Varför mäta ner?

Hoppiloppan

Trådstartare
Detta är något jag funderat på länge. Varför mäter man ner sina hästar? Varför FÅR man mäta ner sina hästar?

/Hoppiloppan

Sv: Varför mäta ner?

Får och får.. Det är inte förbjudet att verka sina hästar, sätta på nya tjocka skor, rida dom trötta ett par timmar innan mätningen osv osv....

Sådana sätt som används...

En häst som är 148cm är betydligt mer värd (oftast) än en liten häst på 150 cm i tävlingssyfte.

Även ponnysarna tävlas ju i olika svårighetsgrader om man mäter ner från D till C tex...

Jag tycker inte det är konstigt alls att man försöker "mäta ner" sin häst om man har en som är på gränsen.
Så länge man inte verkar hästen halt eller gör så den mår dåligt på nåt sätt...

Mätte min häst som 4-åring. jag visste han var på gränsen och skulle växa mer men om han skulle mätts som D-ponny skulle det gälla i i alla fall 2 år.
Nu kom vi aldrig ner till ponnygränsen så det spelar ingen roll men jag tycker inte det är konstigt alls.

Däremot tycker jag man ska ha mer mätkontroller på tävlingar. För jag tycker inte det är konstigt att man som hästägare försöker få ner sin häst till ponny MEN man ska veta att det medför risker.

Varför inte skaffa en kategori E-ponnyer för alla mellanhästar? Då skulle detta inte existera i så stor utsträckning...

jag förstår oxå varför folk mäter ner sina hästar till ponnys om de ligger på gränsen. en häst på tex 1.50 har ju mkt lättare att hävda sig i tävlings sammmanhang både inom dressyr och hoppning som ponny. det är väldigt ofta dressyrdommarna vill se STORA halvblod med STORA gångarter och inom hoppningen har det små hästarna svårt att räcka till med tänke på avstånd osv. som tidigare sa att det borde finnas en typ e-ponny klass oxå. fattar inte varför det aldrig har kommit. kolla bara hur många hästar det finns mellan 1.48-1.60 å kolla typ alla araber...
håller helt med om att det e ok med att mäta ner till ponny så länge man gör på ett schyst sätt. att ta bort vattnet minska på maten osv är inte ok!

Varför inte skaffa en kategori E-ponnyer för alla mellanhästar? Då skulle detta inte existera i så stor utsträckning...

Jo, fast istället skulle de ligga mellan 148 och 160(om nu det är gränsen) och folk skulle vilja ha kategori F för "förvuxna ponnier som 161 osv"...
Man måste ju ha någon gräns såvida man inte vill ha tävlingar "bara för 135 ponnier", "bara för 144 ponnier" etc...
Det hade ju inte funkat det heller.. man får väll göra det bästa av situationen, kommer alltid finnas gränsfall

Jo, fast istället skulle de ligga mellan 148 och 160(om nu det är gränsen) och folk skulle vilja ha kategori F för "förvuxna ponnier som 161 osv"...
Man måste ju ha någon gräns såvida man inte vill ha tävlingar "bara för 135 ponnier", "bara för 144 ponnier" etc...
Det hade ju inte funkat det heller.. man får väll göra det bästa av situationen, kommer alltid finnas gränsfall

absolut måste man dra gränsen ngn stanns men skillnaden mellan 1.49- tex. 1.80 cm är väldigt stor.

Detta är något jag funderat på länge. Varför mäter man ner sina hästar? Varför FÅR man mäta ner sina hästar?

/Hoppiloppan

Om du vill tävla så är det definitivt bättre att ha en ex. maxad C-ponny som är 1.30 prick, än att ha en D-ponny som är 1.30 cm 1 och mm eftersom att du då tävlar tio cm högre i klasserna, när den går upp en kategori.
LC för kategori C är ju ca 80 cm, och ca 90 cm för kategori D..

Hästen blir ju då även mer värd om den är maxad.

När du slutmäter en häst följer en mätman och en veterinär med, så det är inte tillåtet att göra saker hästen verkligen tar skada av, det är alltså veterinärens uppgift att kolla upp om hästen ex. stått utan vatten, stått i flera veckor och sedan precis innan mätning ridits hårdare än vad den egentligen klarar av för att den ska sänka ryggen, verkats ner den så att hovarna nästan blöder osv..¨

Det är sjukt vad människor gör med sina hästar, bara för att tävla :devil: Dom kanske skulle ta och tänka tillbaka och fundera lite över varför dom började med hästar över huvud taget, när det gått så långt att själva hästens välmående verkar komma i sista hand!?

visst, själv skulle jag nog kanske kunna tänka mig att be hovis verka lite extra, om jag verkligen ville satsa på att tävla (vilket jag ju inte gör, och inte är intresserad av), och hade en ponny som låg nära gränsen, men inte mer än så. Låter man hästen ta skada av att man själv vill lyckas med tävlandet tycker jag att man har gått alldeles för långt. :confused:

Om du vill tävla så är det definitivt bättre att ha en ex. maxad C-ponny som är 1.30 prick, än att ha en D-ponny som är 1.30 cm 1 och mm eftersom att du då tävlar tio cm högre i klasserna, när den går upp en kategori.

Bara liten korrigering, det är felskrivet ang kategorierna. Endera ska det stå 140 där det står 130, eller så ska det stå kat B där det står C och kat C där det står D.

130.0 är nämligen en maxad B-ponny, 130.1 är en liten C-ponny.
140.0 är en maxad C, 140.1 är en liten D.

Om du vill tävla så är det definitivt bättre att ha en ex. maxad B-ponny som är 1.30 prick, än att ha en C-ponny som är 1.30 cm och 1 mm eftersom att du då tävlar tio cm högre i klasserna, när den går upp en kategori.

När du slutmäter en häst följer en mätman och en veterinär med, så det är inte tillåtet att göra saker hästen verkligen tar skada av, det är alltså veterinärens uppgift att kolla upp om hästen ex. stått utan vatten, stått i flera veckor och sedan precis innan mätning ridits hårdare än vad den egentligen klarar av för att den ska sänka ryggen, verkats ner den så att hovarna nästan blöder osv..¨

Det är sjukt vad människor gör med sina hästar, bara för att tävla :devil: Dom kanske skulle ta och tänka tillbaka och fundera lite över varför dom började med hästar över huvud taget, när det gått så långt att själva hästens välmående verkar komma i sista hand!?

visst, själv skulle jag nog kanske kunna tänka mig att be hovis verka lite extra, om jag verkligen ville satsa på att tävla (vilket jag ju inte gör, och inte är intresserad av), och hade en ponny som låg nära gränsen, men inte mer än så. Låter man hästen ta skada av att man själv vill lyckas med tävlandet tycker jag att man har gått alldeles för långt. :confused:

haha, ojsan hoppsan :o vilken tur att någon har koll och är lite vaken :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 703
Senast: soom
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 123
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur