Varför PG?

alice

Trådstartare
I stallet har vi två hästar som är skodda med något som jag tror är PG-beslag. De har det bara på framhovarna. Varför? Vad har de för syfte? *nyfiken*
Den ena hästen är en tävlinghäst, hoppning, och den andra är en glad pensionär som inte rids längre.

Berätta! Varför använder man dessa, i mina ögon, mystiska beslag??? :confused:

//Alice - vetgirig

Sv: Varför PG?

PG-beslag är från början ett sjukbeslag till hästar med hovbroskförbening eller strålbenshälta. Men används även av tävlingshästar på senare tid. Dom förbättrar hovmekanismen,m,m.

pys1 skrev:
PG-beslag är från början ett sjukbeslag till hästar med hovbroskförbening eller strålbenshälta. Men används även av tävlingshästar på senare tid. Dom förbättrar hovmekanismen,m,m.

HUR får du det till att PG förbättrar hovmekanismen?

PG är ett sjukbeslag som man kan se på fånghästar, strålbenshälta och hovbroskförbening samt hästar med framknäproblem t ex. Du skor nästan alltid PG enbart fram. Hästen bär mest vikt fram och de beskrivna fallen är oftast mest uttalade eller enbart uttalad epå framhovarna.

Kompisens häst har PG pga strålbenshälta, min ponny hade PG som fångbeslag och valacken fick PG pga knäledsinflammation (han fungerar dock inte på det, annars skulle han gått på PG resten av livet, trots att han är glad förtidspensionär)

Näe, förbättrad hovmekanism vet jag inte heller om man uppnår med PG-beslag. Jag låser ju hoven lika mycket som med en vanlig järnsko och har jag en normal hov och en bra hovslagare så ska ju strålen kunna jobba lika bra med en 8 mm järnsko...

Det jag hört av min hovslagare är att många ryttare t ex i Stockholm använder Pg beslag eftersom de rider mkt på asfalt och dämpningen för benet blir bättre med denna sko.

Annars ser jag inget positivt med den eftersom man stänger in strålen med allt vad det innebär av bakterier och annat mindre roligt. Har haft det själv på häst med hovbroskförbening och hon blev alldeles porös i hornet.

PG-beslag skall användas med tjära under just för att man inte ska få bakteriebildning.Samt att beslaget ökar blodcirkulationen i hoven vilket man kan kalla att "förbättra hovmekanismen".Däremot kan beslagen bli "stuttiga" om man rider mkt. på hårda underlag(gummit gör att glidmomentet nästan helt uteblir)och detta sliter på kotor och ligament.Idag används beslagen både som sjukbeslag och vanligt.Ett av dom bästa beslag som finns!Det ska alltid läggas på av en kunnig hovslagare som ser till att skåla ur sulan riktigt så att den inte blir sulöm bla.

Naturligtvis var det tjärdrev i hålrummen, men hoven att växer ju ner och alltmer vatten/lera/mm från hagar och stigar kommer in och stannar där. Tjärdrevet förlorar ju undan för undan tjära och efter en normal skoperiod finns inte så värst mkt tjära kvar som kan skydda.

Sen hade jag en tung häst vilken slet ordentligt på gummit trots att jag hade den hållbarast blandningen. Efter 6 veckor hade hon slitit ner väldigt mkt i framkant på gummit.

Pg skor använder vi mkt inom travet....
Det är en sko i plåt/gummi som ger bra stötdämpning åt hästen. Finns i olika vikter för att även anpassas till tävling....Den skapar en så naturlig hovfunktion som det bara går, det är så nära barfotagång du kan komma :)
Används även som sjukbeslag av de olika orsaker som nämnts ovan

Zandrah skrev:
Pg skor använder vi mkt inom travet....
Det är en sko i plåt/gummi som ger bra stötdämpning åt hästen. Finns i olika vikter för att även anpassas till tävling....Den skapar en så naturlig hovfunktion som det bara går, det är så nära barfotagång du kan komma :)
Används även som sjukbeslag av de olika orsaker som nämnts ovan

Vänta här nu, hur kan en tjooock gummisulasula ovanpå en tunn plåtsula blir så nära barfotagång det går???

Min valack kan gå barfota, han kan gå skodd med järnåttor men han kan inte gå skodd med PG. SÄger inet att PG är ett dåligt beslag, men hur sjutton får du det så nära barfotagång det går??

Det stämmer att skon ger bra förutsättningar för hovmekanismen att fungera utan hinder. Det beror på hur den är utformad för att fördela trycket över hoven. Strålen stimuleras tex mkt mer än jämfört med en vanlig järnsko. Det är väl detta som är jämförbart med barfotagång isåfall. Samt stötdämpningen som blir pga plastmaterialet i skon blir ju mer jämförbar med barfota än med järnskor.

Senast ändrad av en moderator:

Svar se ovan :)
Det KÄNNS och fungerar så för hästen som barfota gång, och ger ung samma effekt...
Hör me hovisen eller läs vilken trav/hovslagarbok som helst, står där med....även många tränare bedyrar detta... :idea:

Jo men det som jag ser som det viktigaste med barfotahoven är ju att inga sömmar låser hovens förmåga att vidga sig vid nedsättning och där är ju PG-beslaget precis lika hämmande som den vanliga järnskon.

Sen beror ju hovens funktion även på underlaget man rider på. Är det en hård grusväg, mjuk skogsstig/traktorväg, ridhus? Travhästar som i många fall körs på relativt hårt underlag och i betydligt högre hastigheter samt som skos med halva skoperioder jämfört med de flesta ridhästar har ju helt andra förutsättningar... För de ridhästar som mestadels går i ridhus ser jag ingen anledning att ha PG-beslag mer än om de används som sjukbeslag.

Sömmarna låser inte hovmekanismen. Men det är många som verkar tro det. Det som sömmarna kan göra är om man satt dem för trångt/högt så kan det bli sömtryck när hoven sätts i marken och utvidgas, då blir hästen ömfotad, hovarna kan t.o.m bli varma och benen kan svullna om det är riktigt illa. Detta vill man förstås undvika. Men hovmekanismen hindras inte av sömmen. Om du tar av en använd hästsko och tittar på den sida som legat mot hoven kommer du se spår av nötningen från hovens rörelse mot skon. Tittar du på undersidan av en PG-sula så kommer du se att denna nötning också är väldigt kraftig över strålen.

Jag håller med om att skornas utformning har större betydelse för travhästar av de anledningar som du säger, men jag tror nog att många ridhästar också skulle kunna dra nytta av att utnyttja den mångfald av beslag som finns på marknaden. På hopphästar t ex tror jag att PG-skor skulle vara bra eftersom man då får bättre stötdämpning i landningsmomentet. Rider man mycket på hårda steniga grusvägar är Pg-skor ypperligt, hästen slipper trampa på stenar som trycker emot sulan och gör ont. På asfalt har de bättre grepp än järnskor som kan vara halt. Vet inte om de kanske bromsar upp hoven för snabbt dock, det är möjligt och är isåfall en nackdel. Plus att de är lättare än 8 mm järnskor, som kan vara lite klumpiga för många hästar.

Jo shär är det eftersom närmast hoven ligger en plåtsula så får hoven arbeta mer, men samtidigt så låser du ju trakten lika mkt som envanlig sko.
Sen tror jag inte man ska ha det hela tiden, mina hästar gick max ett halvår i stöten sen skoddes de med vanlig sko eller flapsko för hoven blir så instängd och belastning blir hög så de började snedbelasta.
Jag har en otoligt skicklig hovslagare så det var inte problemet.
Det här var aktiva travare som hade problem med hovömhet eftersom vi tränade på grusväg.
Jag föredrar numer ridskor under uppträningstiden och så blir det breda järnskor vid snabbjobb.
Min tvååring har gått med ridskor tills i oktober då hon började gå riktiga banjobb.
Sen får vi prova vad hon ska tävla med förhoppningsvis barfota runt om eller med lätta skor.

;) Du förklarar väldigt bra,vännen! Pg är en utmärkt stötdämpande sak, fungerar till o med på hästar med känningar i knä.
Och så kom jag att tänka på när Sveriges främsta travtränare frågade Malin B varför hennes hästar hoppade i kängor..Malin testade aluminium och blev frälst! Ridfolket har en hel del att lära om beslag och skoning genom travet. Och framförallt om ben, skador och behandling.. ;) ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 301
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 900
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka