringa Janssen och fråga om en kommentar, etc. Istället för att översätta och publicera något som är så gammalt att om man frågar karlen nu så skulle han tycka annorlunda i de flesta spörsmål.

Kan någon förstå Schenholms indignation över diskussionen? Till och med Lette verkar ju ha tänkt efter lite, samt att FEI menar att det behövs mycket mer forskning, etc. Men Schenholm tycker mest synd om dressyreliten och sig själv då.

Har det funnits någon diskussion kring detta i hoppkrestar? Bryr de sig över huvud taget om det, då hopphästen inte behöver visa upp någon speciell arbetsform och bli bedömd för den?

Theresa

Jag reagerade också på Schenholms mycket märkliga inlägg. Förstår för det första inte hur hon kan tycka att det är märkligt att just dressyren åker på däng för detta, och inte hoppningen. Dressyren ska ju vara grunden för all ridning, liksom.

Sen tycker jag att det är märkligt att attityden i inlägget verkar vara att det förhållande att hopdragandet även förekommer inom hoppningen i sig ger större legitimitet åt metoden. Blir något som är dåligt bättre för att många gör det, eller?

Jag förstås över huvud taget inte riktigt vad det är för åsikt hon egentligen vill förmedla. Är det att hon inte gillar att man kritiskt granskar dressyrelitens metoder? Att hon tycker att rollkur är harmlöst, bara en liten övning för att få upp ryggen, kanske rent av bra?

Slutligen tycker jag att bilden på Anky (på samma sida, i en annan artikel) är riktigt, riktigt vidrig. Jag säger bara det, om någon skulle göra något liknande med någon av mina hästar skulle jag nog ha svårt att låta bli att ge mig på den personen med knytnävarna... Och då är det illa.

Fel knapptryck till Noir 3.
(snurrig i pallet - vart på akupunktur..)

Öht taget så är väl journalistens uppgift att kritiskt granska...
Det är väl inte etiskt försvrabart att en aktiv dressyrryttare skriver om just Dressyrryttare..
det kan u inte bli ngt annat än klubben för inbördes beundran

I övrigt hade jag en diskussion med min förra tränare för ett tag sedan...

många människor ÄR sin ridning
och de Är tydligen sina idoler också.

Då kan man inte diskutera ridning i teroin på ett sakligt sätt - utan allt blir så personligt

Jag tycker scehnholm reagerar just så - hon tar det personligt...

Senast ändrad:

Noir3 skrev:
Har det funnits någon diskussion kring detta i hoppkrestar? Bryr de sig över huvud taget om det, då hopphästen inte behöver visa upp någon speciell arbetsform och bli bedömd för den?

Theresa

Jag har funderat över om det finns någon debatt om detta inom western, för där verkar det definitivt finnas tränare med rollkur varning. (Självklart även goda ryttare /tränare, bäst att tillägga så att ingen känner sig påhoppad.)

Jag hade inte läst intervjun med Janssen innan och reagerade väldigt mycket på den , men ännu mer på Schenholms inlägg. Skrev med tanke på detta en tråd om ämnet som snabbare än snabbast plockades bort...:confused:

Jag är besviken på ridsport, som jag tyckte var allt annat än opartisk i denna artikel.

Jag är en av de de som återupptäckt Ridsport och blivit positivt överraskad över kvalitetshöjningen på artiklar och reportage. Intressant, tänkeväckande och kunnigt, har varit några av mina omdömen.

Så ser man då detta bakslag. Kritiskt granska, jo - tjena! Att publicera gammalt material är ju också en smula tragiskt, vi tar vad vi har.

Och Schenholms inlägg i debatten säger nog mer om hennes person än om fakta i debatten.

En besvikelse att Sveriges största ridsporttidning inte kan vara bättre när det gäller...

Lovisaleonora_ skrev:
Jag är en av de de som återupptäckt Ridsport och blivit positivt överraskad över kvalitetshöjningen på artiklar och reportage. Intressant, tänkeväckande och kunnigt, har varit några av mina omdömen.

Så ser man då detta bakslag. Kritiskt granska, jo - tjena! Att publicera gammalt material är ju också en smula tragiskt, vi tar vad vi har.

Och Schenholms inlägg i debatten säger nog mer om hennes person än om fakta i debatten.

En besvikelse att Sveriges största ridsporttidning inte kan vara bättre när det gäller...

Jag håller med! Det var en klar nytändning från Ridsports sida när de blev "sina egna". dock verkar det nu som om de inte riktigt klarar av att ta ställning utan pendlar mellan perspektiv och inte vågar stå för endera förhållningssättet. det blir konstigt när en tidskrift inte vågar profilera sig tycker jag. endera har man förhållnings sättet "journalism" och skriver neutralt och noggrant belyser bägge synvinklar på en debatt. eller så tar man ställning, men då måste man ta ställning fullt ut, och inte ena veckan kritisera och andra veckan rosa. blir jättekonstigt, och jag skulle faktiskt vilja fråga Ridsport själva om detta, eller iallafall kommentera till dom, ju mer jag tänker på det.

Bra ide Prata med Lena Sellman....
Hon har i allafall kommit med kommentarer som
...trots kritiken böjer hon glatt vidare....

jag tycker nog att man kan publicera en intervju med någon part i diskussionen, även om det gör att man blir lite "opartisk" (jag tror inte det finns någon opartisk journalistik, egentligen) men det som är så knäppt är ju att de inte tagit något nyare. Att de inte nämner när denna gamla intervju först publicerades, etc.

Nästa nummer kanske innehåller något mothugg från Heuschmann (5 år gammalt?) eller ännu bättre något från Dadde! (10 år?)

Nog kan jag tycka att det är helt OK, i synnerhet som i Schenholms fall, då ju ingen klandrar Ridsport för hennes åsikter, utan snarare att hon skämmer ut sig själv. Men detta med att själv tävla på elitnivå (?) och skriva dressyrkrönikan i Ridsport tycker jag känns som att sitta på två stolar med en väldigt liten ändalykt.

Tessan

Nu vet inte jag åt vilket håll ni tycker att de är partiska men jag tycker att det är helt rätt att Sjef får en helsida, synd bara på gammal intervju. Med tanke på Ridsports vända kappan efter vinden attityd i denna debatt så måste de ju publicera saker från Sjef. Efter artiklarna i St Georg så hängde ju Ridsport på men nu när FEI inte hittat några veterinära bevis mot metoden, OBS! betyder inte att jag förespråkar den själv, så måste de ju krypa till korset och framställa honom i lite positiv dager iallafall.

Personligen tycker jag att det är bra att FEI tar upp detta. Det är bra att det utreds en gång för alla dels så att Anky kan få sitt "straff"/alt. blir "frikänd" och för att få lite lugn och ro inom elitdressyren. Sen tycker jag att det ser vidrigt ut osv men kan man inte bevisa fysiska skador på hästarna så är det inte så mycket att göra förutom att inte använda sig av metoden själv. De psykiska skadorna kan man aldrig diskutera då man aldrig kan veta vad en häst tycker och tänker. Men vill man kunna sova med gott samvete på nätterna så använder man sig antagligen inte av dessa metoder.

Men som rubrik stod det "rollkur inte skadligt-om man gör rätt"
Sedan kan man läsa att det inte är bevisat att det är skadligt för hästen att gå " rund och djup" MEN om hästen tvingas till detta klassas det som djurplågeri. Hästen går väl knappast i denna form naturligt och av egen vilja? Rätta mig om jag har fel.

Jag tyckte ändå att rubriken var missvisande.

Jo visst var den lite missvisande det hålelr jag helt med om.

Jag har sett ganska många hästar som går djup och rund utan att behövas tvingas. Dock inte så djupt som Anky visar. Jag tycker att det var intressant att Lars R likställde att tvinga hästen i roll, eller hyperflexion som det numer ska heta, är minst lika illa som att rida hästen på graman i en tvingad form.

*KL*
Altså min hjärna hänger inte med i detta resonemang.

vad är skilnaden på att tvinga och placera? :confused:

Hästen placerar sitt huvud som ett svar på ryttarens aktivitet...

Men nästan all journalistik är sådär. Det måste vara en braskande rubrik för att få läsaren intresserad. betänk när DN eller svenskan skriver om "kvinnosjukdomen" blablabla i rubriken, sen när man läser artikeln visar det sig att av de drabbade är 58% kvinnor och 42% män. Duh! Räknas inte de männen då? Samma sak här - hur spännande är "kommitten har inte kunnat hitta bevis för att hyperflexion är skadligt". tråkigt, uppenbarligen.

Resten av den artikeln är dock saklig och bra, jämfört med en hel del annan rapportering från mötet.

Jag tycker att det är självklart att Janssen skall få åtminstone lika mycket utrymme i publikationer i denna fråga som någon annan. Det är ju nu ändå så att andra anklagar denna ridstil för att vara skadlig/dålig och han har inte anklagat någon (fastän han hotar folk e-postledes och annat) utan försvarar sig. Men vilket försvar är det att trycka en gammal intervju?!

Vad jag minns står det i denna intervju att det är en lättare träningsstil än andra, att man bör prova på och att det är bra att folk provar. Det har han sen länge tagit tillbaka, och menar numera att man bör ta 100% hjälp av en tränare som är kunnig inom detta (vilket är bara han själv, enligt honom själv. Inte ens Anky vet egentligen hur det funkar enl SJ). Det är annat i intervjun som säkert inte stämmer längre med.

Visst är det bra att FEI tar upp detta. Tyvärr är förespråkarna lite väl innästlade i denna katastrofkommission, då ju Sjef är både tränare åt Hollänska laget, med i Dressyrkommittens styrelse, samt inblandad i annat i FEI. De tre veterinärerna från Utrech som snvänts är sedan innan positivt inställda till metoden, och har skrivit artiklar om det tidigare, samt undersöker och behandlar Sj/AvGs hästar.

Det är lätt att tro att stoooora FEI skulle vara helt objektiva och orubbliga i sina beslut och metoder, men faktum är att många är beroende av andras åsikter, och att väldigt många med något att säga till om inte vill stöta sig mer parterna i målet, då de ju faktiskt har promotat dressyrsporten mer än något annat i modern tid!

Vad som behövs, och det säger FEI också, är mer forskning och mer fakta, från båda sidor. Mer är på väg, men det måste komma från oberoende forskare också, och inte bara filtreras ut genom dessa möten. Roepsdorff och Johnston hade uppenbarligen kommit underfund med att hästarna satte under sig mindre i rollkur än annars (mätningar med tryckkänsliga treadmills) men detta faktum fick inte presenteras på mötet. Varför inte? Deras andra resultat om ryggrörelse fick ju presenteras? Varför hindrades detta?

Detta är bara början. Mer oberoende fakta måste komma fram. Till att börja med måste folk få se hur det egentligen går till på uppvärmning/träning så att de inte tror på det tillrättalagda gullegullridningen man ser på clinics och videos. Det blir Ulrikes och mitt uppdrag. Sen måste fler hästar undersökas med treadmills och hästar måste utvärderas vad gäller stress och avslappning, också.

Appropå det så jämförde de "stressnivån" genom att mästa blodtrycket hos hästar tränade på detta vis innan och 30 min efter träning och jämförde med fritidshästar och fann att rollkurshästar var mindre stressade då de hande lägre vilo-blodtryck. Duh! De har ju tok-kondis, och vet dessutom 30 minuter efter att det är över. Vad sägs om att mäta sdrenalin när hästarna rids på detta sätt? Och då inte lite milt rundade som man ser på tekningarna från mötet, utan ihopknycklade och påjagade som på mina uppvärmningsvideos.

Theresa

Jag tror att de menar placera = be om böjning och ge eftergift så hästen lägger sig där, och tvinga = spänna in med tajt graman.

Tessan

Jo det är klart att en tidning måste ha en rubrik som drar till sig uppmärksamhet..
Jag blir bara upprörd. Låter som att det är helt ok med rullkur nu, bara att rida på. Try this at home.

Men jag hoppas att debatten fortsätter, och det lär den ju göra, och att inte sista ordet är sagt.

"Min hästkarriär började när jag var 28 år gammal, gift och var i väg till tennisbanan flera gånger i veckan. Jag hade min lilla dotter med mig och vi brukade passera en äng där det fanns ett litet föl. Hon tyckte om det fölet, och dum som jag var bestämde jag mig för att köpa det. Det ena ledda till det andra, lite senare köpte jag en 18 månaders hingst, Oran, och det var han som blev min första Grand Prix häst."
Så inleds historien om Sjef Janssen.
saxat från ridsport.

Det betyder att hästen - Oran - var fyra när SJ var 30. Tio år senare är den 14 och SJ 40. Då träffar han AvG i Seoul....och börjar träna henne.
Hmm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka