Sv: Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?
Men nästan all journalistik är sådär. Det måste vara en braskande rubrik för att få läsaren intresserad. betänk när DN eller svenskan skriver om "kvinnosjukdomen" blablabla i rubriken, sen när man läser artikeln visar det sig att av de drabbade är 58% kvinnor och 42% män. Duh! Räknas inte de männen då? Samma sak här - hur spännande är "kommitten har inte kunnat hitta bevis för att hyperflexion är skadligt". tråkigt, uppenbarligen.
Resten av den artikeln är dock saklig och bra, jämfört med en hel del annan rapportering från mötet.
Jag tycker att det är självklart att Janssen skall få åtminstone lika mycket utrymme i publikationer i denna fråga som någon annan. Det är ju nu ändå så att andra anklagar denna ridstil för att vara skadlig/dålig och han har inte anklagat någon (fastän han hotar folk e-postledes och annat) utan försvarar sig. Men vilket försvar är det att trycka en gammal intervju?!
Vad jag minns står det i denna intervju att det är en lättare träningsstil än andra, att man bör prova på och att det är bra att folk provar. Det har han sen länge tagit tillbaka, och menar numera att man bör ta 100% hjälp av en tränare som är kunnig inom detta (vilket är bara han själv, enligt honom själv. Inte ens Anky vet egentligen hur det funkar enl SJ). Det är annat i intervjun som säkert inte stämmer längre med.
Visst är det bra att FEI tar upp detta. Tyvärr är förespråkarna lite väl innästlade i denna katastrofkommission, då ju Sjef är både tränare åt Hollänska laget, med i Dressyrkommittens styrelse, samt inblandad i annat i FEI. De tre veterinärerna från Utrech som snvänts är sedan innan positivt inställda till metoden, och har skrivit artiklar om det tidigare, samt undersöker och behandlar Sj/AvGs hästar.
Det är lätt att tro att stoooora FEI skulle vara helt objektiva och orubbliga i sina beslut och metoder, men faktum är att många är beroende av andras åsikter, och att väldigt många med något att säga till om inte vill stöta sig mer parterna i målet, då de ju faktiskt har promotat dressyrsporten mer än något annat i modern tid!
Vad som behövs, och det säger FEI också, är mer forskning och mer fakta, från båda sidor. Mer är på väg, men det måste komma från oberoende forskare också, och inte bara filtreras ut genom dessa möten. Roepsdorff och Johnston hade uppenbarligen kommit underfund med att hästarna satte under sig mindre i rollkur än annars (mätningar med tryckkänsliga treadmills) men detta faktum fick inte presenteras på mötet. Varför inte? Deras andra resultat om ryggrörelse fick ju presenteras? Varför hindrades detta?
Detta är bara början. Mer oberoende fakta måste komma fram. Till att börja med måste folk få se hur det egentligen går till på uppvärmning/träning så att de inte tror på det tillrättalagda gullegullridningen man ser på clinics och videos. Det blir Ulrikes och mitt uppdrag. Sen måste fler hästar undersökas med treadmills och hästar måste utvärderas vad gäller stress och avslappning, också.
Appropå det så jämförde de "stressnivån" genom att mästa blodtrycket hos hästar tränade på detta vis innan och 30 min efter träning och jämförde med fritidshästar och fann att rollkurshästar var mindre stressade då de hande lägre vilo-blodtryck. Duh! De har ju tok-kondis, och vet dessutom 30 minuter efter att det är över. Vad sägs om att mäta sdrenalin när hästarna rids på detta sätt? Och då inte lite milt rundade som man ser på tekningarna från mötet, utan ihopknycklade och påjagade som på mina uppvärmningsvideos.
Theresa